
De resultaten van Jenaplankindcentrum De Verrekijker in Julianadorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jenaplankindcentrum De Verrekijker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jenaplankindcentrum De Verrekijker bij jullie?
Ontdek hoe goed Jenaplankindcentrum De Verrekijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing bij De Verrekijker
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. De meting hiervan vindt plaats in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau moet behalen. Dit percentage fungeert als landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen. Jenaplankindcentrum De Verrekijker streeft ernaar om dit basisniveau voor al haar leerlingen te waarborgen. Een solide basis in taal en rekenen is cruciaal voor verdere academische ontwikkeling en succes in de maatschappij. Wij zetten ons dagelijks in om deze kernvaardigheden te versterken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Jenaplankindcentrum De Verrekijker
Het streefniveau is een ambitieus doel dat verder reikt dan het fundamentele niveau. Wij moedigen zoveel mogelijk leerlingen aan om dit hogere niveau te bereiken tegen het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze gepersonaliseerde doelstelling helpt ons om gericht te werken aan de ontwikkeling van elke leerling. Bij Jenaplankindcentrum De Verrekijker streven we ernaar om leerlingen uit te dagen en te ondersteunen bij het behalen van hun maximale potentieel, zowel op academisch als persoonlijk vlak.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jenaplankindcentrum De Verrekijker?
Bij Jenaplankindcentrum De Verrekijker geloven we in kansrijk adviseren. Dit betekent dat we de unieke potentie van elk kind zichtbaar maken en stimuleren gedurende de hele schoolloopbaan. Groepsleiders volgen de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet, waarbij we kijken naar diverse factoren zoals werkhouding, sociaal-emotionele groei, resultaten van methode-gebonden en -onafhankelijke toetsen, en gesprekken met het kind en ouders. Ook de thuissituatie en resultaten van de NIO- en IEP-doorstroomtoetsen worden meegenomen. Onze route naar een kansrijk advies start in groep 1 en loopt door tot groep 8. In groep 7 geven we een oriënterend advies, dat we aan het einde van dat schooljaar met ouders en kind bespreken. Een voorlopig advies volgt in november/december van groep 8, na de IEP 1F-2F toets. Het definitieve schooladvies wordt bepaald na de IEP-Doorstroomtoets in februari van groep 8. Indien de doorstroomtoets een hoger advies geeft dan het voorlopige advies, vindt er een gesprek plaats met ouders om het advies eventueel aan te passen. We zorgen voor een 'warme overdracht' naar het voortgezet onderwijs, met een overdrachtsformulier en een persoonlijk gesprek door de groepsleider. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, worden in overleg met ouders aangemeld bij het OnderSteuningsPunt (OSP) van het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Jenaplankindcentrum De Verrekijker
Op Jenaplankindcentrum De Verrekijker bevorderen we niet alleen academische vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, maar leggen we ook een sterke nadruk op de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. Een veilige en positieve leeromgeving is essentieel voor succes, daarom stimuleren we actief vaardigheden zoals samenwerken, effectieve communicatie en het oplossen van conflicten. Onze aanpak is gericht op het vergroten van zelfvertrouwen en zelfstandigheid, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien. Door kinderen te leren hoe ze naar elkaar kunnen luisteren, respectvol met elkaar omgaan en elkaar ondersteunen, creëren we een warme en inclusieve schoolcultuur. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor zowel de persoonlijke groei als de academische prestaties van onze leerlingen. Wij hanteren schoolbreed Positive Behavior Support (PBS), een bewezen methode die zich richt op het positief bekrachtigen van gewenst gedrag. Dit zorgt voor een voorspelbare en ondersteunende omgeving waarin alle kinderen zich geborgen voelen. Wekelijkse, praktijkgerichte lessen in sociale vaardigheden, afgestemd op de belevingswereld van de kinderen, versterken deze aanpak. De Verrekijker bereidt leerlingen voor op een zelfstandige toekomst met kansen. Wij streven ernaar dat onze leerlingen uitgroeien tot empathische, zelfbewuste en ondernemende individuen die met vertrouwen hun plek in de maatschappij innemen en een positieve bijdrage leveren.
Veiligheid Creëren
Respect Tonen
Verantwoordelijkheid Nemen
Hoe bevordert Jenaplankindcentrum De Verrekijker de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Jenaplankindcentrum De Verrekijker focust op een holistische ontwikkeling, waarbij sociale en emotionele groei centraal staan. Ons sociaal-emotioneel leren wordt ondersteund door Positive Behavior Support (PBS), een aanpak die positief gedrag stimuleert en bekrachtigt. Dit creëert een veilige en voorspelbare leeromgeving. Wekelijkse, interactieve lessen in sociale vaardigheden helpen kinderen bij het ontwikkelen van communicatie, samenwerking en probleemoplossend vermogen. We gebruiken het School-Wide Information System (SWIS) om gedragsgegevens te registreren, wat ons inzicht geeft in patronen en ons helpt effectieve interventies te plannen. Voor een uitgebreider beeld van sociaal welzijn monitoren we met het IEP Hart & Handen instrument voor groepen 3-8 en via observaties voor kleuters, wat ons in staat stelt om tijdig passende ondersteuning te bieden en de ontwikkeling van elk kind te optimaliseren.
Welke systemen en methoden worden gebruikt voor het meten van sociale opbrengsten en sociaal-emotioneel leren op De Verrekijker?
Op Jenaplankindcentrum De Verrekijker zetten we diverse methoden in om de sociale ontwikkeling te monitoren en te bevorderen:
- IEP Hart & Handen voor de groepen 3 tot en met 8, voor een breed beeld van welbevinden en sociale vaardigheden.
- Digikeuzebord voor de groepen 1 en 2, ter ondersteuning van de sociaal-emotionele monitoring.
- SWIS (School-Wide Information System) voor alle groepen (1-8) om gedragsgegevens systematisch bij te houden en te analyseren.
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert De Verrekijker?
Jenaplankindcentrum De Verrekijker maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als kernmethodiek voor sociaal-emotioneel leren. Deze aanpak richt zich op het creëren van een positieve, ondersteunende en voorspelbare omgeving door middel van het aanleren en bekrachtigen van gewenst gedrag.
Inspectierapport Jenaplankindcentrum De Verrekijker: Resultaten en Inzichten
Jenaplankindcentrum De Verrekijker hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteitsverbetering. In 2023 heeft de onderwijsinspectie een themaonderzoek uitgevoerd binnen onze school. Dit type onderzoek richt zich specifiek op een bepaald aspect van het onderwijs en levert geen algemene beoordeling van de school op. Hoewel dit onderzoek geen eindcijfer geeft, biedt het waardevolle inzichten die ons helpen ons onderwijs continu te optimaliseren. We nodigen u uit om de details van dit onderzoek te bekijken.