
Schoolweging
De schoolweging van De Vaert is 29,18 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, significant hoger dan zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,9%). Deze resultaten benadrukken de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. De school presteert hiermee 8,9%-punt beter dan vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op het theoretische spectrum: 25,7% havo/vwo en 22,9% vwo-advies (vs. 10,9% en 18,6% vergelijkbare scholen). Tegelijk is er aandacht voor maatwerk: 5,7% vmbo-b/k vs. 4% regionaal. Dit sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vaert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het kwaliteitsdenken heeft een impuls gekregen sinds de inspectie, naast de basiskwaliteit, ook de eigen kwaliteit van onze school meeweegt in het nieuwe inspectiekader. Jaarlijks gebruiken we hiervoor o.a. de vragenlijsten voor ouders, leerlingen en personeel. Met de verkregen informatie hieruit krijgen wij een spiegel voorgehouden hoe het met de eigen kwaliteit gesteld is en welke aspecten verbetering behoeven. Een van de onderdelen in deze schoolgids is een verantwoording van de school t.a.v. de resultaten van ons onderwijs. Met andere woorden: wat is de kwaliteit van onze school. Om cognitieve kwaliteit te meten is het afnemen van toetsen een instrument. Op school hanteren we een toetskalender, waarin duidelijk is aangegeven wanneer welke toetsen worden afgenomen. Dit gebeurt halverwege het schooljaar (jan/febr.) en aan het eind (juni). Het betreft hier methodeonafhankelijke toetsen. Deze toetsen zijn ontwikkeld door het CITO in Arnhem. Op De Vaert gebruiken we toetsopbrengsten van: Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Rekenen, Spelling, Woordenschat voor de groepen 3 t/m 8. Daarnaast gebruiken we informatie vanuit het observatie-instrument Leerling in beeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling in kaart te brengen. Van de kleuters wordt daarnaast ook met behulp van het leerlingvolgsysteem KIJK de ontwikkeling in kaart gebracht. Naar aanleiding van de resultaten van de toetsen gaan we analyseren hoe we het onderwijs doelgericht kunnen afstemmen op onze leerlingen. Op basis van de analyse bepalen we welk onderwijs we gaan aanbieden, we stellen doelen en verbinden er acties aan. Daaruit ontwikkelen we een passend onderwijsaanbod, waarin álle leerlingen tot hun recht komen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
72,97% van de oud-leerlingen zit op adviesniveau (vs. 62,93% landelijk), terwijl 18,92% hoger presteert dan hun advies (25,27% landelijk). Het lage percentage onderadvies (8,11% vs. 11,81%) toont een realistische advisering en effectieve begeleiding van leerlingen.
Sociale ontwikkeling
In ons preventieplan gedrag wordt beschreven op welke planmatige en handelingsgerichte wijze er op BS De Vaert wordt gewerkt aan de visie van de school op het pedagogisch klimaat. Op de Vaert zien wij de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen net als de cognitieve ontwikkeling als een continu proces. In dit proces mogen fouten worden gemaakt waar weer van geleerd kan worden. Dit doen we onder meer door het stimuleren van reflecteren op eigen gedrag en het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag. LEES MINDER
Respect
Samenwerking
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Vaert voor sociale ontwikkeling?
RK Basisschool De Vaert monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met behulp van 'Leerling in Beeld', een signaleringsinstrument voor leerkrachten om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart te brengen. Op basis van de resultaten kunnen de leerkrachten hun handelen in de klas optimaliseren en nagaan of bepaalde aspecten van het sociaal-emotioneel functioneren extra aandacht nodig hebben.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Vaert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Vaert gebruikt de registratievormen 'Kijk!' en 'Kindbegrip' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Vaert?
RK Basisschool De Vaert maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.