dr. Maria Montessorischool in Huizen

Het team van dr. Maria Montessorischool in Huizen

Current section: team
Vd Duyn Van Maasdamlaan 30
1272 Huizen

Zie hier hoe het team van dr. Maria Montessorischool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van dr. Maria Montessorischool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past dr. Maria Montessorischool bij jullie?

Ontdek hoe goed dr. Maria Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij dr. Maria Montessorischool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.3%)
Man (22.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij dr. Maria Montessorischool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (9.1%)
45-55 jaar (36.4%)
55-65 jaar (22.7%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij dr. Maria Montessorischool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (13.6%)
Indirect ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor dr. Maria Montessorischool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind op de dr. Maria Montessorischool

Bij de dr. Maria Montessorischool staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten wij ons maximaal in om de lesdoelen te waarborgen. We proberen de vervanging primair in te vullen met onze eigen, vertrouwde leerkrachten. Dit zorgt voor herkenbaarheid en stabiliteit voor de leerlingen. Indien interne vervanging niet toereikend is, werken wij samen met PIO Transvita. Deze organisatie is gespecialiseerd in het snel en efficiënt organiseren van gekwalificeerde leerkrachtvervanging. Dankzij deze samenwerking kunnen wij flexibel inspelen op elke situatie. Een geruststellende gedachte is dat er op onze school tot op heden geen groepen naar huis gestuurd hoefden te worden vanwege het ontbreken van vervanging. Uw kind kan rekenen op een complete onderwijsweek.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten van de dr. Maria Montessorischool

6

Taal en Rekenen: Succesvolle Ontwikkeling bij dr. Maria Montessorischool

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op de dr. Maria Montessorischool in Huizen stimuleren we taal- en rekenvaardigheden met een focus op zowel technisch als begrijpend lezen. We integreren Montessorimaterialen met moderne lesmethodes zoals 'Veilig Leren Lezen' en 'Estafette'. Voor de jongste leerlingen (groep 1 en 2) ligt de nadruk op spelenderwijs taalontwikkeling met rijmpjes, liedjes en speciaal Montessorimateriaal. Vanaf groep 3 leren kinderen gestructureerd lezen met 'Veilig Leren Lezen' en Montessorimateriaal. In de hogere groepen (4-8) verrijken we het lezen met 'Estafette', 'Nieuwsbegrip' en 'DaVinci', aangevuld met onze uitgebreide schoolbibliotheek en leesbevorderende activiteiten. We bieden drie niveaus van ondersteuning. Niveau 1 is de basisinstructie in de klas. Bij niveau 2 ontvangen leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben verlengde instructie of specifieke oefeningen. Voor intensieve hulp, zoals bij dyslexie, zetten we programma's als 'BOUW!' in (niveau 3), individuele begeleiding of RT in kleine groepjes. Ook voor rekenen gebruiken we het Montessorimateriaal en de methode 'Wereld in Getallen'. Kinderen oefenen dagelijks op hun eigen niveau, met aandacht voor het automatiseren van basisvaardigheden. Voor extra uitdaging of verdieping zijn er aanvullende methodes zoals 'Reken XL'. Onze Remedial Teacher, tevens rekenspecialist, biedt individuele of groepsgerichte ondersteuning indien nodig.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis op de dr. Maria Montessorischool

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De dr. Maria Montessorischool hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We creëren een positieve en veilige leeromgeving door gezamenlijke afspraken en de 'Kanjertraining'. Hierin leren leerlingen hun gevoelens te uiten, respectvol met elkaar om te gaan en problemen op te lossen. Onze aanpak kent drie ondersteuningsniveaus. Niveau 1 omvat de dagelijkse aandacht voor sociaal gedrag en probleemoplossing binnen de klas. Wanneer extra ondersteuning nodig is (niveau 2), bespreken we de situatie in het leerlingoverleg en zetten we gerichte interventies in. Onze intern begeleider fungeert hierbij als gedragsspecialist. Bij blijvende uitdagingen (niveau 3) werken we nauw samen met ouders. We betrekken ook externe expertise, zoals de gemeente's jeugdconsulenten en opvoedcoaches, om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Samen streven we ernaar dat elk kind zich sociaal en emotioneel optimaal kan ontwikkelen.

5

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Zelfstandigheid en Zelfsturing Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Orthopedagoog
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op de dr. Maria Montessorischool richten we ons op de ontwikkeling van executieve functies, de vaardigheden die nodig zijn voor zelfsturing en effectief leren. Goed taak- en werkgedrag, zoals luisteren naar instructies, opdrachten uitvoeren en zelfstandig werken, is hierbij cruciaal. In alle groepen leggen we de basis voor goed werkgedrag door duidelijke klassenmanagementregels en werkinstructies. Leerlingen leren plannen, aantekeningen maken en effectief studeren. Dit is onze niveau 1 ondersteuning, waarbij we de basis leggen voor 'leren leren'. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun taakuitvoering (niveau 2) ontvangen in de klas gerichte begeleiding, vaste werkplekken en stimulering van positief gedrag. Wanneer de uitdagingen groter zijn (niveau 3), werken we samen met ouders en externe specialisten aan een op maat gemaakt plan om het gedrag aan te passen aan de leeftijd en de omgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving op de dr. Maria Montessorischool

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

De dr. Maria Montessorischool stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze schoolpleinen bieden volop ruimte voor beweging tijdens pauzes, en onze vakdocent bewegingsonderwijs verzorgt uitdagende lessen. Fijne motoriek wordt spelenderwijs ontwikkeld in de onderbouw en verfijnd door schrijf- en vormingsactiviteiten in hogere groepen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun motorische ontwikkeling ontvangen advies van de gymdocent (niveau 2). Voor intensievere begeleiding werken we samen met FysioHolland. Een kinderfysiotherapeut biedt wekelijks individuele of groepsgerichte ondersteuning (niveau 3), vaak via de zorgverzekering na overleg met ouders. We streven ernaar dat alle leerlingen zich fysiek optimaal kunnen ontwikkelen, zowel tijdens de lessen als in hun vrije tijd op school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Uw Kind Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op de dr. Maria Montessorischool staat het welzijn van uw kind voorop, ook op het gebied van persoonlijke verzorging en medische ondersteuning. We vragen ouders om bereikbaar te zijn via actuele contactgegevens voor eventuele verzorging of noodgevallen. Voor persoonlijke verzorging verwachten we dat alle leerlingen zindelijk zijn en hygiëneregels volgen. Bij onverhoopte 'ongelukjes' zorgen wij voor adequate opvang of nemen we contact op met u. Leerkrachten verlenen geen medische handelingen, tenzij in levensbedreigende situaties. Medicatie toedienen gebeurt alleen met een ingevuld en ondertekend formulier. Bij specifieke medische behoeften, zoals ernstige allergieën, hanteren we strikte protocollen en zorgen we dat alle medewerkers op de hoogte zijn. Indien nodig kunnen we samenwerken met wijkverpleging. Voor leerlingen die langdurig ziek zijn, faciliteren we schoolwerk thuis en online lessen om de aansluiting te behouden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Individuele Leerlingondersteuning op de Dr. Maria Montessorischool

Een Diepgaande Kijk op Onze Extra Ondersteuning

Op de Dr. Maria Montessorischool geloven we sterk in gepersonaliseerde aandacht voor elke leerling. Daarom is de rol van onze intern begeleider gesplitst; een deel focust op procesbegeleiding en het ander deel werkt direct met de kinderen. Hierdoor is er, naast een toegewijde intern begeleider voor vier dagen per week, ook een gespecialiseerde remedial teacher drie dagen per week beschikbaar. Ons ervaren team is breed geschoold in diverse ondersteuningsgebieden. Meerdere teamleden hebben aanvullende trainingen gevolgd, specifiek gericht op gedragsontwikkeling met methodieken zoals 'Geef me de vijf'. Daarnaast zijn er specialisten in huis voor didactische ondersteuning, met expertise in bijvoorbeeld lees- en rekenvaardigheden. Twee van onze teamleden zijn zelfs gecertificeerde HB-specialisten, en één van hen geeft leiding aan onze Deltagroep, onze stimulerende plusklas. Voor een gedetailleerd overzicht van ons toekomstige aanbod aan extra ondersteuning, verwijzen wij u graag naar ons actuele schoolplan. Wij streven ernaar onze faciliteiten continu te verbeteren om zo de optimale leeromgeving te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Toegewijde Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen van onze dr. Maria Montessorischool in het schoolplan?

Onze school ambieert om in 2024 een officiële 'Leader in Me' school te worden, met de visie om een voorbeeldschool te zijn op dit gebied. We zijn trots op het behalen en verlengen van het 'Excellente School' predicaat in 2022, wat onze toewijding aan kwaliteitsbeleid en ontwikkelingszichtbaarheid onderstreept. Deze voortdurende ontwikkeling vormt een solide basis voor ons excellentieprofiel en garandeert kwalitatief, toekomstgericht onderwijs voor elke leerling. Een significante vernieuwing is ons kindvolgsysteem, dat in 2024 een complete revisie heeft ondergaan. Dit resulteert in een robuust en transparant leerlingportfolio, scherp gedefinieerde leerdoelen en een toets-curriculum dat volledig is afgestemd op de individuele leerbehoeften van uw kind. De samenwerking binnen Cluster Huizen, sinds de oprichting van deze effectieve structuur, verloopt uitstekend. Door actieve kennisdeling en onderlinge samenwerking over alle lagen van de organisatie, streven we ernaar om de onderwijskwaliteit van alle vier de scholen continu te verbeteren. Deze synergie zorgt ervoor dat we elkaar proactief opzoeken en gezamenlijk groeien. Burgerschap is een integraal onderdeel van ons onderwijs. We leren leerlingen hoe zij actief deel kunnen uitmaken van de maatschappij en deze mede vormgeven, zowel op politiek, sociaal, cultureel als economisch vlak. Actief burgerschap, de bereidheid om een positieve bijdrage te leveren, stimuleren we door nauwe samenwerking met de lokale gemeenschap en deelname aan maatschappelijke projecten die aansluiten bij de leefwereld van onze leerlingen. Onze school functioneert als een levendig centrum binnen de maatschappij, waar we speciale aandacht besteden aan burgerschap en de kernwaarden van de Nederlandse cultuur, ook wel bekend als democratisch burgerschap en sociale cohesie. In lijn met de vernieuwde kerndoelen, bieden we binnen het leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld' een rijke leerervaring. Leerlingen verkennen zichzelf, sociale interacties, probleemoplossing en het vinden van betekenis in het leven. Als oefenplaats voor burgerschap, bevorderen we sociale competenties, omarmen we de diversiteit binnen de samenleving en versterken we de basiswaarden van de rechtsstaat. Onze leerkrachten demonstreren actief goed burgerschap en integreren democratische principes en oefenmomenten binnen het leerstofaanbod. Voor wereldoriënterende vakken maken we gebruik van de 'Davinci' methode. Deze methode sluit naadloos aan bij het kosmisch onderwijsconcept van Maria Montessori, dat de onderlinge samenhang van alle aspecten op aarde benadrukt. De methode behandelt aardrijkskunde, topografie, geschiedenis en biologie thematisch en thematisch, waardoor leerlingen een holistisch begrip ontwikkelen van de wereld om hen heen.

Hoe waarborgt de dr. Maria Montessorischool de realisatie van haar onderwijsdoelen?

Ons meerjarenplan vormt de dynamische ruggengraat van ons schoolplan, waarin we concrete ambities en middellange termijn doelen vastleggen, inclusief de beoogde implementatiejaren. Dit biedt zowel de schoolleider als het team een flexibel werkkader dat jaarlijks wordt geëvalueerd en bijgesteld op basis van resultaten en maatschappelijke ontwikkelingen. Dit dynamische meerjarenplan is gestructureerd volgens het Onderzoekskader 2017, aangevuld met specifieke schoolambities. We focussen op de kern van onze doelen, met aandacht voor borging en duurzame implementatie. Door waarneembaar gedrag te specificeren voor leerlingen en leerkrachten, maken we de gewenste veranderingen concreet. De jaarlijkse herijking vindt plaats via een teamdialoog en schoolconferenties, waardoor geplande veranderingen een continu proces worden en de onderwijskwaliteit en -ontwikkeling een cyclisch karakter krijgen. Kwaliteitszorg is een kernpunt. Onze schoolambities worden gedetailleerd beschreven in een jaarplan en nauwkeurig gemonitord. Dit gebeurt via kwaliteitsgesprekken met het bestuur van Talent Primair, interne overleggen met leerkrachten, de RT/intern begeleider en de directie. Vaste agendapunten in vergaderingen zorgen voor continue bewaking en borging van onze doelen, waarbij een consistente cyclus op alle organisatieniveaus wordt toegepast. De jaarplancyclus omvat een systematische evaluatie van beleidsresultaten en onderwijskwaliteit. De schoolleider stelt jaarlijks een evaluatieplan op, inclusief de beoordeling van leerresultaten. Evaluaties vinden plaats middels klassenbezoeken voor feedback op onderwijsgedrag, gesprekkencycli, interviews met ouders en leerlingen, evaluaties van oudercontacten en -avonden, en toetsinstrumenten voor leerresultaten. Onze kwaliteitszorg is gebaseerd op het coherentieraamwerk van Michael Fullan en het toekomstbewust leiderschapsmodel van Alma Harris. Dit model richt zich op richting, samenwerking, verantwoording en verdiepend leren. Door systematisch effecten en resultaten te monitoren, kunnen we beleid waar nodig bijsturen, gebruikmakend van de Plan-Do-Check-Act cyclus. Onze opdracht, vertaald in een vierledig leerlingprofiel, staat centraal. Regelmatige overleggen en inspiratiesessies richten zich op onze kwaliteit, omgeving en systeem, met een focus op gezamenlijk en diepgaand leren voor zowel leerlingen als personeel. De schoolleider is verantwoordelijk voor de uitvoering van het kwaliteitszorgsysteem, inclusief het doorlopen van de kwaliteitscycli, het bewaken van samenhang en teamafspraken, het creëren van draagvlak, het bevorderen van professionele ontwikkeling en het organiseren van samenwerking gericht op kwaliteitsverbetering. Leerkrachten zijn actief betrokken en medeverantwoordelijk voor de algehele onderwijskwaliteit. Een professionele cultuur is essentieel voor ontwikkelend onderwijs. Vanuit de principes van Montessorimanagement – autonomie, vakmanschap, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en reflectie – ondersteunen en sturen we ons team. Persoonlijk leiderschap is hierbij leidend. We onderhouden actieve contacten met relevante scholen, instanties en organisaties om onze maatschappelijke taak te vervullen. Verantwoording over deze activiteiten en hun effecten leggen we af aan betrokken partijen en ons bestuur. Het schoolplan is ons leidende document voor kwaliteitsverbetering, aangevuld met het jaarplan voor continue monitoring en bijstelling van het schoolontwikkelingsplan. Deze documenten zijn nauw met elkaar verbonden en essentieel voor het systematisch doorlopen van onze kwaliteitscycli.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op de Dr. Maria Montessorischool Huizen

Toelichting van de school

De Dr. Maria Montessorischool in Huizen biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, gericht op hun unieke ontwikkelingsfase. Wij geloven in een aanpak waarbij kinderen spelenderwijs leren en ontdekken, met veel aandacht voor individuele behoeften. Onze school is er trots op om een warme en veilige plek te zijn waar kinderen hun nieuwsgierigheid kunnen volgen en hun talenten kunnen ontwikkelen. Vanuit een sterke basis bereiden we hen voor op een succesvolle schoolcarrière. Stap binnen in onze wereld van ontdekking en groei.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op de Dr. Maria Montessorischool?

De Dr. Maria Montessorischool zet zich in voor een optimale start voor elk kind. Hoewel we geen aparte, losstaande programma's aanbieden specifiek voor het 'jonge kind' buiten de reguliere groepen, integreren we de principes van vroegontwikkeling in ons dagelijkse onderwijs. Dit betekent dat onze leerkrachten gespecialiseerd zijn in het herkennen en stimuleren van de behoeften van jonge leerlingen. We creëren een omgeving die rijk is aan leermogelijkheden, passend bij hun ontwikkelingsniveau en nieuwsgierigheid, zodat ze zich optimaal kunnen ontplooien binnen onze school.

Met welke organisaties werkt de Dr. Maria Montessorischool samen voor het jonge kind?

De Dr. Maria Montessorischool werkt nauw samen met toonaangevende organisaties om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod en bieden waardevolle ondersteuning. Onze partners zijn: * **Stichting Kinderopvang Huizen**: Een betrouwbare partner die hoogwaardige kinderopvang verzorgt, essentieel voor de vroege ontwikkeling. Via [https://www.kinderopvanghuizen.nl/](https://www.kinderopvanghuizen.nl/) kunt u meer informatie vinden. * **Peuterschool 't Startblok**: Deze peuterschool is een belangrijke schakel in de voorbereiding op de basisschool. Meer details zijn te vinden op [https://www.peuterschoolstartblok.nl/](https://www.peuterschoolstartblok.nl/). Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat kinderen een consistente en verrijkende leerervaring krijgen, van de eerste opvang tot aan de basisschool.
Team | dr. Maria Montessorischool in Huizen | [2025] Schoolregister