
Schoolweging
De schoolweging van De Ark IJsselstein is 28,52 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.5% behaalde fundamentele niveaus overstijgt De Ark de landelijke norm (85%) aanzienlijk. De score ligt bovendien 0.12% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.37%), wat consistentie in basiskwaliteit aantoont.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienormen voor het streefniveau ruimschoots: 68.4% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 48.6%. Dit is 7.9% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (60.5%), wat wijst op effectieve borging van basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 26.76% vwo-advies (vs. 18.61% regio) en 18.31% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), terwijl vmbo-b/k met 9.86% onder regionaal gemiddelde (9.17%) scoort. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert zowel de diversiteit in leerlingenpopulatie als adequate differentiatie in begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark IJsselstein | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.07 | 175.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Ark verzamelen we vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig. De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling. Hierbij gelden voor taal en rekenen in ieder geval de referentieniveaus taal en rekenen als uitgangspunt. Dit maakt het mogelijk om ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Op deze manier zijn wij in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van onze leerlingen. Op De Ark hebben we hoge, positieve verwachtingen van onze leerlingen. Wij waarborgen daarmee de ononderbroken ontwikkeling en voortgang met als uitgangspunt het bevorderen van gelijke kansen. We werken bij de vakken rekenen, spelling en lezen volgens het ambitie gericht werken waarbij het uitgangspunt het 4D-model is: Data: De school verzamelt systematisch gegevens over de leeropbrengsten van de leerlingen en stelt vast wat de school wil bereiken. Dit noemen we de schoolambitie. Duiden: De opgehaalde data worden vergeleken met de schoolstandaarden. Bereikt de school wat ze voor ogen heeft, dan stellen we deze kwaliteit als standaard. Bereikt de school niet het gewenste resultaat, dan analyseren we de data om nieuwe doelen te stellen. De school analyseert eerst op successen. Wat houden we vast? Daarna op verbeterpunten. Doelen: Vanuit de data-analyse worden nieuwe doelen opgesteld. Doelen zijn gericht op het onderwijsleerproces. Hierin bevinden zich factoren waar een leerkracht invloed op kan uitoefenen, namelijk: leertijd, didactisch en pedagogisch handelen en klassenmanagement. Leerlingen worden vervolgens toegewezen aan een van de arrangementen talentarrangement, basisarrangement of intensief arrangement. Dit hoort in het 4D-model bij duiden en nieuwe doelen opstellen. De doelen worden geformuleerd in een groepsplan voor een bepaalde periode. Doen: Uitvoeren van de expliciet beschreven verbeterdoelen binnen het onderwijsleerproces in de verschillende arrangementen (leertijd, leerstofdoelen, klassenmanagement, didactisch- en pedagogisch handelen). Differentiatie: In onze aanpak differentiëren we convergent: Je houdt het niveau zoveel mogelijk hetzelfde en je doet meer inspanningen voor kinderen om ze mee te krijgen. Dit gebeurt buiten de basisles (arrangementtijd). Gevorderde leerlingen werken niet door maar krijgen verdiepings- en/of verrijkingsstof. Hoe bereiken we deze doelen? Door observaties en het afnemen van methodegebonden toetsen worden de leerlingresultaten gemonitord. Leerkrachten houden op deze manier goed zicht op de doelen die de kinderen reeds behaald hebben en welke nog aangeboden moeten worden of extra aandacht verdienen. Twee keer per jaar nemen we de Cito-toetsen af en vullen we Kijk! in, zodat we een goed beeld krijgen van de vorderingen van de leerlingen. Op grond hiervan stellen we nieuwe plannen op en voeren deze uit om de kinderen zo veel mogelijk op maat te kunnen begeleiden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (70.51% vs. 62.93% landelijk). Slechts 12.82% zit onder advies, wat ruim onder de landelijke 11.81% ligt. De combinatie van zorgvuldige advisering (gebruik van zowel harde als zachte data) en doorlopende monitoring verklaart deze resultaten.
Sociale ontwikkeling
De Kanjerlessen gaan uit van de positieve eigenheid van het kind, dat het verlangen heeft om goed te doen. Er wordt in de lessen gebruik gemaakt van vier kleuren petten. De witte pet is de pet van het vertrouwen en jezelf zijn. In combinatie met de zwarte pet vertoon je gedrag dat te vertrouwen is, je bent duidelijk, een doorzetter en je beschikt over leiderschap. De rode pet in combinatie met de witte pet staat voor humor. Heb je de wit/rode pet op dan ben je te vertrouwen, je bent vrolijk en hebt humor (die voor iedereen leuk is) en gaat van het positieve uit. Wordt er vanuit de wit/gele pet gehandeld, dan ben je te vertrouwen, vriendelijk, bescheiden en behulpzaam. De kleuren petten die je laat zien, is afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt. Je bent dus geen wit/zwarte pet, maar je gedraagt je op dat moment als wit/zwarte pet. LEES MINDER
we vertrouwen elkaar
we helpen elkaar
niemand speelt de baas
Wat is de werkwijze van De Ark voor sociale ontwikkeling?
De Ark probeert een pedagogisch klimaat te creëren waarin kinderen worden geaccepteerd zoals ze zijn: jonge mensen met een eigen, zich ontwikkelende persoonlijkheid. De school wil kinderen de ruimte geven en mogelijkheden bieden voor hun eigen, unieke ontwikkeling. Voorwaarden om goed te kunnen functioneren zijn: je thuis voelen, je prettig, veilig en geborgen voelen. Er moet een basis zijn van wederzijds respect en vertrouwen. De Ark begeleidt kinderen in alle klassen eenduidig, middels de Kanjertraining. De Kanjertraining is gericht op het creëren en behouden van een positief pedagogisch klimaat in de klas en op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het groepsgebeuren staat hierbij centraal en natuurlijk de rol die iedereen daarin speelt. Het doel van de training is dat kinderen leren op een goede manier met zichzelf om te gaan en met een ander. De Kanjertraining kent vijf uitgangspunten: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig!
Welke registratievorm(en) gebruikt De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ark gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Ark?
De Ark gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.