Openbare Basisschool Kamperfoelie
Delta 37 -39
1273 LC Huizen

Schoolweging

Schoolweging
36.16
Spreiding
5.44

De schoolweging van Kamperfoelie is 36,16 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is licht lager dan vergelijkbare scholen (92,1%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging. De consistentie in resultaten onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32% voor deze school. De score ligt nagenoeg gelijk met vergelijkbare scholen (45,4%). De focus op maatwerk voor taal en rekenen, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vrucht af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed spectrum: 25% vmbo-k (vs. 9,17% regio) en 10% vwo (vs. 18,61% regio). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' (35%), wat mogelijk wijst op late doorstroomkeuzes. De combinatie van praktijkgericht (10% vmbo-k) en theoretisch (25% havo/vwo en hoger) advies sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKamperfoelieGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ieder kind werkt op zijn eigen tempo en niveau. De leerkracht observeert de werkhouding van het kind, registreert wat het gedaan heeft en of de aangeboden leerstof wordt beheerst. De leerkracht stelt dit laatste vast aan de hand van de volgende gegevens: Observatie van het kind tijdens en na een les. Antwoorden van het kind naar aanleiding van vragen van de leerkracht. Het dagelijkse schriftelijk werk van het kind. De toetstaken uit de gebruikte methode die regelmatig worden gemaakt. De halfjaarlijkse toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem(LVS) en overige methode -afhankelijke toetsen. Het gedrag en de werkhouding van de leerlingen wordt tweemaal per jaar beoordeeld aan de hand van het Kanjervolgsysteem dat onderdeel uitmaakt van de Kanjertraining. De uitkomsten van de IEP toetsen worden in een talentenkaart geplaatst. Op deze manier weten leerlingen, ouders en leerkrachten welke doelen behaald zijn en welke nog niet. De leergroei op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau wordt in beeld gebracht zodat tijdig beoordeeld kan worden of er aanpassingen aan het gevoerde beleid gedaan moeten worden. Het belangrijkste is echter dat er vooruitgang zit in de ontwikkeling van het kind. Als de ontwikkeling stagneert, wordt het kind besproken in de leerlingbespreking met de intern begeleider en eventueel aangemeld in de leerlingenzorg op school. Er wordt dan voor een leerling een plan opgesteld, waarin het probleem wordt geanalyseerd en waarin wordt vastgelegd voor welke periode er welke materialen worden ingezet om het probleem te remediëren. Als het probleem na het evaluatiemoment onvoldoende is verbeterd, dan wordt aan ouders soms externe specialistische hulp aangeraden. Ditzelfde geldt wanneer uit de analyses en observaties blijkt dat een leerling extra uitdaging nodig heeft. Dan gaan we samen met de intern begeleider, remedial teacher, leerkracht en ouders bekijken hoe we een leerling passende lesstof ter verrijking aan kunnen bieden. Vanzelfsprekend worden de ouders vooraf van deze stappen op de hoogte gesteld. Uitkomsten van toetsen zijn altijd voor ouders ter inzage in het persoonlijk digitaal dossier in ParnasSys, waarin de uitslagen van toetsen, eventuele handelingsplannen en gespreksverslagen worden verzameld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een bovengemiddeld percentage leerlingen presteert boven advies (27,27% vs. 25,27% landelijk), terwijl slechts 9,09% onder advies presteert (vs. 11,81%). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals het jaarlijkse 'doorstroomcafé' voor oud-leerlingen dat de school organiseert.

Sociale ontwikkeling

Op de Kamperfoelieschool wordt gewerkt met de Kanjermethode. Deze methode werkt vanuit 5 basisregels: We vertrouwen op elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand blijft zielig Niemand speelt de baas Door elke dag aandacht te geven aan de Kanjermethode, creëren we een veilige en positieve sfeer van vertrouwen. De Kanjermethode fungeert ook als onze anti-pest methode. Ook houden we met het Kanjervolgsysteem de sociale ontwikkeling bij. Op deze manier kunnen we snel handelen als er vragen of problemen ontstaan. LEES MINDER

Respect voor verschillen

Samenwerken vanuit vertrouwen

Help elkaar

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Kamperfoelie voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Kamperfoelie biedt wekelijks Kanjerlessen aan voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Er zijn interventies voor leerlingen met een intensieve hulpvraag op het gebied van gedrag. Met een doorgaande lijn biedt de school een rijk aanbod en volgt de ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig. Het effect van de aanpak wordt jaarlijks gemeten met tevredenheidsvragenlijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Kamperfoelie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Kamperfoelie gebruikt Kanvas en de Succes Spiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Kamperfoelie?

Openbare Basisschool Kamperfoelie gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.