
De resultaten van RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van RK Basisschool De Kinderboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past RK Basisschool De Kinderboom bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool De Kinderboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Kinderboom
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te behalen. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Succes op De Kinderboom
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, op basis van de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van RK Basisschool De Kinderboom?
Ontdek het schooladvies voor leerlingen van RK Basisschool De Kinderboom, gebaseerd op de resultaten van de doorstroomtoets. Onze doorstroomtoetsen sluiten doorgaans goed aan bij het eerder afgegeven schooladvies, wat de consistentie in onze begeleiding benadrukt. Voor het schooljaar 2024-2025 streven we ernaar om vaker dubbele schooladviezen te formuleren, zodat leerlingen een nog breder perspectief krijgen op hun vervolgonderwijs. Dit draagt bij aan een optimale aansluiting op hun talenten en ambities. Alle leerlingen die onze basisschool verlaten, behalen minimaal het 1F-niveau op alle vakgebieden. Dit fundamentele niveau is essentieel voor verdere educatieve ontwikkeling. De resultaten op het hogere streefniveau (1S) overtreffen het landelijk gemiddelde, met name op het gebied van leesvaardigheid. In groep 7 vindt een voorlopig schooladviesgesprek plaats met leerkrachten, de intern begeleider, ouders en de leerling. Dit gesprek biedt de basis voor oriëntatie op het voortgezet onderwijs en helpt leerlingen bij het maken van weloverwogen keuzes. In groep 8 ronden leerlingen de IEP-toets M8 en de doorstroomtoets af. Het definitieve schooladvies wordt in januari/februari gegeven, na de doorstroomtoets. De school volgt nauwgezet de richtlijnen voor het bijstellen van schooladviezen op basis van deze toetsresultaten. Een warme overdracht met de vervolgschool garandeert een soepele overgang.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op Basisschool De Kinderboom
RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel hecht enorm veel waarde aan de brede ontwikkeling van elk kind. Naast kennisoverdracht stimuleren we actief sociale vaardigheden, welbevinden en burgerschapsvorming. We streven ernaar dat elk kind zich veilig en geborgen voelt, net als thuis. Dit bevorderen we door duidelijke gedragsregels en een actief pestprotocol. Onze aanpak richt zich op het voorkomen van pestgedrag en het bieden van ondersteuning wanneer dit toch voorkomt. Leerkrachten, kinderen en ouders werken hierin nauw samen. We beschouwen onze leerlingen als de toekomstige burgers die een positieve bijdrage leveren aan een duurzame wereld. Daarom besteden we veel aandacht aan betrokkenheid bij de omgeving en een respectvolle omgang met iedereen. De basis voor sociale ontwikkeling wordt gelegd door de inspanningen thuis, in clubs en binnen ons onderwijs. Op De Kinderboom leren kinderen omgaan met verschillende meningen, culturen en geloven. Samenwerking, zelfreflectie en respect staan centraal. Onze kernwaarden – respect, betrokkenheid en samenwerken – zijn verweven in ons dagelijks handelen en vormen de basis voor een positieve schoolsfeer. Als basisschool in een democratische rechtsstaat leren we kinderen over hun rechten en plichten. We stimuleren het vormen van een eigen mening, het respecteren van andermans perspectieven en het afwijzen van discriminatie. Dit gebeurt onder andere door deelname aan debatten, de leerlingenraad en de jeugdgemeenteraad. Veiligheid op school wordt gewaarborgd door de Gouden Regel en ons specifieke plan voor sociale veiligheid. We werken preventief met een jaarlijks programma vol activiteiten die bijdragen aan een positief schoolklimaat. Trainingen zoals 'Omgaan met elkaar' en 'Sta Sterk' versterken de sociale vaardigheden van onze leerlingen door middel van praktische oefeningen. We monitoren de sociale veiligheid met behulp van de WMK-vragenlijsten en RI&E-vragenlijsten. De school heeft een toegewijde coördinator sociale veiligheid en twee vertrouwenspersonen die jaarlijks alle klassen informeren over hun rol. Sinds vorig schooljaar gebruiken we het leerlingvolgsysteem IEP, dat niet alleen de cognitieve, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart brengt. De resultaten bespreken we in kindgesprekken, conform de AVG-richtlijnen.
Respect voor iedereen
Actieve betrokkenheid bij school en omgeving
Effectief samenwerken in de klas
Hoe bevordert RK Basisschool De Kinderboom sociale ontwikkeling?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op vier kernwaarden: respect, betrokkenheid en samenwerken. Deze waarden, tot stand gekomen in samenspraak met leerlingen, team en ouders, vormen de leidraad voor ons pedagogisch en didactisch handelen. We gebruiken tools zoals WMK en het IEP-leerlingvolgsysteem om de kwaliteit van sociale veiligheid en welbevinden te monitoren en te verbeteren. Ons schoolmotto 'Kinderboom: daar kun je groeien' benadrukt dat welbevinden essentieel is voor leren en ontwikkelen. Dit positieve schoolklimaat wordt uitgedragen door onze leerlingen, hun ouders en het toegewijde team. Veel ouders, zelfs van buiten de wijk, kiezen bewust voor De Kinderboom vanwege deze sterke focus op sociaal welzijn.
Welke registratiemethoden gebruikt De Kinderboom voor sociale opbrengsten?
RK Basisschool De Kinderboom maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- WMK (Werken met Kwaliteit) evaluaties
- IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) voor brede ontwikkeling
- Digikeuzebord voor kleutergroepen
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Kinderboom?
Voor het sociaal-emotioneel leren zet RK Basisschool De Kinderboom effectieve methoden in, zoals:
- De training 'Omgaan met elkaar' voor sociale interactie
- De training 'Sta Sterk' ter bevordering van zelfvertrouwen en weerbaarheid
- Een op maat gemaakt jaarprogramma met activiteiten gericht op sociaal welbevinden
Inspectierapport RK Basisschool De Kinderboom: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over RK Basisschool De Kinderboom in Kaatsheuvel. Wij streven naar hoogwaardig basisonderwijs voor al onze leerlingen. Op deze pagina vindt u een samenvatting van de inspectieresultaten, die inzicht geven in de kwaliteit van ons onderwijs, de schoolleiding en de pedagogische aanpak. Ons team zet zich dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Bekijk de officiële inspectiedocumenten voor een gedetailleerd overzicht van de beoordelingen en aanbevelingen. Dit helpt ons om ons onderwijs continu te verbeteren en aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen.