Hervormde basisschool Rehoboth
Drostenstraat 1 A
8271 TC IJsselmuiden

Schoolweging

Schoolweging
30.54
Spreiding
5.64

De schoolweging van Rehoboth IJsselmuiden is 30,54 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,67% behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) maar lager dan vergelijkbare scholen (95,7%). De school waarborgt hiermee basisvaardigheden, maar heeft ruimte voor verbetering naar landelijke benchmarks.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde (45,5%) en duidelijk lager dan vergelijkbare scholen (57,3%). Dit wijst op uitdagingen bij het behalen van hogere leerdoelen, mogelijk verklaard door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,54).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak vmbo-k (17,86% vs. 9,17% regio) en heeft een lager aandeel havo/vwo-adviezen (21,42% vs. 27,54% regio). Het percentage praktijkonderwijs (3,57%) ligt ruim boven vergelijkbare scholen (1,01%). Deze verdeling past bij de schoolweging en de beschreven focus op maatwerk zoals NT2-ondersteuning en talentklassen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRehoboth IJsselmuidenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Jaarlijks vinden twee meetmomenten plaats om te bepalen hoe de ontwikkeling is op schoolniveau, groepsniveau en kindniveau van de hoofdvakken: rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling. Deze meetmomenten worden gedaan met het instrument CITO -Leerling in Beeld. De school volgt de leerlingen daarnaast door middel van LeerUniek waarin we onze plannen en kortdurende interventies schrijven. In de groepen 1 en 2 worden de kinderen gevolgd door observaties en Mijn Kleutergroep. Dit geeft de leerkracht en school goed zicht op de ontwikkeling van motoriek, voorbereidend taal en rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2. Vier keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en intern begeleider over de voortgang van de groep. De school heeft een onderwijsplan in LeerUniek voor de vakgebieden rekenen en taal/lezen waarin we alles beschrijven wat we voor deze vakgebieden doen. Voor kortdurende interventies schrijven we op groeps- en leerlingniveau plannen in LeerUniek. De school heeft streefdoelen per groep én vak, waarbij de verwachting is dat deze leerling populatie aan dit streefdoel kan voldoen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage onder advies (18,52% vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Tegelijkertijd presteert 18,52% boven advies, wat aansluit bij het intensieve monitoring- en plusklasbeleid. De school geeft aan dat adviezen bijgesteld worden bij betere doorstroomtoetsresultaten.

Sociale ontwikkeling

Onze visie luidt: leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Hervormde basisschool Rehoboth voor sociale ontwikkeling?

Elke week wordt in de groep een les sociaal emotioneel leren gegeven, waarbij de vijf SEL-competenties aan bod komen: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. De school neemt jaarlijks in het najaar de zogenaamde SCOL-lijsten af. Deze lijsten bevatten vragen over welbevinden, betrokkenheid en veiligheid van leerlingen. De leerkracht vult voor elke leerling de vragenlijst in en ook leerlingen van groep 6 t/m 8 vullen een lijst in. De ingevulde lijsten geven ons een goed beeld van elke groep en individuele leerling. Waar nodig wordt een plan van aanpak gemaakt op school-, groeps- of kindniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Hervormde basisschool Rehoboth om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Hervormde basisschool Rehoboth gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Hervormde basisschool Rehoboth?

Hervormde basisschool Rehoboth gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.