De Trekvogel in IJsselstein

Het team van De Trekvogel in IJsselstein

Current section: team
Heemradenlaan 26
3401 IJsselstein

Zie hier hoe het team van De Trekvogel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Trekvogel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Trekvogel bij jullie?

Ontdek hoe goed De Trekvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Trekvogel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Trekvogel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (38.5%)
45-55 jaar (30.8%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (7.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Trekvogel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Trekvogel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Onderwijsondersteuning: Vervanging bij Ziekte op De Trekvogel

Op Basisschool De Trekvogel zetten we ons in voor het welzijn van onze gewaardeerde leerkrachten, met als doel een optimale leeromgeving te waarborgen. Om de werkdruk beheersbaar te houden en ziekteverzuim te minimaliseren, streven we naar een eerlijke en efficiënte verdeling van taken. Mocht een docent onverhoopt toch uitvallen, dan starten we direct de procedure voor het vinden van een geschikte vervanger. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat er niet onmiddellijk een vervangende leerkracht beschikbaar is, een uitdaging die helaas in het huidige onderwijslandschap niet ongewoon is. In dergelijke situaties zoeken we eerst naar interne oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te garanderen. Alleen in uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn om een klas tijdelijk naar huis te sturen. We zetten ons dan maximaal in om in deze gevallen passende noodopvang te realiseren voor de leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Trekvogel heeft voor alle vakgebieden onderwijsmethodes die volgens het meest recente en valide wetenschappelijk onderzoek zijn onderbouwd. Voor ieder vakgebied hebben we een onderwijsplan opgesteld. Het schoolteam evalueert deze onderwijsplannen regelmatig en kijkt kritisch of zij ook voldoen aan eventuele nieuwe inzichten. Om de vier jaar moet het schoolplan opnieuw worden vastgesteld. Het schoolplan van De Trekvogel is te vinden in de Trekvogel app en op de website van de school.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Trekvogel

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Gespecialiseerde Taalspecialist
Gedreven Leescoördinator

Toelichting van de school:

Academische Vaardigheden: Rekenen en Wiskunde Sinds het schooljaar 2020-2021 excelleert De Trekvogel met de innovatieve rekenmethode 'Pluspunt'. Onze focus ligt op het ontwikkelen van diepgaand inzicht in wiskundige concepten, het aanleren van effectieve probleemoplossende vaardigheden en het introduceren van essentiële wiskundige begrippen. Kinderen leren wiskundige problemen te structureren met behulp van modellen en schema's, wat een gestructureerde aanpak van uitdagingen bevordert. We hanteren een strikt onderwijsplan dat de structuur van onze rekenlessen waarborgt en schoolbrede afspraken faciliteert. Naast de kernmethode verrijken we het leren met 'Met Sprongen Vooruit'-materialen in alle jaargroepen. Een specifieke focus ligt op 'rekentaal', waarbij we de koppeling tussen wiskundige terminologie en begrip versterken, zodat leerlingen de taal van de wiskunde volledig beheersen. Nederlandse Taal en Spelling Sinds 2017-2018 zetten we vol in op de taalmethode 'Taal Actief'. Voor spelling hebben we een eigen, dynamische leerlijn ontwikkeld vanaf groep 3. Creatief schrijven wordt gestimuleerd met het inspirerende boek 'Woesj'. Onze toegewijde taalcoördinator monitort en verbetert continu het taalonderwijs. Spellingonderwijs is gestructureerd rond specifieke categorieën, waarbij leerlingen individueel en in duo's oefenen. Met behulp van een persoonlijke doelenkaart monitoren zij hun voortgang. Vanaf groep 6 verdiepen leerlingen zich in werkwoordspelling, wat hun grammaticale kennis verfijnt. Schrijfvaardigheid en Mondelinge Communicatie Voor het schrijven van teksten maken we gebruik van de methode 'Weten waar de woorden zijn', aangevuld met lessen van de Schoolschrijver. Vanaf groep 5 ontwikkelen leerlingen werkstukken, wat hun onderzoeks- en schrijfvaardigheid stimuleert. Mondelinge taalvaardigheid wordt gestimuleerd door boekpresentaties vanaf groep 2, waarbij leerlingen hun mening delen en fragmenten voorlezen. Vanaf groep 6 verzorgen leerlingen spreekbeurten en vanaf groep 5 presenteren zij een 'nieuwskring', wat bijdraagt aan hun spreekdurf en presentatievaardigheden. Leesplezier en Leesontwikkeling Ons doel is het cultiveren van een diepe liefde voor lezen. Onze schoolbibliotheek, toegankelijk met een persoonlijke pas, biedt een schat aan leesplezier. De leescoördinator initieert leesbevorderende activiteiten en zorgt voor een actuele collectie. Gezamenlijk lezen, zoals het 'Bouw!' programma waarbij bovenbouwleerlingen fungeren als leesbuddy's voor jongere kinderen, versterkt dit. Sinds het schooljaar 2023-2024 werken we intensief samen met bibliotheek Lek & IJssel. Een leesconsulent ondersteunt ons bij het vernieuwen van onze collectie en het delen van expertise om het leesplezier te maximaliseren. Sinds 2025 hanteren we een gedetailleerd leesplan dat de duur en inhoud van leeslessen definieert. Technisch lezen wordt flexibel ingepland, terwijl stil lezen en LIST-lezen dagelijks prioriteit krijgen. Minimaal 15 minuten voorlezen per dag is een vast onderdeel van ons lesrooster. Begrijpend Lezen en Studievaardigheden Voor begrijpend lezen maken we gebruik van 'NieuwsbegripXL', 'Junior Einstein' en 'Blits'. Vanaf groep 6 ontwikkelen leerlingen cruciale studievaardigheden, waarbij 'Blits' hen leert informatie uit diverse bronnen te selecteren, evalueren en toepassen. Engelse Taalvaardigheid Met de methode 'Join In' introduceren we Engels vanaf groep 1. Ons primaire doel is dat leerlingen de Engelse taal ontdekken, communiceren en een sterke uitspraak ontwikkelen. We focussen op spreekdurf en woordenschatuitbreiding, en leren hen ook eenvoudige Engelse woorden en zinnen te schrijven.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Holistische Ontwikkeling
Specialist Psychomotorische Therapie (PMT)

Toelichting van de school:

Sociaal-Emotioneel Leren (SEL) en Burgerschap 'Kwink' is onze digitale, boeiende methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Praktisch, leuk en altijd actueel, deze methode richt zich op preventie en het versterken van de groepsdynamiek. Op De Trekvogel bieden we leerlingen de vrijheid om te leren binnen een gestructureerd kader. Deze vrijheid wordt zorgvuldig besproken aan de hand van duidelijke klassenregels, die in samenwerking met de leerlingen worden opgesteld. Al onze school- en klassenregels zijn positief geformuleerd om een constructieve leeromgeving te bevorderen.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Leerprestaties
Intern Begeleider voor Studieaanpak
Specialist Psychomotorische Therapie (PMT)

Toelichting van de school:

Cognitieve en Sociaal-Emotionele Integratie De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, net als leren en gedrag. Wanneer een leerling uitdagingen ervaart, kan dit de algehele ontwikkeling belemmeren. Daarom cultiveert De Trekvogel een schoolbreed gedragen visie op het omgaan met dergelijke situaties. Ons gedragsprotocol schetst onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en het begeleiden van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze kernwaarden – respect, eerlijkheid en veiligheid – vormen de basis van ons handelen en zijn verankerd in zowel school- als groepsafspraken. Deze afspraken worden jaarlijks in co-creatie met de leerlingen opgesteld, wat eigenaarschap en betrokkenheid bevordert. 'Kwink' wordt wekelijks ingezet om sociaal leren te stimuleren en de sociaal-emotionele groei te ondersteunen. Daarnaast passen leerkrachten structurele coöperatieve leervormen (SCL) toe, omdat samenwerking essentieel is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

2

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut voor Motorische Fijne en Grove Vaardigheden
Logopedist voor Spraak- en Communicatieontwikkeling

Toelichting van de school:

Gezonde School: Een Actieve Leeromgeving De Trekvogel is trots op het predicaat 'Gezonde School', een kwaliteitskeurmerk voor onze toewijding aan de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen. We integreren beweging actief in lessen, stimuleren actief spel op onze uitdagende groene speelpleinen en werken met een gespecialiseerd vakwerplan voor gymnastiek. Daarnaast organiseren we jaarlijks 'Gruitdagen' en 'Gruitweken' om een gezonde levensstijl te promoten. Schrijfvaardigheid: Vanaf groep 3 wordt de methode 'Pennenstreken' gebruikt om de basis van het schrijven te leggen, aangepast aan de aangeleerde letters. In groep 8 richt deze methode zich op het ontwikkelen van een persoonlijk, vloeiend handschrift, wat de schrijfexpressie van leerlingen bevordert.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Medische Zorg en Medicatiebeleid: Duidelijkheid en Veiligheid Op basisschool De Trekvogel hanteren we een terughoudend beleid ten aanzien van het toedienen van medicijnen en het uitvoeren van medische handelingen, aangezien onze leerkrachten hierin niet gespecialiseerd zijn. Het bestuur van Stichting Robijn, waar onze school onder valt, heeft een protocol opgesteld dat de procedures en verantwoordelijkheden voor medicijnverstrekking en medische handelingen op school duidelijk regelt. Dit protocol waarborgt de veiligheid van zowel uw kinderen als onze medewerkers. Volgens dit protocol mag de school geen medicijnen aan uw kind toedienen. Indien uw kind tijdens schooltijd ziek wordt, nemen wij direct contact met u op. U kunt uw kind dan ophalen en thuis verzorgen. Om dit proces soepel te laten verlopen, vult elke ouder een formulier 'Verklaring Toestemming tot Handelwijze' in. Voor kinderen die voorgeschreven medicijnen gebruiken tijdens schooluren, is een aanvullend formulier vereist met alle relevante informatie. Het volledige protocol medicijnverstrekking is te raadplegen op de website van Stichting Robijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Trekvogel

Gedetailleerde Uitleg Over Ons Onderwijsondersteuningsbeleid

Ontdek hoe Basisschool De Trekvogel de ontwikkeling van elke leerling waarborgt met een gestructureerd leerlingvolgsysteem en transparante verslaglegging. Wij registreren alle essentiële leerlinggegevens in het ParnasSys administratiesysteem, conform wettelijke vereisten. Dit omvat zowel administratieve informatie als gedetailleerde inzichten in de voortgang van uw kind. Via het ouderportaal van ParnasSys heeft u direct toegang tot een deel van deze gegevens. De resultaten van methodetoetsen, gekoppeld aan de diverse lesmethoden, zijn hierin inzichtelijk. Tweejaarlijkse landelijke toetsen, de M-toetsen (januari/februari) en E-toetsen (juni), bieden een extra meetpunt voor de ontwikkeling. Deze resultaten zijn eveneens terug te vinden in het portaal onder 'landelijke toetsen'. Jaarlijkse onderwijskundige rapporten ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs of een overstap, worden eveneens digitaal beschikbaar gesteld. Ons basisonderwijs is erop gericht om extra ondersteuning zoveel mogelijk binnen de klas te bieden. Dit minimaliseert uitzonderingsposities voor leerlingen en benut de ingebouwde ondersteuning van onze lesmethoden. Bovendien bevordert dit leren van en met elkaar, wat essentieel is voor een rijke leerervaring. Wat Betekent Passend Onderwijs bij De Trekvogel? Passend onderwijs op De Trekvogel garandeert dat ieder kind in IJsselstein en omgeving het onderwijs ontvangt dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften. Hoewel de meeste leerlingen prima gedijen binnen het reguliere lesprogramma, erkennen we dat sommige kinderen extra begeleiding nodig hebben. Onze school beschikt over gespecialiseerde leerkrachten en ondersteunend personeel die deskundige hulp bieden bij specifieke leeruitdagingen, zoals lees- en rekenvaardigheden. Indien nodig, schakelen we externe expertise in om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Passend Onderwijs en Samenwerking met Profi Pendi In uitzonderlijke gevallen, wanneer de interne ondersteuning ontoereikend is, werken we nauw samen met ons samenwerkingsverband, Profi Pendi. In gezamenlijk overleg met ouders bepalen we de benodigde vervolgstappen. Voor algemene informatie over passend onderwijs en de rol van Profi Pendi, verwijzen wij u graag naar hun website: www.profipendi.nl. Onze Aanpak van Passend Onderwijs Wij streven ernaar dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ons passend onderwijs is ontworpen om naadloos aan te sluiten bij de leerbehoeften van elke leerling. Dit begint met hoogwaardig onderwijs in een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze toegewijde leerkrachten monitoren constant de voortgang en het welzijn van elke leerling, zowel academisch als sociaal-emotioneel. Eventuele extra ondersteuningsbehoeften worden proactief geïdentificeerd en direct aangepakt, zowel binnen de klas als met externe expertise. Hoe Herkent U Passend Onderwijs op De Trekvogel? Wij passen ons onderwijs aan op diverse manieren: Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen of rekenen, ontvangen gerichte instructie en extra oefenmomenten met de leerkracht. Leerlingen die extra uitdaging zoeken, krijgen verdiepende opdrachten of speciale programma's voor meer- of hoogbegaafde kinderen. Wij nodigen ouders actief uit voor overleg, bijvoorbeeld binnen ons ondersteuningsteam, om gezamenlijk de leerbehoeften van hun kind te bespreken. Ons Stappenplan voor Ondersteuning: Handelingsgericht Werken (HGW) Elke Nederlandse basisschool heeft een zorgplicht. Binnen Profi Pendi hanteren wij een gedetailleerd stappenplan, gebaseerd op Handelingsgericht Werken (HGW), om optimale ondersteuning te bieden. HGW richt zich op de sterke punten van een kind en stemt het onderwijs af op diens specifieke behoeften. We analyseren niet alleen wat moeilijk gaat, maar vooral ook wat er al goed verloopt, om zo effectief mogelijke leerstrategieën te ontwikkelen. Praktische Toepassing van HGW HGW omvat zeven kernprincipes die zorgen voor een gestructureerde en effectieve aanpak binnen onze school: Doelgerichtheid: We stellen concrete leerdoelen voor elk kind. Afstemming: We focussen op de wisselwerking tussen kind, leerkracht en omgeving. Leerbehoeften: De specifieke onderwijsbehoeften van de leerling staan centraal. Betrokkenheid: Leerkrachten zijn cruciaal, en ouders spelen een sleutelrol in de begeleiding. Positiviteit: We benadrukken de kracht van leerlingen, ouders en leerkrachten. Samenwerking: Een joint effort van kind, ouders, school en externe partners. Transparantie: We werken systematisch en leggen onze werkwijze helder uit. Deze aanpak integreren we op alle niveaus binnen de school, van dagelijkse begeleiding tot het inschakelen van extra hulp. Het stelt ons in staat om gefundeerde keuzes te maken, effectieve ondersteuning te bieden en de voortgang van uw kind samen met u te volgen. Vijf Niveaus van Ondersteuning Binnen HGW De HGW-piramide visualiseert vijf ondersteuningsniveaus, waarbij hogere niveaus intensievere begeleiding en afstemming vereisen. Hoe Wij Ondersteunen We beginnen met het bieden van passende ondersteuning binnen de klas. Indien nodig, escaleren we naar extra hulp van bijvoorbeeld een intern begeleider of externe deskundige. Elk niveau bouwt voort op het vorige, waardoor we zorgvuldige en op maat gemaakte ondersteuning bieden. Ons Sterke Basisaanbod: Alle leerlingen van De Trekvogel profiteren van ons solide basisaanbod: Sterk Onderwijs Vanaf de Start: Ons lesaanbod is rijk, doordacht en al vanaf de kleutergroepen. Leren met Plezier en Betekenis: Boeiende lessen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, stimuleren actieve deelname. Rust, Structuur en Veiligheid: Een kalme, gestructureerde omgeving met een positieve sfeer waar elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. Betrokken en Deskundige Leerkrachten: Onze leerkrachten hebben passie voor hun vak en begeleiden leerlingen optimaal in hun groei. Individuele Aandacht: We monitoren de voortgang van elk kind nauwgezet en bieden snelle ondersteuning waar nodig. Taalvriendelijke School: We stimuleren de Nederlandse taalvaardigheid en waarderen tegelijkertijd de thuistalen van onze leerlingen. Dit uitgebreide basisaanbod zorgt ervoor dat de meeste leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Meer details over de ondersteuningsniveaus twee tot en met vijf vindt u in het Ondersteuningsplan 2024-2028 van Profi Pendi (beschikbaar via https://www.profipendi.nl/wp-content/uploads/2024/04/Profi-Pendi-Ondersteuningsplan-12.pdf). Leerlingfeedback over Ondersteuning Wij hechten waarde aan de mening van onze leerlingen en vragen hen regelmatig naar hun ervaringen met ons ondersteuningsaanbod, conform hun hoorrecht. Vragen over Extra Ondersteuning? Neem gerust contact op met de leerkracht van uw kind voor meer informatie. Als uw kind nog geen leerling is op De Trekvogel, bent u altijd welkom om binnen te lopen of een afspraak te maken. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning Basisschool De Trekvogel participeert actief in de werkgroep "HB op de Kaart" van Stichting Robijn om de ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen te optimaliseren. Tevens investeren we in verdere professionalisering op het gebied van leesonderwijs. Een recent opgesteld plan, in samenwerking met een externe rekenspecialist, verbetert ons rekenaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Het Schoolplan van De Trekvogel

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan voor leerlingen?

Ons schoolplan focust op de implementatie van de vernieuwde kerndoelen, wat zorgt voor een toekomstgericht curriculum. We stimuleren leesplezier en zorgen ervoor dat elk kind leest op een niveau dat aansluit bij zijn of haar individuele ontwikkeling. De rekenresultaten in de bovenbouw zijn zorgvuldig afgestemd op de behoeften van onze schoolpopulatie, met aandacht voor persoonlijke groei. Als Vroeg Vreemde Talen Onderwijs (VVTO) school bieden we onze leerlingen waardevolle taalvaardigheden. Hoogbegaafde leerlingen worden vroegtijdig gesignaleerd en ontvangen passend onderwijs binnen de mogelijkheden van onze school.

Hoe realiseren we onze educatieve doelen?

Ons schoolplan, beheerd via "Mijn schoolplan", vormt de basis voor al onze onderwijsactiviteiten. Jaarplannen met specifieke, meetbare doelen zijn hieraan gekoppeld en worden nauwgezet gevolgd. Gedurende het schooljaar evalueren we continu de voortgang van onze acties en de behaalde resultaten. Deze evaluaties worden gedeeld en besproken binnen de deelraad, wat bijdraagt aan transparantie en gezamenlijke verbetering.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Trekvogel

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Trekvogel starten we elke ochtend met een stimulerende spelinloop voor onze jongste leerlingen. Zodra de kinderen binnenkomen, duiken ze direct in een wereld van spel en ontdekking. Om structuur en duidelijkheid te bieden, maken we gebruik van dagritmekaarten met foto's. Deze kaarten geven kinderen inzicht in de geplande activiteiten van de dag, wat zorgt voor houvast en een voorspelbare omgeving. De kern van ons kleuteronderwijs (groepen 1 en 2) ligt in de kring. De kring is een centrale plek waar kinderen regelmatig samenkomen voor gezamenlijke activiteiten. We werken zowel in de 'grote kring' voor alle kleuters, als in de 'kleine kring' voor specifieke leeftijdsgroepen, zoals de jongste of oudste kleuters. Hierbij zetten we effectieve, coöperatieve werkvormen in om de betrokkenheid te maximaliseren. Binnen de kring bieden we een breed scala aan activiteiten aan. Denk hierbij aan taalontwikkeling met vertellen, voorlezen, boekengesprekken en leuke taalspelletjes, maar ook aan het oefenen van begrippen en luistervaardigheden, inclusief een introductie tot Engels. Daarnaast besteden we veel aandacht aan rekenontwikkeling, met activiteiten gericht op tellen, ordenen en het ontwikkelen van hoeveelheidsbegrippen. Muziek en creativiteit komen aan bod door middel van liedjes zingen, het bespelen van instrumenten en dans. Ook expressieve activiteiten, zoals toneelspelen en imiteren, stimuleren de fantasie en zelfexpressie van uw kind. Een vast onderdeel van onze kringactiviteiten is de 'klankkast'. Dit is een speciale kast vol met taalspelletjes die gericht zijn op het oefenen van woorden, zinnen, letters en rijmen, aangepast aan elk thema. We maken ook gebruik van de educatieve software 'Bouw!', speciaal ontworpen om kinderen in groep 2 tot en met 4 te ondersteunen bij het (voorbereidend) lezen en spellen. Dit programma helpt leesproblemen te voorkomen en wordt ondersteund door bovenbouw-tutors en ouders. Op het gebied van tellen en rekenen leren kleuters de telrij, werken ze met concrete hoeveelheden en oefenen ze met optellen en aftrekken. Ze leren splitsingen tot 6 maken en herkennen en ordenen getalsymbolen, gekoppeld aan de juiste hoeveelheden. Bij meten verkennen kinderen lengte, inhoud, gewicht, tijd en oppervlakte door middel van ordenen en vergelijken. Onze meetkunde-activiteiten richten zich op oriëntatie, constructie en het werken met vormen en figuren, ondersteund door de materialen van de methode 'Met Sprongen Vooruit'. 'Werken' op De Trekvogel betekent spelenderwijs en ontdekkend aan de slag gaan met diverse materialen die kennis en inzicht vergroten. Dit omvat puzzels, auditieve taalspelletjes en rekenspelletjes. Deze ontwikkelingsmaterialen zijn beschikbaar op verschillende niveaus. Ook in onze thematische hoeken, zoals de bouwhoek, huishoek en lees-/schrijfhoek, wordt actief geleerd. De materialen in de hoeken zijn gedifferentieerd en nodigen uit tot zelfstandig gebruik, wat essentieel is voor de sociale, emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling van uw kind. Kinderen leren hier samenwerken, afspraken maken en voor zichzelf opkomen. Tablets zijn een integraal onderdeel van het leerproces in de kleutergroepen. Kinderen gebruiken diverse educatieve computerprogramma's voor taal- en rekenactiviteiten, en het verkennen van vormen en kleuren. De eerste stappen richting zelfstandigheid worden bij ons gezet met behulp van het keuzebord en het planbord. Kinderen geven met hun eigen foto aan welk werk ze willen doen. Na afronding ruimen ze op en kiezen ze een volgend activiteit. Groep 2 leerlingen plannen zelfstandig een aantal taken. Om ongestoorde concentratie te waarborgen tijdens gerichte instructie aan kleine groepjes, hanteren we het principe van uitgestelde aandacht, aangegeven door een speciale 'Trekvogelknuffel' bij het keuzebord. Bewegen is een cruciaal element in de dagelijkse routine. Elke dag brengen de kinderen tijd door in het speellokaal en op het schoolplein. Buiten vindt veelal vrij spel plaats, terwijl binnen afwisselende spel- en gymactiviteiten worden aangeboden. Om potentiële leerproblemen vroegtijdig te signaleren, observeren we de ontwikkeling van de kleuters gedurende hun tijd op school nauwkeurig met het observatiesysteem 'Kleuter in Beeld'. Deze gestructureerde observatielijsten geven ons een gedetailleerd inzicht in de voortgang van elk kind op diverse ontwikkelingsgebieden.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Trekvogel aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Trekvogel richt zich op een rijk aanbod binnen het reguliere curriculum voor jonge kinderen, zonder specifieke aanvullende programma's.

Met welke partners werkt Basisschool De Trekvogel samen voor het jonge kind?

Basisschool De Trekvogel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Kind & Co Achterveld en KDV 't Kasteeltje om een naadloze overgang en doorgaande ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Basisschool De Trekvogel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals Kind & Co Achterveld en KDV 't Kasteeltje om een naadloze overgang en doorgaande ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen.

Team | De Trekvogel in IJsselstein | [2025] Schoolregister