De Ark in IJsselstein

Het team van De Ark in IJsselstein

Current section: team
Aalbersestraat 2
3404 IJsselstein

Zie hier hoe het team van De Ark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Ark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Ark bij jullie?

Ontdek hoe goed De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Ark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Ark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.7%)
25-35 jaar (25.8%)
35-45 jaar (22.6%)
45-55 jaar (16.1%)
55-65 jaar (25.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Ark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (3.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Ark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Personeel Basisschool De Ark: Zekerheid voor uw Kind

Bij Basisschool De Ark zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We hanteren een proactief beleid voor personeelsvervanging. Een speciaal opgeleide vervangingspool staat paraat om direct in te springen bij onverwachte afwezigheid, zodat uw kind verzekerd blijft van kwalitatief onderwijs. Indien een invaller uit de pool niet beschikbaar is, zetten we interne expertise in. Collega's met beschikbare capaciteit nemen met plezier een extra groep onder hun hoede, met de focus op minimale verstoring van het leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning

4

Taal & Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij De Ark leggen we een sterke basis in taal en rekenen, conform de kerndoelen. Onze doorlopende leerlijn, van groep 1 tot en met 8, garandeert een vloeiende ontwikkeling zonder onnodige sprongen. Wij bieden zowel snelle leerlingen als kinderen die extra tijd nodig hebben, passende begeleiding. We werken met duidelijke lesdoelen en succescriteria, waarbij convergente differentiatie centraal staat. Leerlingen die een doel beheersen, krijgen verdiepings- en verrijkingswerk. Kinderen die meer ondersteuning nodig hebben krijgen tijdens de stapeltijd extra tijd en directe feedback aan de instructietafel, zodat zij het niveau van de groep kunnen bijhouden. Dit gebeurt in variërende niveaugroepen per vak, periode of lesdoel. **Instructieafhankelijke kinderen:** Hebben veel begeleiding nodig. Zij ontvangen pre-teaching of extra instructie na de gezamenlijke les, gericht op het beheersen van het lesdoel. **Instructiegevoelige kinderen (basisgroep):** Vormen de meerderheid. Zij volgen het directe instructiemodel met 7 fasen: Terugblik, Oriëntatie, Uitleg, Begeleide oefening, Zelfstandige verwerking, Toets en transfer, en Terug- en vooruitblik. **Instructieonafhankelijke kinderen:** Hebben weinig extra instructie nodig. Zij starten direct met verwerkingsstof, volgen de compacte route en maken verrijkingsopdrachten. **Specifieke zorg:** Incidenteel volgen leerlingen een deels eigen programma, met leerstof aangepast aan hun onderwijsbehoeften, zoals extra werk uit de plusklas of begeleiding door de leerlingbegeleider. Voor dyslexie hanteren we een specifiek protocol.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjertraining

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator
Kindercoach

Toelichting van de school:

Een positief pedagogisch klimaat is essentieel voor een veilige en prettige leeromgeving bij De Ark. Wij bevorderen een sfeer van acceptatie, respect en vertrouwen, waarin elk kind zich geborgen voelt en optimaal kan ontwikkelen. De Kanjertraining, die we in alle groepen toepassen, is hierin leidend. Deze training focust op de sociaal-emotionele ontwikkeling en leert kinderen op een constructieve manier met zichzelf en anderen om te gaan. Kernprincipes van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, elkaar helpen, geen pestgedrag, en respectvolle communicatie. We integreren deze principes met praktijkvoorbeelden en de thema's uit de Kanjerboeken. Kinderen leren de vier petten (wit, zwart, rood, geel) te gebruiken om hun gedrag aan te passen aan de situatie, met als doel positief en betrouwbaar gedrag te tonen. De training is contextueel en omvat ook de samenwerking met ouders. Het leerlingvolgsysteem registreert sociale verhoudingen en gedragingen, wat ons helpt om de sociale veiligheid binnen de school te waarborgen.

6

Gedrag, Werkhouding & Taakaanpak: Leren Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Coördinator Leren Leren
Kindercoach

Toelichting van de school:

Bij De Ark besteden we veel aandacht aan de leerstrategieën van onze leerlingen. We monitoren en stimuleren hierbij de werkhouding, het doorzettingsvermogen, de taakgerichtheid en de zelfstandigheid. Sinds schooljaar 2014-2015 is de leerlijn ‘leren leren’ een belangrijk onderdeel van ons onderwijsaanbod. Onze drie gedragsspecialisten bieden ondersteuning aan leerlingen wiens ontwikkeling belemmerd wordt door gedragsproblematiek. Zij observeren leerlingen en begeleiden leerkrachten bij het opstellen van passende onderwijsbehoeften.

2

Motorische & Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Ark biedt vier dagen per week gespecialiseerde bewegingslessen door een vakleerkracht. De motorische ontwikkeling van leerlingen wordt geëvalueerd met de MQ Scan, die hun motorische vaardigheden meet ten opzichte van leeftijdgenoten. Deze scan, uitgevoerd op een beweegbaan, geeft inzicht in de motorische vooruitgang. Kinderen vinden de beweegbaan leuk om te doen, en regelmatige scans helpen ons om de ontwikkeling te volgen. Op basis van de scanresultaten passen we lessen aan om specifieke motorische vaardigheden te oefenen en te verbeteren.

0

Medisch Handelen & Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de mogelijkheden buiten de school. Wij zorgen voor een veilige omgeving waarin deze aspecten, indien nodig, op de juiste wijze worden aangepakt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kook- en crealokaal

Optimale Leerondersteuning op Basisschool De Ark

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

De directeur van De Ark draagt de eindverantwoordelijkheid en stuurt de schoolontwikkeling actief aan, in nauwe samenwerking met de bouwcoördinatoren. Zij zorgen voor de dagelijkse leiding en de inhoudelijke afstemming binnen de school. Onze leerkrachten differentiëren de instructie op drie niveurs om aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind. Dit garandeert dat zowel leerlingen die extra begeleiding nodig hebben als leerlingen die meer uitdaging zoeken, optimaal worden ondersteund. Met de expertise van onze Kwaliteits Coördinatoren (IB), een toegewijde leerkrachtondersteuner, onderwijsassistenten en een inspirerende plusklas (om de week), bieden we een breed scala aan ondersteuning. Specialisten op het gebied van taal, lezen, rekenen, gedrag en leerstrategieën versterken ons team en de aanpak van onze leerkrachten. Voor de toekomst zetten we vol in op methodieken die bewezen impact hebben op het leerproces. Kinderen krijgen meer inzicht in hun leerlijnen, leren effectief feedback geven en ontvangen, en ontwikkelen een sterke leerhouding door middel van diverse leerstrategieën.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteit en Ambitie op De Ark

Welke toekomstgerichte doelen liggen vast in ons schoolplan?

Onze schoolvisie, ‘Vanuit verantwoordelijkheid en betrokkenheid voor elkaar geven we in vertrouwen ontwikkeling met plezier vorm’, vormt de basis voor onze strategische doelen. De komende vier jaar focussen we op vijf kerngebieden die zijn uitgewerkt in concrete ambities. Deze ambities beschrijven de gewenste situatie over vier jaar, inclusief meetbare resultaten en de aanpak die we hanteren. Ze weerspiegelen zowel het behouden van onze sterke punten als het realiseren van nieuwe ontwikkelingen. Onze vijf focusgebieden zijn: * **Team in Balans:** We investeren in het welzijn en de professionele groei van ons team om een stabiele en inspirerende werkomgeving te garanderen. Dit omvat werving, opleiding en het bevorderen van een positieve werksfeer. * **Verbetercultuur:** 'Samen elke dag een beetje beter' is ons motto. We stimuleren een cultuur van continu leren, kennisdeling en collegiale consultatie om onze gezamenlijke expertise optimaal te benutten. * **Onze Pijlers: Impact op Leren, Gedrag en Overgang groep 2 naar 3:** Deze pijlers zijn de kern van ons onderwijs. Ze bevorderen leerlingen-eigenaarschap, een veilige leeromgeving en een ontwikkelingsgerichte aanpak voor jonge kinderen. * **Kwaliteit Basisvaardigheden:** We streven naar uitmuntende resultaten in rekenen, taal en lezen door les te geven vanuit duidelijke leerdoelen en het strategisch inzetten van onze methodes en kwaliteitskaarten. * **Rijk Onderwijsaanbod:** We verrijken ons onderwijs met een breed scala aan activiteiten, inclusief vakdocenten voor gym, muziek en Engels, een Plusklas en optimale benutting van onze faciliteiten zoals het ontdeklab en creatieve ruimtes. Voor een gedetailleerde uitwerking van onze kwaliteitsaanpak verwijzen we graag naar hoofdstuk 4 van ons schoolplan.

Hoe realiseren we onze schoolambities concreet?

De verwezenlijking van onze ambities uit het schoolplan is een gefaseerd proces dat we jaarlijks in ons jaarplan concretiseren. Elk schooljaar selecteren we als team zo'n vier tot vijf speerpunten. Deze speerpunten worden vervolgens door werkgroepen uitgewerkt in gedetailleerde jaarplannen en concrete 90-dagenplannen. In het jaarplan houden we ook de voortgang van de realisatie bij. Elk schooljaar evalueren we de resultaten van het jaarplan. Deze evaluatie richt zich zowel op de behaalde doelen van het jaarplan als op onze voortgang ten opzichte van de overkoepelende ambities uit het schoolplan.

Hoe draagt De Ark bij aan onderwijsonderzoek en -verbetering?

Op De Ark registreren we leerlingresultaten via een leerlingvolgsysteem. Deze data is essentieel voor het continu verbeteren van ons onderwijs en voor de dialoog met instanties zoals de Onderwijsinspectie. Bovendien delen we, met toestemming van ouders, geanonimiseerde resultaten van taal- en rekentoetsen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze informatie is van onschatbare waarde voor wetenschappelijk onderzoek naar onderwijsontwikkelingen in heel Nederland. Het CBS analyseert deze gegevens om trends in leerlingprestaties en schoolresultaten in kaart te brengen, wat ons helpt ons eigen onderwijs te optimaliseren en bijdraagt aan bredere verbeteringen in het onderwijs. Jaarlijks ontvangen we in oktober een rapportage van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), waarin deze gegevens worden meegenomen. Deze rapportage, die de ontwikkeling van leerlingen gedurende hun basisschool- en vervolgonderwijs volgt, is exclusief toegankelijk voor het schoolbestuur. Scholen mogen persoonsgegevens, met name resultaten op het gebied van taal en rekenen, delen met het CBS, mits ouders geen bezwaar hebben. Dit is toegestaan omdat deze gegevens niet als 'bijzonder' worden beschouwd en omdat scholen wettelijk verplicht zijn hun onderwijs te verbeteren. Indien u bezwaar heeft tegen het delen van de gegevens van uw kind, verzoeken wij u dit aan ons kenbaar te maken. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet worden doorgestuurd naar het CBS.

Ontdek ons Stimulerende Programma voor het Jonge Kind bij Basisschool De Ark

Toelichting van de school

Basisschool De Ark in IJsselstein biedt een warme en uitnodigende omgeving waar jonge kinderen de eerste stappen in hun pendidikan zetten. Wij geloven in een speelse en ontdekkende aanpak, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van elk kind stimuleren. Onze school is ingericht om een veilige basis te leggen voor levenslang leren en persoonlijke groei. Ons team van toegewijde leerkrachten staat klaar om uw kind te begeleiden met aandacht en expertise. Wij hechten veel waarde aan een goede samenwerking tussen school en ouders, omdat we weten dat dit essentieel is voor de ontwikkeling van uw kind. Bij De Ark krijgt elk kind de kans om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Ark voor jonge kinderen?

Basisschool De Ark biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. Het richt zich op het spelenderwijs ontwikkelen van taalvaardigheid, sociale vaardigheden en cognitieve capaciteiten. Daarnaast werken we nauw samen met de peuteropvang om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen.

Basisschool De Ark biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. Het richt zich op het spelenderwijs ontwikkelen van taalvaardigheid, sociale vaardigheden en cognitieve capaciteiten. Daarnaast werken we nauw samen met de peuteropvang om een naadloze overgang naar de basisschool te garanderen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Ark samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen, werkt Basisschool De Ark samen met vertrouwde partners. Een belangrijke samenwerkingspartner is peuteropvang de Petteflet, die valt onder Stichting Pulse. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende aanpak vanaf de vroegste kinderjaren. Deze nauwe banden met lokale organisaties garanderen dat uw kind een gestructureerde en plezierige entree in het onderwijs maakt.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen, werkt Basisschool De Ark samen met vertrouwde partners. Een belangrijke samenwerkingspartner is peuteropvang de Petteflet, die valt onder Stichting Pulse. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en ondersteunende aanpak vanaf de vroegste kinderjaren. Deze nauwe banden met lokale organisaties garanderen dat uw kind een gestructureerde en plezierige entree in het onderwijs maakt.

Team | De Ark in IJsselstein | [2025] Schoolregister