De Pijler in IJsselstein

Het team van De Pijler in IJsselstein

Current section: team
Sint Petersburglaan 33
3404 IJsselstein

Zie hier hoe het team van De Pijler is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Pijler. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Pijler bij jullie?

Ontdek hoe goed De Pijler bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Pijler zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Pijler. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (33.3%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Pijler werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Pijler gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging op Basisschool De Pijler: Altijd Deskundige Begeleiding

Bij Basisschool De Pijler garanderen we een consistente en kwalitatieve leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van lesgevend personeel. We volgen een zorgvuldig opgesteld protocol om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze prioriteit is uw kind. Daarom zorgen we ervoor dat er altijd een passende oplossing is wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Met een gestructureerde aanpak minimaliseren we de impact op de dagelijkse lesprogramma's. Het vervangingsprotocol start met het intern benaderen van collega's voor directe ondersteuning. Indien nodig, schakelen we onze betrouwbare partners in. Mocht dit niet volstaan, dan worden creatieve oplossingen toegepast om de hoogste kwaliteit van onderwijs te blijven bieden aan alle leerlingen van De Pijler.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Pijler

4

Taalontwikkeling en Rekenen op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Pijler
Orthopedagoog De Pijler
Rekenspecialist Basisonderwijs
Leesspecialist Primair Onderwijs

Toelichting van de school:

Op basisschool De Pijler zetten gespecialiseerde collega's hun expertise in om leerlingen optimaal te ondersteunen. Deze specialisten werken nauw samen met de intern begeleider en directie, en bieden collega's ondersteuning bij het inspelen op specifieke onderwijsbehoeften. De rekenspecialist identificeert en adresseert rekenproblemen met behulp van diagnostische tools en software. Deze expert ontwikkelt gerichte aanpakken en draagt bij aan schoolbrede rekenontwikkeling, inclusief de implementatie van nieuwe rekenmethodes zoals Pluspunt. De lees- en taalspecialist bevordert leesplezier en leesvaardigheid. Deze specialist coacht leerkrachten in leesdidactiek en stuurt schoolontwikkeling aan op het gebied van taal, zoals de invoering van nieuwe taalmethodes, het optimaliseren van de schoolbibliotheek en het toepassen van Close Reading technieken. Onze interne orthopedagoog, die tevens leerkracht is, biedt laagdrempelige diagnostiek, zoals de WISC-V, om cognitieve capaciteiten van leerlingen te analyseren. Dit gebeurt altijd in samenspraak met ouders en de intern begeleider, met als doel het onderwijs nog beter af te stemmen op individuele leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kanjercoördinator De Pijler
Interne Vertrouwenspersoon Basisschool
Kindercoach IJsselstein

Toelichting van de school:

De Pijler investeert in het sociaal-emotioneel welzijn van leerlingen met een team van toegewijde specialisten. Zij werken samen om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren, waarbij zowel leerlingen als leerkrachten worden gecoacht. De Kanjercoördinator analyseert schoolbreed gedrag, faciliteert gesprekken met leerkrachten en zorgt voor de certificering van collega's binnen het Kanjer-programma, ter bevordering van een positief schoolklimaat. De interne vertrouwenspersoon biedt een discrete luisterend oor voor leerlingen en ouders bij gevoelige kwesties. Vertrouwelijke gesprekken en anonieme meldingen via een speciale brievenbus garanderen toegankelijke ondersteuning. Jaarlijks worden folders verspreid om bewustzijn te creëren over deze ondersteuningsmogelijkheden. De kindercoach biedt laagdrempelige begeleiding aan leerlingen die worstelen met emotionele uitdagingen, zoals angst, zelfvertrouwen of gezinsveranderingen. Samen met de intern begeleider worden plannen opgesteld om kinderen effectief te ondersteunen.

3

Gedrag, Werkhouding en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Pijler
Orthopedagoog Basisschool
Gedragsspecialist De Pijler

Toelichting van de school:

Om leerlingen optimaal te begeleiden op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, beschikt De Pijler over gespecialiseerde interne expertise. Deze specialisten ondersteunen leerkrachten bij het identificeren en aanpakken van leeruitdagingen. De intern begeleider faciliteert leerlingbesprekingen met leerkrachten, waarin onderwijsbehoeften met betrekking tot gedrag, werkhouding en taakaanpak centraal staan. Dit zorgt voor een proactieve en afgestemde aanpak. De Kanjercoördinator analyseert gedragsregistraties en observaties, bespreekt bevindingen met leerkrachten en draagt bij aan schoolbrede gedragsontwikkeling door middel van het Kanjerplan en trainingen. De orthopedagoog biedt gespecialiseerd onderzoek en advies ten aanzien van individuele ondersteuningsbehoeften, met focus op gedrag en leerstrategieën, om zo de schoolprestaties van leerlingen te optimaliseren.

2

Motorische en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Schoolfysiotherapeut IJsselstein
Schoollogopedist Basisschool

Toelichting van de school:

Basisschool De Pijler werkt samen met externe professionals om de motorische en fysieke ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. Deze samenwerking zorgt voor laagdrempelige toegang tot gespecialiseerde zorg. Onze schoolfysiotherapeut is wekelijks aanwezig om leerlingen te beoordelen op basis van signalen van ouders of leerkrachten. Indien verdere behandeling nodig is, kunnen sessies tijdens schooltijd plaatsvinden, waarbij ouders verantwoordelijk zijn voor de overeenkomst. Vragen over fysiotherapie kunnen gericht worden aan de intern begeleider of de groepsleerkracht. De logopedist is eveneens wekelijks op school aanwezig en richt zich op de stimulering van taalontwikkeling, woordenschat, zinsbouw en taalbegrip. Daarnaast biedt de logopedist ondersteuning bij gezonde stemtechniek en de behandeling van stemproblemen. Stichting Pulse IJsselstein, een lokale welzijnsorganisatie, draagt bij aan het algehele welzijn van leerlingen door te focussen op lichamelijke en psychische gezondheid, een prettige leefomgeving en sociale interactie.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Medisch Protocol Basisschool De Pijler De Pijler volgt de richtlijnen van de GGD voor medische handelingen door leerkrachten. Dit protocol beschrijft hoe de school omgaat met medische situaties die zich kunnen voordoen, met prioriteit voor de veiligheid en het welzijn van de leerlingen. Situaties zoals ziekte of ongevallen op school vereisen onmiddellijke actie van leerkrachten. Bij verzoeken om medicatieverstrekking of medische handelingen, beslist de schoolleiding na overleg met ouders. Scholen vragen altijd om schriftelijke toestemming van ouders voor specifieke handelingen. Leerkrachten behouden het recht om handelingen te weigeren waarvoor zij zich niet competent achten, om zo de kwaliteit en veiligheid van zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Centraal leerplein in de bovenbouw

Maatwerk Ondersteuning: De Pijler Begeleidt Elke Leerling

Innovatieve Ondersteuningsprogramma's voor een Succesvolle Schoolloopbaan

Op basisschool De Pijler in IJsselstein zetten we ons dagelijks in voor optimale leerlingontwikkeling. Om de individuele behoeften van onze leerlingen te vervullen, hebben wij gespecialiseerde werkgroepen opgericht. Deze werkgroepen focussen zich op cruciale gebieden zoals NT2-ondersteuning voor nieuwkomers en begeleiding voor meer- en hoogbegaafde leerlingen (MB-HB). Ons team van toegewijde leerkrachten volgt bovendien een continu scholingsprogramma. Dit programma versterkt hun expertise op het gebied van gedifferentieerde instructie, individuele afstemming en de effectieve EDI-didactiek, zodat elke leerling het beste uit zichzelf kan halen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan: De Pijler

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ons schoolplan 2024-2028, met specifieke doelen voor De Pijler, richt zich op de verdere ontwikkeling van vakmanschap bij onze leerkrachten. Dit sluit aan bij onze vernieuwde onderwijsvisie van januari 2024, waarin vertrouwd en eigentijds onderwijs centraal staat met het motto ‘De leerkracht doet er toe’. Onderzoek toont aan dat de leerkracht cruciaal is voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele groei van leerlingen. Daarom hanteren onze leerkrachten het effectieve Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) en werken zij doelgericht vanuit vastgestelde leerlijnen. Onze leerkrachten ontwikkelen hun vakmanschap door te differentiëren in aanbod en behoefte, leerling-eigenaarschap te stimuleren, effectief gebruik te maken van EDI, en actief van en met elkaar te leren. We zetten ook sterk in op de Kanjertraining, NT2-ondersteuning en de begeleiding van hoog- en meerbegaafde leerlingen. Specifieke Pijler-doelen zijn een bovengemiddelde score voor rekenen en begrijpend lezen. Voor het pedagogisch klimaat zijn we een Kanjerschool, met als doel dat alle leerkrachten het certificaat behalen en de Kanjertaal hanteren. We ontwikkelen een doorlopende leerlijn, analyseren de effecten van de Kanjertraining en werken met gedragsplannen. Ouderbetrokkenheid en aandacht voor groepsdynamiek, zeker na de fusie met De Brug, versterken we ook. Met rekenen en begrijpend lezen streven we naar resultaten boven het landelijk gemiddelde. Dit borgen we door de methode Pluspunt en de werkvorm 'Close Reading' te hanteren, kwaliteitskaarten en onderwijsplannen te volgen, en effectieve, gedifferentieerde lessen te geven. Zowel leerlingen als ouders hebben inzicht in de gestelde leerdoelen. Voor digitale geletterdheid focussen we op praktische ICT-vaardigheden, mediawijsheid, digitale informatievaardigheden en 'computational thinking'. Burgerschap wordt vormgegeven vanuit onze christelijke identiteit, met aandacht voor een democratische houding en leerlingenparticipatie. Tenslotte bevorderen we werkplezier en continuïteit door een aantrekkelijke werkomgeving te bieden waar medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen. Onze leerkrachten zijn trotse ambassadeurs van hun vak.

Hoe realiseren wij de doelstellingen van ons schoolplan?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan zijn verdeeld over een vierjarige periode en uitgewerkt in concrete jaarplannen. Coördinatoren, zoals die voor rekenen, lezen en de Kanjertraining, spelen hierin een sleutelrol. Het voltallige team werkt nauw samen met de directie en coördinatoren om deze doelen te bereiken. Dit gebeurt tijdens taakuren, studiedagen, teamvergaderingen en in specifieke werkgroepen. Het directie-coördinatoren (DICO) overleg, dat driemaal per jaar plaatsvindt, monitort de voortgang van de schoolontwikkeling. Voor dit overleg gebruiken we diverse informatiebronnen, waaronder leerresultaten, observaties tijdens klassenbezoeken, de zorgstructuur met leerlingbesprekingen en schoolanalyses, en de inzet van coördinatoren. Jaarlijks evalueren we de gestelde doelen met het team en passen deze aan voor het komende schooljaar. De Medezeggenschapsraad (MR) houdt toezicht op het jaarplan tijdens haar reguliere vergaderingen.

Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Pijler

Toelichting van de school

Voor de allerkleinsten biedt Basisschool De Pijler een warm welkom en een stimulerende omgeving. Diverse kinderopvangorganisaties in IJsselstein halen uw kind na schooltijd op bij onze school. Dit gemak betekent dat u zich geen zorgen hoeft te maken over het vervoer, waardoor de overgang van school naar opvang soepel verloopt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Pijler voor jonge kinderen?

Basisschool De Pijler richt zich primair op uitstekend basisonderwijs. Hoewel we geen specifiek extra aanbod voor jonge kinderen buiten het reguliere curriculum hebben, zorgen we voor een veilige en ontwikkelingsgerichte omgeving binnen onze schooluren. Onze focus ligt op het leggen van een sterke educatieve basis voor alle leerlingen.

Met welke kinderopvangpartners werkt Basisschool De Pijler samen voor het jonge kind?

Basisschool De Pijler werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in IJsselstein om een naadloze doorgaande lijn te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat uw kind na schooltijd wordt opgevangen door vertrouwde partners. We werken samen met Blos Kinderopvang en Kind en Co Buitenschoolse Opvang.

Basisschool De Pijler werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in IJsselstein om een naadloze doorgaande lijn te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat uw kind na schooltijd wordt opgevangen door vertrouwde partners. We werken samen met Blos Kinderopvang en Kind en Co Buitenschoolse Opvang.

Team | De Pijler in IJsselstein | [2025] Schoolregister