
Schoolweging
De schoolweging van De Kinderboom Kaatsheuvel is 29,71 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Alle schoolverlaters scoren minimaal op 1F-niveau, wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 47,1% uitkomt. Deze score overtreft ook het landelijk gemiddelde van 57,8%. De sterke focus op taalvaardigheid (met name lezen ‘zeer sterk’ genoemd) draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren een sterke oriëntatie op theoretische profielen: 22,2% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 16,7% havo/vwo-combinatieadvies. Tegelijkertijd blijft er ruimte voor maatwerk, met 5,6% vmbo-b-advies. De school benadrukt dubbele adviezen vanaf 2024-2025, wat past bij hun visie op ontwikkelingsgericht beoordelen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt onder het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kinderboom Kaatsheuvel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten geven ons een beeld van de kwaliteit van ons onderwijs. Onderwijsopbrengsten worden inzichtelijk gemaakt d.m.v. vordering overzichten en toetsen van de methode, IEP toetsen, het digikeuzebord en de doorstroomtoets. Op basis van data wordt een (trend) analyse gemaakt en nieuwe doelen geformuleerd. Dit cyclisch proces van Data - Duiden - Doelen - Doen wordt gedurende het schooljaar meerdere malen doorlopen. Op deze manier hebben we leerlingen goed in beeld en door een uitgebreide analyse van domeinen binnen de verschillende vakgebieden kan instructie worden gegeven die aansluit bij de onderwijsbehoefte. Onderwijs wordt in de meeste gevallen gegeven in de jaargroep. Tijden van de kernvakken zijn in de groepen 4 t/m 8 gelijk. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om groepen anders te organiseren of leerlingen mee te laten doen met een andere jaargroep als deze instructie beter passend is bij het niveau van de leerling. Technisch lezen wordt, zo nodig, gegeven in niveaugroepen zodat elke leerling het aanbod krijgt dat bij hem/haar past. Leerlingen die al snel goed kunnen lezen hebben een ander aanbod nodig als leerlingen die nog niet alle leesonderdelen beheersen. Bij een sterke lezer is het aanbod meer gericht op ontwikkelen en behouden van leesplezier. Leerlingen die moeite hebben met lezen en/of spelling of jonge risicoleerlingen worden vroeg gesignaleerd en starten in een vroeg stadium met Bouw of Letterster. Doubleren en versnellen Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. De inspectie ziet er op toe dat scholen deze ononderbroken ontwikkeling voor leerlingen realiseren. Daarbij hoort ook dat de school, vanaf het moment dat het kind op school komt, de ontwikkeling goed volgt. De meeste leerlingen zullen met het aangeboden onderwijsaanbod in 8 jaar tijd de basisschool doorlopen. Voor sommige leerlingen is het nodig dat de school extra ondersteuning aanbiedt en in een enkel geval kan het voor een leerling nodig zijn om te doubleren of te versnellen. Doubleren of versnellen gebeurt alleen wanneer dit noodzakelijk is en om beter aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoefte van een leerling. Een beslissing hierover gebeurt altijd tijdig en in samenspraak met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,3% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, ver boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 5,9% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit succes hangt samen met de 'warme overdracht' naar het VO en de IEP-doorstroomtoets die wordt ingezet om adviezen te valideren.
Sociale ontwikkeling
Een school heeft naast het verwerven van kennis en vaardigheden een belangrijke taak in de brede ontwikkeling van een kind. Sociale veiligheid, welbevinden en burgerschap spelen hierin een belangrijke rol. Kinderboom wil dat ieder kind zich veilig en thuis voelt. De school heeft gedragsregels opgesteld waar het onderwijsaanbod op wordt afgestemd. Met behulp van een pestprotocol wordt gericht aandacht besteed aan het voorkomen van pestgedrag, maar ook hoe te handelen als een kind gepest wordt. Leerkrachten en kinderen dragen hiervoor samen de verantwoordelijkheid. Ook de hulp en ondersteuning van ouders is hierbij onmisbaar. De leerlingen van nu zijn de burgers van de toekomst die een bijdrage moeten gaan leveren aan een duurzame en leefbare wereld. Hiervoor is betrokkenheid op de omgeving en een eerlijke, respectvolle benadering van de ander noodzakelijk. De basis hiervoor wordt gelegd in de opvoeding thuis, in clubs en in het onderwijs. Sociale vaardigheden, omgangsvormen, samenwerkingsvaardigheden, zelfreflectie, kennis van andere culturen, geaardheid en geloof hebben een belangrijke plaats in het onderwijsaanbod op Kinderboom. Naast specifieke lessen die gericht zijn het leren kennen en respecteren van elkaars mening, cultuur en geloof is de grondhouding van respect, betrokkenheid, samenwerking en ontwikkeling (de kernwaarden van de school) verweven in het handelen van leerlingen en medewerkers. Kernwaarden zijn levende waarden die de sfeer en het klimaat in de school bepalen en de basis voor ons handelen. Nederland is een democratische rechtsstaat. Democratisch omdat burgers kiezen wie het land regeert. Rechtsstaat omdat iedereen in ons land zich aan wetten en regels moet houden en een onafhankelijke partij (rechtspraak), zo nodig, een objectief oordeel vormt op basis van wet- en regelgeving. In een democratische rechtsstaat kennen we de vrijheid van meningsuiting. Het is belangrijk dat kinderen al vroeg leren zich een eigen mening te vormen, meningen van andere leren respecteren en negatief gedrag van andere en discriminatie leren af te wijzen. Leerlingen leren hun mening te vormen in de lessen debatteren, denken en praten mee in de leerlingenraad van de school en in jeugd gemeenteraad. Om ervoor te zorgen dat iedereen in de school zich veilig voelt hanteert de school de Gouden regel. Hoe Kinderboom hieraan werkt (bijv. de Gouden regel, gedragslessen, wij zijn een groep e.d.) is beschreven in het plan sociale veiligheid. Kinderboom werkt preventief door het uitvoeren van een jaarprogramma met passende activiteiten die bijdragen aan een goed schoolklimaat. Leerlingen krijgen, indien dit wenselijk is voor een jaargroep, de training “Omgaan met elkaar” of "High Ten" aangeboden. Een training die o.a. gericht is op omgaan met de ander, je verplaatsen in de ander, opkomen voor jezelf. Tijdens deze training worden vaardigheden geoefend in groepsverband die gedurende de schoolweek worden ingezet en toegepast. Voor het monitoren van de sociale veiligheidsbeleving wordt gebruikt gemaakt van de vragenlijsten van WMK en vragenlijsten RI&E. Komend schooljaar. Kinderboom heeft een coördinator sociale veiligheid en 2 vertrouwenspersonen. Zij bezoeken jaarlijks alle klassen om de leerlingen te informeren over hun werkzaamheden. Kinderen weten hierdoor waarvoor ze bij hen terecht kunnen. Vorig schooljaar is gestart met het leerlingvolgsysteem van IEP. Naast de cognitieve ontwikkeling (hoofd) wordt ook de sociale en emotionele ontwikkeling (hart en handen) van de leerling in beeld gebracht. De resultaten zijn onderwerp van gesprek in de kind gesprekken. Vastlegging en toegankelijkheid gebeurt conform de richtlijnen AVG. LEES MINDER
Respect
Betrokkenheid
Samenwerken
Wat is de werkwijze van RK Basisschool De Kinderboom voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van RK Basisschool De Kinderboom is gebaseerd op vier kernwaarden die tot stand zijn gekomen met inbreng van leerlingen, teamleden en ouders. Deze kernwaarden vormen de basis voor gedrag en het pedagogisch en didactisch handelen. WMK (Werken met kwaliteit) wordt gebruikt en in 2023-2024 is de school gestart met het LVS van IEP. Voor de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van het digikeuzebord. Welbevinden staat centraal voor ontwikkeling en leren. Het positieve schoolklimaat wordt uitgedragen door leerlingen, ouders en het team.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Kinderboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Kinderboom gebruikt de volgende registratievormen: WMK (werken met kwaliteit), LVS IEP en Digikeuzebord.