Rooms Katholieke Basisschool De Stek
Torenmuur 1
3991 SW Houten

Schoolweging

Schoolweging
26.1
Spreiding
6.38

De schoolweging van De Stek Houten is 26,10 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.27% geslaagden overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, zelfs bij dalende leerlingenaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Stek behaalt een streefniveau van 59.35%, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 53.8%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, hogere eisen stelt aan taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft 29.79% vwo-adviezen, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (18.61%). Ook havo/vwo-adviezen (17.02%) overtreffen vergelijkbare scholen (10.93%). Praktijkonderwijs blijft met 0% sterk onder het regionaal gemiddelde (1.01%), wat wijst op een academische focus. Wel is er aandacht voor breed advies: 8.51% vmbo-b/k en 12.77% vmbo-(g)t.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Stek HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.23176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een aantal keer per jaar nemen wij niet-methodegebonden toetsen af, wij gebruiken hiervoor het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. Deze toetsen worden geanalyseerd door de leerkrachten en de intern begeleider van de school. Deze resultaten, de resultaten van de methodegebonden toetsen en de dagelijkse observaties van de leerkracht stellen ons in staat om de onderwijsbehoeften van de leerling te kunnen formuleren. In overleg met de intern begeleider zorgt de leerkracht voor een passend onderwijs aanbod. Vier keer per jaar bespreken de intern begeleider en de leerkracht de voortgang van de groep en van de leerlingen en van individuele leerlingen als hier aanleiding toe is. Na het afnemen van de Leerling in Beeld toetsen wordt met het hele team gereflecteerd op de resultaten. Tijdens deze momenten wordt besproken wat er schoolbreed nodig is om de leeropbrengsten te laten aansluiten bij de schoolambitie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4.84% van de leerlingen zit onder advies, tegenover 11.81% landelijk. 24.19% presteert boven advies, mogelijk door doorlopende ondersteuning. De transparante PO-VO-procedure met tussentijdse leerdoelen en startgesprekken in groep 8 lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Een positief welbevinden en een positief zelfbeeld bij ieder kind dragen bij aan een sfeer op school waarin ieder zich veilig kan voelen. Dit zorgt er voor dat je met plezier naar school kunt gaan en tot een optimale groei en ontwikkeling komt. Het onderwijs op onze school kenmerkt zich door gezamenlijke verantwoordelijkheid: we leren kinderen om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. We vinden het belangrijk dat ze zelf willen leren en groeien. Hierdoor ontwikkelen ze verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling op cognitief en sociaal-emotioneel vlak. Daarom benaderen we het kind als persoon, ieder kind is immers uniek. Door het inzetten van verschillende coöperatieve werkvormen, leren we de kinderen samen te werken en samen te leren. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Plezier

Groei

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Stek voor sociale ontwikkeling?

Bij Rooms Katholieke Basisschool De Stek wordt aan het begin van elk schooljaar veel aandacht besteed aan het creëren van een positieve groepsdynamiek, met ondersteuning van de intern begeleider. De intern begeleider observeert in elke groep en geeft feedback op effectief leerkrachtgedrag en de interactie tussen de leerkracht en het kind. De KiVa methode en de monitor dragen hier ook aan bij. Daarnaast gebruikt de school twee keer per jaar het sociaal-emotioneel volgsysteem Leerling In Beeld om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Indien nodig worden interventies op individueel- of groepsniveau toegepast, zoals Taakspel, No Blame of Kids' Skills, een beloningssysteem of het raadplegen van een externe instantie. Het veiligheidsbeleid van Rooms Katholieke Basisschool De Stek is het uitgangspunt van het handelen. Incidenten worden structureel verzameld en geanalyseerd om structurele voorvallen te voorkomen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Stek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Stek gebruikt de KiVa Monitor en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Stek?

Rooms Katholieke Basisschool De Stek gebruikt KiVa en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.