Basisschool De Torenuil
Sint Petersburglaan 29
3404 CV IJsselstein

Schoolweging

Schoolweging
30.2
Spreiding
6.67

De schoolweging van De Torenuil is 30,20 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.06% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.71%) en onderstreept de basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.01% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Deze score ligt iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57.30%), wat aantoont dat de school ondanks complexere omstandigheden presteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

67.4% van de leerlingen krijgt een advies voor havo/vwo of hoger (havo: 15.22%, havo/vwo: 19.57%, vwo: 17.39%), een opvallend hoog aandeel voor een school met deze schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen stromen gemiddeld 45.84% uit naar deze niveaus. Toch valt op dat 8.7% een vmbo-b/k-advies ontvangt, waarmee de school een bredere doelgroep bedient dan enkel theoretische leerroutes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TorenuilGemeente AmsterdamNederland
LIB176.62175.65175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we opbrengstgericht. Daarbij richten we ons op de niveauwaarden per vakgebied. We willen dat 80% van onze leerlingen op of boven het landelijke gemiddelde (I, II of III-niveau) scoren bij de Cito-toetsen. Per Cito-toets is een norm vastgesteld. In het leerlingvolgsysteem van ParnasSys leggen we de toetsresultaten en de gestelde doelen vast. Hierdoor hebben we goed overzicht. Bij de bespreking van de groep of individuele leerlingen, vergelijken we de uitslag van de toets met de norm. Is de behaalde score structureel lager dan de gewenste score, dan spreken de intern begeleider en de leerkracht interventies af om de scores te verbeteren. Deze interventies kunnen zijn: · Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied; · Instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen; · Differentiatie aanpassen. De schoolleiding en de intern begeleider observeren vervolgens in klassenconsultaties of het de leerkracht lukt om de interventies toe te passen en bepalen of deze effect hebben. Leerkrachten worden bovendien gekoppeld (collegiale consultatie) om good practice op te doen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 15.09% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11.81% landelijk. De 22.64% die boven advies scoort, overtreft het nationale gemiddelde (25.27%) niet. Dit reflecteert mogelijk de zorgvuldige advisering waarbij de school risicomijdend opereert, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen met plezier naar school gaan en dat zij zichzelf kunnen ontwikkelen in een veilige leeromgeving. Wij leren onze leerlingen op een bewuste manier in het leven te staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER

samenwerking

zelfvertrouwen

zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Torenuil voor sociale ontwikkeling?

Het gedrag van de leerlingen wordt gemonitord door het volgsysteem 'Leerling in Beeld', een gecertificeerd systeem dat de ontwikkeling van kinderen in kaart brengt. De gegevens worden tijdens groepsbesprekingen besproken en indien nodig wordt een plan van aanpak opgesteld. Pesten wordt bestreden en positief gedrag wordt benoemd en beloond. Kinderen ervaren en bespreken wat goed gewenst gedrag inhoudt en wat hun eigen rol daarbij kan zijn. Vanaf de tweede helft van het vierde leerjaar, wordt een stappenplan gehanteerd, waarbij kinderen bewust worden gemaakt van regel overtredend gedrag. Ouders worden actief betrokken bij dit bewustwordingsproces. De leerkrachten vanaf leerjaar 3 werken ook met Taakspel. Met taakspel stimuleren we gewenst gedrag. Onrustig en storend gedrag neemt af, waardoor de leerlingen en de leerkracht efficiënter en taakgerichter kunnen werken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Torenuil om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Torenuil gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Observatielijsten van Taakspel, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Leerling in Beeld, Kleuter in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Torenuil?

Basisschool De Torenuil gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Taakspel, Kwink.