Basisschool PCBS De Parel in Huizen

Het team van PCBS De Parel in Huizen

Current section: team
Holleblok 6
1273 Huizen

Zie hier hoe het team van PCBS De Parel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBS De Parel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBS De Parel bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBS De Parel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBS De Parel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBS De Parel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBS De Parel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBS De Parel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op PCBS De Parel: Een Vloeiend Proces

Bij PCBS De Parel begrijpen we dat de continuïteit van het onderwijs essentieel is. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, stellen we alles in het werk om snel voor passende vervanging te zorgen. Ons toegewijde team van onderwijsprofessionals, inclusief duo-leerkrachten en leerkrachtondersteuners, staat klaar om klassen te begeleiden en een ononderbroken leerervaring te garanderen. In het huidige onderwijslandschap, waar het lerarentekort een uitdaging vormt, hanteren we een proactieve aanpak voor vervanging. PCBS De Parel werkt samen met diverse partners om creatieve en leerzame alternatieven te bieden, zoals dagvullende programma's gericht op creativiteit, techniek of sport. Deze initiatieven verrijken het schoolleven en bieden onze leerlingen een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden. Hoewel we streven naar optimale vervanging, erkennen we de toenemende moeilijkheden in het vinden van gekwalificeerd personeel. Mocht dit zich voordoen, dan zullen we transparant communiceren over de impact op de dagelijkse gang van zaken. Uw begrip hierin wordt zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Parel geven we klassikaal les. Kinderen krijgen gezamenlijk instructie waarna ze in drie niveaugroepen met de aangeboden stof aan het werk gaan. Deze niveaugroepen krijgen waar nodig extra instructie. We werken met groepsplannen en denken vanuit onderwijsbehoeften: 'wat heeft het kind nodig om zich op eigen niveau te ontwikkelen'.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij PCBS De Parel

3

Taal en Rekenen: Versterk de Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij PCBS De Parel zetten we ons optimaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Onze toegewijde rekenspecialist en taalspecialist bieden gerichte ondersteuning. De taalspecialist richt zich onder andere op de leeskliniek, zodat elke leerling succesvol leert lezen en schrijven. Samen bouwen we aan een sterke basis voor de toekomst.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Intraverte Therapeut

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen is van groot belang. Daarom werken we samen met Intraverte om sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Een ervaren therapeut van Intraverte is wekelijks aanwezig op school om leerlingen te begeleiden bij persoonlijke uitdagingen, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring.

2

Gedrag en Werkhouding: Optimale Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Intraverte Therapeut

Toelichting van de school:

PCBS De Parel creëert een omgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen, ook op het gebied van gedrag en werkhouding. Onze intern begeleider coördineert dit proces. De aanwezigheid van een therapeut van Intraverte gedurende een dagdeel per week biedt extra ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben, met als doel een succesvolle taakaanpak.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Volop Beweging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een gezonde levensstijl en ondersteunen de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Hiervoor werken we samen met FysioHolland. Een gespecialiseerde fysiotherapeut is wekelijks op school aanwezig om leerlingen te helpen bij lichamelijke ontwikkeling en eventuele motorische uitdagingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

PCBS De Parel hanteert een duidelijk protocol voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. We zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen. Indien specifieke zorg nodig is, kijken we samen naar de mogelijkheden en de juiste aanpak om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Intraverte, voor psycho motorische training
Fysio Holland Kids

Extra Ondersteuning op PCBS De Parel: Een Diepgaande Uitleg

Ontwikkeling en Ondersteuning van Elke Leerling

Bij PCBS De Parel bieden we een solide basis voor alle leerlingen. Binnen het samenwerkingsverband Unita is een uniform niveau van basisondersteuning vastgesteld, wat betekent dat elke school een vergelijkbaar aanbod aan begeleiding en hulp garandeert. Als de ondersteuningsbehoefte van een leerling de basisondersteuning overstijgt, werken we met een speciaal arrangement. Dit arrangement kan soms op de eigen basisschool worden gevolgd, maar vaak is een school voor speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs de aangewezen plek. De continue ontwikkeling van elk kind staat centraal. Met een leerlingvolgsysteem, inclusief IEP-toetsen voor lezen, rekenen en spelling, monitoren we de voortgang van groep 3 tot en met 8. Ook sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd, aangevuld met externe onderzoeksverslagen waar nodig. Ons doel is om ontwikkelingsproblemen vroegtijdig te signaleren en adequaat te reageren, met de ambitie om leerlingen zoveel mogelijk binnen onze vertrouwde schoolomgeving te houden. De klassenorganisatie is ingericht om leerlingen op hun eigen niveau te laten functioneren, met aangepast materiaal voor kinderen met leer- of gedragsproblemen. **Leeskliniek: Intensieve Leesondersteuning op De Parel** Leerlingen met een langzamere leesontwikkeling kunnen bij ons terecht voor de speciale leeskliniek. Dit is een intensieve begeleidingsmethodiek, die we samen met ouders uitvoeren. Kinderen in groep 3 of 4 die moeite hebben met lezen, volgen een extra leestraject onder begeleiding van onze leesspecialist. Deze specialist, met specifieke opleiding en materialen, helpt kinderen om hun leesvaardigheid te verbeteren. Twee keer per week vinden er gerichte leesactiviteiten plaats. Ouders worden aangemoedigd om thuis mee te oefenen met het leeshuiswerk. **Plusklas: Uitdaging voor Begaafde Leerlingen** Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, zoals hoogbegaafde kinderen, bieden we speciale voorzieningen. Binnen het project Smart Kids hanteren alle Ichthus-scholen een beleidsplan voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid (DHH) helpt ons deze leerlingen goed in beeld te brengen. Sommige leerlingen krijgen extra en uitdagende lesstof aangeboden die aansluit bij hun interesses. Compacteren en verrijken is mogelijk voor rekenen en taal. Als de schoolse voorzieningen ontoereikend zijn, kan in overleg met ouders een dagdeel per week de bovenschoolse plusklas van Ichthus worden overwogen. **PO-VO Project 'In Between' voor Toekomstige VWO'ers** In samenwerking met het Erfgooiers College hebben we het 'In Between' project ontwikkeld voor veelbelovende VWO-leerlingen. Maximaal zes leerlingen uit groep 8 van deelnemende basisscholen bezoeken acht keer het Erfgooiers College voor specifieke lessen. Dit project is bedoeld voor leerlingen met een intrinsieke motivatie, analytisch denkvermogen en de capaciteit om 'out of the box' te denken. Het biedt een extra uitdaging door complexe vraagstukken inhoudelijk te bespreken, wat op de reguliere basisschool niet altijd mogelijk is. **Sterk Techniek Onderwijs (STO) Project** Op De Brink wordt techniekonderwijs gegeven via het STO-project. Leerlingen uit groep 7 en 8 worden uitgenodigd in hun techniek-lab voor praktische ervaringen. **Toekomstig Aanbod: Logopedie op School** Onze ambitie is om een partnerschap aan te gaan met een logopedist om logopedische ondersteuning direct op school te kunnen aanbieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Optimaal Basisonderwijs

Welke Educatieve Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Bij PCBS De Parel streven we naar een stimulerende leeromgeving met ons Schoolwide Positive Behaviour Support (PBS) programma. Centraal staan onze kernwaarden: vertrouwen, veiligheid en respect. Deze waarden vormen de basis voor gedragsverwachtingen in alle schoolruimtes, die we actief aanleren. Positief gedrag wordt systematisch beloond, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat waarin elke leerling optimaal kan leren. We investeren in uitstekend reken- en taalonderwijs met moderne lesmethodes, verrijkt met digitale tools en zowel digitale als papieren verwerking. Ons onderwijs, gebaseerd op het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), garandeert een complete leerervaring. Thematisch wereldverkennend onderwijs integreert vakken als geschiedenis, biologie en aardrijkskunde, met aandacht voor burgerschap, techniek en persoonsontwikkeling. We stimuleren 21e-eeuwse vaardigheden door middel van projecten, waarbij leerlingen zelfstandig of in groepjes werken aan thema's. Ouders betrekken we actief door hen te laten vertellen over hun werk of passies, passend bij de thema's. Excursies, drie tot vier keer per jaar, versterken de leerervaring. Samenwerking staat centraal door coöperatieve werkvormen, die de betrokkenheid verhogen en ervoor zorgen dat elke leerling een actieve bijdrage levert. Engelse lessen worden aangeboden aan alle groepen, van 1 tot en met 8. In de onderbouw ligt de focus op mondelinge vaardigheden via spelletjes en liedjes. Vanaf groep 5 breiden we dit uit met schriftelijk taalgebruik, gebruikmakend van de interactieve methode Join In met een native speaker. ICT integreren we doordacht, met een balans tussen spelend leren en digitaal werken. Vanaf groep 3 verwerken leerlingen digitaal, vooral bij rekenen, met behulp van Chromebooks. Dit stelt ons in staat leerlingen individueel te begeleiden via het Momento dashboard, en biedt extra mogelijkheden voor onderzoek en presentaties bij zaakvakken. We bevorderen zelfstandig werken door leerlingen te leren plannen en organiseren met dag- en weektaken. De focus ligt op eigen verantwoordelijkheid en het zelfstandig afronden van opdrachten. Leerlingen corrigeren vaak zelf hun werk en houden hun voortgang bij. De leerkracht benut deze momenten voor gerichte extra ondersteuning aan leerlingen. Handelingsgericht werken (HGW) is de kern van onze aanpak. Binnen elke groep hanteren we drie niveaugroepen voor instructie, aangepast aan de individuele leerbehoeften. Onze intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het vormgeven van deze zorg. Ons team gelooft in het maximale uit elk kind halen. We bieden duidelijkheid en structuur met het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), wat zorgt voor een doordachte voorbereiding en consistente onderwijskwaliteit. Ons beleidsstuk 'Doordacht Lesgeven' beschrijft deze werkwijze gedetailleerd.

Hoe Realiseert PCBS De Parel Haar Educatieve Doelstellingen?

Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op ons overkoepelende schoolplan. Dit plan schetst de specifieke doelen waar we dat schooljaar aan werken. Aan het eind van elk schooljaar evalueren we de voortgang van dit jaarplan. Belangrijke bevindingen en ontwikkelingen worden besproken tijdens teamvergaderingen en vormen de basis voor onze professionele ontwikkeling en scholing.

Voorbereiding op School: Ons Programma voor Jonge Kinderen bij PCBS De Parel

Toelichting van de school

Bij PCBS De Parel zorgen we voor een naadloze overgang wanneer uw kind van de peuterspeelzaal naar groep 1 komt. We hechten veel waarde aan een goede start en een vroegtijdige kennismaking met onze basisschoolomgeving. Ons team werkt samen met de peuterspeelzalen om ervoor te zorgen dat alle relevante informatie wordt overgedragen. Dit helpt ons om uw kind direct de juiste begeleiding te bieden vanaf de eerste schooldag. Ontdek hoe wij de overstap naar de basisschool zo prettig en soepel mogelijk maken voor zowel kinderen als ouders.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt PCBS De Parel voor jonge kinderen?

PCBS De Parel richt zich op een brede en toegankelijke educatieve ervaring voor alle jonge kinderen in onze zorg. We bieden een gestructureerd programma binnen onze groepen 1 en 2 dat is ontworpen om de ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren. Onze aanpak is erop gericht om kinderen spelenderwijs te laten leren en hen voor te bereiden op de volgende stappen in hun schoolcarrière. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind kan floreren. Kom langs om zelf te ervaren hoe wij het leren voor jonge kinderen vormgeven.

Met welke organisaties werkt PCBS De Parel samen voor het jonge kind?

Voor een optimale overgang en begeleiding van jonge kinderen werkt PCBS De Parel nauw samen met de lokale peuterspeelzalen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente aanpak en een goede informatie-uitwisseling. Wij geloven in de kracht van samenwerking om de beste educatieve ervaring te garanderen. Door deze verbindingen kunnen we de ontwikkeling van elk kind beter ondersteunen. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze partnerschappen.