St Willibrordus
Princebolwerk 2
4561 EN Hulst

Schoolweging

Schoolweging
27.67
Spreiding
5.71

De schoolweging van St. Willibrordus Hulst is 27,67 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,7% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit onderstreept de effectieve onderwijsaanpak, vooral gezien de diverse leerlingenpopulatie met een schoolweging van 27,67.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school kenmerkt zich door een sterk theoretisch profiel: 40% havo- en 26,7% vwo-advies (versus 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkgerichte adviezen (6,7% vmbo-b/k) blijft onder het regionaal gemiddelde, wat past bij de hoge referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Willibrordus HulstGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5175.23177.42

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Het meten van de tussenresultaten wordt gedaan om de ontwikkeling van de leerling te volgen en af te stemmen, het onderwijsaanbod te evalueren en doelen voor de komende periode te stellen. Als meting van de tussenresultaten wordt gebruik gemaakt van het Leerling in Beeld leerlingvolgsysteem. Twee keer per schooljaar krijgen de leerlingen een rapport. Een belangrijk deel van ons werk is het rapporteren van de voortgang van het werk van de kinderen. Wij geven de kinderen feedback na het maken van het werk, de kinderen krijgen feed forward tijdens het maken van het werk en we bespreken met de kinderen wat ze nodig denken te hebben voor de volgende keer; feed up. In de groepen 3 t/m 8 werken we met een gedigitaliseerd rapport waarvan de uitdraai in een mapje mee naar huis gaat in januari/februari en juni/juli. De kleuters krijgen twee keer per jaar een uitdraai van de registratie van het observatiesysteem KIJK! mee naar huis. Dit is in januari/februari en in juni/juli. Het rapport wordt aan een oudergesprek gekoppeld. Kindcentrum St. Wilibrordus volgt de kinderen in hun ontwikkeling door middel van lesobservaties, diagnostische gesprekken en toetsen. Wij beschikken over methodegebonden toetsen en niet-methodegeboden toetsen. Methodegebonden toetsen worden afgenomen in de groep, nadat er in een bepaalde periode leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst. De niet-methode gebonden toetsen zijn toetsen die minder vaak worden afgenomen. Deze Leerling in Beeld toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari/februari en in juni/juli. Met de Leerling in Beeld toetsen wordt gemeten of een kind zich voldoende heeft ontwikkeld. Dit wordt weergegeven in een grafiek, vergelijkbaar met een groeicurve. Deze grafiek laat de vaardigheidsgroei en de niveauaanduiding zien. De resultaten worden, twee keer per jaar door het team geanalyseerd en besproken. Deze bespreking vindt plaats aan de hand van een analyseformulier. De kinderen worden vergeleken met andere kinderen in Nederland die in hetzelfde leerjaar zitten en/of van dezelfde leeftijd zijn. Ook wordt er gekeken naar de individuele ontwikkeling van het kind ten opzichte van het vorige meetmoment. Maar ook het groepsresultaat, het onderwijsaanbod en de rol van de leerkracht worden geëvalueerd. Vanuit dit overleg worden acties gepland op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De zorg voor kinderen heeft pas kans op succes wanneer de samenwerking tussen ouders en school optimaal is. Als de ontwikkelingen van een kind speciale zorg behoeven, betrekken wij ouders daarbij. Kindcentrum St Willibrordus biedt zorg op drie niveaus: Op groepsniveau: dit betreft de extra hulp die de leerkracht/leraarondersteuner in de klas of buiten de groep geeft. Op schoolniveau: in dit geval heeft de groepsleerkracht de hulp ingeroepen van de intern begeleider, omdat de zorgvraag complexer is en de leerkracht daarbij graag extra advies wil. De ondersteuning kan middels observatie, overleg of onderzoek, ook plaatsvinden door een externe deskundige. Dat zal niet gebeuren zonder toestemming van ouders. Bovenschoolse zorg: ouders geven op dit niveau toestemming voor inbreng in het zorgadviesteam. In het zorgadvies (intern begeleiders Elevantio, GGD, Hulst voor Elkaar en andere deskundigen) wordt de leerling besproken en komt er een plan van aanpak. Kindcentrum St. Willibrordus maakt deel uit van Samenwerkingsverband Passend Primair onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. Binnen dit samenwerkingsverband heeft iedere school een ondersteuningsprofiel opgesteld. U kunt dit vinden op onze website.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 80% van de leerlingen precies op advies presteert in het VO (landelijk 62,9%), terwijl slechts 4% onder advies zit (landelijk 11,8%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin personeel leerlingen en bezoekers zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. Een positieve sociale binding met onze school vormt een belangrijke voorwaarde voor een zo optimaal mogelijk werkklimaat voor ons personeel en leerklimaat voor onze leerlingen. Dit blijkt uit: · onze aandacht voor onderwijs op maat. · de gedragsregels die wij in samenwerking met de leerlingen elk jaar opstellen. · onze aandacht voor normen- en waardeontwikkeling, waarbij wij de nadruk leggen op het voorbeeldgedrag van personeel. · preventieve en actieve aanpak van het (digitaal) pesten door middel van het gebruik van Kwink en Goed van Start, het hanteren van het pestprotocol en het mediawijsheidsprotocol. · een betrokken rol die wij van ouders verwachten met een open en respectvolle communicatie. LEES MINDER

Respect

Kindgericht

Samen(werkingsgericht)

Wat is de werkwijze van St Willibrordus voor sociale ontwikkeling?

In de kleutergroepen van St Willibrordus wordt gebruik gemaakt van KIJK!, waarbij lijsten twee keer per jaar worden ingevuld en met de ouders besproken. In de groepen 3 t/m 8 worden twee keer peer jaar de vragenlijsten van Kindbegrip! ingevuld, waarna een groepsbespreking volgt en indien nodig vervolgacties worden ondernomen. In alle groepen wordt gewerkt met de methode Kwink. Wanneer uit de registratievorm van KIJK! of Kindbegrip blijkt dat er met een leerling of klas iets speelt, kunnen hier geschikte lessen bij gezocht worden middels het digitale archief van Kwink.

Welke registratievorm(en) gebruikt St Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De St Willibrordus gebruikt KIJK! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt St Willibrordus?

De St Willibrordus gebruikt Kwink, Goed van Start en Growth Mindset voor sociaal-emotioneel leren.