
De resultaten van IKC Sint Mattheüs in Joure
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Sint Mattheüs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van IKC Sint Mattheüs
De schoolweging van Sint Mattheüs is 29,79 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past IKC Sint Mattheüs bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Sint Mattheüs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 96.3% behaalt vrijwel de volledige leerlingpopulatie het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hierbij zelfs 0.5% beter dan vergelijkbare scholen (95.9%), ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 61.8% voor het streefniveau aanzienlijk boven de eigen signaleringswaarde van 47.1%, wat wijst op effectieve differentiatie. Dit is 4% hoger dan vergelijkbare schonen (57.8%). De hoge score sluit aan bij de focus op doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Sint Mattheüs?
Opvallend is de sterke focus op havo/vwo: samen 34.2% van de adviezen (21.1% havo, 13.1% vwo). Het aandeel vmbo-(g)t adviezen (28.9%) ligt 12.4% hoger dan bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs (2.6% via vmbo-b/k) blijft beperkt, wat past bij de hoge fundamentele scores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Mattheüs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om onze leerlingen zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van de toetsen uit het IEP-leerlingvolgsysteem. Deze worden verwerkt in ons digitale registratiesysteem. Dit systeem heet ESIS. Het systeem levert in één overzicht alle relevante informatie op over de leerling en zijn ontwikkeling. Daarnaast levert het systeem informatie op over het onderwijs op school in het algemeen. Twee keer per jaar worden de resultaten geanalyseerd en gemonitord. Op basis van die resultaten wordt besproken of en op welke wijze aanpassingen in het onderwijsaanbod noodzakelijk zijn
Zitten de oud-leerlingen van IKC Sint Mattheüs in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 60.7% van de oud-leerlingen presteert boven het schooladvies (vs. 25.3% landelijk). Slechts 3.6% zit onder advies (landelijk 11.8%). Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
We willen kinderen een ‘brede basis’ meegeven door aandacht te hebben voor alle facetten van het mens zijn. Een mens leeft niet alleen, maar wordt mede gevormd door het contact met anderen. Daarom bieden we kinderen een sociale omgeving die bijdraagt aan een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen en waar kinderen hun sociale vaardigheden (anderen waarderen en accepteren) kunnen versterken. We willen de kinderen ook meegeven dat er wellicht meer is in het leven dan je ziet en dat je je mag verwonderen om de mooie dingen om je heen. We hebben aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Wij vinden dat wij de taak hebben om bij te dragen aan de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van de aan onze zorg toevertrouwde kinderen. LEES MINDER
Een brede basis
Persoonlijke ontwikkeling
Zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van IKC Sint Mattheüs voor sociale ontwikkeling?
IKC Sint Mattheüs vindt het belangrijk om kinderen te leren op een positieve manier naar zichzelf en anderen te kijken, en hoe we met elkaar kunnen omgaan middels de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotionele vorming. De Kanjertraining gaat uit van het kiezen voor en verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag. Er zijn vier gedragstypen: de tijger (witte pet), het konijn (gele pet), het aapje (rode pet) en de vogel (blauwe pet). De Kanjertraining richt zich op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van de leerlingen. We werken samen aan een veilig pedagogisch klimaat waarin leerlingen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Sint Mattheüs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Sint Mattheüs gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Sint Mattheüs?
IKC Sint Mattheüs gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.