Basisschool De Kameleon in Julianadorp

Het team van Basisschool De Kameleon in Julianadorp

Current section: team
Middelzand 3501
1788 Julianadorp

Zie hier hoe het team van Basisschool De Kameleon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Kameleon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Kameleon bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Kameleon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Kameleon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Kameleon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (41.7%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Kameleon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Kameleon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Onze Aanpak: Lerarenvervanging bij Basisschool De Kameleon

Bij Basisschool De Kameleon begrijpen we dat een stabiele leeromgeving cruciaal is voor de ontwikkeling van uw kind. Door het landelijke lerarentekort kan het echter voorkomen dat het vinden van een geschikte vervanger voor zieke of afwezige leerkrachten een uitdaging wordt. We zetten ons maximaal in om direct een professionele invaller te regelen zodra een leerkracht afwezig is. Hiervoor werken we samen met diverse externe partijen en beschikken we over een netwerk van gekwalificeerde onderwijsprofessionals. Indien een directe vervanging niet lukt, kijken we naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat andere teamleden extra ondersteuning bieden of dat de leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Veiligheid en continue begeleiding staan hierbij altijd voorop. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat we een enkele klas vragen om voor een korte periode thuis te blijven. Dit is echter een laatste redmiddel dat we zoveel mogelijk willen voorkomen. Meer gedetailleerde informatie over ons beleid rondom afwezigheid van leerkrachten vindt u in het protocol 'Vervanging bij Afwezigheid Leerkracht', beschikbaar op onze website.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Kameleon werken we met drie combinatiegroepen: groep 1-2-3, groep 4-5-6 en groep 7-8. Daarnaast zijn er drie Eureka-mentorgroepen, voor leerlingen uit de leerjaren 4 tot en met 8. Binnen de onderbouw wordt groep 1-2-3 in de ochtenden opgesplitst: groep 1-2 werkt dan apart van groep 3. Groep 3 krijgt op die momenten gerichte instructie voor lezen, rekenen en taal. In de middagen leren en spelen de leerlingen van groep 1-2-3 juist gezamenlijk, waarbij er veel ruimte is voor spelend en ontdekkend leren in een rijke leeromgeving. In groep 4-5-6 is er iedere ochtend extra ondersteuning aanwezig, zodat één van de groepen apart instructie kan krijgen. Hierdoor kunnen we beter aansluiten bij de leerbehoeften van de leerlingen en zorgen voor meer rust en doelgerichte begeleiding in de klas. Deze indeling sluit aan bij onze visie op flexibel en betekenisvol onderwijs. Door leerjaren te combineren, creëren we ruimte om beter aan te sluiten bij verschillen in ontwikkeling, tempo en ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen. Zo kunnen kinderen leren op een manier die past bij hun niveau én hun persoonlijke groei stimuleren binnen een veilige, vertrouwde groep. Gedurende de week wordt er op verschillende momenten groepsdoorbrekend gewerkt, onder andere bij de zaakvakken (thematisch), bij het lezen en Nieuwsbegrip. In het komende schooljaar breiden we deze aanpak verder uit naar andere vakgebieden, zodat leerlingen steeds meer kunnen leren op hun eigen niveau en tempo.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Kameleon: Specialisten voor Elk Kind

4

Taal en Rekenen: Succes met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Kameleon bieden wij gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en rekenen. Denk hierbij aan leerlingen met dyslexie of een achterstand in deze vakgebieden. Ons team telt gespecialiseerde leerkrachten die expertise hebben in zowel taal- als rekenonderwijs. De intern begeleider coördineert deze ondersteuning en werkt nauw samen met de leerkrachten om een individueel plan op te stellen. Indien nodig schakelen we externe deskundigen in, zoals dyslexiebehandelaars of orthopedagogen, via ons samenwerkingsverband. Voor leerlingen die meer uitdaging zoeken, bieden wij het Eureka onderwijs, gericht op meer- en hoogbegaafde kinderen. Ook hier is specifieke deskundigheid binnen ons team voor aanwezig. Ouders die twijfelen over de aanpak of het beeld van hun kind, kunnen een onafhankelijke specialist inschakelen. De Kameleon staat open voor externe onderzoeksresultaten, mits deze van een gekwalificeerde professional komen en de school volledig geïnformeerd wordt over de onderzoeksopzet en resultaten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Klimaat bij De Kameleon

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Teken je Gesprek-Coach

Toelichting van de school:

Basisschool De Kameleon hecht veel waarde aan een veilig en positief pedagogisch klimaat. Wij werken met de methode 'Vreedzaam', die focust op zelfvertrouwen, goede onderlinge relaties en het voorkomen van pestgedrag. Onze leerkrachten creëren een stimulerende omgeving waarin respect, vertrouwen, liefde en verantwoordelijkheid centraal staan. Dit draagt bij aan een prettige sfeer in de klas en op het schoolplein, wat essentieel is voor de ontwikkeling van elk kind. De intern begeleider en gedragsspecialist bieden ondersteuning bij sociaal-emotionele vraagstukken. Ook de specialist meer- en hoogbegaafdheid en onze Teken je Gesprek-coach dragen bij aan een brede sociaal-emotionele ondersteuning. We zetten ons dagelijks in om ervoor te zorgen dat elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt binnen onze schoolgemeenschap.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Aanpakken op De Kameleon

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag en werkhouding beschikt Basisschool De Kameleon over deskundige specialisten. Esther Regtop, gedragsdeskundige vanuit het samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland, begeleidt ons team. Zij denkt actief mee met de aanpak van ondersteuningsvragen en biedt waardevol advies over gedrag en passend onderwijs. Dit zorgt voor een effectieve en proactieve benadering van uitdagingen. De intern begeleider en de specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen met Esther om de beste ondersteuning te garanderen. Samen zorgen zij voor een optimale leeromgeving waarin elk kind kan excelleren.

6

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Welzijn op De Kameleon

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Basisschool De Kameleon stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Hoewel we geen eigen motoriek-specialist in dienst hebben, werken we intensief samen met externe professionals. Via het samenwerkingsverband of op verwijzing van de jeugdgezondheidszorg kunnen wij een fysiotherapeut of ergotherapeut inschakelen. Ook logopedisten worden betrokken wanneer er aandacht nodig is voor spraakontwikkeling of mondmotoriek. Onze intern begeleider coördineert deze zorg en stemt, in samenspraak met ouders en leerkrachten, de meest geschikte interventies af. Dit zorgt voor een gebalanceerde aanpak die aansluit bij de individuele behoeften van elk kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaamheid op De Kameleon

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Kameleon bieden we, afhankelijk van de behoefte, ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Dit gebeurt altijd in nauwe samenwerking met ouders en de intern begeleider. Indien nodig betrekken we externe zorgprofessionals, zoals een jeugdverpleegkundige. Ons team is alert op signalen en volgt medische protocollen nauwgezet. Leerkrachten en onderwijsassistenten ontvangen specifieke instructies van zorgverleners, bijvoorbeeld voor medicatiebeheer of diabetesondersteuning. Persoonlijke verzorging, zoals hulp bij toiletbezoek of het gebruik van hulpmiddelen, wordt met de grootste zorg en respect uitgevoerd. We streven ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waarin elk kind zich prettig voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leo's Talenten Lab
BSO en peuterspeelzaal in de school via Monter

Ontdek de Ondersteuning en Talentontwikkeling op Basisschool De Kameleon

Maatwerk en Expertise voor Elk Kind

Basisschool De Kameleon onderscheidt zich door een rijke ervaring in het begeleiden van kinderen met een individuele leerlijn. Onze school werkt nauw samen met een vast bovenschools orthoteam, bestaande uit orthopedagogen en psychologen. Dit team biedt gespecialiseerde ondersteuning en advies om elk kind optimaal te laten ontwikkelen. Wij hebben bijzondere expertise in het begeleiden van meerbegaafde leerlingen en talentvolle kinderen, ook wel 'meerkunners' genoemd. De Kameleon biedt een stimulerende omgeving waar hun potentieel volledig tot bloei kan komen. Onze school kenmerkt zich door korte, directe communicatielijnen. Dankzij de kleinschaligheid kennen directie, IB-er, leerkrachten en onderwijsassistenten elke leerling en ouder persoonlijk. Dit zorgt voor een veilige en betrokken sfeer waarin iedereen zich gehoord voelt. Twee van onze teamleden zijn gecertificeerde 'Teken je gesprek' coaches. Deze methode helpt leerlingen om hun gedachten en gevoelens visueel te maken, wat bijdraagt aan beter begrip en communicatie. Daarnaast beschikt De Kameleon over een interne plusgroep, Kameleon++, speciaal voor leerlingen uit de onderbouw, middenbouw en bovenbouw die extra uitdaging zoeken. Hier wordt gewerkt met een breed en gestructureerd aanbod, waarbij de context eerst wordt geschetst voordat dieper op de details wordt ingegaan. **Toekomstige Ambitie: Inclusief Onderwijs en Flexibele Differentiatie** In het komende schooljaar zet Basisschool De Kameleon grote stappen richting inclusief onderwijs. We streven ernaar om alle leerlingen, ongeacht hun ondersteuningsbehoeften, zoveel mogelijk binnen de reguliere groepen passend onderwijs te bieden. Hiervoor reorganiseren we de differentiatie in ons aanbod en onze instructiemethoden. We creëren meer mogelijkheden voor leerjaaroverstijgend werken en stemmen instructie, ondersteuning en leerdoelen flexibel af op de unieke behoeften van elke leerling. Ons doel is een schoolomgeving te realiseren waarin elk kind zich gezien, erkend en optimaal ondersteund voelt in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Zekerheid voor de Toekomst van Uw Kind

Welke Ontwikkeldoelen Ziet Ons Schoolplan voor de Aankomende Periode?

Ons schoolplan voor de komende periode is gericht op de optimale ontwikkeling van elke leerling. We zetten vol in op de persoonsvorming en het bevorderen van eigenaarschap bij onze leerlingen. Daarnaast optimaliseren we de organisatorische structuur van ons onderwijssysteem voor een efficiënte en effectieve leeromgeving. Onze didactische aanpak wordt voortdurend aangescherpt, met een focus op rijke leeromgevingen die inspelen op de individuele onderwijsbehoeften. Het leerstofaanbod wordt zorgvuldig samengesteld, rekening houdend met vakkennis, talenten en de natuurlijke affiniteit van de leerlingen. Specifiek voor het schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op het verstevigen van de basis binnen de basisgroepen. We streven naar verbeterde rekenresultaten met als ambitie het behalen van niveau 1S en bereiden de implementatie van een nieuwe taal- en spellingsmethode voor in 2026-2027. Daarnaast vergroten we de opbrengsten op spelling en verdiepen we het thematisch werken binnen wereldoriëntatie, met een sterke focus op inhoudelijke kwaliteit. De implementatie van het didactisch lesmodel DPL en de versterking van onze pedagogische aanpak met de methode 'Vreedzaam' zijn eveneens cruciale speerpunten. De inzet van onze taal- en rekencoördinator is hierbij van essentieel belang.

Hoe Zorgt Basisschool De Kameleon Voor Het Bereiken Van Haar Educatieve Doelen?

Bij Basisschool De Kameleon hanteren we een gestructureerde aanpak om onze schoolbrede doelen te realiseren. We werken met de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) om onze onderwijskwaliteit continu te monitoren en bij te sturen. Deze cyclus wordt actief besproken en geoptimaliseerd tijdens team- en werkoverleg, waarbij we gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor het leerproces van onze leerlingen. Onze school is niet alleen een leeromgeving voor kinderen, maar ook een plek waar medewerkers continu leren van en met elkaar. Deskundigheidsbevordering is hierbij essentieel en richt zich op zowel kwaliteitsverbetering als persoonlijke en schoolontwikkeling. We zetten gerichte scholing in en benutten teamvergaderingen en studiedagen voor reflectie en evaluatie van onze resultaten en aanpak. Daarnaast worden we in schooljaar 2025-2026 ondersteund door Desiree Eggens van de CED groep bij de implementatie van het innovatieve DPL-lesmodel. DPL integreert de meest succesvolle onderwijsinterventies van John Hattie, praktische technieken uit 'Teach Like a Champion', inzichten uit de neuropsychologie (Breinsleutels) en bevordert activerende en coöperatieve werkvormen. Diverse onderwijskundige werkgroepen stellen domeinspecifieke doelen, plannen activiteiten en monitoren de voortgang. Periodieke audits door SARKON en optionele thematische audits waarborgen de kwaliteit van ons onderwijs.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Kameleon

Toelichting van de school

Basisschool De Kameleon biedt een unieke ontwikkelomgeving voor kinderen van 2 tot 4 jaar in samenwerking met Monter Kinderopvang. Onze gezamenlijke aanpak creëert een inspirerende en leerzame plek waar jonge kinderen spelenderwijs kennismaken met de wereld en zich optimaal voorbereiden op de basisschool. Onze ervaren pedagogisch medewerkers begeleiden uw kind met een uitdagend en op maat gemaakt programma, gericht op ontdekken, spelen en ontwikkelen. Elke acht weken introduceren we een nieuw, boeiend thema. Met duurzame materialen en natuurlijke elementen stimuleren we de nieuwsgierigheid en creativiteit van elk kind, van knutselen en muziek tot beweging en natuurbeleving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Kameleon voor peuters?

Basisschool De Kameleon biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, ontworpen om hun ontwikkeling te stimuleren en hen spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Dit programma is gericht op kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar en wordt aangeboden in nauwe samenwerking met kinderopvangpartners. Het omvat een rijke leeromgeving waar spel, ontdekking en creatieve ontwikkeling centraal staan.

Basisschool De Kameleon biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, ontworpen om hun ontwikkeling te stimuleren en hen spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Dit programma is gericht op kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar en wordt aangeboden in nauwe samenwerking met kinderopvangpartners. Het omvat een rijke leeromgeving waar spel, ontdekking en creatieve ontwikkeling centraal staan.

Kinderopvang Diensten

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Basisschool De Kameleon samen?

Basisschool De Kameleon werkt nauw samen met Monter Kinderopvang, specifiek met hun locatie Atlantis. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente ontwikkelingsaanpak voor jonge kinderen. U kunt meer informatie vinden over hun diensten op de website: monterkinderopvang.nl.

Basisschool De Kameleon werkt nauw samen met Monter Kinderopvang, specifiek met hun locatie Atlantis. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente ontwikkelingsaanpak voor jonge kinderen. U kunt meer informatie vinden over hun diensten op de website: monterkinderopvang.nl.

Team | Basisschool De Kameleon in Julianadorp | [2025] Schoolregister