Basisschool PCBS De Parel in Huizen

De resultaten van PCBS De Parel in Huizen

Current section: resultaten
Holleblok 6
1273 Huizen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCBS De Parel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past PCBS De Parel bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBS De Parel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op PCBS De Parel

Het fundamentele niveau is essentieel voor de taal- en rekenvaardigheid van uw kind aan het einde van de basisschoolperiode. Op PCBS De Parel meten we dit met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van onze leerlingen deze cruciale basisvaardigheden beheerst. Op PCBS De Parel behalen 94,81% van de leerlingen het fundamentele niveau. Dit ligt ruim boven de landelijke norm van 85%. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde ligt op 95,88%. Onze school presteert hiermee uitstekend op het gebied van de basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op PCBS De Parel

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamentele niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke, op de leerlingpopulatie afgestemde, signaleringswaarde voor het streefniveau. PCBS De Parel ziet dat 53,68% van de leerlingen het streefniveau behaalt, wat goed is in vergelijking met de schoolspecifieke norm van 47,1%. Het landelijk gemiddelde voor het streefniveau ligt op 57,79%. Dit resultaat toont onze toewijding aan het stimuleren van verdere ontwikkeling bij onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCBS De Parel?

Aan het einde van groep 7 ontvangen ouders en leerlingen een voorbereidend schooladvies. Dit advies geeft een waardevolle indicatie voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari hun voorlopig schooladvies. Dit wordt zorgvuldig samengesteld op basis van de rapporten, toetsresultaten en het dagelijkse werk van uw kind. Wij begrijpen dat u als ouder de leerstijl en prestaties van uw kind het beste kent. Tijdens de adviesgesprekken streven we ernaar om, bij voorkeur samen met u, tot een weloverwogen definitief schooladvies te komen. Dit advies is cruciaal voor de volgende stap in de onderwijsloopbaan. Begin februari neemt uw kind deel aan de doorstroomtoets van IEP. De resultaten hiervan ontvangen wij uiterlijk half maart, waarna het definitieve advies wordt vastgesteld. Indien de doorstroomtoets beter scoort dan het voorlopige advies, wordt het advies opnieuw overwogen. Een bijstelling naar boven is mogelijk, mits dit in het beste belang van de leerling is en altijd met een duidelijke motivatie. Slechter scoren op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies heeft geen consequenties voor het vastgestelde advies. Met het definitieve schooladvies kunnen leerling en ouders zich aanmelden bij de school voor voortgezet onderwijs naar keuze, tijdens de landelijke aanmeldweek. U als ouder beslist uiteindelijk naar welke school uw kind gaat. Veel scholen voor voortgezet onderwijs verstrekken informatie via schoolgidsen of open dagen, vaak in samenwerking met basisscholen. Alle informatie die wij ontvangen, delen wij via uw kind met u. Wij adviseren niet over specifieke scholen voor voortgezet onderwijs. In november informeren wij ouders van groep 7 en 8 over de advies- en verwijzingsprocedure naar het voortgezet onderwijs. Inschrijfinformatie en sluitingsdata ontvangt u rechtstreeks van de betreffende scholen. De basisschool vult een onderwijskundig rapport in en stuurt dit, samen met de doorstroomtoets-score, naar de scholen voor voortgezet onderwijs. Vanwege privacywetgeving delen wij deze informatie alleen met uw uitdrukkelijke toestemming. Vanaf dat moment onderhouden de scholen voor voortgezet onderwijs direct contact met u.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op PCBS De Parel

Op PCBS De Parel staat het welbevinden van ieder kind centraal. Dit vormt de solide basis voor zowel sociale als cognitieve groei. Wij waarborgen dit welzijn door middel van attente zorg door onze toegewijde leerkrachten. Onze aanpak omvat gestructureerde lessen, zoals Kwink in alle jaargroepen en gespecialiseerde gelukslessen voor de bovenbouw. Daarnaast hanteren we een strikt gedragsprotocol voor pestpreventie en monitoren we de ontwikkeling van leerlingen met het volgsysteem ZIEN. Door de implementatie van Positive Behavior Support (PBS) creëren we een positief pedagogisch klimaat waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt. We erkennen dat onderwijsbehoeften ook sociaal-emotioneel van aard zijn. Onze school zet zich actief in om elk kind en zijn/haar ouders te zien en te horen in hun unieke behoeften. De intern begeleider speelt hierin een cruciale rol, door leerkrachten te coachen en te begeleiden, en door actief in te grijpen bij specifieke aandachtspunten binnen groepen of bij individuele leerlingen, waarbij indien nodig de no-blame methodiek wordt toegepast.

Veiligheid voorop

Kindgericht welbevinden

Elk kind wordt gezien en gehoord

Hoe bevordert PCBS De Parel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op PCBS De Parel hanteren we duidelijke klassen- en schoolregels, vastgelegd in ons pedagogisch handboek dat dient als leidraad voor het handelen van leerkrachten. Vaardigheden zoals effectief samenwerken en burgerschap worden actief geoefend door middel van coöperatieve werkvormen en specifieke lesmethodes voor sociaal-emotioneel leren en wereldverkenning. We besteden ook op andere momenten aandacht aan de ontwikkeling van sociale competenties. Onze school maakt gebruik van Schoolwide Positive Behaviour Support (PBS), een effectieve aanpak gericht op het creëren van een stimulerende leeromgeving en het proactief voorkomen van gedragsproblemen. Meer informatie over onze aanpak vindt u bij de speerpunten van ons onderwijs.

Welke registratiemethoden gebruikt PCBS De Parel voor sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt PCBS De Parel gebruik van het volgende registratiesysteem:

  • ZIEN

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op PCBS De Parel?

PCBS De Parel maakt gebruik van een combinatie van bewezen methodes om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te stimuleren:

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Specifieke gelukslessen voor de groepen 7 en 8
  • De interactieve methode Kwink

Inspectierapport PCBS De Parel: Kwaliteit en Verbetering in Basisonderwijs

De onderwijsinspectie heeft PCBS De Parel beoordeeld. Tijdens het laatste inspectiebezoek in 2012 zijn diverse aspecten van het onderwijs geëvalueerd, waarbij zowel sterke punten als ontwikkelpunten zijn geïdentificeerd. Wij zijn bijzonder trots op de positieve bevindingen van de inspectie. De inspectie constateerde dat verbeteractiviteiten voor de aangewezen aandachtspunten zorgvuldig worden gepland, voorzien van gerichte doelen en effectief worden uitgevoerd. Het borgen van behaalde resultaten krijgt veel aandacht; afspraken, werkmethoden en procedures zijn vastgelegd en worden continu besproken. Het managementteam ziet actief toe op de naleving van deze afspraken. Een van de speerpunten waar PCBS De Parel zich op richt, is het verbeteren van de resultaten en de didactiek van het leesonderwijs. Hiervoor zijn diverse activiteiten ontwikkeld en geïmplementeerd in alle groepen. De leerkrachten monitoren de leesontwikkeling van de leerlingen nauwgezet. De inspectie was onder de indruk van de uitgebreide groepsplannen voor lezen die in de praktijk zijn waargenomen. Deze plannen besteden gerichte aandacht aan zowel zwakke, gemiddelde als sterke lezers, wat bijdraagt aan een optimale leesontwikkeling voor iedere leerling.

Resultaten | PCBS De Parel in Huizen | [2025] Schoolregister