RK Basisschool De BERK
Anjerstraat 4 a
5171 BM Kaatsheuvel

Schoolweging

Schoolweging
31.89
Spreiding
5.7

De schoolweging van De Berk is 31,89 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, met name in taalvaardigheid. Het resultaat is vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde van 94.8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41.2% ligt. Dit reflecteert de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, vooral in rekenen. Het percentage blijft echter onder het vergelijkingsgemiddelde van 53.4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op gemengde leerwegen: 20.8% vmbo-(g)t/havo en 16.7% havo/vwo. Het aandeel vwo-advies (8.3%) blijft onder het landelijk gemiddelde (18.6%), terwijl het praktijkonderwijs (0%) lager is dan regionaal (1.01%). Dit sluit aan bij de schoolweging en de focus op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing en Leerlingvolgsysteem groep 3 t/m 8 Aan het eind van een serie lessen geven de methodes die we gebruiken vaak een toetsmoment. De leerkrachten en leerlingen blijven door de resultaten bij de toetsen op de hoogte van de vorderingen en leerkrachten kunnen hun aanbod voor de leerlingen afstemmen. Om een objectief beeld te houden van de ontwikkeling van de leerlingen nemen we twee keer per jaar IEP-toetsen af. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar. De toetsresultaten worden door de groepsleerkracht geanalyseerd. De leeropbrengsten van de kinderen worden in kaart gebracht, geanalyseerd en met de intern begeleider besproken. Het onderwijs voor de komende periode wordt afgestemd op de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van uw kind. Dit gebeurt regelmatig in overleg met de ouders, omdat we uw kennis van uw kind belangrijk vinden en graag mee willen nemen in de afstemming. Op schoolniveau worden trendanalyses gemaakt en worden de groepsvorderingen in kaart gebracht. Bij constatering van opvallende trends wordt actie ondernomen. De Drempeltest nemen we in september in groep 8 af. De Drempeltest biedt in combinatie met de LeerMotivatieTest informatie over de verbale/theoretische en wiskundige/praktische ontwikkeling van leerlingen en over gedragskenmerken (bv. leermotivatie en doorzettingsvermogen). De resultaten worden weergegeven op een schaal die loopt van schooladvies Praktijkonderwijs tot VWO. De resultaten van de Drempeltest nemen we naast de Cito / IEP toetsen en observaties in de groep mee voor het definitieve schooladvies. De Drempeltest richt zich op de aanleg van de leerling (‘wat zit erin’) en geeft vanuit deze invalshoek aanvullende informatie op de schoolprestaties (‘wat komt eruit’: de schoolvaardigheidstoetsen). We vinden het belangrijk om een compleet beeld van een kind te hebben, dit betekent dat we verder kijken dan de cognitieve vaardigheden. Het gaat niet alleen om taal en rekenen, maar ook om bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, het uiten van gevoelens en nieuwsgierigheid. Samenvattend zijn dat leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Op deze gebieden volgen we de leerlingen met behulp van zelfevaluaties uit het volgsysteem IEP Hart en Handen. Leerlingvolgsysteem groep 1-2 De kinderen van groep 1 en 2 volgen, diagnosticeren en begeleiden we met behulp van observaties en het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. De volgende gedrags- en ontwikkelingsaspecten komen aan bod: deelname aan kringactiviteiten, speelontwikkeling, werkgedrag, sociaal en emotioneel gedrag, beginnende geletterdheid, taal, motoriek, zintuiglijke ontwikkeling, beginnende gecijferdheid en redzaamheid. Ononderbroken ontwikkeling We vinden het belangrijk om het onderwijsproces goed te volgen en onze acties goed te beschrijven. Dit houdt in dat we met verschillende documenten werken die de zorg weergeeft. In het groepsoverzicht worden per groep de leerlingen beschreven. Hierbij worden stimulerende, belemmerende factoren en onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart gebracht. Vervolgens wordt genoteerd wat dit voor gevolgen heeft voor de onderwijspraktijk. De resultaten van de IEP toetsen, methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht worden per vakgebied verwerkt in een overzicht per groep. Aan de hand van het overzicht per vak per groep wordt het format korte zorgcyclus gemaakt. De korte zorgcyclus geeft een overzicht van de doelen waar in een bepaalde periode aan gewerkt wordt, de manier waarop aan deze doelen gewerkt wordt en een indeling van de kinderen per instructieniveau waarop voor dat vakgebied de instructie gegeven wordt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17.4% van de leerlingen presteert onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11.8%) ligt. Dit vraagt om aandacht, mogelijk door intensievere overgangsbegeleiding. 73.9% zit op advies, in lijn met de 'voorspelbare adviesvoering' zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen vaardigheden op school die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. In onze houding naar kinderen toe en in onze manier van lesgeven houden we rekening met verschillen tussen kinderen binnen de sociale- en emotionele ontwikkeling. In ons aanbod wordt structureel aandacht besteed aan deze vorming. Zelfvertrouwen, om kunnen gaan met je eigen gevoelens en die van anderen, opkomen voor zichzelf en voor anderen, respect hebben voor jezelf, de ander en je omgeving, samenwerken, zelf ruzies oplossen en jezelf weten te redden zijn thema's die verweven zijn in ons dagelijks aanbod en waaraan aandacht besteed wordt in de methode die we hanteren voor sociaal-emotionele ontwikkeling; de Kanjertraining. LEES MINDER

respect voor jezelf & anderen

veilige omgeving

samenwerken/ vriendschap

Wat is de werkwijze van RK Basisschool De BERK voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool De BERK gebruikt de Kanjertraining, omdat de thema's passen bij de kernwaarden en de training uitgaat van het kind zelf. Tijdens de lessen praten de leerlingen samen met de leerkracht over onderwerpen en wordt er praktisch geoefend d.m.v. rollenspellen. De kinderen worden zich hierbij bewust van hun eigen gedrag en worden mede verantwoordelijk gemaakt voor de sfeer in de groep. De vijf uitgangspunten van de Kanjertraining zijn: We helpen elkaar, We vertrouwen elkaar, We werken samen, We hebben plezier en We doen mee. Daarnaast organiseert de school aan het begin van het schooljaar ‘De Gouden weken’, waarin extra aandacht wordt besteed aan het leren kennen van elkaar en de omgang met elkaar. Elke groep maakt in deze weken groepsafspraken, die ondertekend worden door de groepsleerkrachten, de leerlingen en de ouders. De school streeft ernaar de Gouden weken na de Kerstvakantie te herhalen.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De BERK om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool De BERK gebruikt IEP Hart en Handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De BERK?

RK Basisschool De BERK maakt gebruik van de Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.