OBS Twa Fjilden in Joure

Het team van OBS Twa Fjilden in Joure

Current section: team
Koningin Julianalaan 3
8501 Joure

Zie hier hoe het team van OBS Twa Fjilden is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Twa Fjilden. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Twa Fjilden bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Twa Fjilden bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Twa Fjilden zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Twa Fjilden. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (40%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Twa Fjilden werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Twa Fjilden gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Deskundige Leerkrachtvervanging bij OBS Twa Fjilden

Het lerarentekort is een uitdaging die ook OBS Twa Fjilden raakt, waardoor het vinden van gekwalificeerde vervangers complexer wordt. Als onderdeel van Ambion, onze overkoepelende onderwijsorganisatie, maken we gebruik van een gespecialiseerde vervangingspool. Deze pool bestaat uit toegewijde leerkrachten die direct inzetbaar zijn bij ziekte of onverwachte afwezigheid van personeel, wat zorgt voor een snelle en efficiënte oplossing. Ambion beheert tevens een uitgebreide database met reserveleerkrachten, die ook diensten verlenen aan andere schoolbesturen. Dit breidt onze mogelijkheden voor vervanging aanzienlijk uit, zelfs in uitdagende tijden. We anticiperen op situaties waarin directe vervanging niet mogelijk is. In dergelijke gevallen zullen collega's worden benaderd om extra uren te werken. Indien dit niet lukt, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Bij aanhoudende afwezigheid, waarbij vervanging op de tweede dag nog niet geregeld is, zien wij ons genoodzaakt de betreffende groep tijdelijk vrij te geven. U wordt onmiddellijk geïnformeerd over dergelijke situaties, zodat u tijdig passende opvang kunt regelen. We begrijpen dat dit ongemak kan veroorzaken en verzekeren u dat wij er alles aan doen om dit te voorkomen. Uw begrip in deze uitzonderlijke omstandigheden wordt zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werkwijze/ organisatie

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalactiviteiten
25.5%
Rekenactiviteiten
21.3%
Bewegingsonderwijs
21.3%
Werken met ontwikkelingsmateriaal
21.3%
Muziek
2.1%
Engelse taal
2.1%
Friese taal
2.1%
Sociaal-emotioneel
2.1%
Verkeer
2.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.1%
Taal
19.7%
Lezen
17.7%
Wereldoriëntatie
10.9%
Overig
9.2%
Bewegingsonderwijs
8.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.1%
Levensbeschouwing
3.1%
Engelse taal
2%

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op OBS Twa Fjilden

2

Taal en Rekenen: Expertise voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Bij OBS Twa Fjilden bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor taal- en rekenvaardigheden. Onze intern begeleider en rekenspecialist werken nauw samen om leerlingen met specifieke behoeften te helpen excelleren. Voor leerlingen met een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis kan extra ondersteuning vanuit Kentalis (cluster 2) worden ingezet, na beoordeling door de Commissie van Onderzoek. Deze commissie bepaalt de criteria en duur van de ondersteuning. Nieuwkomers in de regio Joure kunnen terecht bij de centrale Taalklassen Joure, gevestigd op De Brede basisschool. Hier bieden we intensieve taallessen aan kinderen die nieuw zijn in Nederland of het Nederlands onvoldoende beheersen voor directe instroom in het regulier onderwijs. Dit geldt voor kinderen die korter dan twee jaar in Nederland zijn, ongeacht hun land van herkomst, inclusief statushouders. De taalklassen fungeren als een diagnoses- en adviesfunctie voor schakelonderwijs of directe instroom. Na maximaal 1,5 jaar worden leerlingen, mits er geen andere specifieke leer- of gedragsbehoeften zijn, teruggeplaatst naar een reguliere school. Onze aanpak voor ernstige rekenproblemen is gebaseerd op het landelijke protocol Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs is de basis. Onze leerkrachten beheersen de doorlopende leerlijn rekenen, het Handelingsmodel, het drieslagmodel en de Vertaalcirkel van Cecil Borghouts. Ze weten wat nodig is voor de volgende stap in het leerproces en kunnen differentiëren binnen groepen en individuele hulp bieden. We signaleren rekenproblemen proactief, vooral in de groepen 1 t/m 4, omdat een sterke basis cruciaal is voor succes in hogere groepen. De ontwikkeling van leerlingen wordt gemonitord via observaties en toetsen, waaronder het CITO leerlingvolgsysteem. Ons stappenplan voor rekenondersteuning omvat vier fasen: groen (dagelijks rekenonderwijs), geel (planmatige extra ondersteuning), oranje (intensieve begeleiding na overleg met specialisten en ouders) en rood (uitgebreid diagnostisch onderzoek bij aanhoudende problemen, mogelijk met diagnose dyscalculie). Bij een vastgestelde dyscalculie bieden we blijvende intensieve en deskundige hulp. De rekenspecialist draagt bij aan het beleid en de aanpak van rekenonderwijs, met een focus op het verbeteren van de resultaten. Ons beleidsplan rekenen is op school in te zien.

1

Sociaal-emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

OBS Twa Fjilden hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van elke leerling. Onze intern begeleider monitort dit jaarlijks met het observatie-instrument 'Cito Leerling in Beeld'. In samenwerking met ouders en externe instanties zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin, organiseren we indien nodig aanvullende ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt op onze school. De methode 'De Vreedzame School' vormt de basis voor ons positieve pedagogische klimaat. We geloven dat elke leerling uniek is en een eigen benadering verdient om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

1

Gedrag en Werkhouding: Handvatten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke gedragsvraagstukken of uitdagingen in hun taakaanpak, biedt OBS Twa Fjilden gespecialiseerde ondersteuning. Onze scholen, aangesloten bij Ambion, kunnen een beroep doen op gedragsspecialisten en experts op het gebied van executieve functies. Deze specialisten werken gedurende een bepaalde periode intensief samen met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Ze bieden praktische handvatten aan zowel de leerling als de leerkracht, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling en het schoolsucces van het kind.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Aangepast Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij OBS Twa Fjilden streven we naar inclusief onderwijs. Voor leerlingen met een lichamelijke beperking maken we gebruik van de expertise van Steunpunt Onderwijs Noord. Deze specialisten werken samen met ons om de nodige aanpassingen in de klas te realiseren. Steunpunt Onderwijs Noord werkt nauw samen met Revalidatie Friesland, wat ons in staat stelt om optimale ondersteuning te bieden aan alle leerlingen, ongeacht hun fysieke gesteldheid.

0

Medisch Handelen en Verzorging: Protocollen en Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op scholen van Ambion, waaronder OBS Twa Fjilden, verlenen we onder bepaalde voorwaarden medewerking aan het verstrekken van medicijnen. Voor medische handelingen volgen we strikte protocollen en verlenen we hier in principe geen medewerking aan. Ouders worden geadviseerd om zelf een arts of de GGD in te schakelen voor medische handelingen. Meer gedetailleerde informatie is te vinden in het protocol ‘Medische handelingen op scholen’, dat beschikbaar is via een directe link.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Inpandige muziekschool
Inpandige kinderopvang

Individuele Leerlingondersteuning op OBS Twa Fjilden

Onze Toewijding aan Elk Kind

Bij OBS Twa Fjilden staat de optimale ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden, afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Intern Begeleider: Uw Eerste Aanspreekpunt voor Begeleiding Voor vragen over extra ondersteuning is de groepsleerkracht uw eerste contactpersoon. Deze werkt nauw samen met onze intern begeleider, die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij adviseert collega's en ouders, en denkt mee over beleid op het gebied van zorg. Brugfunctionaris: Verbinding tussen Thuis, School en Wijk Akko van den Bosch, onze brugfunctionaris in schooljaar 2025-2026, is uw contactpersoon voor verbinding. Hij is aanwezig op dinsdag, woensdag en donderdagmiddag en staat klaar voor een gesprek, hulp of gewoon een kop koffie. Hij legt de verbinding tussen gezin, school en externe professionals, zodat leerkrachten zich kunnen focussen op onderwijs en leerlingen optimaal kunnen leren. Basisondersteuning en Handelingsgericht Werken De intern begeleider coördineert de basisondersteuning, die wordt vormgegeven via een handelingsgerichte werkwijze. Dit betekent dat we systematisch de ondersteuningsbehoeften van leerlingen inventariseren en de meest passende ondersteuning bieden. De intern begeleider speelt hierin een cruciale ondersteunende rol. Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU): Specialistische Expertise Indien nodig, schakelen we de expertise van de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion in. De BOU biedt gespecialiseerde hulp, zoals orthopedagogische ondersteuning, dyslexie-interventies en logopedie. Ook de 'flexibele schil' van de BOU, met specialisten op het gebied van rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid, staat tot onze beschikking. Maatwerk voor Specifieke Onderwijsbehoeften Als basisondersteuning niet volstaat, signaleren we dit samen met u. Cognitieve, sociaal-emotionele of lichamelijke stagnaties vragen om een gezamenlijke zoektocht naar oplossingen. In een handelingsgericht procesdiagnostiekgesprek (HGPD), met betrokkenheid van de orthopedagoog van de BOU, verkennen we de onderwijsbehoeften en stellen we een passend onderwijsaanbod op. Soms is tijdelijke, specialistische zorg nodig, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Ondersteuning in de Klas: Maximale Ontwikkeling Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk binnen hun eigen groep ondersteund. Dit kan door extra instructie, aangepaste leerlijnen of inzet van onderwijsassistenten. Alle middelen die we via het Samenwerkingsverband ontvangen, worden ingezet om deze ondersteuning te realiseren. Optimale Start voor Jonge Kinderen Voor een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool organiseren we een warme overdracht. Kinderen wennen geleidelijk aan de schoolomgeving, wat essentieel is voor hun ontplooiing. Door middel van observaties volgen we de ontwikkeling op diverse gebieden en dagen we kinderen spelenderwijs uit. In groep 1 en 2 leggen we een sterke basis voor rekenen en taal, met een focus op fonemisch bewustzijn, om een goede aansluiting op groep 3 te waarborgen. Voorbereiding op Groep 3: Een Zorgvuldig Proces De overgang naar groep 3 wordt zorgvuldig voorbereid. We observeren de ontwikkeling van kinderen in groep 2 nauwkeurig en kijken naar beheersing van de einddoelen. Indien nodig bieden we extra ondersteuning. In overleg met u, als ouders, bespreken we de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Een extra jaar in de kleutergroep is mogelijk om een optimale start in groep 3 te garanderen. Dyslexieprotocol: Vroegtijdige Signalering en Begeleiding Ons protocol dyslexie & leesproblemen richt zich op vroege signalering en adequate begeleiding. Ernstige dyslexie wordt vergoed door de gemeente, inclusief onderzoek en intensieve begeleiding. Wij signaleren, interveniëren vroegtijdig en houden een gedetailleerd dossier bij. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland: Samen Sterk OBS Twa Fjilden is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband stelt ondersteuningsplannen op, definieert basisondersteuning en verdeelt middelen voor extra ondersteuning. Meer informatie is beschikbaar op de website van het samenwerkingsverband. Toekomstvisie Passend Onderwijs Onze schoolpopulatie is divers en we streven ernaar een passende plek te bieden aan elk kind. Indien nodig schakelen we externe expertise in om leerlingen op de basisschool te kunnen blijven ondersteunen. Mocht dit onvoldoende zijn, dan zoeken we in overleg met u naar alternatieve oplossingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg op OBS Twa Fjilden: Ons Koersplan en Verbeterplan

Wat zijn de strategische doelen van OBS Twa Fjilden voor de komende jaren?

Ons schoolbeleid is vastgelegd in het Koersplan 2023-2027 van Ambion. Dit plan bevat zes strategische thema's die de richting bepalen voor onze onderwijsontwikkeling. Deze thema's zijn gebaseerd op een evaluatie van eerdere beleidsplannen. De focus ligt op het versterken van onze professionele cultuur en het bevorderen van onderzoekend leren. We streven naar uitdagend en gepersonaliseerd onderwijs, waarbij we samenwerken met alle betrokkenen. Ook de efficiënte inrichting van onze schoolorganisatie is een belangrijk aandachtspunt. De fundering van ons onderwijs bestaat uit het verstevigen van de basisvaardigheden: taal, rekenen en digitale geletterdheid. Daarnaast besteden we veel aandacht aan wereldburgerschap, om onze leerlingen voor te bereiden op een complexe wereld. Onze vier kernwaarden – Vertrouwen, Vakmanschap, Verbinding en Vindingrijkheid – leiden ons hierbij. Elke school binnen Ambion vertaalt deze strategische thema's naar concrete schoolplannen. De voortgang en resultaten worden jaarlijks geëvalueerd in de schooljaarverslagen, die deel uitmaken van het schooljaarplan. Dit zorgt voor een continue cyclus van verbetering en verantwoording. Meer gedetailleerde informatie over de kwaliteitszorg binnen Ambion is te vinden in hun officiële kwaliteitszorgdocument. U kunt dit document downloaden via de website: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/kwaliteitszorg-ambion.html. Ons schoolplan, dat de huidige prestaties en toekomstige ambities beschrijft, is ook beschikbaar. Hierin leest u hoe we de kwaliteitsnormen van de Onderwijsinspectie in de praktijk brengen. Het schooljaarplan en -verslag lichten de jaarlijkse plannen en evaluaties toe. Deze documenten vindt u op onze schoolwebsite: https://www.twafjilden.nl/nl/onze-school/documenten.

Hoe waarborgt OBS Twa Fjilden de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs?

De directeur en het onderwijsteam van OBS Twa Fjilden werken nauw samen aan de voortdurende verbetering van de onderwijskwaliteit. We leggen verantwoording af over onze prestaties aan ouders, partners en de overheid via diverse kanalen, waaronder onze schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en de jaarlijkse schoolverslagen. Het schooljaarplan is een gedetailleerd document dat de specifieke doelen voor het lopende schooljaar uiteenzet. Hierin staan de verantwoordelijkheden, budgetten en tijdlijnen per doel vermeld. Dit plan wordt in samenspraak met het team opgesteld en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad voor advies en goedkeuring. De medezeggenschapsraad speelt een cruciale rol in het monitoren van de voortgang van het schooljaarplan. Aan het einde van elk schooljaar evalueert het team de behaalde resultaten. Bij doelen die niet volledig zijn gerealiseerd, analyseren we de oorzaken en bepalen we vervolgstappen voor het komende jaar. Om een helder beeld te geven van onze ontwikkeling, is het schooljaarverslag van het voorgaande jaar opgenomen in het huidige schooljaarplan. Dit creëert een transparante en cyclische benadering van kwaliteitsverbetering, waarbij geleerde lessen direct worden meegenomen in toekomstige plannen.

Optimale Start: Programma voor Jonge Kinderen bij OBS Twa Fjilden

Toelichting van de school

OBS Twa Fjilden investeert in een naadloze overgang voor jonge kinderen door nauwe samenwerking met voorschoolse educatieaanbieders. We hebben heldere prestatieafspraken met de gemeente om de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 6 jaar optimaal te ondersteunen. Deze samenwerking garandeert een soepele 'warme overdracht' van de peuteropvang naar onze basisschool. Door continue dialoog en gezamenlijke ontwikkeling zorgen we voor een consistente leerlijn, wat essentieel is voor een succesvolle schoolstart.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt OBS Twa Fjilden voor jonge kinderen?

OBS Twa Fjilden focust op een sterke basis door samenwerking met kinderopvangorganisaties die voorschoolse educatie verzorgen. Dit zorgt voor een gestructureerde voorbereiding op de basisschool. Onze aanpak is gericht op het creëren van een doorlopende leerlijn, waarbij de overgang van de peuterspeelzaal naar de klas zo soepel mogelijk verloopt.

Met welke partners werkt OBS Twa Fjilden samen voor het programma voor jonge kinderen?

OBS Twa Fjilden werkt nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties die gespecialiseerd zijn in voorschoolse educatie. Deze samenwerking is cruciaal voor het waarborgen van een 'warme overdracht'. Samen met deze partners en de gemeente ontwikkelen we de doorgaande lijn voor kinderen van 0 tot 6 jaar, met als doel hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.
Team | OBS Twa Fjilden in Joure | [2025] Schoolregister