Basisschool Openbare Basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel

De resultaten van Openbare Basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel

Current section: resultaten
Paulus Potterplein 2
5171 Kaatsheuvel

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Den Bussel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool Den Bussel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Den Bussel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Den Bussel

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als een belangrijke indicator voor de kwaliteit van het onderwijs. De resultaten van onze school laten zien hoe goed onze leerlingen presteren ten opzichte van deze landelijke norm.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten op Basisschool Den Bussel

Het streefniveau daagt leerlingen uit om meer te bereiken dan het basisniveau, met als doel een hogere academische ontwikkeling voor zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn om de prestaties op het streefniveau te beoordelen en de onderwijskwaliteit te waarborgen. Bekijk hier de specifieke resultaten voor onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Den Bussel?

Op Openbare Basisschool Den Bussel volgen we een zorgvuldig protocol voor het uitbrengen van schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is essentieel om ouders en verzorgers te ondersteunen bij het maken van de juiste keuze voor de vervolgopleiding van hun kind. Hoewel de uiteindelijke beslissing bij de ouders ligt, bieden wij inzichten gebaseerd op de cognitieve, sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheidskenmerken van elke leerling. Onze advisering start al vroeg in het traject. In groep 7 vindt er een breed intern overleg plaats om een voorlopig advies op te stellen. Hierbij integreren we alle beschikbare gegevens, zoals resultaten van 'Leerling in Beeld' toetsen, klassikale prestaties, groepsplannen en observaties van diverse leerkrachten. Een preadvies wordt gedeeld met ouders tijdens een rapportgesprek in maart, waar ook de voorlopige keuze van de ouders en het kind voor een vervolgonderwijsrichting (PRO, VMBO, HAVO, VWO) wordt besproken. In groep 8 worden de resultaten van de 'Leerling in Beeld' toetsen geanalyseerd, wat kan leiden tot gerichte interventies. Voor leerlingen met een PRO-advies of die hiernaartoe uitstromen, zoeken we proactief contact met het VMBO en PRO-onderwijs. In november organiseren we een informatieavond voor ouders van groep 7 en 8 om hen uitgebreid te informeren over de verschillende vervolgonderwijstypes en het adviestraject. De definitieve adviezen worden na de Doorstroomtoets in februari vastgesteld, waarbij een hogere score dan het voorlopige advies kan leiden tot een bijstelling, mits dit in het belang van de leerling is.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Emotioneel Welzijn bij Den Bussel

Bij Openbare Basisschool Den Bussel geloven we dat een sterke sociaal-emotionele ontwikkeling cruciaal is voor het succes van elk kind. We zetten ons actief in om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin leerlingen kunnen groeien tot zelfverzekerde en verantwoordelijke individuen. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van zelfzorg, positieve interacties en een dieper begrip van de wereld om hen heen. Door middel van regelmatige observaties en gesprekken met onze intern begeleider, bespreken we de voortgang van zowel individuele leerlingen als de groep als geheel. Deze gestructureerde aanpak stelt ons in staat om optimale ondersteuning te bieden en proactief in te spelen op de behoeften van onze leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Een veilige leeromgeving voor alle leerlingen

Respect voor elkaar en de omgeving

Samenwerken en elkaar versterken (Bussel-gevoel)

Hoe bevordert Openbare Basisschool Den Bussel de sociale vaardigheden van leerlingen?

Openbare Basisschool Den Bussel stimuleert de sociale ontwikkeling door middel van een gestructureerde aanpak die gericht is op het welbevinden van elk kind. We integreren sociaal-emotioneel leren in ons dagelijks onderwijs en bieden individuele begeleiding waar nodig. Dit doen we om kinderen te helpen zich verantwoordelijk te gedragen en goed om te gaan met hun omgeving.

Welke methoden gebruikt Den Bussel voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen effectief in kaart te brengen, maakt Openbare Basisschool Den Bussel gebruik van de volgende registratievorm:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Met welke lesmethoden werkt Den Bussel aan sociaal-emotioneel leren?

Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren zet Openbare Basisschool Den Bussel de volgende effectieve methode in:

  • Kwink

Inspectierapport Openbare Basisschool Den Bussel: Een Diepgaande Analyse

De Onderwijsinspectie heeft Openbare Basisschool Den Bussel in april 2013 beoordeeld en de school een basisarrangement toegekend. Dit betekent dat de onderwijskwaliteit van onze school voldoet aan de gestelde normen en op orde is. Naar aanleiding van het inspectierapport zetten wij ons actief in voor verdere verbeteringen. Momenteel focussen wij op de implementatie van een gestroomlijnde 1-zorgroute. Hierbij ligt de nadruk op het verfijnen van groepsoverzichten en -plannen, met specifieke aandacht voor de indicatoren 1.4, 8.2, 8.4 en 9.3. Daarnaast ontwikkelen we ons opbrengstgericht werken verder door middel van grondige analyse, diagnostiek en het opstellen van gerichte plannen van aanpak. Dit alles om de leerresultaten van al onze leerlingen continu te optimaliseren.

Resultaten | Openbare Basisschool Den Bussel in Kaatsheuvel | [2025] Schoolregister