IKC Sint Mattheüs in Joure

Het team van IKC Sint Mattheüs in Joure

Current section: team
Uilke Boonstralaan 32
8501 Joure

Zie hier hoe het team van IKC Sint Mattheüs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Sint Mattheüs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Sint Mattheüs bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sint Mattheüs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Sint Mattheüs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.3%)
Man (6.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Sint Mattheüs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (18.8%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (37.5%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Sint Mattheüs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Sint Mattheüs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging bij IKC Sint Mattheüs

Bij IKC Sint Mattheüs zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We hebben een samenwerking met een professioneel supportteam van de Bisschop Möller Stichting. Dit team bestaat uit ervaren leerkrachten die paraat staan om uw kind de les te geven wanneer de eigen leerkracht niet aanwezig kan zijn. Zo garanderen we dat de leerstof altijd wordt behandeld en de kinderen een stabiele leeromgeving behouden. Mochten er onverhoopt geen leerkrachten beschikbaar zijn binnen ons eigen supportteam, dan schakelen wij SLIM in, een gespecialiseerd detacheringsbureau voor onderwijspersoneel. Zij helpen ons om snel een gekwalificeerde vervanger te vinden. In uitzonderlijke situaties waarin ook SLIM geen geschikte leerkracht kan aanbieden, worden klassen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Hoewel we dit tot het uiterste proberen te vermijden, kan het in zeldzame gevallen voorkomen dat een groep tijdelijk thuis moet blijven. Uw kind is bij ons altijd verzekerd van de best mogelijke educatieve ervaring.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Werken met ontwikkelingsmaterialen
32.7%
Taalontwikkeling en drama
26.5%
Spel en bewegingsonderwijs
23.5%
Muziek en expressie
8.2%
Levensbeschouwing
5.1%
Kanjertraining
4.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
20.1%
Rekenen/wiskunde
20.1%
Overig
15.1%
Wereldoriëntatie
13.7%
Lezen
13.4%
Bewegingsonderwijs
6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.4%
Levensbeschouwing
5%
Engelse taal
1.3%

Extra Ondersteuning op IKC Sint Mattheüs: Onze Deskundige Specialisten

3

Taal en Rekenen: Verbetering Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Rekencoach
Deskundige Taalspecialist
Coördinator Passend Onderwijs

Toelichting van de school:

Onze Coördinator Passend Onderwijs is drie dagen per week beschikbaar om uw kind te ondersteunen. Onze gespecialiseerde teamleden hebben specifieke uren in hun werkrooster toegewezen gekregen voor deze belangrijke ondersteunende taken. Zij zetten zich volledig in voor de academische ontwikkeling van elke leerling op IKC Sint Mattheüs, met een focus op taalvaardigheid en rekenkundig inzicht.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Coördinator Passend Onderwijs
Gespecialiseerde Gedrags- en Kanjertraining Adviseurs

Toelichting van de school:

Binnen ons Integraal Kindcentrum (IKC) is een toegewijde werkgroep actief die de Kanjertraining implementeert en begeleidt. Deze werkgroep werkt nauw samen met de Coördinator Passend Onderwijs om een veilige en positieve leeromgeving te waarborgen. Samen zorgen zij voor de sociaal-emotionele groei en het welzijn van alle leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

1

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Coördinator Passend Onderwijs

Toelichting van de school:

De Coördinator Passend Onderwijs is drie dagen per week aanwezig op ons IKC om individuele begeleiding te bieden. Deze specialist helpt leerlingen met het ontwikkelen van een positieve werkethiek en effectieve studiegewoonten. Door gerichte aanpakken wordt de focus op schoolwerk verbeterd en wordt een constructieve houding gestimuleerd.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische ontwikkeling is er wekelijks een gespecialiseerde Motorisch Remedial Teacher aanwezig. Deze deskundige biedt gerichte oefeningen en begeleiding om de fijne en grove motoriek van uw kind te verbeteren. Dit draagt bij aan een betere schoolervaring en bredere ontwikkelingsmogelijkheden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er voor medische handelingen en persoonlijke verzorging geen specifieke specialisten direct aan IKC Sint Mattheüs verbonden. Wij verwijzen in deze gevallen graag naar de juiste externe instanties en professionals. Voor vragen hierover kunt u altijd contact opnemen met de schoolleiding voor advies.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
peuterspeelzaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC Sint Mattheüs

Ons School Ondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Toelichting

Bij IKC Sint Mattheüs geloven we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft om het beste uit zichzelf te halen. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd welke aanvullende ondersteuning wij bieden, naast de standaard zorg die we inzetten. Dit document schetst ook onze ambities voor de toekomst en hoe we de samenwerking met u als ouders vormgeven. Ons team, bestaande uit toegewijde leerkrachten, de schoolleiding en het bestuur, stelt het SOP gezamenlijk op. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak voor alle leerlingen. Basisondersteuning: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving Wij creëren een veilige basis voor elke leerling, waarin we handelingsgericht werken. Dit betekent dat we de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind centraal stellen. Onze leerkrachten passen hun aanbod, tempo en instructie aan om zo goed mogelijk aan te sluiten bij individuele verschillen. Naast academische resultaten hechten we groot belang aan het welbevinden van onze leerlingen. We analyseren regelmatig de voortgang en het welzijn van de kinderen. Op basis van deze analyses stellen we tweemaal per jaar een diagnostisch plan op, dat we continu bijstellen. Waar nodig bieden we extra ondersteuning, gebruikmakend van een geïntegreerd leerlingvolgsysteem. Passend Onderwijs voor Iedereen In lijn met de principes van passend onderwijs, streven we ernaar alle kinderen, zowel zij die extra hulp nodig hebben als zij die meer uitdaging zoeken, te voorzien van uitstekend onderwijs. Specifieke Ondersteuning voor Unieke Behoeften Voor leerlingen met specifieke uitdagingen zoals ADHD of ASS, bieden we gerichte ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakgerichtheid. Ook kinderen met cognitieve beperkingen vinden bij ons een passend onderwijsaanbod, zelfs als het behalen van de einddoelen van groep 8 een uitdaging vormt. Voor leerlingen met een verhoogd risico op leesproblemen volgen we strikt het landelijke dyslexieprotocol. Indien na onderzoek blijkt dat extra ondersteuning noodzakelijk is, wordt dit vaak binnen de schoolmuren geboden. Voor een selecte groep leerlingen stellen we een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) op, waarin specifieke (tussen)doelen worden vastgelegd. Extra Expertise en Samenwerking Indien nodig schakelen we externe deskundigen in, zoals de coördinator passend onderwijs of ambulante begeleiders. Het schoolmaatschappelijk werk, onderdeel van het gebiedsteam, speelt een cruciale rol in het bieden van ondersteuning en het coördineren van maatschappelijke zorg. Verwijzing naar Speciaal Onderwijs Voor leerlingen die intensievere ondersteuning nodig hebben, vindt de plaatsing plaats in het Speciaal (Basis) Onderwijs na een toelaatbaarheidsverklaring van de Commissie van Toelaatbaarheid (CvA). De bekostiging hiervan verloopt via de middelen van het samenwerkingsverband. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning We blijven ons aanbod continu evalueren en verbeteren. Momenteel analyseren en herzien we onze protocollen voor dyslexie en dyscalculie. Daarnaast introduceren we een nieuwe, aantrekkelijke leesmethode die nauw aansluit bij onze methode voor Wereldoriëntatie, om zo het leesonderwijs nog betekenisvoller te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

IKC Sint Mattheüs: Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke ambitieuze doelen bevat het schoolplan van IKC Sint Mattheüs voor 2023-2027?

Het schoolplan van IKC Sint Mattheüs, met als overkoepelend thema "De basis op orde", is opgesteld voor de periode 2023-2027. Na een uitdagende fase met personele wisselingen en ziekte, richt het team zich nu op het herstellen en versterken van het onderwijs en het pedagogisch klimaat. Dit meerjarenplan focust op essentiële ontwikkelingen zoals de visie van IKC Sint Mattheüs, de implementatie van een nieuw leerlingvolgsysteem (LVS) en verbeteringen in het leesonderwijs met Blink Lezen. Ook wordt er aandacht besteed aan wereldoriëntatie met Blink Wereld, burgerschap, techniek en robotica. Daarnaast worden de organisatiestructuur en kwaliteitskaarten voor doorlopende leerlijnen aangescherpt. We blijven ons inzetten voor de bredere IKC-ontwikkeling, het werkplezier van medewerkers, een gezonde wijkaanpak, didactische expertise en het behoud van de Friese taal en cultuur.

Hoe waarborgt IKC Sint Mattheüs de onderwijskwaliteit en bereikt het gestelde doelen?

De kwaliteit van ons onderwijs bij IKC Sint Mattheüs is onlosmakelijk verbonden met de expertise en voortdurende ontwikkeling van onze leerkrachten. Naast hun basiskwalificaties, investeren wij in individuele en teambijscholingen, deelname aan relevante netwerken en samenwerking binnen vakgroepen om kennis, vaardigheden en inzichten up-to-date te houden. Wij monitoren de onderwijskwaliteit continu via ons leerlingvolgsysteem, gerichte kwaliteitsvragenlijsten, klassenbezoeken en teamgesprekken. De bevindingen worden gebruikt om gerichte verbeteringen door te voeren. Tijdens onze teambijeenkomsten en nascholingen passen we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) toe. De focus ligt hierbij altijd op de concrete resultaten van onze leerlingen, waarbij we de koppeling maken met de effectiviteit van ons onderwijs. Zo streven we naar een optimale leeromgeving voor elk kind op IKC Sint Mattheüs.

Ontdek Onze Peuteropvang en Kleuterprogramma's

Toelichting van de school

IKC Sint Mattheüs biedt een warme en stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Onze 'Lytse Mattheüs' verwelkomt peuters op maandag, dinsdag, woensdag en donderdagmorgen, in samenwerking met onze gewaardeerde partner Skik Kinderopvang. Wij geloven in een naadloze overgang van peuter naar kleuter. Onze leerkrachten en pedagogisch medewerkers werken nauw samen om een doorlopende leerlijn te garanderen. Ouders worden actief betrokken bij dit proces; wanneer uw kind bijna vier wordt, organiseren we een gesprek met zowel de peuterleerkracht als de kleuterleerkracht. Dit zorgt voor een zachte landing en een vliegende start in de kleuterklas. Uw kind mag drie dagdelen wennen voordat de vierde verjaardag aanbreekt. Vanaf vier jaar is uw kind dagelijks welkom. We begrijpen dat de overgang geleidelijk kan zijn; flexibiliteit is hierbij belangrijk. In overleg passen we de dagen aan om uw kind de beste start te geven. Vanaf vijf jaar geldt de leerplicht en worden de dagen vol ingevuld. Jonge kinderen ontwikkelen zich optimaal door spel, beweging en rijke ervaringen. Wij creëren een speel-leeromgeving die aansluit bij hun belevingswereld, waar ze op eigen tempo en niveau kunnen ontdekken. Dit stimuleert de sociale, emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling. Spel is de motor voor ontwikkeling. Het biedt ruimte voor fantasie, samenwerking en experiment. Kinderen verkennen de wereld actief, met hoofd, hart en handen. Wij bieden een veilige omgeving waarin kinderen zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en een sterke basis opbouwen, met aandacht voor zowel zelfstandigheid als samenwerking. De overgang van informeel naar formeel leren wordt soepel begeleid, met een geleidelijke opbouw van groep 1 tot en met 4. Binnen ons onderwijsconcept heerst een gezonde balans tussen inspanning en ontspanning. We stimuleren verantwoordelijkheid door middel van vaste routines en het betrekken van kinderen bij dagelijkse taken. De kracht van samenwerking is essentieel in onze onderbouw: samen spelen, samen groeien, samen vieren en samen leren. We verbinden ons met de wereld om ons heen, zowel binnen als buiten ons schoolgebouw. Ontdek onze ruime speelzaal voor klim- en klauterplezier en onze uitdagende, natuurlijke buitenruimte waar avontuur en ontdekking centraal staan, ongeacht het weer!

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Sint Mattheüs extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC Sint Mattheüs faciliteert een toegewijd programma voor peuters, inclusief peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een vliegende start te garanderen.

IKC Sint Mattheüs faciliteert een toegewijd programma voor peuters, inclusief peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een vliegende start te garanderen.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke kinderopvangpartners werkt IKC Sint Mattheüs samen?

Voor onze peuteropvang werkt IKC Sint Mattheüs nauw samen met Skik Kinderopvang, een partner die zich inzet voor kwalitatieve kinderopvang en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Voor onze peuteropvang werkt IKC Sint Mattheüs nauw samen met Skik Kinderopvang, een partner die zich inzet voor kwalitatieve kinderopvang en een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Team | IKC Sint Mattheüs in Joure | [2025] Schoolregister