OBS Twa Fjilden in Joure

De resultaten van OBS Twa Fjilden in Joure

Current section: resultaten
Koningin Julianalaan 3
8501 Joure

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS Twa Fjilden, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past OBS Twa Fjilden bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Twa Fjilden bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op OBS Twa Fjilden

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit niveau wordt gemeten met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit landelijke streven is cruciaal voor de basisvaardigheden van al onze leerlingen. Op OBS Twa Fjilden zetten we ons dagelijks in om dit fundament te leggen, zodat elke leerling goed voorbereid is op de volgende stap in hun onderwijsloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op OBS Twa Fjilden

Het streefniveau op OBS Twa Fjilden daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als richtlijn voor onze ambitie en de effectiviteit van ons onderwijs. Wij geloven in het stimuleren van talent en het bieden van uitdaging, zodat elke leerling zijn of haar potentieel volledig kan benutten en excelleert in het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS Twa Fjilden?

Ontdek het schooladvies van OBS Twa Fjilden, een basisschool in Joure. In het najaar ontvangen alle ouders en leerlingen van groep 8 de Schoolkeuzegids. Deze gids biedt essentiële informatie over de eerste fase van het voortgezet onderwijs, inclusief introducties van regionale scholen en belangrijke data voor open dagen en contactgegevens. Voor het bepalen van het schooladvies maakt OBS Twa Fjilden gebruik van de Plaatsingswijzer. Dit instrument geeft op basis van Cito Leerlingvolgsysteem resultaten uit groep 6, 7 en 8 een indicatie van het meest geschikte niveau in het voortgezet onderwijs. In combinatie met toetsresultaten, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding, stellen de leerkracht, intern begeleider en directeur het definitieve schooladvies vast. Leerlingen ontvangen uiterlijk 31 januari een voorlopig advies na een persoonlijk gesprek. Per schooljaar 2023-2024 is de 'eindtoets' omgedoopt tot 'doorstroomtoets'. Deze naamswijziging benadrukt de continue ontwikkeling van leerlingen, ook na de toetsafname. Leerlingen in groep 8 maken de doorstroomtoets in februari. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 24 maart verstrekt, rekening houdend met zowel het voorlopig advies als de doorstroomtoetsresultaten. Het schooladvies zal niet lager zijn dan de uitkomst van de doorstroomtoets, tenzij dit aantoonbaar in het belang van de leerling is. OBS Twa Fjilden begeleidt leerlingen en ouders actief in de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Er worden informatieavonden georganiseerd, voorlichtingsmateriaal verspreid en bezoeken aan middelbare scholen gefaciliteerd. De uiteindelijke inschrijving is de verantwoordelijkheid van de ouders. Een 'warme overdracht' met een digitaal dossier naar de nieuwe school zorgt voor een soepele overgang. Door de doorstroomgegevens van de eerste drie jaar voortgezet onderwijs te monitoren en nauw overleg te plegen met middelbare scholen, waarborgt de school de passendheid van de schooladviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op OBS Twa Fjilden: Bouwen aan Respectvolle Kinderen

OBS Twa Fjilden is trots op haar status als Vreedzame School. Dit betekent dat we ons inzetten om kinderen de vaardigheden bij te brengen die nodig zijn voor positieve en zorgzame interacties. Respect staat centraal in hoe we met elkaar omgaan, en we omarmen de unieke kwaliteiten die elk kind met zich meebrengt. We leren kinderen conflicten constructief aan te pakken en zich in te leven in anderen, zodat ze zelfstandig oplossingen kunnen vinden. Ons doel is een schoolklimaat te creëren waar leerlingen, leerkrachten, ouders en bezoekers zich veilig, gehoord en gezien voelen. Dit alles draait om de manier waarop we samenwerken en de onderlinge relaties. Binnen onze Vreedzame School cultiveren we de volgende principes: * **Respect voor elkaar:** We houden rekening met elkaars behoeften en gevoelens. * **Balans:** We zoeken een gezonde wisselwerking tussen individuele vrijheid en sociale betrokkenheid. * **Conflictresolutie:** We bieden kinderen handvatten om conflicten op een goede manier te hanteren. * **Verantwoordelijkheid:** We stimuleren een gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid voor onze schoolgemeenschap. * **Empathie:** We moedigen leerlingen aan om elkaar beter te begrijpen en te verdiepen in elkaars perspectieven.

Een Veilige Leeromgeving Creëren

Respectvolle Interacties Bevorderen

Effectief Samenwerken Stimuleren

Hoe bevordert OBS Twa Fjilden de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op OBS Twa Fjilden erkennen we dat de diversiteit aan persoonlijkheden en achtergronden van onze leerlingen een grote waarde vertegenwoordigt. Door hen te leren hoe ze respectvol met elkaar kunnen omgaan, ongeacht hun verschillen, leggen we een sterke basis voor hun sociale groei. De Vreedzame School methode biedt hierbij een gestructureerd kader, maar de dagelijkse praktijk in de klas en op het schoolplein vormt de belangrijkste leergemeenschap. We gebruiken deze momenten om met leerlingen te reflecteren op hun interacties, hoe ze omgaan met verschillende meningen en hoe ze ervoor zorgen dat iedereen zich gewaardeerd voelt. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van de Cito Leerling in Beeld vragenlijsten. Voor leerlingen in groep 1-4 wordt dit door de leerkracht ingevuld, terwijl leerlingen in groep 5-8 zowel zelf als door de leerkracht worden geëvalueerd. De resultaten helpen ons om gerichte aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele leerbehoeften, zowel op individueel als op groepsniveau, in de komende periode.

Welke instrumenten gebruikt OBS Twa Fjilden om sociale vooruitgang te meten?

OBS Twa Fjilden hanteert specifieke registratiemethoden om de sociale opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst (Cito Leerling in Beeld)

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op OBS Twa Fjilden?

OBS Twa Fjilden heeft gekozen voor een bewezen aanpak om sociaal-emotioneel leren te stimuleren:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport OBS Twa Fjilden: Kwaliteit en Ontwikkeling

OBS Twa Fjilden in Joure, met 39 enthousiaste leerlingen, biedt een solide basis voor de ontwikkeling van elk kind. Onze school streeft naar excellentie in het basisonderwijs, waarbij we focussen op zowel academische groei als persoonlijke ontplooiing. Ontdek hier de bevindingen van de onderwijsinspectie en zie hoe wij continue werken aan de kwaliteit van ons onderwijs.

Resultaten | OBS Twa Fjilden in Joure | [2025] Schoolregister