
Schoolweging
De schoolweging van De Feart is 33,15 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt een fundamenteel niveau van 95,2%, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is 1,3 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,9%), wat een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen bevestigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 52,7% van de leerlingen op streefniveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 38,7%. Deze score ligt 2,5 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (50,2%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de schooladviezen domineert het vmbo-(g)t met 47,6% van de uitstroom, ruim boven het regionale gemiddelde (16,5%). Het aandeel havo-adviezen blijft met 4,8% achter bij vergelijkbare scholen (16,1%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, wat past bij het profiel van een school met een praktische onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Feart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. De vorderingen van de leerlingen worden systematisch gevolgd met behulp van observatiegegevens (dagelijks) en methodegebonden en methodeonafhankelijke (Cito-) toetsen. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en geregistreerd. De toetsgegevens worden gebruikt voor analyse op leerling-, groeps- en schoolniveau. We kunnen op deze wijze nagaan of het onderwijs voldoet aan zijn doelen en het behaalde niveau toetsen aan het landelijk gemiddelde. Na een toets worden op basis van de analyse ambitieuze - maar ook realistische - doelen voor de komende periode vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
16,1% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desalniettemin presteert 25,8% boven advies, mogelijk dankzij de beschreven 'warme overdracht' en monitoring in het VO. Het percentage leerlingen op advies (58,1%) benadert het landelijk beeld (62,9%).
Sociale ontwikkeling
We willen dat kinderen zich veilig voelen op De Feart. Daarom is er een duidelijke en gestructureerde omgeving gecreëerd. Verder willen we dat alle leerlingen en volwassenen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen. Iedere leerling wordt regelmatig geobserveerd en getoetst, zodat we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de leerbehoeftes. Omgaan met verschillen heeft hoge prioriteit. Ook is het belangrijk dat de zelfstandigheid van leerlingen wordt bevorderd, dat ze verantwoordelijkheid leren dragen voor de eigen daden en beslissingen. Leerlingen worden gestimuleerd tot het maken van keuzen op het eigen niveau en in relatie tot de eigen interesses. Bij onderwijs en vorming waarbij we de talenten van kinderen zo optimaal mogelijk willen ontwikkelen gaan school en ouders samen als partners op weg. Samen met een gemeenschappelijk doel, maar ieder met een eigen verantwoordelijkheid. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van SLS De Feart voor sociale ontwikkeling?
SLS De Feart werkt met de methoden KWINK en Goed Gedrag. KWINK richt zich op competenties zoals zelfbewustzijn, besef van de ander, zelfmanagement, keuzes maken en relaties hanteren, en biedt lessen over burgerschap en mediawijsheid. Goed Gedrag betrekt leerlingen bij schoolafspraken en leert positieve gedragsregels aan, wat een veilig schoolklimaat bevordert. Het team heeft kernwaarden Veiligheid, Vertrouwen en Verantwoordelijkheid vastgesteld, die zichtbaar zijn in de groepen en in de lessen. Leerkrachten voeren regelmatig kindgesprekken, omdat contact tussen leerkracht, leerling en ouders belangrijk wordt geacht.
Welke registratievorm(en) gebruikt SLS De Feart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SLS De Feart gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SLS De Feart?
SLS De Feart gebruikt KWINK en Goed Gedrag voor sociaal-emotioneel leren.