Basisschool Kindcentrum De Pleiaden in IJmuiden

Het team van Kindcentrum De Pleiaden in IJmuiden

Current section: team
Pleiadenplantsoen 63
1973 IJmuiden

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Pleiaden is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Pleiaden. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Pleiaden bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Pleiaden bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Pleiaden zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87%)
Man (13%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Pleiaden. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (19.2%)
35-45 jaar (19.2%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (19.2%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Pleiaden werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Pleiaden gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging van Leerkrachten bij Kindcentrum De Pleiaden

Bij Kindcentrum De Pleiaden zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Ons schoolbestuur onderhoudt een eigen, toegewijde vervangingspool. Deze pool stelt ons in staat om snel gekwalificeerde leerkrachten in te zetten, zodat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional. De beschikbaarheid van deze pool is cruciaal in de huidige krappe onderwijsmarkt. In uitzonderlijke situaties, wanneer onze eigen pool niet direct kan voorzien, kan een duo-leerkracht of een van onze ervaren parttime leerkrachten de vervanging op zich nemen. Dit garandeert dat de lesdoelen effectief worden nagestreefd. Kindcentrum De Pleiaden hanteert een duidelijk vervangingsprotocol. Dit document beschrijft nauwkeurig hoe wij te werk gaan om de best mogelijke onderwijscontinuïteit te waarborgen, ook als er onverhoopt geen direct beschikbare leerkracht is. Uw kind kan rekenen op een stabiele en stimulerende leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat kinderen samen in één groep zitten met één of twee vaste leerkrachten. Vanuit deze veilige basis zullen wij differentiëren. Wij streven naar een onderwijsvorm waarbij de basisvakken zoals rekenen, spelling, lezen en schrijven in de ochtend goed gestructureerd in verschillende niveaus worden aangeboden in een leerstofjaarklassengroep met de vaste leerkracht(en).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam op Kindcentrum De Pleiaden

4

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen voor Succesvolle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Plusklas Docent
Rekencoördinator
ICT-Coördinator

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Pleiaden zetten wij ons in voor optimale leerresultaten, met speciale aandacht voor taal en rekenen. Onze rekencoördinator ontwikkelt en bewaakt het rekenbeleid, ondersteund door de intern begeleider, om de kwaliteit van ons rekenonderwijs te waarborgen en aan te laten sluiten bij de nieuwste inzichten. De ICT-coördinator is verantwoordelijk voor ons aanbod op het gebied van digitale geletterdheid. Deze coördinator ontwikkelt het beleid, volgt de technologische ontwikkelingen en zorgt voor een kwalitatief hoogwaardig digitaal leeromgeving, met ondersteuning van de intern begeleider. Onze trots is de plusklas, opgericht voor leerlingen uit groep 5 tot en met 8 die extra uitdaging zoeken. Hier ontwikkelen leerlingen hun talenten door middel van projecten en een specifiek plusaanbod, waarbij vaardigheden als plannen, samenwerken en doorzetten centraal staan. We gebruiken hiervoor materialen zoals de ‘Pittige Plus Torens’, ‘Mindset’ en ‘Groei in je groep’. Daarnaast bieden onze onderwijsassistenten gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van taal en rekenen. Zij werken in kleine groepjes en individueel om basisvaardigheden te versterken en lees- of taalontwikkeling te stimuleren, inclusief VVE-ondersteuning voor kleuters en doorlopende projecten voor oudere kinderen. Deze extra ondersteuning, gecombineerd met verlengde instructie in de klas, zorgt ervoor dat elke leerling optimaal kan participeren in het leerproces.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Pleiaden hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Een speciaal opgeleide leerkracht coördineert de 'Vreedzame School' methode, bevordert sociale veiligheid en traint oudere leerlingen tot mediators. Bij extra ondersteuningsvragen op sociaal-emotioneel gebied werken we nauw samen met leerkrachten, intern begeleiders en ouders. Indien nodig kunnen leerlingen deelnemen aan externe trainingen voor sociale vaardigheden. Onze samenwerking met partners zoals Socius, CJG en de jeugdverpleegkundige zorgt voor korte lijnen en effectieve ondersteuning, zodat we de behoeften van elk kind zo goed mogelijk kunnen vervullen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Pleiaden bieden we alle leerlingen tweemaal per week gymles onder begeleiding van een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Dit bevordert de motorische vaardigheden en een gezonde levensstijl.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over meerdere gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers) die jaarlijks hun kennis en vaardigheden bijscholen. Dit garandeert de veiligheid en adequate respons bij medische situaties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Peuteropvang (Partou)
Voor- en naschoolse opvang (Partou)
Podium

Extra Ondersteuning en Leerlingontwikkeling op Kindcentrum De Pleiaden

Ons Beleid voor Individuele Leerlingbegeleiding

Op Kindcentrum De Pleiaden streven we ernaar elke leerling de best mogelijke kansen te bieden voor een succesvolle schoolloopbaan. Soms heeft een kind extra tijd en begeleiding nodig om alle leerdoelen te bereiken. Dit kan leiden tot de overweging om een leerjaar nogmaals te doorlopen, ook wel doubleren genoemd. Doubleren is een weloverwogen beslissing die we nemen om ervoor te zorgen dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen op cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch gebied, evenals op het gebied van werkhouding. We kijken hierbij altijd naar de individuele behoeften van de leerling. Ons doel is dat uw kind na een extra jaar de lesstof beter beheerst en met meer zelfvertrouwen de volgende schooljaren kan aanvangen. Betrokkenheid en Verantwoordelijkheid bij Leerlingontwikkeling De ontwikkeling van uw kind staat centraal. De groepsleerkracht is primair verantwoordelijk voor de voortgang en begeleiding, nauw samenwerkend met u als ouder. De intern begeleider monitort de resultaten en voortgang, terwijl de directeur de eindverantwoordelijkheid draagt. Samen vormen we een team dat zich inzet voor het succes van elke leerling. Methoden voor Voortgangsregistratie Om de leerontwikkeling nauwkeurig te volgen, maakt de groepsleerkracht gebruik van diverse evaluatiemethoden. Dit omvat dagelijkse observaties in de klas, resultaten van methodetoetsen, niet-methodegebonden toetsen en aanvullende evaluaties. Deze data helpen ons om tijdig te signaleren waar extra ondersteuning nodig is. Individuele Behoeften en Ondersteuningsplannen Sommige leerlingen hebben baat bij extra leertijd, intensievere instructie, meer oefenmomenten of herhaling. Wanneer blijkt dat de reguliere aanpak onvoldoende resultaat oplevert, gaan we direct in gesprek met u als ouders. Als doubleren een passende oplossing lijkt, bespreken we dit uitgebreid en leggen we de gemaakte afspraken en het ondersteuningsplan vast. Besluitvorming en Plan van Aanpak De beslissing tot doubleren wordt genomen op basis van een grondige analyse van de leerresultaten, observaties, eventueel diagnostisch onderzoek en rapportages van externe deskundigen. In uitzonderlijke situaties kan de schoolleiding gemotiveerd afwijken van het protocol. Bij doubleren wordt een specifiek Plan van Aanpak (PvA) opgesteld, waarin de ondersteuningsbehoeften, gestelde doelen en het onderwijsaanbod gedetailleerd worden beschreven. Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning bij De Pleiaden Kindcentrum De Pleiaden investeert continu in de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. Onze gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten bieden gerichte individuele en groepsgerichte begeleiding. Samen met de leerkrachten zorgen zij ervoor dat elke leerling op zijn of haar eigen niveau wordt uitgedaagd en gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Educatieve Visie van Kindcentrum De Pleiaden

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum De Pleiaden zetten we ons continu in voor de verbetering van ons onderwijs en de professionele ontwikkeling van ons team. We evalueren regelmatig onze lesmethoden en onderwijsaanpak om te garanderen dat we niet alleen de juiste dingen doen, maar deze ook op de best mogelijke manier uitvoeren. Dit proces omvat school-, groeps- en individuele leerlingniveau. In het schooljaar 2022-2023 focusten we op de implementatie van de nieuwe rekenmethode WIG 5 voor groep 3 tot en met 8. Deze training zorgt ervoor dat onze leerkrachten uitblinken in het geven van effectieve rekenlessen. Ter aanvulling gebruiken we Rekensprint, Bareka en Met Sprongen Vooruit om het automatiseren van essentiële rekenvaardigheden te stimuleren. Bovendien heeft het team zich bekwaamd in de leesmethode Atlantis, ter versterking van zowel technisch als begrijpend lezen. De afgelopen jaren hebben onze docenten hun didactische vaardigheden aangescherpt. In 2023-2024 hebben zij zich bijgeschoold in het EDI-model (Expliciete Directe Instructie) en coöperatieve werkvormen. Dit EDI-model is leidend voor onze instructies, waardoor we uitstekend kunnen inspelen op de diverse leerbehoeften van onze leerlingen. Voor het schooljaar 2024-2025 staat bijscholing in het analyseren van leerlingresultaten centraal. Door deze diepgaande analyses kunnen we nog gerichter vervolgacties ondernemen, wat de kwaliteit van ons onderwijs verder verhoogt. In het schooljaar 2025-2026 richten we ons op traumasensitief lesgeven. Hierbij ligt de nadruk op het begrijpen van leerlinggedrag en het creëren van een ondersteunende leeromgeving. Tevens implementeren we '1S rekenen' om te waarborgen dat meer leerlingen het gewenste 1S niveau behalen.

Hoe Zorgt Kindcentrum De Pleiaden Systematisch voor Onderwijskwaliteit?

Ons kwaliteitsmanagementsysteem is ontworpen om continu te streven naar excellentie in ons onderwijs. We voeren regelmatig diverse evaluaties uit om te meten hoe goed we presteren en waar we onszelf en elkaar kunnen verbeteren. Via een transparante beleidscyclus, ook wel de planning- en controlcyclus genoemd, waarborgen we dat onze school consistent de juiste keuzes maakt en waar mogelijk innovatieve verbeteringen doorvoert. Kwaliteit ontstaat niet door toeval; daarom is een systematische aanpak essentieel. Dit omvat het formuleren van helder beleid, het zorgvuldig uitvoeren van acties en het grondig evalueren of gestelde doelen zijn bereikt. Kwaliteitszorg is de continue, methodische en cyclische aandacht voor het vaststellen, bewaken en verhogen van de kwaliteit van ons onderwijs.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Ons Aanbod bij Kindcentrum De Pleiaden

Toelichting van de school

Kindcentrum De Pleiaden biedt een complete leeromgeving waar peuteropvang, voor- en naschoolse opvang en openbaar basisonderwijs samenkomen. Speciaal voor kinderen met een VVE-indicatie is er een verrijkend taalaanbod, wat bijdraagt aan een optimale start. Wij geloven in een veilige en vertrouwde basis voor elke kindontwikkeling. Binnen ons kindcentrum creëren pedagogisch medewerkers en leerkrachten een omgeving waar kinderen zich thuis voelen. Door nauwe samenwerking en afstemming van programma's bouwen zij aan sterke, positieve banden met elk kind. In onze heterogene kleutergroepen, waar kinderen van 4, 5 en 6 jaar samen leren, stimuleren we wederzijdse ondersteuning en ontwikkeling. Deze unieke groepsdynamiek zorgt ervoor dat kinderen van elkaar kunnen leren en elkaar inspireren. De instroom van nieuwe kleuters wordt soepel verdeeld over alle groepen, wat resulteert in evenwichtige en ontwikkelingsgerichte klassen. Leren gebeurt spelenderwijs in diverse hoeken, zoals de bouwhoek, huishoek en lees- en schrijfhoek, aangevuld met thematische activiteiten in een wisselende hoek. We integreren leerzame excursies waar mogelijk, zodat spel en educatie hand in hand gaan. Het schijnbaar onbevangen spel van kleuters is essentieel voor hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling, en wij begeleiden dit proces zorgvuldig.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Pleiaden extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum De Pleiaden biedt gespecialiseerd extra aanbod voor jonge kinderen, waaronder programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een uitgebreide peuteropvang.

Ja, Kindcentrum De Pleiaden biedt gespecialiseerd extra aanbod voor jonge kinderen, waaronder programma's voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een uitgebreide peuteropvang.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt Kindcentrum De Pleiaden samen voor de jongste kinderen?

Kindcentrum De Pleiaden werkt nauw samen met Partou voor onze peuteropvang, wat zorgt voor een naadloze overgang en hoogwaardige kinderopvang.

Kindcentrum De Pleiaden werkt nauw samen met Partou voor onze peuteropvang, wat zorgt voor een naadloze overgang en hoogwaardige kinderopvang.

Team | Kindcentrum De Pleiaden in IJmuiden | [2025] Schoolregister