Dr EA Borgerschool in Joure

Het team van Dr EA Borgerschool in Joure

Current section: team
Koningin Julianalaan 3
8501 Joure

Zie hier hoe het team van Dr EA Borgerschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dr EA Borgerschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dr EA Borgerschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Dr EA Borgerschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dr EA Borgerschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dr EA Borgerschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (41.7%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dr EA Borgerschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dr EA Borgerschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vacature Invaller Basisonderwijs Dr EA Borgerschool Joure

Bij de Dr EA Borgerschool in Joure zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van een leerkracht. Wanneer onze leerkrachten in duo's werken, zetten we primair de duo-collega in om de continuïteit te waarborgen. Onze school maakt deel uit van de stichting Meilan, waarvoor we een eigen poule van ervaren invallers hebben. Deze vaste gezichten binnen onze stichting zorgen voor herkenbaarheid en een soepele overgang voor de leerlingen. Indien het niet mogelijk is om een invaller uit onze eigen poule in te zetten, zoeken we naar interne oplossingen. Door flexibel te schuiven binnen ons team, garanderen we dat de vervangende leerkracht bekend is met de school en de groep, wat essentieel is voor een effectieve les.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Dr. E.A. Borgerschool

6

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte begeleiding
Orthopedagoog voor specialistische inzichten
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist voor extra uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen

Toelichting van de school:

Op de Dr. E.A. Borgerschool bieden we op maat gemaakte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. De leerkracht en de intern begeleider werken nauw samen om de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind te identificeren. Door middel van groeps- en individuele gesprekken stellen we vast waar extra hulp nodig is. Dit kan variëren van kinderen die extra uitdaging zoeken tot leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij het volgen van het reguliere lesprogramma. Onze aanpak richt zich op het bieden van extra hulp binnen de eigen groep, met aangepaste leerprogramma's of specifieke lesmethoden. Indien aanvullende expertise gewenst is, kunnen we rekenen op een breed netwerk van specialisten binnen CBO-Meilân. Zij denken mee om de optimale ondersteuning voor uw kind te garanderen, zodat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Orthopedagoog voor gedrag en welzijn
Hoogbegaafdheidsspecialist voor sociale dynamiek
Motorisch Remedial Teacher voor lichaamsbewustzijn

Toelichting van de school:

Ons ondersteuningsprofiel op de Dr. E.A. Borgerschool waarborgt een holistische benadering van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Door open gesprekken met kinderen en ouders, gecombineerd met onze observaties in de klas, brengen we de unieke behoeften van elke leerling in kaart. We streven naar een omgeving waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Dit bevordert niet alleen het leerplezier, maar ook de algehele persoonlijke groei. Onze proactieve aanpak zorgt ervoor dat eventuele uitdagingen tijdig worden gesignaleerd en effectief worden aangepakt. Bij specifieke of externe hulpvragen kunnen wij vertrouwen op een uitgebreid en deskundig netwerk van specialisten. Samen zorgen we voor de best mogelijke ondersteuning, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel sociaal als emotioneel.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedragsstrategieën
Orthopedagoog voor gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Wij geloven dat elk kind kan floreren wanneer het zich begrepen en gerespecteerd voelt. Op de Dr. E.A. Borgerschool bieden we gerichte, op maat gemaakte ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij concentratie, het volgen van regels of het tonen van passend gedrag binnen de groep. Onze aanpak omvat drie niveaus: preventief in de groep met duidelijke structuren en het programma Kwink voor sociaal-emotioneel leren; licht curatief met extra begeleiding zoals weektaken op maat of check-ins met de leerkracht; en intensief curatief in samenwerking met ouders en het ondersteuningsteam voor complexe behoeften. We maken gebruik van positieve gedragsaanpak, coöperatief leren en een groeimindset om leerlingen te helpen reflecteren op hun gedrag en taakaanpak. Bij grotere ondersteuningsbehoeften betrekken we specialisten vanuit het samenwerkingsverband en volgen we de ontwikkeling van de leerling intensief, altijd in nauwe samenwerking met ouders.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor motorische ontwikkeling
Orthopedagoog voor motorische screening

Toelichting van de school:

De Dr. E.A. Borgerschool stimuleert een actieve en gezonde levensstijl door middel van het project 'Spelenderwijs in Beweging'. Aan het begin van elk schooljaar voeren we een motorische screening uit om de ontwikkeling van uw kind in kaart te brengen. Op basis van de resultaten van deze screening bieden we gerichte lessen aan die aansluiten bij de behoeften van de leerlingen. Voor de groepen 1 tot en met 4 stellen we een beweegkalender samen, die zorgt voor dagelijkse bewegingsactiviteiten. Daarnaast investeert het project in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten door middel van specifieke scholing. Dit stelt hen in staat om bewegingsonderwijs effectief te integreren in het dagelijkse lesprogramma, wat bijdraagt aan de algehele motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging bieden wij op de Dr. E.A. Borgerschool een ondersteunende omgeving. We werken nauw samen met ouders en externe professionals om ervoor te zorgen dat aan alle individuele zorgbehoeften van uw kind wordt voldaan. Onze schoolfaciliteiten en het betrokken personeel zijn erop gericht om een veilige en comfortabele omgeving te creëren. We respecteren de privacy en waardigheid van elk kind tijdens alle zorgverleningsmomenten. Bij vragen over medische ondersteuning of persoonlijke verzorging kunt u altijd terecht bij onze intern begeleider. Zij kan u informeren over de mogelijkheden en de beschikbare ondersteuning binnen en buiten de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op de Dr EA Borgerschool

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Ouderbetrokkenheid

Op de Dr EA Borgerschool stellen we een gedetailleerd Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt. We voeren open gesprekken met ouders om de specifieke ondersteuningsbehoeften en hulpvragen van uw kind te begrijpen. Samen bepalen we welke hulp het meest effectief is en of onze school deze kan bieden. Indien nodig, werken we nauw samen met ouders om een geschikte onderwijsplek buiten onze school te vinden, zodat uw kind optimaal kan ontwikkelen. Ouder- en Jeugdsteunpunt Friesland: Een Nieuwe Bron van Hulp Vanaf 1 januari 2025 is er een landelijk ouder- en jeugdsteunpunt voor passend onderwijs. De samenwerkingsverbanden in Friesland hebben dit initiatief omarmd en bieden een gezamenlijk steunpunt. Jeanet Vroom – Kasper treedt per 1 juni 2025 op als coördinator voor dit steunpunt. Dit steunpunt is essentieel voor ouders, jongeren, scholen en samenwerkingsverbanden voor informatie en begeleiding binnen alle trajecten van passend onderwijs. Scholen en samenwerkingsverbanden kunnen contact leggen via de verbinders binnen hun regio. Deze verbinders zijn het eerste aanspreekpunt. Voor directe vragen van ouders en jongeren is er een e-mailadres: info@steunpuntfriesland.nl. Meer informatie en contactgegevens vindt u ook op de website van Ouder- en jeugdsteunpunt Friesland. We plaatsen een duidelijke button op onze school- en stichtingswebsite om het steunpunt makkelijk vindbaar te maken. Toekomstig Aanbod en Verbetering van Ondersteuning Onze school streeft ernaar om elk kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van onze didactische vaardigheden, met name door het EDI-model te implementeren. We bieden ook leerstof op maat aan om aan te sluiten bij individuele leerbehoeften. Leerlingenparticipatie: Uw Kind Telt Mee Wij vinden het cruciaal dat leerlingen zelf invloed hebben op de ondersteuning die zij ontvangen. Daarom organiseren we regelmatig gesprekken met leerlingen die extra hulp krijgen om hun ervaringen en ideeën te verzamelen. Tweejaarlijks voeren we een tevredenheidsenquête uit onder leerlingen en ouders om de kwaliteit van onze ondersteuning en het welbevinden te evalueren. De resultaten van deze enquêtes gebruiken we actief om ons beleid aan te passen. Bovendien betrekken we de leerlingenraad bij dit proces; zij denken mee over het ondersteuningsaanbod en vertegenwoordigen de stem van hun medeleerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan Dr EA Borgerschool Joure

Welke ambitieuze doelen streeft de Dr EA Borgerschool na in het schoolplan?

Voor het schooljaar 2025-2026 richt de Dr EA Borgerschool zich op diverse kerngebieden om het onderwijs te versterken. Friese Taal en Cultuur: Met ondersteuning van een skoalstiper werkt de school aan het integreren van de Friese taal en cultuur. Het doel is om in 2030 een 'profiel A' te bereiken, wat een substantiële verbetering van het leergebied Friese taal en cultuur inhoudt. De skoalstiper adviseert over effectieve werkwijzen, projecten en materialen. Rekenenonderwijs: Om de rekennresultaten op 1S niveau te verbeteren, wordt ingezet op een papieren 'rekenmuurtje' met toetsen en oefenmateriaal, ter vervanging van de geautomatiseerde Bareka-methode. De focus ligt ook op het versterken van begripsvorming met het handelingsmodel en het verbeteren van de aanpak van contextsommen door middel van het drieslagmodel en de vertaalcirkel. Resultaatanalyse en Zicht op Ontwikkeling: De school streeft naar verbetering van de analyses van leerling- en groepsresultaten. Deze analyses moeten niet alleen beschrijvend zijn, maar ook verklaringen bieden voor eventuele tegenvallende leerresultaten. Effectief Leesonderwijs: Om de leesmotivatie te stimuleren, wordt ingezet op grotere ouderbetrokkenheid via leesactiviteiten en portfolio-updates. Ook wordt de boekenkennis van leerkrachten vergroot door gezamenlijk mee te lezen en tips uit te wisselen. De interactie over boeken in de klas wordt gestimuleerd, evenals het werken met rijke teksten en het vergroten van de woordenschat, met een trend naar thematisch werken. In het schooljaar 2024-2025 lag de nadruk op inspirerend en toekomstgericht onderwijs, met een duidelijke visie op kwalitatief goed onderwijs en een verbetercultuur. Er werd gewerkt aan talentontwikkeling en de implementatie van de EDI-didactiek. Een focus lag ook op het versterken van het kwaliteitssysteem en het verbeteren van leesvaardigheden, met positieve resultaten op het gebied van leerlingbetrokkenheid en leesplezier. De ambitie om de instroom van leerlingen te verhogen door middel van een sterke profilering en imago werd ook nagestreefd, hoewel de leerlingenaantallen achterbleven. Tot slot werd gewerkt aan het zichtbaar en verankerd maken van leerlijnen in het curriculum om het onderwijs beter op elkaar af te stemmen en de kennisopbouw te bevorderen, een doel dat volgend jaar in aangepaste vorm wordt voortgezet.

Hoe zorgt de Dr EA Borgerschool voor continue verbetering van het onderwijs?

Het schoolplan van de Dr EA Borgerschool is een strategisch vierjarenplan dat de koers bepaalt voor de schoolontwikkeling. Elk schooljaar worden de specifieke doelen uit dit plan uitgewerkt, geïmplementeerd en aan het einde van het jaar geëvalueerd. Deze evaluatie is cruciaal: op basis van de bevindingen worden de doelen waar nodig bijgesteld. Dit cyclische proces van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen waarborgt dat het onderwijs continu wordt verbeterd en aangepast aan de behoeften van de leerlingen en de maatschappelijke ontwikkelingen.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen op de Dr EA Borgerschool

Toelichting van de school

De Dr EA Borgerschool in Joure biedt een stimulerende en veilige omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een warme overgang van huis naar school, waarbij we speciale aandacht besteden aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons onderwijs is gericht op spelenderwijs leren en het ontdekken van de wereld, met gekwalificeerde leerkrachten die uw kind met plezier begeleiden.

Veelgestelde vragen

Welk Speciaal Aanbod Biedt de Dr EA Borgerschool voor Jonge Kinderen?

De Dr EA Borgerschool zet zich in voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden daarom aanvullende programma's die aansluiten bij de behoeften van deze leeftijdsgroep. Deze initiatieven zijn ontworpen om een solide basis te leggen voor de verdere schoolcarrière en persoonlijke groei.

De Dr EA Borgerschool zet zich in voor een brede ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden daarom aanvullende programma's die aansluiten bij de behoeften van deze leeftijdsgroep. Deze initiatieven zijn ontworpen om een solide basis te leggen voor de verdere schoolcarrière en persoonlijke groei.

Professionele Kinderopvang en Ontwikkeling
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via Peuteropvang

Met Welke Partners Werkt de Dr EA Borgerschool Samen voor Jonge Kinderen?

Om een naadloze en kwalitatieve doorstroom te garanderen, werkt de Dr EA Borgerschool nauw samen met gespecialiseerde partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingsverbanden is met Skik Kinderopvang. Deze samenwerking waarborgt dat kinderen een consistente en ontwikkelingsgerichte opvang en educatie ervaren, zowel binnen als buiten schooltijd.

Om een naadloze en kwalitatieve doorstroom te garanderen, werkt de Dr EA Borgerschool nauw samen met gespecialiseerde partners. Een van onze gewaardeerde samenwerkingsverbanden is met Skik Kinderopvang. Deze samenwerking waarborgt dat kinderen een consistente en ontwikkelingsgerichte opvang en educatie ervaren, zowel binnen als buiten schooltijd.

Team | Dr EA Borgerschool in Joure | [2025] Schoolregister