Kindcentrum De Minstreel
Touwlaan 23
3401 CA IJsselstein

Schoolweging

Schoolweging
26.11
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Minstreel is 26,11 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit consistent hoge niveau bevestigt de basiskwaliteit, mede dankzij het vroegtijdige signaleringssysteem voor taalvaardigheden dat sinds 2019 wordt ingezet.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,2% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt tegen een inspectienorm van 51,8%, presteert de school significant boven verwachting. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in rekenen waar leerlingen 4,6% groei laten zien tussen groep 7 en 8.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 36,4% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het regionaal gemiddelde (29,5%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3,6% vs. 5,5% landelijk), wat aansluit bij de sterke focus op cognitieve ontwikkeling in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MinstreelGemeente AmsterdamNederland
LIB175.65175.65175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op kc De Minstreel worden in de groepen 3 t/m 8 twee keer per jaar de landelijke Cito toetsen afgenomen. Deze resulaten worden door de groepsleerkracht en intern begeleider besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 26,9% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en intensieve samenwerking met het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het strategisch beleidsplan 2022-2026.

Sociale ontwikkeling

Gevoel en verstand gaan hand in hand. Een veilige sfeer is de beste basis om tot leren te komen. Wij koesteren het wederzijds vertrouwen en respect tussen leerkracht en kind. Vanuit die verbinding gaat het kind zich ontwikkelen. Daarbij bieden we structuur en houvast: samen spreken we af wat we gewenst gedrag vinden. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen woorden en daden.

Veilig

Leerplezier

Samen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Minstreel voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Minstreel werkt in groep 1 t/m 8 met de methode KiVa. KiVa is een preventief programma dat de sociale veiligheid op school versterkt en pesten tegengaat. Het stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen. Kinderen leren hoe ze samen kunnen zorgen voor een prettige sfeer in de groep en wat ze kunnen doen als iemand gepest wordt. De nadruk ligt op de groep als geheel. Twee keer per jaar wordt de KiVa-monitor afgenomen bij de kinderen van groep 3 t/m 8 om de sociale en fysieke veiligheid te monitoren. Om pestgedrag te voorkomen, werkt de school met een Respectprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Minstreel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Minstreel gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Minstreel?

Kindcentrum De Minstreel maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.