
De resultaten van RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK Basisschool De Vaert, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK Basisschool De Vaert bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool De Vaert bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Succes op De Vaert
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschoolperiode zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht met behulp van de officiële eindtoets, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te bereiken. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief RK Basisschool De Vaert.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op RK Basisschool De Vaert
Het streefniveau markeert een uitdagender ambitie dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. De inspectie stelt voor iedere basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op RK Basisschool De Vaert streven we ernaar deze ambitieuze doelen te overtreffen, wat blijkt uit onze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK Basisschool De Vaert?
Bij RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel begeleiden we onze leerlingen in groep 8 naar een passend vervolgonderwijs. Het definitieve schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld door een gespecialiseerde adviescommissie. Deze commissie bestaat uit de leerkrachten van groep 8 en 7, de intern begeleider en de directie. Samen beoordelen zij de individuele ontwikkeling en behoeften van elke leerling. Wij kijken hierbij naar diverse criteria, zoals de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, de motivatie, doorzettingsvermogen, werkhouding, zelfstandigheid, huiswerkgedrag, concentratie en samenwerkingsvaardigheden van de leerling. Deze brede evaluatie zorgt voor een onderbouwd advies. De doorstroomtoets, die later in het schooljaar wordt afgenomen, biedt een aanvullende, objectieve meting van de cognitieve vaardigheden. Hoewel het schooladvies leidend blijft, ondersteunen de resultaten van deze toets ons advies. In schooljaar 2023-2024 heeft de doorstroomtoets bij tien leerlingen in groep 8 geleid tot een positieve bijstelling van het definitieve advies, wat de effectiviteit van onze begeleiding onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op RK Basisschool De Vaert
RK Basisschool De Vaert hanteert een proactief preventieplan voor gedrag, waarin onze visie op een positief pedagogisch klimaat centraal staat. Wij beschouwen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen als een integraal onderdeel van hun algehele groei, net zo belangrijk als cognitieve vooruitgang. Binnen onze schoolomgeving creëren we een veilige ruimte waar kinderen fouten durven maken en hiervan leren. Dit bevorderen we actief door reflectie op eigen handelen te stimuleren en leerlingen te coachen in het nemen van verantwoordelijkheid voor hun gedrag. Zo bouwen we samen aan een sterke sociale basis.
Respect voor elkaar en de omgeving
Actieve samenwerking in de klas en daarbuiten
Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een positieve leersfeer
Hoe pakt RK Basisschool De Vaert de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
Op RK Basisschool De Vaert zetten we ons in voor de sociale veiligheid van alle leerlingen. We monitoren de sociaal-emotionele beleving van onze leerlingen nauwgezet met behulp van 'Leerling in Beeld', een effectief signaleringsinstrument voor leerkrachten. Dit instrument helpt ons om het sociaal-emotionele functioneren van elk kind in kaart te brengen. De inzichten uit 'Leerling in Beeld' stellen onze leerkrachten in staat om hun aanpak in de klas te optimaliseren. We identificeren proactief of specifieke sociaal-emotionele aspecten extra aandacht behoeven, zowel individueel als binnen de klasgroep, om zo een optimale ondersteuning te garanderen.
Welke registratiemiddelen gebruikt De Vaert voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?
RK Basisschool De Vaert maakt gebruik van de volgende gevalideerde registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van onze leerlingen te monitoren en te analyseren:
- Kijk!
- Kindbegrip
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op De Vaert?
Om de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen te versterken, maakt RK Basisschool De Vaert gebruik van effectieve en bewezen methodieken:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport RK Basisschool De Vaert: Kwaliteit en Ontwikkeling Gewaarborgd
RK Basisschool De Vaert in Kaatsheuvel streeft naar uitstekend katholiek basisonderwijs voor alle leerlingen. Onze school legt de nadruk op een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We werken continu aan de verbetering van ons onderwijs, met aandacht voor zowel de kerndoelen als de persoonlijke groei van uw kind. Dit inspectierapport geeft u inzicht in de prestaties en de kwaliteitsborging van onze school. Ontdek hoe wij zorgen voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en hoe we ons inzetten voor de toekomst van onze leerlingen.