
Het team van dr. Maria Montessorischool in Huizen
Current section: teamZie hier hoe het team van dr. Maria Montessorischool is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van dr. Maria Montessorischool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past dr. Maria Montessorischool bij jullie?
Ontdek hoe goed dr. Maria Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij dr. Maria Montessorischool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 77.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij dr. Maria Montessorischool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij dr. Maria Montessorischool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor dr. Maria Montessorischool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind op de dr. Maria Montessorischool
Bij de dr. Maria Montessorischool staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten wij ons maximaal in om de lesdoelen te waarborgen. We proberen de vervanging primair in te vullen met onze eigen, vertrouwde leerkrachten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en stabiliteit voor de leerlingen. Indien interne vervanging niet toereikend is, werken wij samen met PIO Transvita. Deze organisatie is gespecialiseerd in het snel en efficiënt organiseren van gekwalificeerde leerkrachtvervanging. Dankzij deze samenwerking kunnen wij flexibel inspelen op elke situatie. Een geruststellende gedachte is dat er op onze school tot op heden geen groepen naar huis gestuurd hoefden te worden vanwege het ontbreken van vervanging. Uw kind kan rekenen op een complete onderwijsweek.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten van de dr. Maria Montessorischool
Taal en Rekenen: Succesvolle Ontwikkeling bij dr. Maria Montessorischool
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de dr. Maria Montessorischool in Huizen stimuleren we taal- en rekenvaardigheden met een focus op zowel technisch als begrijpend lezen. We integreren Montessorimaterialen met moderne lesmethodes zoals 'Veilig Leren Lezen' en 'Estafette'. Voor de jongste leerlingen (groep 1 en 2) ligt de nadruk op spelenderwijs taalontwikkeling met rijmpjes, liedjes en speciaal Montessorimateriaal. Vanaf groep 3 leren kinderen gestructureerd lezen met 'Veilig Leren Lezen' en Montessorimateriaal. In de hogere groepen (4-8) verrijken we het lezen met 'Estafette', 'Nieuwsbegrip' en 'DaVinci', aangevuld met onze uitgebreide schoolbibliotheek en leesbevorderende activiteiten. We bieden drie niveaus van ondersteuning. Niveau 1 is de basisinstructie in de klas. Bij niveau 2 ontvangen leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben verlengde instructie of specifieke oefeningen. Voor intensieve hulp, zoals bij dyslexie, zetten we programma's als 'BOUW!' in (niveau 3), individuele begeleiding of RT in kleine groepjes. Ook voor rekenen gebruiken we het Montessorimateriaal en de methode 'Wereld in Getallen'. Kinderen oefenen dagelijks op hun eigen niveau, met aandacht voor het automatiseren van basisvaardigheden. Voor extra uitdaging of verdieping zijn er aanvullende methodes zoals 'Reken XL'. Onze Remedial Teacher, tevens rekenspecialist, biedt individuele of groepsgerichte ondersteuning indien nodig.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis op de dr. Maria Montessorischool
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De dr. Maria Montessorischool hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We creëren een positieve en veilige leeromgeving door gezamenlijke afspraken en de 'Kanjertraining'. Hierin leren leerlingen hun gevoelens te uiten, respectvol met elkaar om te gaan en problemen op te lossen. Onze aanpak kent drie ondersteuningsniveaus. Niveau 1 omvat de dagelijkse aandacht voor sociaal gedrag en probleemoplossing binnen de klas. Wanneer extra ondersteuning nodig is (niveau 2), bespreken we de situatie in het leerlingoverleg en zetten we gerichte interventies in. Onze intern begeleider fungeert hierbij als gedragsspecialist. Bij blijvende uitdagingen (niveau 3) werken we nauw samen met ouders. We betrekken ook externe expertise, zoals de gemeente's jeugdconsulenten en opvoedcoaches, om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Samen streven we ernaar dat elk kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontwikkelen.
Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Zelfstandigheid en Zelfsturing Stimuleren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de dr. Maria Montessorischool richten we ons op de ontwikkeling van executieve functies, de vaardigheden die nodig zijn voor zelfsturing en effectief leren. Goed taak- en werkgedrag, zoals luisteren naar instructies, opdrachten uitvoeren en zelfstandig werken, is hierbij cruciaal. In alle groepen leggen we de basis voor goed werkgedrag door duidelijke klassenmanagementregels en werkinstructies. Leerlingen leren plannen, aantekeningen maken en effectief studeren. Dit is onze niveau 1 ondersteuning, waarbij we de basis leggen voor 'leren leren'. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun taakuitvoering (niveau 2) ontvangen in de klas gerichte begeleiding, vaste werkplekken en stimulering van positief gedrag. Wanneer de uitdagingen groter zijn (niveau 3), werken we samen met ouders en externe specialisten aan een op maat gemaakt plan om het gedrag aan te passen aan de leeftijd en de omgeving.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving op de dr. Maria Montessorischool
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De dr. Maria Montessorischool stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze schoolpleinen bieden volop ruimte voor beweging tijdens pauzes, en onze vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt uitdagende lessen. Fijne motoriek wordt spelenderwijs ontwikkeld in de onderbouw en verfijnd door schrijf- en vormingsactiviteiten in hogere groepen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun motorische ontwikkeling ontvangen advies van de gymdocent (niveau 2). Voor intensievere begeleiding werken we samen met FysioHolland. Een kinderfysiotherapeut biedt wekelijks individuele of groepsgerichte ondersteuning (niveau 3), vaak via de zorgverzekering na overleg met ouders. We streven ernaar dat alle leerlingen zich fysiek optimaal kunnen ontwikkelen, zowel tijdens de lessen als in hun vrije tijd op school.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Uw Kind Centraal
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de dr. Maria Montessorischool staat het welzijn van uw kind voorop, ook op het gebied van persoonlijke verzorging en medische ondersteuning. We vragen ouders om bereikbaar te zijn via actuele contactgegevens voor eventuele verzorging of noodgevallen. Voor persoonlijke verzorging verwachten we dat alle leerlingen zindelijk zijn en hygiëneregels volgen. Bij onverhoopte 'ongelukjes' zorgen wij voor adequate opvang of nemen we contact op met u. Leerkrachten verlenen geen medische handelingen, tenzij in levensbedreigende situaties. Medicatie toedienen gebeurt alleen met een ingevuld en ondertekend formulier. Bij specifieke medische behoeften, zoals ernstige allergieën, hanteren we strikte protocollen en zorgen we dat alle medewerkers op de hoogte zijn. Indien nodig kunnen we samenwerken met wijkverpleging. Voor leerlingen die langdurig ziek zijn, faciliteren we schoolwerk thuis en online lessen om de aansluiting te behouden.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Individuele Leerlingondersteuning op de Dr. Maria Montessorischool
Een Diepgaande Kijk op Onze Extra Ondersteuning
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.