
Schoolweging
De schoolweging van Ridderspoor Houten is 26,64 , met een spreiding van 6,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs. De school presteert hiermee nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96,71%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijs, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,64). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63,35%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (29,4% vs. 18,6% landelijk). De combinatie vmbo-(g)t/havo (20,6%) en havo/vwo (5,9%) toont een sterke focus op theoretische doorstroom. Tegelijkertijd valt het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal) op, passend bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ridderspoor Houten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.63 | 175.23 | 174.8 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Of het onderwijs de resultaten bereikt die we beogen, wordt regelmatig getoetst. Hiervoor gebruiken we - reguliere methodetoetsen, na ieder blok of hoofdstuk. - LIB (voorheen Cito)leerlingvolgsysteem-toetsen in. In februari en eind schooljaar vindt de tweejaarlijkse teambrede schoolbespreking van de LIB-gegevens plaats, waarbij de leerkrachten eerst als school en daarna in de bouwen/ groep hun onderwijs weer opnieuw afstemmen op de groep. Onze Kwaliteitscoördinator (voorheen Intern Begeleider) is verantwoordelijk voor het toetsrooster en de begeleiding van leerkrachten bij afname en helpt de leerkrachten de data analyseren van de leeropbrengsten. De Kwaliteitscoördinator is verantwoordelijk voor analyse van de data op schoolniveau. Hiervoor gebruiken we FocusPO en Ultimview ParnasSys. Het experttrio Onderwijskwaliteit en Curriculum buigt zich over het verbeteren van data-analyse.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,1% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. Het percentage bovenadvies (29,55%) overtreft eveneens het gemiddelde (25,27%). Dit reflecteert de nauwkeurige advisering en extra begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Naast leeropbrengsten, meten we ook de sociale opbrengsten van onze leerlingen. We hanteren hiervoor ons leerlingvolgsysteem 'ZIEN!'. Dit digitale systeem levert ons bruikbare informatie op m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling en biedt handvatten om hiermee aan het werk te gaan. Ook krijgt de groepsdynamiek uitgebreide aandacht via ZIEN. Door in de eerste weken van het schooljaar het accent te leggen op groepsvorming en sociale interactie, leggen we een sterke basis voor het groepsfunctioneren in het gehele schooljaar. Dit noemen we de Gouden Weken. Na de kerstvakantie is er wederom aandacht voor het groepsproces. Dit noemen we de Zilveren Weken. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Autonomie
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Ridderspoor voor sociale ontwikkeling?
Twee keer per jaar wordt 'ZIEN!' ingevuld. De groepsleerkracht bespreekt opvallende signalen met de ouders/verzorgers. Twee keer per jaar houdt de Interne Begeleider groepsbesprekingen waarbij de uitkomsten van ZIEN ook worden besproken. Het team van Openbare Basisschool Ridderspoor is geschoold in de methodiek van Rots en Water (sociaal-emotionele ontwikkeling). Op Openbare Basisschool Ridderspoor is een SoVa Coach aanwezig, die helpt bij leerlingen die het moeilijk hebben door persoonlijke omstandigheden of bij pesten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Ridderspoor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Ridderspoor gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Ridderspoor?
Openbare Basisschool Ridderspoor gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Rots en Water, en de Gedragskaart (incidenteel).