Openbare Basisschool Den Bussel
Paulus Potterplein 2
5171 XJ Kaatsheuvel

Schoolweging

Schoolweging
31.57
Spreiding
6.53

De schoolweging van Den Bussel is 31,57 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,8% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruim de inspectienorm van 85%. Het resultaat ligt echter licht onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%, wat ruimte voor verbetering biedt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt, is 53,5% (signaleringswaarde: 43,5%). Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, maar toont wel dat de school boven de eigen norm presteert. De nadruk op maatwerk draagt hier mogelijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn breed gespreid: 18,4% havo, 10,5% vwo en 15,8% vmbo-b/k. Het aandeel havo/vwo-advies (33,7%) is lager dan bij vergelijkbare scholen (45,6%), maar het lage percentage onderadvisering (2,8%) benadrukt realistische plaatsing. De focus op maatwerk blijkt uit de combinatie van praktijkgerichte (10,5% vmbo-b) en theoretische adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDen BusselGemeente AmsterdamNederland
LIB174.39173.81175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Het hoge percentage boven advies (33,3%) reflecteert een effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Dit past bij de individuele ontwikkelingsgerichte aanpak van de school.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. LEES MINDER

Veilig

Respect

Samen (Bussel)

Hoe werkt Openbare Basisschool Den Bussel aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Openbare Basisschool Den Bussel besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De school maakt gebruik van een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en een leerlingvolgsysteem (LVS) genaamd SCOL.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Den Bussel om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Den Bussel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Den Bussel?

Openbare Basisschool Den Bussel gebruikt de methode 'Leefstijl' voor sociaal-emotioneel leren.