De Vliegende Hollander
Casembrootstraat 58
1972 CC IJmuiden

Schoolweging

Schoolweging
35.4
Spreiding
5.2

De schoolweging van De Vliegende Hollander is 35,40 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Een indrukwekkende 96,17% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde (93,36%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals beschreven in het intensieve monitoringssysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 49,18% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 49,21% bij vergelijkbare scholen), presteert de school nagenoeg gelijk aan het verwachte niveau. De signaleringswaarde van 36,3% wordt ruim overschreden, wat wijst op adequate basiskwaliteit ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 44% van de leerlingen krijgt een vmbo-gerelateerd advies (8% vmbo-b, 12% vmbo-b/k), terwijl 36% havo of hoger adviseert (24% vmbo-(g)t/havo, 12% havo). Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt onder het regionaal gemiddelde. De brede spreiding sluit aan bij de relatief hoge schoolweging en diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vliegende HollanderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken planmatig en doelgericht om de leerontwikkeling van het kind te stimuleren en te volgen. In het ondersteuningsprofiel kunt u uitgebreid lezen hoe wij dat doen, deze is te lezen op de website van de school en is ter inzage beschikbaar op school. - Twee keer per jaar nemen wij voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen C toetsen af (leerling in beeld). Deze toetsen staan los van de methode. De resultaten van de toetsen worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. De kinderen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze toetsen. In groep 8 is er in februari 2025 een doorstroomtoets. - Vanaf groep 3 worden ook steeds na een lesstofblok methodetoetsen afgenomen. - In groep 1-2 volgen we de ontwikkeling van kinderen volgens de ontwikkelingslijnen van het leerlingvolgsysteem Digikeuzebord! We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling. De observaties zijn gekoppeld aan de doelen binnen ons aanbod. We kunnen zo vroegtijdig vaststellen of een kind extra ondersteuning nodig heeft. De resultaten van worden per groep door de groepsleerkracht geanalyseerd en halfjaarlijks besproken met de IB’er en de schoolleider in een groepsbespreking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (4,17% vs. 11,81% landelijk). Met 37,5% van de leerlingen boven advies – dubbel zo hoog als het vergelijkingspercentage (25,27%) – demonstreert de school sterke doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij het beschreven 'maatwerk-model' met tussentijdse adviesbijstellingen.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om kinderen mee te geven hoe je samen leeft en werkt in de maatschappij. De klas is een weerspiegeling van de maatschappij en daarbij komt ieder kind zijn of haar uitdagingen tegen. Kinderen krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een zelfstandige bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. Ieder kind mag zijn wie hij is! LEES MINDER

Eigenaarschap

Veiligheid

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van De Vliegende Hollander voor sociale ontwikkeling?

Het team van De Vliegende Hollander heeft een pedagogische visie en kernwaarden geformuleerd, die zichtbaar zijn in de school en de basis vormen voor het onderwijs. De kinderen van groep 1-2 worden gevolgd via het observatiesysteem Digikeuzebord. Voor de groepen 3 t/m 8 is er het volgsysteem Leerling in Beeld. Voor de groepen 6 t/m 8 wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor uitgezet en geanalyseerd. De school oriënteert zich op een nieuwe methodiek voor de sociale opbrengsten en het pedagogisch klimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Vliegende Hollander om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Vliegende Hollander gebruikt de WMK veiligheidsmonitor, Kind in Beeld en Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Vliegende Hollander?

De Vliegende Hollander oriënteert zich op een nieuwe methode voor sociaal-emotioneel leren.