dr. Maria Montessorischool
Vd Duyn Van Maasdamlaan 30
1272 EM Huizen

Schoolweging

Schoolweging
24.88
Spreiding
5.42

De schoolweging van Dr. Maria Montessorischool is 24,88 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDr. Maria MontessorischoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij werken met het leerlingvolgsysteem van IEP. Tweemaal per jaar worden er toetsen afgenomen op het gebied van rekenen-wiskunde, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Leerlingen die een eigen leerweg volgen worden waar nodig extra gemonitord via aanvullende toetsen. Tweemaal per jaar analyseren wij met het gehele team de opbrengsten van de leerlingen, de groepen in de school in zijn totaliteit. Dit doen wij door middel van datamuur-vergaderingen. Leerkrachten analyseren hun eigen data en beschrijven vervolgens verklaringen en interventies voor hun groep en voor leerlingen specifiek.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Onze visie op de sociale opbrengsten zit verwerkt in onze missie als school, waarbij alle leerlingen in hoge mate zichzelf mogen zijn. De school gebruikt de Succes!Spiegel om de kwaliteit van de school in kaart te brengen en planmatig te verbeteren. In de cockpit van de Succes!Spiegel worden naast de opbrengsten van de school en de beoordeling van onderwijsinspectie ook de uitslagen van tevredenheidspeilingen, die regelmatig onder ouders, personeel en leerlingen in kaart gebracht. Naast tevredenheidspeilingen hebben ook zelfevaluaties van het personeel en de leerlingen een plaats in het geheel. Al deze input biedt de schoolleiding optimaal de kans om de kwaliteit van de school scherp in beeld te krijgen en planmatig aan de verbetering van de kwaliteit van de school te werken. Dit geldt dus voor allerlei soorten opbrengsten. Wij omschrijven ons onderwijs als datagestuurd: op basis van de opbrengsten van de toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem die de leerlingen maken en de handelingsgerichte observaties en besprekingen analyseren de leerkrachten samen met de directie en de intern begeleider de ontwikkeling van de leerlingen in relatie tot de groep en worden op leerling-, groeps- en schoolniveau plannen gemaakt om het onderwijs eventueel bij te sturen. LEES MINDER

We vertrouwen & helpen elkaar

We werken samen

We hebben plezier en doen mee

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Wij werken met de Kanjermethode en sinds 2021-2022 met de methodiek van de zeven gewoonten van the Leader in Me. Leader in Me: eerst jezelf dan je relaties Bij de 7 gewoonten werk je eerst aan je eigen keuzes, verantwoordelijkheden en doelgerichtheid en dan pas kijk je hoe je met anderen dingen voor elkaar kunt krijgen. Leerlingen die leren en werken volgens de 7 gewoonten: voelen zich in staat hun (school)leven zelf vorm te geven denken meer na over de keuzes in hun leven en studie nemen meer initiatief en verantwoordelijkheid op school stellen realistische doelen en verbinden zich hieraan kunnen belangrijke zaken scheiden van onbelangrijke kunnen luisteren en hun oordeel uitstellen herkennen in samenwerking elkaars talenten en zetten deze in Voorbeeldgedrag Voor het aanleren van de 7 gewoonten is modeling essentieel. De leraren zijn degenen die de 7 gewoonten voordoen en tot leven brengen: ‘Kijk, daar zie ik een mooi voorbeeld van gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden’. Leerkrachten doen wat ze deden, maar geven er nieuwe woorden aan. De dagelijkse werkdag laat leerlingen en leraren op een speelse manier oefenen in persoonlijk leiderschap. Door de 7 gewoonten te verbinden aan de onderwijsdoelen breng je in de hele school een professionele cultuur op gang.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Succes!Spiegel (leerlingtevredenheidspeiling)

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen Leader in Me