
Schoolweging
De schoolweging van De Kameleon Julianadorp is 29,23 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,97% behaald fundamenteel niveau overstijgt de school zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Deze score bekrachtigt het basisonderwijsconcept gericht op minimale basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 63,64%, ruim boven de inspectienorm van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, mede door de inzet van Eureka mentorgroepen voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 27,27% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 18,18% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen (0% vs. 1,01% regio). Wel is er een bescheiden aandeel vmbo-k-adviezen (4,55%), passend bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kameleon Julianadorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen analyseren wij twee keer per schooljaar de leerling resultaten op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Enkele leerlingen werken met eigen ontwikkelingsperspectief. Voor het maken van een (ontwikkelings-)perspectief brengen we de individuele leerling en/of de groep in kaart: - de resultaten van de toetsen; - het functioneren van (het kind in) de groep, denk aan sociaal emotionele ontwikkeling; - werkhouding; - gedrag. Deze kennis is onmisbaar om een genuanceerd beeld van iedere leerling te krijgen. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de groepsleerkracht en de IB-er. Tijdens deze bespreking worden o.a. de groeps- en individuele analyses nader besproken en acties afgestemd/uitgezet. Maandelijks zijn er facultatieve leerlingbesprekingen tussen IB-er en leerkrachten om de voortgang van de leerlingen te bespreken en eventuele acties in te zetten of aan te passen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,57% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Het percentage onderadviezen (14,29%) ligt iets hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de intensieve monitoring gedurende de schoolloopbaan. De school benadrukt in haar visie het belang van doorlopende ontwikkelingslijnen en warme overdracht naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Op de Kameleon voelen leerlingen, medewerkers en ouders zich gezien. Samen bereiden we leerlingen voor op de veranderende maatschappij door hen vaardigheden te leren en aandacht te hebben voor persoonsvorming en eigenheid. Door leerlingen te leren zorgen voor zichzelf, de ander en de wereld, draagt iedereen een steentje bij aan een duurzaam leven. Samen zorgen we ervoor dat kinderen in een vertrouwde en veilige omgeving leren om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Leerlingen leren te reflecteren door hardop te denken en daardoor inzicht te krijgen in het leerproces van het leven. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Eigenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kameleon voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De werkgroep Gedrag/Pedagogisch handelen verzamelt data, stelt ontwikkeldoelen en interventies vast, inspireert anderen en monitort/borgt de voortgang van de sociale ontwikkeling van leerlingen. Jaarlijks wordt de leerlingtevredenheids-enquête afgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kameleon gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen: Kijk!, Mijn Vensters, Sociogram, Hart en handen IEP.