Basisschool RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel

Het team van RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel

Current section: team
Van Heeswijkstraat 55
5171 Kaatsheuvel

Zie hier hoe het team van RK Basisschool De Vaert is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool De Vaert. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool De Vaert bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool De Vaert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool De Vaert zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool De Vaert. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (35.3%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool De Vaert werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool De Vaert gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkracht Vervanging op Basisschool De Vaert

Het waarborgen van continuïteit in het onderwijs is essentieel, zeker gezien de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt. RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel hanteert een proactief beleid voor leerkrachtvervanging bij ziekte of verlof. Ons team streeft ernaar om de impact van afwezigheid van leerkrachten op de leerlingen te minimaliseren. Hoewel we ons uiterste best doen, kunnen we niet altijd een directe vervanger garanderen. Dit protocol beschrijft de stappen die we nemen om het onderwijs zo ongestoord mogelijk voort te zetten. Het schoolleiderschap is verantwoordelijk voor het vinden van adequate oplossingen wanneer leerkrachten afwezig zijn wegens ziekte, verlof of scholing. De onderstaande maatregelen worden in volgorde van prioriteit genomen om de lesdoelen te blijven behalen. Bij afwezigheid van een leerkracht zetten wij diverse strategieën in. Dit begint met het benutten van onze eigen flexibele pool van invalkrachten die bekend zijn met onze school en lesmethodes. Indien nodig, worden collega's binnen het team ingeschakeld voor kortdurende ondersteuning. Verder onderzoeken we de mogelijkheden om ervaren parttimers van naburige scholen in te zetten, na zorgvuldige afstemming. Ook vragen we leerkrachten die compensatieverlof hebben, om waar mogelijk bij te springen op hun geplande vrije dag, met een passende regeling voor later. Daarnaast verkennen we schoolspecifieke oplossingen, zoals interne herverdeling van taken of de inzet van leraren in opleiding. Ons doel is een stabiele leeromgeving voor alle kinderen op RK Basisschool De Vaert.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning voor Elke Leerling op RK Basisschool De Vaert

2

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Deskundige Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze rekenspecialist en taalspecialist fungeren als waardevolle vraagbaken voor het onderwijsteam. Zij bieden proactief advies bij de selectie van lesmaterialen en lesmethodes, en dragen actief bij aan de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Deze specialisten bewaken continu de kwaliteit van ons reken- en taalonderwijs door de resultaten van methodeonafhankelijke toetsen grondig te analyseren. Ze stimuleren en begeleiden leerkrachten bij de implementatie van ons reken- en taalbeleid en evalueren gezamenlijk de voortgang van de leerlingen. Bovendien nemen zij de leiding bij het initiëren van verbetertrajecten en het uitwerken van strategische plannen, om zo het leerrendement op het gebied van taal en rekenen te maximaliseren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist werkt nauw samen met de intern begeleider om het pedagogisch klimaat op RK Basisschool De Vaert vorm te geven. Samen zorgen zij voor een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren Bevorderen

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen ons team beschikken we over specialisten met diepgaande expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij zetten effectieve interventies en handelingssuggesties in om taakgericht gedrag bij onze leerlingen te stimuleren en te versterken. Naast de directe ondersteuning op school, bieden we voor leerlingen vanaf groep 4 de mogelijkheid om deel te nemen aan de bovenschoolse plusklas ‘Breinrijk’. Deze plusklas, georganiseerd door de Leerrijk-scholen, wordt geleid door gespecialiseerde leerkrachten met expertise in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt een verrijkend programma voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben die verder gaat dan het reguliere schoolaanbod. Dit programma vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Voor gedetailleerde informatie over de aanmeldprocedure kunt u contact opnemen met de intern begeleider van onze school.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool De Vaert hechten we groot belang aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Wij zijn ervan overtuigd dat een gezonde fysieke ontwikkeling essentieel is voor een optimale leerervaring en algeheel welzijn. Daarom bieden we een gevarieerd programma met sport- en bewegingsactiviteiten, die onze leerlingen de kans geven hun motorische vaardigheden te verbeteren en een actieve levensstijl te cultiveren. Gedurende de schooldag stimuleren we fysieke activiteit door middel van 'bewegend leren' en organiseren we regelmatig sportdagen en evenementen. Ons doel is een omgeving te creëren waarin elke leerling wordt aangemoedigd om actief en gezond te zijn, wat bijdraagt aan zowel hun fysieke als academische vooruitgang.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Speelbos

Maatwerk Ondersteuning voor Succesvolle Schoolontwikkeling

Gedetailleerd Inzicht in Onze Onderwijsbenadering

Bij RK Basisschool De Vaert geloven we in het bieden van passend onderwijs aan elk kind. Als onderdeel van het samenwerkingsverband PO LHA, dat scholen in Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena omvat, streven we ernaar een optimale leeromgeving te creëren. Onze toewijding aan passend onderwijs begint al bij de aanmelding. We voeren een grondige analyse uit van de individuele behoeften en kwaliteiten van uw kind, in nauw overleg met u. Indien nodig, verzamelen we aanvullende informatie van eerdere opvanglocaties of scholen, om een compleet beeld te vormen. Soms kan het voorkomen dat onze school niet volledig kan voorzien in de onderwijsbehoeften van een leerling. In dergelijke gevallen gaan we een open gesprek met u aan. Samen verkennen we de meest geschikte onderwijsopties, zowel binnen als buiten onze eigen schoolmuren, om de beste match te garanderen. Wij bieden een robuuste basisondersteuning voor leerlingen met specifieke leeruitdagingen zoals dyslexie, dyscalculie, of lichte vertragingen of versnellingen in de leerontwikkeling. Elk kind verdient de kans om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Wanneer een leerling meer gespecialiseerde hulp nodig heeft dan onze basisondersteuning kan bieden, werken we nauw samen met u en de leerkracht of intern begeleider. We onderzoeken gezamenlijk de beschikbare extra ondersteuningsmogelijkheden, eventueel met inschakeling van deskundigen van Stichting Leerrijk (DBG) of het samenwerkingsverband voor financiering van specifieke expertise. Voor leerlingen die een overstap maken naar het speciaal (basis)onderwijs, volgen we een gestructureerde procedure, waarbij de DBG en het samenwerkingsverband betrokken zijn. We begeleiden dit proces samen met u, om een naadloze transitie te verzekeren. Vorig schooljaar maakten twee leerlingen succesvol de overstap naar het speciaal onderwijs. Onze samenwerking met externe zorgprofessionals versterkt de expertise binnen ons team aanzienlijk. Deze partnerschappen stellen ons in staat om naast de basisondersteuning ook gerichte, aanvullende hulp te bieden aan leerlingen en ondersteuning te verlenen aan ons onderwijzend personeel. We evalueren voortdurend onze samenwerkingsverbanden om te garanderen dat ze een waardevolle aanvulling blijven op onze interne expertise.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op RK Basisschool De Vaert

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2023-2027?

Op RK Basisschool De Vaert bundelen we krachten voor een bloeiende leeromgeving. Ons schoolplan is een gezamenlijk document, tot stand gekomen met input van ons toegewijde team, betrokken ouders en natuurlijk onze leerlingen. We hebben onze huidige positie geanalyseerd en onze visie voor de toekomst aangescherpt. Onze drie belangrijkste verbeterdoelen voor de komende vier jaar zijn: 1. Het versterken van onze school als een dynamische professionele leergemeenschap. 2. Een verschuiving naar kindgericht onderwijs, waarbij de leerbehoeften centraal staan. 3. Het effectief ondersteunen van leerlingen met individuele leerlijnen, met een focus op didactische aanpak. Deze ambitieuze doelen worden verder uitgewerkt in ons jaarlijkse schooljaarplan, waarin we concrete activiteiten, evaluatiemethoden en verantwoordelijkheden vastleggen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en bevorderen we burgerschap?

Ons schoolplan, dat deel uitmaakt van de plancyclus van Leerrijk, schetst de strategische richting voor onze schoolontwikkeling. De concrete vertaling naar jaarlijkse actiepunten vindt plaats in ons schooljaarplan, waarbij we waar mogelijk SMART-doelen formuleren. Jaarlijks evalueren we onze voortgang tijdens een schoolbrede conferentiedag. Teamoverleg en tussentijdse evaluatiegesprekken zorgen ervoor dat we continu op koers blijven en onze speerpunten kunnen bijstellen. Voor schooljaar 2024-2025 richten we ons specifiek op het meten van opbrengsten via de 'Data, Duiden, Doelen, Doen!' cyclus, het borgen van de basiskwaliteit in rekenen en taal, het ontwikkelen van creatieve talenten, het verder uitbouwen van onze visie op het jonge kind en het realiseren van school-specifieke ICT-doelen. Onze ambitie is om de uitmuntende kwaliteit van RK Basisschool De Vaert continu te waarborgen en te verbeteren, met de ontwikkeling van elke leerling als onze hoogste prioriteit. We bieden hen een solide basis voor een succesvolle toekomst.

Optimale Start: Doorlopende Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op De Vaert

Toelichting van de school

RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel hecht veel belang aan een soepele overgang voor jonge kinderen van de voorschoolse opvang naar het basisonderwijs. Wij streven naar een doorlopende ontwikkelingslijn, wat betekent dat de leerervaring van uw kind ononderbroken en afgestemd is. Deze aanpak bevordert een snelle gewenning in de klas, bouwt een vertrouwensband op tussen ouders en leerkrachten, en zorgt ervoor dat professionals van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en onze school naadloos samenwerken. Dit garandeert continuïteit in de ontwikkeling van elk kind. In nauwe samenwerking met de gemeente Loon op Zand focussen we op drie pijlers: beleidscoördinatie tussen opvang en school, gestroomlijnde informatie-uitwisseling en inhoudelijke afstemming van leerlijnen voor taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze toegewijde coördinator en managementteam faciliteren dit proces met gerichte scholing voor onze onderbouwleerkrachten. Op De Vaert volgen we de ontwikkeling van iedere leerling nauwgezet en systematisch. Dit stelt ons in staat om het onderwijs continu te optimaliseren en een ongestoorde groei te stimuleren. We maken gebruik van gerichte observaties, data-analysegesprekken en gezamenlijke klassenbesprekingen om de voortgang te monitoren. Via deze data-analysegesprekken vergelijken we de actuele ontwikkeling met de verwachte leerdoelen. Hierdoor kunnen we lesprogramma's aanpassen aan de specifieke onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Als een kind minder vooruitgang boekt, onderzoeken we de oorzaken en stellen we gerichte interventies voor om eventuele achterstanden effectief aan te pakken.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool De Vaert specifieke programma's voor jonge kinderen?

RK Basisschool De Vaert biedt geen aanvullende programma's specifiek gericht op jonge kinderen, maar integreert hun ontwikkeling optimaal binnen het reguliere onderwijs via een doorlopende lijn.

Met welke partners werkt De Vaert samen voor het jonge kind programma?

RK Basisschool De Vaert werkt nauw samen met Kindcentrum de Bosvaert om een naadloze en gestructureerde doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

RK Basisschool De Vaert werkt nauw samen met Kindcentrum de Bosvaert om een naadloze en gestructureerde doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

Kindcentrum de Bosvaert
Team | RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel | [2025] Schoolregister