
Schoolweging
De schoolweging van Eben-Haëzer IJsselmuiden is 29,93 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,6% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan regionale vergelijkingsscholen (95,9%), toont het aan dat de school basisvaardigheden goed borget.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit overtreft ook het regionale gemiddelde (57,8%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod voor de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (19,05% vs. 18,61% regionaal) én praktijkonderwijsadviezen (4,76% vs. 1,01% regionaal). Dit polariseert het adviesbeeld: 52,4% van de leerlingen krijgt vmbo-(g)t of hoger, tegenover 47,9% bij vergelijkbare scholen. De brede adviesrange reflecteert de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Eben-Haëzer IJsselmuiden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Jaarlijks vinden twee meetmomenten plaats om te bepalen hoe de ontwikkeling is op schoolniveau, groepsniveau en kindniveau van de hoofdvakken: rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling. Deze momenten worden gedaan door gebruik te maken van de CITO's. In de groepen 1 en 2 worden de kinderen gevolgd door observaties en het programma 'Onderbouwd'. Dit geeft de leerkracht en school goed zicht op de ontwikkeling van motoriek, voorbereidend taal en rekenen en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen in groep 1 en 2. Twee keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen leerkracht en intern begeleider over de voortgang van de groep. Waar nodig wordt voor een vak op schoolniveau of groepsniveau een plan van aanpak gemaakt. De school heeft streefdoelen per groep en vak waarbij de verwachting is dat deze leerling populatie aan dit streefdoel kan voldoen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat op advies functioneert (75% vs. 62,93% regio) onderstreept de zorgvuldige advisering. De ontwikkelgrafieken en dubbeladviezen (9,52% vmbo-(g)t/havo) blijken effectieve instrumenten.
Sociale ontwikkeling
Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We pleiten op school voor een maximale ontplooiing van ieder individu, maar altijd in relatie met anderen. Maximale ontplooiing betekent ook zorg dragen voor anderen, dienend en begripvol zijn. Juist dat aspect willen we op onze school benadrukken als christelijk basisprincipe. Dat staat soms haaks op de zeer individualistisch getoonzette eisen die de maatschappij stelt. We willen ieder kind zo goed mogelijk toerusten om straks als volwaardig lid van de maatschappij te kunnen functioneren. LEES MINDER
Christelijke identiteit
Zorgen voor jezelf
Omgaan met de ander
Wat is de werkwijze van de Hervormde basisschool Eben-Haëzer voor sociale ontwikkeling?
De Hervormde basisschool Eben-Haëzer biedt een veilig pedagogisch klimaat. De school gebruikt ZIEN als signaleringssysteem, Kwink als methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en Wonderlijk Gemaakt als methode voor seksuele vorming. De ontwikkeling van de groep en individuele leerlingen wordt besproken tijdens groeps(leerling)besprekingen (leerkracht en intern begeleider).
Welke registratievorm(en) gebruikt de Hervormde basisschool Eben-Haëzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Hervormde basisschool Eben-Haëzer gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Hervormde basisschool Eben-Haëzer?
De Hervormde basisschool Eben-Haëzer gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.