Basisschool RK Basisschool De BERK in Kaatsheuvel

Het team van RK Basisschool De BERK in Kaatsheuvel

Current section: team
Anjerstraat 4 a
5171 Kaatsheuvel

Zie hier hoe het team van RK Basisschool De BERK is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool De BERK. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool De BERK bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool De BERK bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool De BERK zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool De BERK. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (41.2%)
45-55 jaar (17.6%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool De BERK werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool De BERK gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij RK Basisschool De BERK

Ons Protocol voor Ziekte en Verlof. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of verlof, zet de directie van RK Basisschool De BERK zich maximaal in om direct een gekwalificeerde vervanger te regelen. We zijn trots op onze aansluiting bij het Regionaal Transfer Centrum, wat ons toegang geeft tot een breed netwerk van professionele invallers. Daarnaast maken we, waar mogelijk, gebruik van de flexibiliteit binnen ons eigen team, zoals de inzet van duopartners en parttimers. Strategieën voor Continuïteit van Onderwijs. Indien het ondanks deze inspanningen niet lukt om een passende vervanger te vinden voor de klas, hanteren we een zorgvuldig protocol om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. In uitzonderlijke gevallen kan de klas tijdelijk worden verdeeld over andere groepen, met een maximum van één schooldag. Dit doen we om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Als er ook voor de daaropvolgende dag geen vervanging beschikbaar is, vragen we met klem aan ouders om hun kind thuis te houden. Dit is echter een laatste redmiddel, aangezien we er alles aan doen om dit te voorkomen en uw kind de geboden lesstof te laten volgen. Wij streven naar een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor elk kind op onze basisschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De BERK is het onderwijs georganiseerd vanuit jaargroepen. In deze jaargroepen worden 's ochtends de basisvakken taal, spelling, rekenen en lezen aangeboden. Instructies vinden plaats in het groepslokaal. De verwerking van de lesstof kan zowel in het groepslokaal als op het leerplein plaatsvinden. In de middag wordt er tijd ingeroosterd voor onderzoekend en thematisch leren. Diverse vakgebieden worden geïntegreerd aangeboden

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op RK Basisschool De BERK: Specialisten voor Elke Uitdaging

3

Taal en Rekenen: Verbeteren van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze specialisten zijn hoogopgeleid en beschikken over specifieke kennis en vaardigheden om leerlingen te ondersteunen bij taal- en rekenontwikkeling. Ze volgen continu bijscholingen en cursussen om up-to-date te blijven met de nieuwste methodieken. Deze deskundigen werken nauw samen met leerkrachten en ouders om een gepersonaliseerd leerplan op te stellen. Ze bieden extra oefenmomenten en aangepaste lesmaterialen, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken op het gebied van taal en rekenen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Welzijn
Intern Begeleider voor Sociale Integratie
Remedial Teacher voor Emotionele Stabiliteit
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Sociale Vaardigheden
Ambulante Begeleiders voor Extra Ondersteuning

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool De BERK hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder gedragsspecialisten en intern begeleiders, bieden begeleiding bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht. Zij zijn getraind om leerlingen te helpen bij het omgaan met uitdagingen, het opbouwen van zelfvertrouwen en het bevorderen van positieve relaties met klasgenoten en leerkrachten. Door middel van gerichte interventies en begeleiding creëren we een veilige en ondersteunende omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studieplanning
Remedial Teacher voor Werkstructuur
Ambulante Begeleiders voor Concentratieverbetering

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn essentieel voor schoolsucces. Onze specialisten, zoals gedragsexperts en intern begeleiders, ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van discipline, concentratie en zelfstandigheid. Ze bieden strategieën voor timemanagement, planningsvaardigheden en het effectief aanpakken van schooltaken. Dit helpt leerlingen om zelfverzekerder en productiever te worden in hun leerproces, wat bijdraagt aan betere schoolresultaten en meer leerplezier.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Schooltijd

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Remedial Teacher voor Fijne Motoriek
Ambulante Begeleiders voor Lichamelijke Activiteiten

Toelichting van de school:

RK Basisschool De BERK stimuleert een gezonde levensstijl en de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Onze gespecialiseerde collega's, waaronder intern begeleiders en remedial teachers, bieden ondersteuning om de grove en fijne motoriek van leerlingen te verbeteren. Dit draagt bij aan een betere coördinatie, balans en algemene fysieke gezondheid. We integreren beweging in het dagelijkse schoolleven om leerlingen actief en betrokken te houden, wat essentieel is voor hun algehele welzijn en leerprestaties.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke specialisten in medisch handelen en persoonlijke verzorging hebben aangesteld binnen ons kernteam, werken we nauw samen met externe zorgprofessionals indien nodig. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan altijd voorop. We bieden een veilige omgeving waar leerlingen zich comfortabel en verzorgd voelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Leerpleinen

Individuele Ondersteuning op RK Basisschool De BERK

Ons Aanbod voor Passend Onderwijs

Op RK Basisschool De BERK staat passend onderwijs centraal vanaf de aanmelding. We voeren een persoonlijk gesprek om de unieke behoeften en talenten van uw kind te ontdekken, en betrekken waar nodig informatie van eerdere opvang of school. Indien onze school niet optimaal aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind, gaan we samen met u op zoek naar de best passende plek. Dit kan een andere basisschool in de buurt zijn of een speciale basisschool, altijd met het welzijn van uw kind als prioriteit. Wij werken nauw samen binnen het samenwerkingsverband Langstraat, Heusden, Altena (www.samenwerkingsverbandlha.nl) om passend onderwijs te garanderen. De BERK biedt sterke basisondersteuning voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie en lichte leervertragingen of -versnellingen. Extra ondersteuning bieden wij op de volgende gebieden: taal en rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedrag en werkhouding, motorische vaardigheden en medische handelingen. Dit alles om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Bij complexere ondersteuningsvragen werken we samen met deskundigen van het samenwerkingsverband voor een soepele overstap naar speciaal (basis)onderwijs, indien nodig. Procedurele stappen worden altijd met u besproken. Voor leerlingen vanaf groep 4 die extra uitdaging nodig hebben, biedt ons programma 'Breinrijk' gespecialiseerde begeleiding door ervaren leerkrachten. Informeer bij onze intern begeleider naar de aanmeldprocedure. Taalschool Wereldrijk verwelkomt nieuwkomers vanaf groep 3 t/m 8 die de Nederlandse taal nog leren. Zij ontvangen intensief taal- en burgerschapsonderwijs, met als doel doorstroming naar regulier onderwijs na ongeveer 1,5 jaar. Wij streven naar een sterke ouder-kind-school driehoek, waarbij uw inbreng cruciaal is voor de ontwikkeling van uw kind. Door middel van gesprekken en samenwerking met ambulante begeleiders en externe hulpverleners, zoals onze eigen logopedist, versterken we onze ondersteuningsmogelijkheden. We zetten vol in op het vergroten van sociale veiligheid door inzicht te geven in gedrag en de gevolgen daarvan, in samenwerking met externe partners.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan RK Basisschool De BERK

Wat zijn de schoolambities vastgelegd in het schoolplan?

Op RK Basisschool De BERK streven we naar excellent onderwijs, gebaseerd op onze kernwaarden: Betrokken, Eigentijds, Respectvol en Kindgericht (BERK). Deze waarden zijn vertaald naar vijf cruciale schoolklimaten die onze onderwijskwaliteit waarborgen: het Didactisch, Ondernemend, ICT, Zorg en Pedagogisch klimaat. Binnen deze klimaten formuleren we onze ambities voor de huidige schoolplanperiode en leggen we vast hoe deze ambities zichtbaar worden in ons dagelijks onderwijs. Het Pedagogisch klimaat focust op een veilige, stimulerende omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en plezier beleeft aan leren. We koesteren verschillen, stimuleren wederzijds respect en verwachten dat iedereen zich aan de gestelde schoolafspraken houdt, inclusief de ouders. Het Didactisch klimaat bevordert actieve deelname en leergierigheid bij alle leerlingen. Leerkrachten hanteren hoge, realistische verwachtingen, sluiten aan bij de leefwereld en interesses van kinderen, bieden gedifferentieerde instructie en stimuleren zelfstandige keuzes. Leerlingen krijgen inzicht in hun eigen leerstijl en ontwikkeling. Het Ondernemend klimaat bereidt kinderen voor op de toekomst door zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te stimuleren. Vaardigheden als initiatief nemen, plannen, zelfevaluatie en het omzetten van ideeën in actie worden actief ontwikkeld. Het Zorgklimaat is helder beschreven in ons intern zorgplan, met actieve betrokkenheid van ouders als ervaringsdeskundigen. We zetten leerlingen in hun kracht en stimuleren hun eigen regie in het leerproces, waarbij we hoge verwachtingen koesteren en streven naar een passend aanbod voor iedereen. Het ICT-klimaat definieert duidelijke doelen voor digitale geletterdheid, inclusief informatieve vaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. We zorgen voor een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 8 en integreren digitale middelen ter ondersteuning van ons onderwijs. Een robuuste digitale infrastructuur en gebruiksvriendelijke communicatiemiddelen zoals Parro versterken de samenwerking met ouders. Burgerschap, verankerd in onze Kanjerschoolaanpak, legt de basis voor zelfvertrouwen en sociale veiligheid. De Kanjertraining helpt bij het voorkomen van sociale problemen zoals pesten en bevordert het welbevinden van onze leerlingen, met een integrale aanpak van burgerschap kerndoelen.

Hoe implementeert de school de kwaliteitsdoelen?

RK Basisschool De BERK zet sterk in op continue kwaliteitsverbetering. Vijfmaal per jaar komen de kartrekkers en de directie bijeen om de voortgang te evalueren, de effecten van ontwikkelingen te bespreken en de behaalde resultaten te analyseren. Deze evaluaties vinden plaats op schoolbreed, groeps- en individueel niveau, gestuurd door cyclische processen per onderwijsklimaat. Voor het komende schooljaar zijn er specifieke werkgroepen actief op het gebied van rekenonderwijs en de verdere ontwikkeling van onze kleutervisie, geleid door toegewijde kartrekkers en ondersteund door directie en intern begeleiders. Jaarlijks gebruiken we de WMK-vragenlijsten (Werken Met Kwaliteit) om waardevolle feedback te verzamelen van ouders, leerlingen en personeel. Deze inzichten fungeren als een cruciale spiegel, die ons helpt onze huidige prestaties te beoordelen en proactief verbeterpunten te identificeren voor toekomstige groei. In het afgelopen schooljaar hebben we significante stappen gezet door een vernieuwde visie op rekenonderwijs te ontwikkelen, resulterend in de keuze voor een passende nieuwe rekenmethode. Ook de visie op kleuteronderwijs is aangescherpt, met focus op beredeneerd aanbod en spelend leren. Ons gedragsprotocol is versterkt om een positieve en veilige leeromgeving te garanderen, en de implementatie van de effectieve leesmethode Blink Lezen bevordert het leesplezier. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op kernpunten zoals het zichtbaar maken van onze visie op groep 1-2 onderwijs, systematische onderwijsontwikkeling op basis van data, de implementatie van de nieuwe rekenmethode 'Wereld in Getallen', de invoering van het Directe Instructiemodel (EDI) voor heldere instructies, en de zoektocht naar een nieuwe taal- en spellingmethode. Deze acties onderstrepen onze voortdurende inzet voor sterk, eigentijds en inspirerend onderwijs.

Optimale Start: Peuteropvang en Groep 1-2 op RK Basisschool De BERK

Toelichting van de school

Op RK Basisschool De BERK bieden we een naadloze overgang van peuteropvang naar de basisschool. Sinds schooljaar 2021-2022 werken we als integraal kindcentrum nauw samen met de peutergroep van Kinderopvang Midden Brabant. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht, waardoor uw kind optimaal wordt voorbereid op groep 1. Onze heterogene groepen voor de jongste en oudste kleuters bevorderen spelenderwijs leren en sociale interactie. Themaonderwijs sluit aan bij de belevingswereld van jonge kinderen, met veel aandacht voor structuur, regelmaat en de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Voor de oudste kleuters bieden we gerichte, speelse activiteiten die de basis leggen voor lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Methodes zoals 'Fonemisch Bewustzijn', 'Kleuterplein', 'Kleuteruniversiteit' en 'De Kanjertraining' stimuleren de mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, gecijferdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. We monitoren de voortgang van elk kind via observaties en het leerlingvolgsysteem 'Digikeuzebord'. Vroegtijdige signalering van leer- of ontwikkelingsvragen staat centraal. Onze focus ligt op alle ontwikkelingsgebieden: kringparticipatie, spelontwikkeling, werkhouding, sociaal-emotioneel gedrag, taal, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling, rekenvaardigheden en zelfredzaamheid. Extra ondersteuning bieden we met een gespecialiseerde taalondersteuner voor mondelinge taal en beginnende geletterdheid. Kinderen met Nederlands als tweede taal ontvangen tweemaal wekelijks specifieke NT2-begeleiding. Een positieve kleuterervaring is cruciaal voor succes in groep 3. Bij twijfel over doorstroming naar groep 3, zoals bij 'herfstkinderen' (oktober-december instroom), overleggen we nauw met u. We kijken samen naar de sociale weerbaarheid, het welbevinden, de werkhouding en de taal- en rekenontwikkeling om de meest geschikte plek te bepalen, zowel nu als voor de overstap naar groep 3. Dit alles gebeurt in overleg met u, de leerkrachten en de intern begeleider (IB-er).

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

RK Basisschool De BERK biedt gespecialiseerde ondersteuning en programma's voor jonge kinderen, waaronder taalontwikkeling, sociaal-emotionele begeleiding en voorbereiding op groep 3. Ons aanbod is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.

RK Basisschool De BERK biedt gespecialiseerde ondersteuning en programma's voor jonge kinderen, waaronder taalontwikkeling, sociaal-emotionele begeleiding en voorbereiding op groep 3. Ons aanbod is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind.

Professionele kinderopvang Kaatsheuvel
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerd kindcentrum Kaatsheuvel
Gerichte taalondersteuning voor kleuters
Logopedische ondersteuning, in afstemming met de IB-er

Met welke partnerschappen werkt onze school samen voor het jonge kind?

RK Basisschool De BERK onderhoudt een sterke samenwerking met Kinderopvang Midden Brabant om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen in Kaatsheuvel.

RK Basisschool De BERK onderhoudt een sterke samenwerking met Kinderopvang Midden Brabant om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor alle jonge kinderen in Kaatsheuvel.

Team | RK Basisschool De BERK in Kaatsheuvel | [2025] Schoolregister