Basisschool RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel

Het team van RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel

Current section: team
Vecht 15
5172 Kaatsheuvel

Zie hier hoe het team van RK Basisschool De Kinderboom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool De Kinderboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool De Kinderboom bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool De Kinderboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool De Kinderboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool De Kinderboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.8%)
35-45 jaar (31.3%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (31.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool De Kinderboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool De Kinderboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibel Leerkrachtenbeleid: Zekerheid voor Uw Kind op De Kinderboom

Op RK Basisschool De Kinderboom streven we naar continuïteit in het onderwijs voor al onze leerlingen. Helaas kan het voorkomen dat een leerkracht door ziekte of andere onvoorziene omstandigheden afwezig is. Om de impact hiervan op uw kind te minimaliseren, hanteren wij een helder protocol voor leerkrachtvervanging. Ons beleid is gericht op het waarborgen van een stabiele leeromgeving. We maken gebruik van een pool van flexibele parttime leerkrachten binnen ons eigen team die bereid zijn om bij te springen. Daarnaast onderzoeken we actief de mogelijkheden om collega's van andere scholen binnen onze stichting te benaderen voor tijdelijke ondersteuning. In spoedeisende situaties kunnen we zelfs leerkrachten met geplande compensatiedagen vragen om te werken, uiteraard in overleg voor een latere compensatie. Interne oplossingen, zoals het inzetten van leraren in opleiding of onderwijsassistenten, behoren ook tot onze mogelijkheden om de continuïteit te waarborgen. Ondanks deze inspanningen kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat we voor een tijdelijke oplossing moeten kiezen, zoals het opsplitsen van een groep over andere klassen. Dit doen we echter alleen als het echt niet anders kan en voor maximaal één dag, vanwege de potentiële nadelen voor de leerlingen. Als laatste redmiddel, en enkel wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet. In zo'n geval informeren wij u direct met een brief over de reden, de verwachte duur en de mogelijkheden voor opvang op school indien thuis of bij familie geen optie is. We doen er alles aan om dit te voorkomen, maar het landelijke lerarentekort maakt dit een groeiende uitdaging. De directie informeert het bestuur en de medezeggenschapsraad altijd achteraf over dergelijke situaties. Vorig schooljaar hebben we dankzij de flexibiliteit van ons team slechts twee dagen een groep naar huis hoeven sturen. De schoolleiding streeft ernaar om het aantal lesuren per jaar te maximaliseren, maar de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan incidenteel leiden tot onvermijdelijke aanpassingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Kinderboom

5

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijs
Rekenspecialist
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist voor Spraakontwikkeling

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool De Kinderboom bieden onze toegewijde leerkrachten directe instructie voor essentiële vakken zoals taal en rekenen. Leerlingen oefenen met behulp van moderne methodes, waaronder het digitale leerplatform Snappet. Snappet stelt ons in staat om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen en direct in te spelen op individuele leerbehoeften. Hierdoor kan de leerkracht gepersonaliseerde instructie en extra oefenstof op maat aanbieden, wat zorgt voor optimale groei op elk niveau. Door middel van observaties, analyses en toetsen identificeren we continu wat een leerling al beheerst en waar extra ondersteuning nodig is. Onze specialisten werken nauw samen met de leerkrachten om de meest effectieve begeleiding te garanderen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Coördinator Sociale Veiligheid en Anti-Pesten
Interne Vertrouwenscontactpersoon (IVC)
School Maatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Een veilige en prettige leeromgeving is cruciaal voor succesvol leren. De Kinderboom hanteert een proactief volgsysteem, inclusief IEP Hart en Handen en WMK-vragenlijsten, om het welzijn van onze leerlingen te monitoren. Onze anti-pest coördinator staat klaar om kinderen te ondersteunen. We besteden veel aandacht aan sociaal en emotioneel leren. Kinderen leren van interacties met leeftijdsgenoten en ontwikkelen vaardigheden om emoties te herkennen en hier op een gezonde manier mee om te gaan. Jaarlijks organiseren we thematische weken om belangrijke sociale thema's te belichten. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte ondersteuning om elke leerling te helpen zich optimaal te ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakgericht Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ambulant Begeleider De Kracht

Toelichting van de school:

Op De Kinderboom stimuleren we zelfstandigheid en een proactieve houding ten opzichte van leren. De kernregel 'zorg voor jezelf, de ander en de omgeving' vormt de basis van ons schoolklimaat. Leren vraagt inspanning en doorzettingsvermogen. We leggen daarom de nadruk op het ontwikkelen van een effectieve werkhouding: het aanpakken van uitdagende taken, het volhouden tot afronding en het leren van gemaakte fouten. Onze ambulant begeleider biedt waardevolle observaties in de klas en adviseert over strategieën om leerlingen te helpen hun leerproces te optimaliseren en vooruitgang te boeken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Ambulant Begeleider OC Leypark
Gekwalificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

RK Basisschool De Kinderboom erkent de sterke koppeling tussen leren en bewegen. Schrijven, bijvoorbeeld, draagt bij aan de hersenontwikkeling en ondersteunt het leerproces van lezen. Onze leerlingen ontvangen gestructureerde schrijflessen. Vanaf groep 3 maken de leerlingen gebruik van een nabijgelegen sporthal voor gymlessen, gegeven door een gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs. Dit zorgt voor een gevarieerd en kwalitatief hoogstaand aanbod op het gebied van lichamelijke opvoeding. Onze ambulant begeleider kan klassen observeren en adviseren over ondersteuning voor leerlingen. Bij specifieke zorg- of begeleidingsvragen kunnen wij tevens een ergotherapeut inschakelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging heeft RK Basisschool De Kinderboom geen gespecialiseerde voorzieningen in huis. Dit valt buiten de kernexpertise van onze school. In overleg zijn kleine aanpassingen altijd bespreekbaar om tegemoet te komen aan individuele behoeften. Bij het toedienen van medicatie volgen wij strikt de richtlijnen van de GGD, inclusief een gedegen overleg, duidelijke instructies en het correct invullen van het geldende medicatieprotocol.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Taallokaal
Lokaal plusklassen

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Kinderboom

Onze Aanpak voor Passend Onderwijs

Op RK Basisschool De Kinderboom geloven we in passend onderwijs voor elk kind. We zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband PO LHA, dat alle basisscholen in de regio Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena omvat. Samen zorgen we ervoor dat ieder kind, ongeacht speciale of reguliere onderwijsbehoeften, de juiste begeleiding krijgt. Passend onderwijs begint al bij de aanmelding. We voeren een persoonlijk gesprek om de unieke talenten en behoeften van uw kind te begrijpen. Met uw toestemming verzamelen we relevante informatie om de beste onderwijsplek te kunnen garanderen. Mocht onze school niet de ideale match zijn, dan denken we actief mee over alternatieve, passende oplossingen binnen het regionale aanbod. Onze school biedt een solide basisondersteuning voor leerlingen met specifieke uitdagingen zoals dyslexie, dyscalculie, of een lichte leervertraging of -versnelling. We zetten ons in om een omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Indien een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan de basisondersteuning kan bieden, werken leerkrachten en de intern begeleider nauw samen met u. We bespreken de mogelijkheden en schakelen indien nodig externe expertise in, zoals die van Stichting Leerrijk, om de benodigde extra zorg te financieren en te bieden. Specifieke ondersteuning omvat onder andere gerichte rekenlessen, gespecialiseerde leesprogramma's zoals Bouw! en Letterster, en extra taallessen met programma's als Logo 3000, eventueel aangevuld met logopedie. Voor hoogbegaafde leerlingen bieden we een uitdagende plusklas met het Levelwerk-programma en individuele leerplannen. Onze kernvraag is altijd: wat heeft dit kind nodig om te groeien en zich te ontwikkelen? In nauwe samenwerking met ouders, experts en het kind zelf, stellen we het best mogelijke ontwikkelingsplan op. Als blijkt dat onze faciliteiten ontoereikend zijn, begeleiden we een zorgvuldige overstap naar een meer geschikte onderwijsplek. Naast de interne ondersteuning, biedt Stichting Leerrijk via het Breinrijk-programma verrijkende activiteiten voor hoogbegaafde leerlingen vanaf groep 4. Dit programma, geleid door specialisten, vindt plaats op basisschool Baardwijk en op onze eigen locatie in Kaatsheuvel. Een specifieke aanmeldprocedure zorgt ervoor dat leerlingen met een grote verrijkingsbehoefte hieraan kunnen deelnemen. Bij een eventuele overstap naar speciaal (basis)onderwijs volgen we een gestandaardiseerde procedure in samenwerking met onze deskundige bevoegd gezag en het samenwerkingsverband. Dit garandeert een soepele transitie voor de leerling. Vorig schooljaar hebben geen leerlingen onze school verlaten voor het speciaal onderwijs. Voor de toekomst blijven we ons onderwijs continu verbeteren. Onze focus ligt op het versterken van de woordenschat bij anderstaligen en leerlingen met een taalachterstand. We streven ernaar leerlingen meer eigenaarschap te geven over hun leerproces en de samenwerking met voorschoolse voorzieningen te intensiveren voor een betere aansluiting in de onderbouw. Ook richten we ons op het vroegtijdig signaleren van begaafdheid, het creëren van uitdagende leeromgevingen in de onderbouw en het systematisch werken volgens de 4D-cyclus in alle jaargroepen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplannen van Basisschool De Kinderboom

Welke Kernambities Bevat Het Schoolplan Van Basisschool De Kinderboom?

RK Basisschool De Kinderboom streeft naar een inspirerende leeromgeving waar leerlingen uitblinken en zich optimaal ontwikkelen. Dit realiseren we door continu te investeren in ons toegewijde onderwijsteam. Ons team formuleert jaarlijks concrete ontwikkelthema's en actualiseert lesmethodes, met de focus op het benutten en verfijnen van de unieke talenten van elke leerling. Het schoolplan, de uitkomsten van brede schoolanalyses en de evaluatie van voorgaande jaren bepalen onze kernambities: **Positief Schoolklimaat:** We bevorderen een omgeving waarin leerlingen, medewerkers en ouders de 'gouden regel' naleven. De school bereidt kinderen voor op een actieve deelname aan de samenleving. **Gedragsontwikkeling:** Leerlingen krijgen inzicht in hun leerproces en stellen persoonlijke ontwikkeldoelen. Door het stimuleren van executieve functies worden zij mede-eigenaar van hun ontwikkeling, met een focus op reflectie en feedback binnen elke les. **Onderwijsprestaties:** We waarborgen dat groepsgemiddelden aansluiten bij het passend niveau voor onze leerlingenpopulatie. Alle leerlingen bereiken minimaal het 1F niveau, en prestaties op 2F en 1S niveau overtreffen de landelijke normen. **Taalontwikkeling:** We creëren gelijke kansen door intensieve samenwerking met ouders, met specifieke taalactiviteiten. Voor nieuwkomers en leerlingen met een taalachterstand bieden we gerichte ondersteuning, waaronder een plek in 'Wereldrijk' voor intensieve taalverwerving. **Begrijpend Lezen:** Begrijpend lezen wordt geïntegreerd in het bredere taalonderwijs en wereldoriëntatie, met de methode Staal als leidraad. **Leerkrachtvaardigheden:** Onze leerkrachten beschikken over gespecialiseerde vaardigheden (zoals EDI, digitale didactiek en data-analyse) om leerlingen optimaal te begeleiden volgens de 4D-cyclus. **Burgerschap en Sociale Integratie:** We besteden aandacht aan burgerschap en sociale integratie, conform de richtlijnen van OCW, en stemmen dit af op onze specifieke leerlingenpopulatie.

Hoe Borgt Basisschool De Kinderboom Het Behalen Van Haar Onderwijsdoelen?

Bij RK Basisschool De Kinderboom omarmen we een proactieve kwaliteitsaanpak, versterkt door het inspectiekader dat zowel basiskwaliteit als eigen schoolspecifieke prestaties beoordeelt. Jaarlijks verzamelen we waardevolle feedback via enquêtes onder ouders, leerlingen en medewerkers. Deze inzichten spiegelen onze prestaties en identificeren gebieden voor verbetering, wat de basis vormt voor ons jaarlijkse schoolontwikkelingsplan. Dit plan, dat voortkomt uit een grondige evaluatie van het voorgaande schooljaar, dient als kompas voor onze strategische keuzes en schoolontwikkeling. Het team reflecteert continu en past de plannen aan waar nodig. We maken onderwijsresultaten inzichtelijk via vorderingssystemen zoals het IEP leerlingvolgsysteem, toetsresultaten en de doorstroomtoets. Door middel van een cyclisch proces van Data-analyse, Interpretatie, Doelstelling en Uitvoering (Data - Duiden - Doelen - Doen), dat we vier keer per schooljaar doorlopen, stellen we continu nieuwe, ambitieuze doelen.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Kaatsheuvel

Toelichting van de school

Bij RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel bieden we voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 een stimulerende leeromgeving die aansluit bij hun natuurlijke nieuwsgierigheid en ontwikkelingsniveau. We werken met een planmatig en thematisch aanbod, verrijkt met diverse speelhoeken die de creativiteit en ontdekking stimuleren. Ons onderwijs is gericht op het behalen van de doelen uit het Digikeuzebord (SLO) en maakt gebruik van bewezen methodes zoals Semsom, Kleuteruniversiteit en Faqta. We besteden aandacht aan een breed scala aan ontwikkelingsgebieden, waaronder grove en fijne motoriek, mondelinge taalontwikkeling, een uitgebreide woordenschat (Logo 3000), beginnende geletterdheid en gecijferdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap, mediawijsheid, muziek en het aanleren van goede omgangsvormen. Voor rekenonderwijs maken de groepen 1 tot en met 4 gebruik van de Semsom methode. Semsom is speciaal ontworpen voor jonge kinderen en integreert bewegend en spelend leren in elke rekenles, waardoor we optimaal kunnen inspelen op de individuele behoeften van elke leerling. Wij leren kinderen op een positieve manier omgaan met elkaar en met de natuurlijke omgeving. Het is hierbij essentieel dat de leerdoelen op een gestructureerde en planmatige wijze worden aangeboden, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Dagelijks gaan onze kleuters naar buiten om volop te spelen en spelenderwijs hun motorische en sociale vaardigheden te vergroten. Bij minder goed weer beschikken we over een uitstekend ingerichte kleuter-speelzaal, waar beweging centraal staat. Een breed scala aan bewegingsactiviteiten zorgt voor een veelzijdige ontwikkeling. De voortgang van elke kleuter wordt nauwkeurig gevolgd en gedocumenteerd via het leerlijnen en volgsysteem van het Digikeuzebord. Dit stelt onze leerkrachten in staat om de ontwikkeling van uw kind scherp in beeld te krijgen en het onderwijsaanbod perfect af te stemmen op individuele leerbehoeften. Kinderen met mogelijke achterstanden worden vroegtijdig gesignaleerd. Een nauwe samenwerking met kinderopvangorganisaties en gezamenlijke zorgoverleggen met de GGD en maatschappelijk werk garanderen een proactieve aanpak. Een zorgvuldige overdracht met ouders, pedagogisch medewerkers, leerkrachten en intern begeleiders zorgt voor een soepele start en doorlopende ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool De Kinderboom extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, RK Basisschool De Kinderboom biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te faciliteren.

Ja, RK Basisschool De Kinderboom biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te faciliteren.

Kinderopvang Kaatsheuvel
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Kaatsheuvel
Taal- en woordenschatondersteuning voor jonge kinderen
Logopedische ondersteuning (in afstemming met Intern Begeleider)

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met KMB (Kinderopvang Midden Brabant) voor onze peuterspeelzaal, gevestigd in De Kinderboom.

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met KMB (Kinderopvang Midden Brabant) voor onze peuterspeelzaal, gevestigd in De Kinderboom.

Team | RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel | [2025] Schoolregister