
De resultaten van Dr EA Borgerschool in Joure
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dr EA Borgerschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dr EA Borgerschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Dr EA Borgerschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Essentiële Vaardigheden voor Elke Leerling
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de kernvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze essentiële kennis wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit niveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor alle basisscholen in Nederland, inclusief de Dr EA Borgerschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op de Dr EA Borgerschool
Het streefniveau bouwt voort op het fundamenteel niveau en stelt hogere eisen aan taal- en rekenvaardigheden. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de Dr EA Borgerschool. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen ambitieus het streefniveau moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dr EA Borgerschool?
De Dr. E.A. Borgerschool biedt een gestructureerd en zorgvuldig proces voor het bepalen van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. We starten al in groep 6 met het opbouwen van een compleet leerlingbeeld. Dit omvat de analyse van toetsresultaten uit het BOOM Leerlingvolgsysteem (LVS) voor taal, rekenen, spelling en lezen. Daarnaast hechten we veel waarde aan de observaties van onze ervaren leerkrachten. Zij beoordelen zaken als taakgerichtheid, werkhouding en doorzettingsvermogen. Ook de persoonlijke ontwikkeling en leerstrategieën van uw kind worden meegenomen. Gesprekken met de leerling zelf, waarin we reflecteren op motivatie en zelfbeeld, vormen een essentieel onderdeel van dit proces. In januari van groep 8 ontvangen leerlingen en ouders het voorlopige schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de jarenlange toetsresultaten, leerkrachtobservaties en de individuele vooruitgang van de leerling. Dit voorlopige advies wordt uitgebreid besproken met ouders en de leerling, waarbij er ruimte is voor vragen en inbreng. In februari doen alle leerlingen van groep 8 de IEP Doorstroomtoets. Deze toets meet naast taal en rekenen ook belangrijke studievaardigheden en informatieverwerkingsprocessen. De resultaten, die in maart bekend worden, kunnen leiden tot een aanpassing van het voorlopige advies indien deze hoger uitvalt. Een lager resultaat op de toets zal conform wettelijke bepalingen geen verlaging van het advies betekenen. Ons uiteindelijke doel is een schooladvies dat perfect aansluit bij de capaciteiten en persoonlijkheid van uw kind. Met dit definitieve advies kunnen ouders hun kind aanmelden bij een school voor voortgezet onderwijs. Wij zorgen voor een naadloze overdracht met alle relevante documentatie, inclusief het onderwijskundig rapport, om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Een kind ontwikkelt zich pas optimaal als het zich veilig, gezien en gewaardeerd voelt. Daarom investeren we bewust in groepsvorming, samenwerkingsvaardigheden, en het versterken van zelfvertrouwen en weerbaarheid. We zien het als onze opdracht om leerlingen niet alleen goed te leren lezen, schrijven en rekenen, maar ook goed te leren samenleven. We maken gebruik van het programma Kwink voor sociaal-emotioneel leren en dat doen we door de hele school.
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Twee keer per jaar wordt door de leerkrachten en leerlingen van groep 6 t/m 8 de vragenlijst KIndbegrip ingevuld. De analyse wordt gebruikt om het sociale klimaat in onze klas te monitoren en waar nodig te verbeteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- structurele leerlinggesprekken.
- 2 jaarlijkse leerling-tevredenheidsonderzoeken.
- Kindbegrip
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?
Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren:
- Kwink
Onderwijsinspectie Rapport Dr EA Borgerschool: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Dr EA Borgerschool in Joure streeft naar uitmuntend basisonderwijs, waarbij de resultaten van de onderwijsinspectie een belangrijke leidraad vormen voor onze voortdurende verbetering. Volgens het meest recente inspectierapport voldoet onze school aan de gestelde eisen binnen het basisarrangement. Deze bevindingen, gecombineerd met onze eigen interne analyses, stellen ons in staat om gerichte ontwikkelingen door te voeren. Ons team werkt dagelijks met passie aan het optimaliseren van het lesaanbod en de leeromgeving. Het doel is om de unieke talenten van elke leerling te herkennen, te stimuleren en hen de kans te geven zich volledig te ontplooien.