
Schoolweging
De schoolweging van Pleiaden-School is 33,13 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,1% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft De Pleiaden de landelijke norm (85%) ruimschoots. Dit resultaat, hoewel iets onder het vergelijkingscijfer van 94,8%, onderstreept de effectieve basisondersteuning. Het sluit aan bij het in het schoolondersteuningsprofiel genoemde 'preventieve zorgmodel'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingscijfer van 53,4%, toont het aan dat de school effectief differentieert binnen een complexe leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren een sterke focus op theoretische leerwegen: 20,7% havo/vwo-advies (vs. 10,9% bij vergelijkbare scholen) en 10,3% vwo. Opvallend is het hogere percentage praktijkgericht onderwijs (6,9% vmbo-b/k vs. 4% regionaal), passend bij de complexere leerlingenpopulatie. Deze mix van ambities en zorgvuldige begeleiding valt samen met de wijkfunctie van het kindcentrum.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pleiaden-School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.28 | 175.23 | 173.6 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Signalering van ondersteuningsbehoeften De volgende instrumenten worden gebruikt: LOVS toetsen van CITO Sociaal-emotionele vragenlijsten van CITO voor leerkrachten Sociaal-emotionele vragenlijsten van CITO voor leerlingen van groep 5 tot en met 8 Checklisten, Signaleringslijsten vanuit protocol Dyslexie Kijk! in groep 1/2 Methode toetsen na afronding van elk blok ParnasSys is het administratiesysteem waarin we de leerresultaten van de leerlingen verzamelen. Het volgende wordt vastgelegd en bewaard: Rapportgegevens; Resultaten methode gebonden toetsen; Citoresultaten; Plan van aanpak bij kortdurende interventies of doublure (altijd vastgesteld in overleg met ouders); Groeidocumenten waarin de leerlingenzorg staat beschreven die vanuit het onderwijsadvies team wordt geadviseerd; OPP (ontwikkelperspectief). Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af voor de vakgebieden: rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Cito-toetsen staan los van de methode. De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het hele land. De resultaten worden in teamverband besproken en geanalyseerd met de IB-er en de schoolleider. Er worden ook methode gebonden toetsen afgenomen. Deze toetsen horen bij de methodes die we gebruiken voor de verschillende schoolvakken. Op grond van de groepsbesprekingen en analyse van de opbrengsten uit toetsen en meetinstrumenten bekijken wij waar wij ons onderwijs kunnen verbeteren. Samen willen wij ervoor zorgen dat alle leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een ruime meerderheid (63,9%) presteert op adviesniveau, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat onder presteert (16,7% vs. 11,8% landelijk) benadrukt de uitdagingen binnen de leerlingenpopulatie. De school zet volgens het jaarverslag extra in op nazorg en warme overdracht naar het VO om deze trend te keren.
Sociale ontwikkeling
Ons onderwijs zien wij als een gezamenlijke activiteit van school en ouders. Respect voor elkaar, vertrouwen en open en eerlijk met elkaar communiceren zijn daarbij belangrijk. Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid zijn de basiswaarden in onze school. Voorspelbaarheid en helder geformuleerde verwachtingen rondom gewenst gedrag vormen de basis voor een goed en veilig pedagogisch klimaat .
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Pleiaden voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Pleiaden werkt met de Vreedzaam-methode, waarbij de klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap. Kinderen worden gehoord en krijgen een stem. Ze leren een democratisch burger te zijn, openstaan voor verschillen, conflicten oplossen en een bijdrage leveren aan het algemeen belang. In alle groepen wordt wekelijks met de Vreedzaam-methode gewerkt. Dit geeft invulling aan burgerschapsonderwijs.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Pleiaden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Pleiaden gebruikt Kijk!, WMK en Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.