De Pijler in IJsselstein

De resultaten van De Pijler in IJsselstein

Current section: resultaten
Sint Petersburglaan 33
3404 IJsselstein

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Pijler, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Pijler bij jullie?

Ontdek hoe goed De Pijler bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Pijler

Het fundamenteel niveau is cruciaal voor de taal- en rekenvaardigheid van uw kind. Dit niveau, gemeten via de eindtoets in groep acht, geeft aan wat leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd beheersen. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor dit basisniveau. Deze 85% is de signaleringswaarde die aangeeft of de school op koers ligt. Op Basisschool De Pijler streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor alle leerlingen te waarborgen, zodat zij een solide basis meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Pijler

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend doel, waarbij we streven naar optimale taal- en rekenontwikkeling voor zoveel mogelijk leerlingen. Dit ambitieniveau wordt specifiek bepaald op basis van de unieke leerlingenpopulatie van Basisschool De Pijler, zoals vastgesteld door de onderwijsinspectie. Dit op maat gemaakte streefpercentage is een belangrijke indicator voor de voortdurende kwaliteitsverbetering binnen onze school. Wij zetten ons elke dag in om onze leerlingen te stimuleren hun volledige potentieel te bereiken en de gestelde doelen te overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Pijler?

Ontdek het schooladvies proces bij Basisschool De Pijler in IJsselstein. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen en ouders een pre-advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt opgesteld door de leerkrachten, intern begeleider en directie, met input van eerdere leerkrachten indien nodig. Het dient als richtlijn voor de oriëntatie op middelbare scholen. Bij het bepalen van het advies kijken we naar de werkhouding, motivatie, taakaanpak en cognitieve ontwikkeling van uw kind. Cito-toetsen van groep 3 tot en met 8, met nadruk op begrijpend lezen en rekenen, zijn hierbij leidend. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling speelt een rol. In groep 8 ontvangen leerlingen in januari een voorlopig advies. Na de doorstroomtoets in februari, rond maart, volgt het definitieve advies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding bij middelbare scholen. De school informeert u uitgebreid over procedures, open dagen en andere relevante informatie van middelbare scholen. De doorstroomtoets in groep 8 helpt de voortdurende ontwikkeling van de leerling te meten. Alle leerlingen melden zich aan in één week, wat gelijke kansen op een passende middelbare school garandeert. De planning is als volgt: voorlopig advies in januari, doorstroomtoets in de eerste twee weken van februari, uitslagen voor scholen half maart, definitief advies voor leerlingen en ouders uiterlijk in de derde week van maart, en gelijktijdige aanmelding op middelbare scholen in de laatste week van maart. Krijgt uw kind een hogere toetsuitslag dan verwacht? Dan wordt het definitieve advies verhoogd, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. Ouders ontvangen tijdig bericht over de exacte data van de doorstroomtoets. Voor leerlingen die overstappen naar het vso geldt de centrale aanmeldweek niet.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Pijler: Kanjers voor de Toekomst

Op Basisschool De Pijler staan respect, eerlijkheid, vertrouwen, behulpzaamheid, vergeving en samenwerken centraal in ons onderwijs. Wij leiden onze leerlingen op met sterke normen en waarden, geworteld in onze open christelijke identiteit, maar ook in lijn met hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en burgerschap. Als officiële Kanjerschool implementeren wij de Kanjertraining, een effectieve methode die de basis vormt voor al onze lessen gericht op waarden en normen. Van de jongste kleuters tot de oudste leerlingen, alle leerkrachten hanteren consequent de Kanjertaal. Onze toegewijde Kanjercoördinator ziet erop toe dat de schoolafspraken, de kern van de Kanjermethode, door iedereen worden nageleefd: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee Het hoofddoel van de Kanjertraining is het bevorderen van een positief zelfbeeld en een respectvolle omgang met anderen. Dit versterkt het zelfvertrouwen, verbetert sociale interacties en helpt kinderen hun emoties beter te uiten. De training is essentieel voor het verminderen van sociale stress en het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving. De Kanjertraining op De Pijler focust op diverse cruciale ontwikkelingsgebieden: Positieve Zelfperceptie: Kinderen leren hun eigen kwaliteiten en talenten te waarderen, wat hun zelfvertrouwen ten goede komt. Respectvolle Interacties: Leerlingen ontwikkelen de vaardigheid om respectvol met zichzelf en hun medeleerlingen om te gaan, wat bijdraagt aan een harmonieuze schoolsfeer. Versterkt Zelfvertrouwen: De training biedt handvatten om zelfvertrouwen op te bouwen en een stevige plaats in te nemen binnen de groep en de bredere samenleving. Sociale Vaardigheidsontwikkeling: Kinderen leren effectieve strategieën voor het omgaan met sociale situaties, het oplossen van conflicten en het weerstaan van pestgedrag. Veiligheid en Betrokkenheid: Een veilige en inclusieve omgeving waar iedereen zich geaccepteerd voelt en zichzelf kan zijn, is een kernresultaat van de Kanjertraining. Emotionele Intelligentie: Leerlingen krijgen methoden aangereikt om hun gevoelens te herkennen, te begrijpen en op een gezonde manier te uiten. Deze integrale aanpak, die lessen, pedagogisch handelen, schoolbeleid en ouderbetrokkenheid omvat, zorgt voor een duurzaam positief sociaal klimaat. Alle leerkrachten van De Pijler zijn Kanjer gecertificeerd en spreken de gezamenlijke Kanjertaal. Meer informatie over deze effectieve aanpak vindt u op www.kanjertraining.nl.

Vertrouwen: Fundament voor alle relaties op school

Samenwerken: Samen leren, samen groeien

Eigenaarschap: Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen ontwikkeling

Hoe bevordert Basisschool De Pijler de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Als Kanjerschool zet De Pijler vol in op een optimaal pedagogisch klimaat, dat we continu versterken en borgen. Al onze leerkrachten zijn Kanjer-gecertificeerd en communiceren met de kenmerkende Kanjertaal. Het pedagogisch klimaat staat jaarlijks hoog op de agenda in ons schoolplan. Onze Kanjercoördinator bezoekt klassen en analyseert de Kanvas-gegevens om gerichte acties te ondernemen voor individuele leerlingen, groepen of de school als geheel. Uit het meest recente leerlingtevredenheidsonderzoek onder de bovenbouw (maart 2025) blijkt dat leerlingen ons schoolklimaat beoordelen met een 8.2 voor plezier en werkplezier. Als school werken we actief aan de volgende aandachtspunten: De invloed van sociale media buiten schooltijd op de groepdynamiek en individuele leerlingen. Het vergroten van de bekendheid en het begrip van de Kanjertraining bij ouders.

Welke systemen gebruikt De Pijler voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Basisschool De Pijler maakt gebruik van de volgende registratievormen om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Kanvas voor gedragsanalyse en voortgangsmonitoring

Met welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren werkt De Pijler?

De Pijler hanteert de volgende erkende methodieken voor sociaal-emotioneel leren om leerlingen te ondersteunen in hun persoonlijke groei:

  • Kanjertraining: Een bewezen effectieve aanpak voor sociale en emotionele ontwikkeling.

Inspectierapport Basisschool De Pijler: Resultaten en Beoordeling

Basisschool De Pijler in IJsselstein, met 174 leerlingen, voldoet aan de verwachtingen van de onderwijsinspectie. De school legt de nadruk op een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek de bevindingen en de kwaliteit van het onderwijs op De Pijler via het officiële inspectierapport.

Resultaten | De Pijler in IJsselstein | [2025] Schoolregister