Basisschool Openbare Basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel

Het team van Openbare Basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel

Current section: team
Paulus Potterplein 2
5171 Kaatsheuvel

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Den Bussel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Den Bussel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Den Bussel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Den Bussel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Den Bussel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Den Bussel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (29.4%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Den Bussel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Den Bussel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Den Bussel: Onze Aanpak

Bij Openbare Basisschool Den Bussel zetten we ons in voor een stabiele leeromgeving. Wanneer een groepsleerkracht onverhoopt afwezig is, is onze prioriteit om tijdig en vakkundige vervanging te regelen. We begrijpen het belang van continuïteit voor uw kind. Momenteel ervaren we, net als veel andere scholen, uitdagingen bij het vinden van gekwalificeerde vervangers. Desondanks garanderen wij dat de school zich maximaal inspant om bij elke afwezigheid van een leerkracht een passende oplossing te vinden. Uw kind verdient de beste aandacht, ook tijdens een onverwachte situatie. In het zeldzame geval dat we geen geschikte vervanging kunnen vinden, zullen we de getroffen leerlingen tijdelijk verdelen over de andere klassen. Dit doen we om ervoor te zorgen dat de lesdoelen zo goed mogelijk behaald blijven. Een gedetailleerd vervangingsprotocol, met daarin alle procedures en richtlijnen, is opgesteld en ligt ter inzage bij de directie van onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Jaarklassensysteem De kleuters werken in heterogene groepen waarbij leerlingen in de leeftijd variërend van 4 tot 6 jaar bij elkaar in de groep zitten. Vanaf groep 3 vindt groepering plaats volgens het jaarklassensysteem. Binnen de klassenorganisatie wordt er in de groepen gedifferentieerd gewerkt naar aanleg en tempo. Differentiatie vindt o.a. plaats vanuit de mogelijkheden die de methodes bieden en het hoekenwerk. Onder hoekenwerk verstaan we een werkvorm/klassenorganisatie waarin de kinderen veelal in groepjes (maar soms ook individueel), met activiteiten uit verschillende vormingsgebieden bezig zijn. De materialen liggen per vormingsgebied klaar in een bepaalde plaats in de klas (kast/hoek), die tevens een enigszins afgeschermde ruimte biedt, waarbinnen de opdrachten en activiteiten plaatsvinden. Het klaslokaal/de leeromgeving is dus zodanig gestructureerd, naar inrichting, materiaalvoorziening, e.d., dat kinderen tot activiteiten gebracht worden. Aspecten als samenwerkend leren en individuele leerweg zullen ook in het hoekenwerk worden ingebouwd. Verlengen/versnellen De wet op het Primair onderwijs schrijft voor dat ieder kind recht heeft op een ononderbroken ontwikkeling. In beginsel doorlopen alle leerlingen de basisschool in 8 jaar. Echter geen enkel kind is gelijk en niet iedereen leert op dezelfde wijze. Om hieraan tegemoet te komen differentiëren we binnen een groep naar tempo, niveau, leertijd en instructiebehoefte. Soms is dit echter niet voldoende en heeft een leerling extra leertijd nodig (verlengen/doubleren) of kan hij/zij versneld doorstromen naar het volgende leerjaar. Wij vinden het van belang om inzichtelijk te maken op basis van welke criteria een besluit tot het vertraagd of versneld doorlopen van de basisschool is genomen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning

4

Academische Groei: Taal en Rekenen op Maat

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider voor Academische Ontwikkeling
Rekenspecialist voor Praktische Toepassing
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Den Bussel zetten we ons in voor de academische vooruitgang van elke leerling. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Wanneer leerlingen extra uitdaging nodig hebben, zorgen onze specialisten voor uitdagende leertrajecten en aanvullende materialen zoals Levelwerk. Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven op het gebied van taal, zoals bij NT2, bieden onze taalspecialisten deskundige hulp. We hanteren een gestructureerd dyslexieprotocol en stimuleren leesvaardigheid. In de jongste groepen ligt de focus op woordenschatontwikkeling en gebruiken we programma's zoals Taalimpuls. Ons doel is om elke leerling de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te bereiken, met op maat gemaakte lesplannen en extra ondersteuning waar nodig.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Klassen
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. Via het programma Kwink bevorderen we een positief klassenklimaat en werken we actief aan een veilige schoolomgeving. Ons antipestprogramma en specifieke beleidsstukken dragen bij aan een sfeer waarin elk kind zich gewaardeerd en beschermd voelt. Wanneer kinderen tegen uitdagingen aanlopen, staan onze intern begeleider en gedragsspecialist klaar om mee te kijken en te ondersteunen. Daarnaast beschikken we over een vertrouwenspersoon, een toegewijde antipestcoördinator en een aandachtsfunctionaris die klaarstaan om hulp te bieden en een veilige leeromgeving te waarborgen.

2

Gedrag, Studievaardigheden en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Leerstrategieën

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Den Bussel stimuleren we een proactieve houding ten opzichte van leren en gedrag. Onze kwaliteitskaart gedrag en de leerlijn 'Leren Leren' helpen leerlingen om effectieve studievaardigheden te ontwikkelen. We richten ons op een gestructureerde taakaanpak die aansluit bij de individuele leerbehoeften van elk kind. Wanneer leerlingen moeite hebben met hun werkhouding of taakgerichtheid, bieden onze intern begeleider en gedragsspecialist gerichte ondersteuning. Onze school beschikt tevens over een vertrouwenspersoon, een antipestcoördinator en een aandachtsfunctionaris. Zij dragen bij aan een veilige en ondersteunende omgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

1

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Ambulante Begeleider voor Motorische Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Voor de ondersteuning op het gebied van motorische vaardigheden werken we samen met een deskundige ambulante begeleider. Deze specialist brengt waardevolle expertise in op het gebied van fysieke ontwikkeling. Onze school streeft ernaar om alle leerlingen te ondersteunen bij hun motorische groei. Voor zeer gespecialiseerde begeleiding, zoals MRT of specifieke therapieën, verwijzen wij echter door naar externe expertise, aangezien deze diensten niet intern beschikbaar zijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school biedt geen specifieke interne ondersteuning voor medisch handelen of persoonlijke verzorging. Wij adviseren ouders om voor deze gespecialiseerde zorg contact op te nemen met externe medische professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Bibliotheek op school

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling: Waar Nodig, Altijd Beschikbaar

Een Diepgaande Blik op het Ondersteuningsaanbod van OBS Den Bussel

Op Openbare Basisschool Den Bussel begrijpen we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft die verder gaat dan het reguliere lesprogramma. We zetten ons in om een passende leeromgeving te creëren voor alle leerlingen. Wij bieden diverse mogelijkheden om tegemoet te komen aan specifieke onderwijsbehoeften. Hieronder vindt u een overzicht van de extra ondersteuningsvormen die wij, naast ons reguliere aanbod, ter beschikking stellen. Overstap naar Speciaal (Basis)onderwijs: Een Zorgvuldige Procedure Indien de basis- en extra ondersteuning onvoldoende effectief blijken, kan een overstap naar het speciaal (basis)onderwijs een passendere oplossing zijn. OBS Den Bussel volgt een strikte procedure voor deze overstap, waarbij we nauw samenwerken met het deskundig bevoegd gezag (DBG-er) en het samenwerkingsverband. Wij bespreken elke stap openlijk met u als ouder, om een soepele transitie naar een nieuwe school te waarborgen. Vorig schooljaar hebben geen leerlingen van onze school deze stap gezet. Verrijkingsprogramma Breinrijk: Stimuleren van Talent Voor leerlingen vanaf groep 4 die gebaat zijn bij extra uitdaging en verrijking, biedt Breinrijk een gespecialiseerd programma. Deze groepen komen één ochtend per week bijeen op een externe locatie, onder leiding van leerkrachten met expertise in meer- en hoogbegaafdheid. Een specifieke aanmeldprocedure is ingesteld; voor meer informatie kunt u terecht bij de talentcoördinator of intern begeleider van onze school. Taalschool Wereldrijk: Taal en Integratie voor Nieuwkomers Taalschool Wereldrijk verwelkomt leerlingen van groep 3 tot en met 8 die nieuw zijn in Nederland en hun taalvaardigheid willen verbeteren. De school biedt voltijds intensief taalonderwijs, met een focus op zowel taalontwikkeling als burgerschap. Na ongeveer achttien maanden stromen de leerlingen succesvol door naar reguliere basisscholen in de buurt voor verdere ontwikkeling. Leren door Doen met Let's Play/Doeklas: Praktijkgericht Leren OBS Den Bussel werkt samen met Floriander en SG De Overlaat aan het project Let's Play/Doeklas. Dit initiatief is ontworpen voor leerlingen die leren het beste ervaren door te doen, om zo hun talenten optimaal te ontwikkelen. Eén ochtend per week ontvangen deze leerlingen les op locatie bij SG De Overlaat, waarbij de focus ligt op leren door praktijkervaring en het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden. De inhoud is projectmatig opgezet en sluit aan bij het individuele niveau en de ontdekkingen van de leerlingen. Toekomstvisie: Versterking van Ondersteuningsniveaus De komende jaren investeert Openbare Basisschool Den Bussel verder in de professionalisering van het team. Dit met als doel om ondersteuningsniveau 2 en ondersteuningsniveau 3 nog beter te kunnen vormgeven en de individuele leerbehoeften van al onze leerlingen optimaal te faciliteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Uw Gids voor Toekomstig Onderwijs

Welke concrete doelen streeft OBS Den Bussel na in het schoolplan 2023-2027?

Ons integrale schoolplan voor de periode 2023-2027, te vinden als bijlage bij de schoolgids, schetst onze ambitieuze doelstellingen en de beoogde resultaten. We focussen op duidelijke gedragsafspraken, versterkt door Kwink en een kwaliteitskaart gedrag. Ouderparticipatie wordt gestimuleerd vanuit een visie die de kindontwikkeling centraal stelt. Ons onderwijs integreert vakken zoals wereldoriëntatie, burgerschap, cultuur en kunstzinnige vorming, met nadruk op kennis, vaardigheden en houding. We werken actief aan de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden en digitale geletterdheid. Als professionele leergemeenschap bevorderen we collegiale consultatie en werkvergaderingen. Een kwaliteitskaart voor gelijke kansen en specifiek beleid voor taalachterstanden en NT2, ondersteund door een taalrijke leeromgeving, kenmerken onze aanpak. In het schooljaar 2025-2026 implementeren we een nieuwe taal- en spellingmethode. Voor groep 1/2 hanteren we een visie op doelgericht kleuteronderwijs, waarbij spelend leren en een doordacht aanbod hand in hand gaan. De leerresultaten van OBS Den Bussel sluiten aan bij de referentieniveaus en uitstroomprofielen van onze leerlingen. We excelleren in basisvaardigheden zoals taal, lezen, rekenen en spelling, gebaseerd op de EDI-methodiek en onze visie op doelgericht onderwijs, wat we vastleggen in onze kwaliteitskaarten. Begrijpend lezen heeft eveneens een eigen visie en kwaliteitskaart binnen onze school.

Hoe waarborgt OBS Den Bussel de kwaliteit van het onderwijs en hoe worden doelen bereikt?

OBS Den Bussel hanteert een systematisch kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op een meerjarenplanning die leidt tot jaarlijkse kwaliteitsmonitoren. Deze planning is nauw verweven met ons integraal personeelsbeleid, wat zorgt voor een parallelle ontwikkeling van de school en haar medewerkers. Verbeterpunten identificeren we gezamenlijk met het team, rekening houdend met onze ambitieuze doelstellingen en actuele ontwikkelingen. Deze verbeterpunten worden uitgewerkt in de kwaliteitsmonitor, die tevens fungeert als jaarplan. Leerkrachten nemen hierin een trekkersrol, terwijl de directie, MR en bestuur de voortgang monitoren. Halverwege en aan het einde van het schooljaar evalueren we de effectiviteit van de kwaliteitsmonitor. Onze school kenmerkt zich door: een meerjarenplanning (schoolplan), tweemaaljaarlijkse evaluatie van de kwaliteitsmonitor en het schoolplan, en cyclische beoordeling van de schoolkwaliteit door ouders, leerlingen en leerkrachten middels tevredenheidsonderzoeken. We werken planmatig aan verbeteringen (schoolplan, jaarplan/kwaliteitsmonitor, jaarverslag) en evalueren systematisch de realisatie van onze plannen. Kwaliteitsborging vindt plaats door gestructureerde documentatie. We rapporteren transparant aan belanghebbenden zoals de inspectie, het bevoegd gezag, de GMR en ouders. Ons onderwijskundig leiderschap is gericht op continue persoonlijke kwaliteitsverbetering van zowel directie als team. Onze visie en ambities vormen de basis voor professionalisering, waarbij de schoolleiding actief de ontwikkeling van het team ondersteunt en inzicht heeft in zowel sterke punten als verbeterpunten. We beschikken over een actueel professionaliseringsplan en leggen schoolafspraken vast in kwaliteitskaarten die samen het kwaliteitshandboek van OBS Den Bussel vormen. Externen betrekken we actief bij kwaliteitsbeoordeling via koffie-uurtjes voor ouders, collegiale consultatie en een leerlingenraad als klankbord. Het jaarverslag biedt verantwoording aan stakeholders over de realisatie van ontwikkeldoelen en behaalde resultaten.

Voorbereiding op de basisschool: Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Den Bussel biedt geen eigen kinderopvangfaciliteiten binnen de schoolmuren. We onderhouden echter wel sterke samenwerkingsverbanden met externe kinderopvangorganisaties. Deze partnerschappen garanderen een soepele en warme overgang voor uw kind naar onze school. Onze intern begeleider voor de onderbouw is nauw betrokken bij dit proces. Zij zorgt voor een gedegen afstemming met de kinderopvang, om te beoordelen of er specifieke ondersteuning nodig is voor leerlingen die instromen in onze kleuterklassen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Den Bussel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool Den Bussel richt zich primair op het basisonderwijs. Hoewel we geen specifieke extra programma's voor het jonge kind aanbieden, zorgen we wel voor een uitstekende voorbereiding en begeleiding bij de start van de schoolcarrière. Onze nauwe samenwerking met kinderopvangpartners is hierbij essentieel.

Met welke partners werkt OBS Den Bussel samen voor de jonge kind?

OBS Den Bussel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een naadloze aansluiting te waarborgen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor de warme overdracht en de optimale voorbereiding van uw kind op het basisonderwijs. Onze partners zijn MIKZ en Kinderopvang Midden Brabant.

OBS Den Bussel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een naadloze aansluiting te waarborgen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor de warme overdracht en de optimale voorbereiding van uw kind op het basisonderwijs. Onze partners zijn MIKZ en Kinderopvang Midden Brabant.

Team | Openbare Basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel | [2025] Schoolregister