De Pijler
Sint Petersburglaan 33
3404 CV IJsselstein

Schoolweging

Schoolweging
29.65
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Pijler IJsselstein is 29,65 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 47,1% ligt. Dit toont aan dat de school hogere doelen stelt dan verwacht voor haar populatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn ambitieus gericht: 30,8% havo en 15,4% havo/vwo-combinatieadvies. Het aandeel vwo-advies (7,7%) ligt weliswaar onder het regionale gemiddelde (18,6%), maar de focus op theoretische leerwegen blijft prominent. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, ondanks een landelijk gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Pijler IJsselsteinGemeente AmsterdamNederland
LIB176.58175.65175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,9% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 41,4% stroomt door boven hun adviesniveau, wat wijst op een onderadviseringstendens. Deze cijfers reflecteren mogelijk de combinatie van zorgvuldige adviesprocedures en extra begeleidingsmogelijkheden in het VO.