De Trekvogel in IJsselstein

De resultaten van De Trekvogel in IJsselstein

Current section: resultaten
Heemradenlaan 26
3401 IJsselstein

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Trekvogel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Trekvogel bij jullie?

Ontdek hoe goed De Trekvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hogere Ambitie voor Uw Kind

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het fundamenteel niveau en ambieert een hoger niveau van kennis en vaardigheden bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt specifieke streefcijfers vast voor elke basisschool, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit individuele streefpercentage dient als de signaleringswaarde die aangeeft hoe de school presteert ten opzichte van haar eigen ambitieniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Trekvogel?

Bij basisschool De Trekvogel in IJsselstein doorlopen leerlingen een zorgvuldig traject om tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs te komen. In groep 6 wordt vanaf juni/juli de potentie voor Leerwegondersteunend Onderwijs (LWOO) onderzocht. De leerkracht noteert het passende advies en bespreekt dit met de Intern Begeleider (IB). Potentiële LWOO-leerlingen worden ook aan de groep 7 leerkracht doorgegeven. Groep 7 start het schooljaar met informatieavonden voor ouders en leerlingen. Hierin wordt uitleg gegeven over de totstandkoming van het schooladvies, de koppeling met Cito-scores en de structuur van het voortgezet onderwijs. Bezoek aan open dagen wordt gestimuleerd. In februari wordt de voorbereiding op LWOO getroffen. Ouders van in aanmerking komende leerlingen worden geïnformeerd over vroegtijdige toetsing via het samenwerkingsverband POVO/SWZ LZCO Zuid-Utrecht. Er vinden inspiratiegesprekken plaats, ter vervanging van het rapportgesprek, waarin wensen van kind en ouders worden besproken en concrete afspraken gemaakt. In groep 8 wordt de voortgang besproken en het onderwijssysteem van het VO nader toegelicht. Middelbare schoolbezoeken, zoals aan het Anna van Rijn & Cals College in IJsselstein, worden georganiseerd. In november stellen leerkrachten de Onderwijskundige Rapporten (OKR's) op. Ouders en leerlingen bezoeken open dagen en open lessen van middelbare scholen. Het definitieve advies wordt in december vastgesteld na overleg tussen directie, IB en leerkrachten. De motivatie voor het advies wordt door de leerkracht uitgeschreven. In januari ontvangen leerlingen hun advies in een gesloten envelop, samen met het OKR en toestemmingsformulieren voor digitale aanmelding. Binnen een week vinden individuele adviesgesprekken plaats. De keuze voor een middelbare school wordt in februari doorgegeven aan de leerkracht, die de inschrijfformulieren meegeeft. Uitleg over de Doorstroomtoets en de scores volgt in de klas. In maart herinnert de leerkracht ouders aan het inleveren van het aanmeldformulier en verzorgt de digitale aanmeldingen in Onderwijs Transparant. Bij uitloting in april start de procedure voor de tweede ronde. Bij een hogere Doorstroomtoets score dan het advies, wordt een heroverwegingstraject gestart.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op De Trekvogel

Bij Basisschool De Trekvogel geloven we sterk in de verbinding tussen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Een kind dat zich goed voelt, leert beter. Ons toegewijde team hanteert een consistente visie op hoe we kinderen ondersteunen in hun sociaal-emotionele groei. Dit is vastgelegd in ons gedragsprotocol. Dit protocol beschrijft onze aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en hoe we omgaan met uitdagend gedrag. We streven ernaar dat elk kind zich veilig en prettig voelt op school. Dit creëert de optimale omgeving voor kinderen om hun talenten volledig te benutten en het beste uit zichzelf te halen.

Veiligheid op school

Eerlijkheid in gedrag

Respect voor elkaar

Wat is de aanpak van De Trekvogel voor sociale ontwikkeling?

Onze focus ligt op preventie om psychosociale problemen te voorkomen en risicofactoren vroegtijdig te signaleren. Voorkomen is immers beter dan genezen. We hanteren de Preventiepiramide, een wetenschappelijk onderbouwde methode die de basis vormt van onze sociaal-emotionele leerstrategie met de methode Kwink. De onderste drie lagen bieden basisondersteuning voor de meeste leerlingen, wat voldoende is voor hun ontwikkeling. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we specifieke preventie met gerichte interventies. Een kleinere groep leerlingen profiteert van een intensieve probleemaanpak met langdurige en stevige ondersteuning, nauwkeurig afgestemd op hun individuele behoeften. Onze basisondersteuning is geworteld in drie kernwaarden: respect, eerlijkheid en veiligheid. Deze waarden zijn vertaald naar vijf concrete schoolafspraken: rustig wandelen, zorgvuldig omgaan met spullen, gezamenlijke groepsafspraken maken, vriendelijk zijn voor elkaar, en luisteren naar elkaar. Deze afspraken zijn zichtbaar in de school en worden jaarlijks vernieuwd met de kinderen. Daarnaast gebruiken we wekelijks de methode Kwink om sociaal leren te stimuleren. Bij ongewenst gedrag zetten leerkrachten gerichte interventies in, zoals ademhalingsoefeningen of oplossingsgerichte werkvormen uit Kwink. Samenwerken wordt bevorderd door Structureel Coöperatief Leren (SCL). Een kinderdenktank bespreekt maandelijks schoolbrede thema's met leerlingen uit alle groepen.

Welke registratiemiddelen gebruikt De Trekvogel voor sociale resultaten?

Basisschool De Trekvogel monitort de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende registratiemiddelen: * Leerling in Beeld (LIB): Leerkrachten vullen tweemaal per jaar vragenlijsten in om het welbevinden en de veiligheid van leerlingen te volgen. Vanaf groep 5 vullen leerlingen deze ook zelf in. * Sociogrammen: Voor elke vakantie wordt een sociogram opgesteld om sociale interacties binnen de klas in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Trekvogel?

Op Basisschool De Trekvogel zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren: * KWINK: Deze methode wordt wekelijks gebruikt om het sociaal leren te stimuleren en kinderen te ondersteunen in hun emotionele ontwikkeling. * Structureel Coöperatief Leren (SCL): Bewust ingezette werkvormen om samenwerking te bevorderen, wat essentieel is voor sociale en emotionele groei.

Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool De Trekvogel

Ontdek hoe Basisschool De Trekvogel presteert volgens de Nederlandse Onderwijsinspectie. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de bevindingen en beoordelingen van de inspectie. Dit helpt ons om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren en ouders te informeren over onze school. Bekijk de officiële rapporten en ontdek waarom De Trekvogel een vertrouwde keuze is voor basisonderwijs in IJsselstein.

Resultaten | De Trekvogel in IJsselstein | [2025] Schoolregister