
Schoolweging
De schoolweging van De Twine IJlst is 29,90 , met een spreiding van 6,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.48% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke vergelijking (95.71%) en inspectienorm (85%). Deze consistent hoge score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op beroepsgericht onderwijs: 40% vmbo-b tegenover landelijk 5.52%. Toch springt het aandeel havo/vwo-adviezen eruit (26.67%) vergeleken met vergelijkbare scholen (27.55% totaal voor havo en vwo). Praktijkonderwijs (0%) blijft onder het regionaal gemiddelde (1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Twine IJlst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Volgen van de ontwikkeling: We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling op het gebied van creativiteit, taal, lezen en rekenen. Dit doen we op verschillende manieren. We observeren dagelijks de kinderen. We voeren kindgesprekken. We volgen en begeleiden uw kind tijdens het werken en spelen. Ook werken we vanaf groep 3 met het leerlingvolgsysteem van IEP. IEP (Inzicht Eigen Profiel) kiest ervoor om kinderen niet met elkaar te vergelijken. We richten ons op groei: Het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak uw kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Gericht werken aan leerdoelen De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die we kunnen toetsen. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of jouw kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt het IEP LVS ons om uw kind te geven wat het nodig heeft. Ieder kind is uniek Het beoordelen van het werk van kinderen is op De Twine niet alleen een objectieve kwestie. Wij proberen bij het geven van waarderingen rekening te houden met de omstandigheden; Hoe is de motivatie? Hoe is de werkhouding? Wat gaat je gemakkelijk af en waar moet je je best voor doen? We maken gebruik van het administratiesysteem Parnassys. Hierin bewaren we de dossiers van de leerlingen en hier houdt de leerkracht scores, toetsresultaten, observaties en andere zaken van de leerlingen bij. Minimaal twee keer per jaar, in februari en in juni, bekijkt de IB’er (Interne Begeleider) samen met het team de ontwikkeling van de leerlingen. Niet alleen de toetsgegevens, maar ook de resultaten van het werk in de klas en de observaties worden hierbij meegenomen. We kijken of het kind groeit. We bekijken of er nog extra hulp nodig is, in welke vorm de extra hulp wordt gegeven en wie dit gaat doen. Op deze manier signaleren we achterstanden en kunnen we diagnosticeren en ons onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoeften. We hebben ook de zorg voor kinderen die meer aan kunnen: d.m.v. verrijkingsstof voor meer- en hoogbegaade leerlingen en/of de Plusbus van stichting Wiis.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11.11% van de leerlingen presteert onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). De 66.67% die op advies presteert, sluit aan bij de schoolvisie op realistische advisering. De 'Friese Plaatsingswijzer' en warme overdracht naar vo-scholen lijken hier effectief.
Sociale ontwikkeling
Expliciete aandacht voor het pedagogisch klimaat. We werken aan veiligheid en geborgenheid, omdat wij vinden dat dit belangrijke voorwaarden zijn om tot ontwikkeling te komen. We doen dit door aandacht te geven aan emoties. We leren kinderen gevoelens te uiten. Dit mag tijdens toneel, spel, muziek, dans. Ook in de lessen van de methode KWINK voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling besteden we expliciet aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Open communicatie met de ouders en verzorgers. Goed contact met de ouders vinden we van groot belang, zodat zorgen over en weer gedeeld kunnen worden. Juist daardoor willen we inhoud geven aan de naam van onze school; De Twine. Een draad die zijn sterkte ontleent aan de ineen gevlochten strengen; school, ouders en kinderen. LEES MINDER
samen met ouders
emotie en expressie
aandacht voor pedagogisch klimaat
Wat is de werkwijze van De Twine voor sociale ontwikkeling?
De veiligheidsbeleving van leerlingen wordt jaarlijks in april gemonitord met behulp van vragenlijsten in WMK. Deze lijst maakt deel uit van het leerlingvolgsysteem en stelt vast op welke onderdelen m.b.t. de sociaal emotionele ontwikkeling belangrijke signalen zijn. Deze signalen kunnen zowel op de individuele leerling als op de groep in het algemeen betrekking hebben.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Twine om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Twine gebruikt de veiligheidslijst WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Twine?
De Twine gebruikt Kwink en Breinhelden als methoden voor sociaal-emotioneel leren.