
Schoolweging
De schoolweging van De Bijenkorf Houten is 27,58 , met een spreiding van 7,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Deze score benadert het perfecte vergelijkingsgemiddelde (96,45%) en bevestigt de basiskwaliteit van het onderwijs. De geringe verschillen tussen jaarlagen tonen aan dat de school consistent presteert op kernvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 59,79% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Bijenkorf de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (50,1%) ruimschoots. De score ligt weliswaar 1,34 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde, maar is gezien de schoolweging van 27,58 bovengemiddeld. De focus op maatwerk in combinatiegroepen blijkt effectief voor het realiseren van hoge leerambities.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 23,08% vmbo-(g)t, 23,08% havo en 19,23% vwo. Met name het vwo-percentage overtreft het regionale gemiddelde (19,23% vs. 18,61%). Tegelijkertijd kent de school een bescheiden maar stabiel aandeel praktijkgerichte adviezen (3,85% vmbo-b/k), in lijn met de landelijke spreiding. Deze brede adviesrange sluit aan bij het gepersonaliseerde leerplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bijenkorf Houten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.6 | 176.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, nemen we regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een bepaald vak in kaart brengen. Wij maken gebruik van het CITO leerlingvolgsysteem dat afgelopen schooljaar is vervangen door het nieuwe CITO-platform Leerling in Beeld. Leerkrachten zijn daar in 2023 in geschoold. Voor de kleuters maken we gebruik van de leerontwikkellijnen van ParnasSys. Daarnaast toetsen wij de vorderingen van het lezen via het AVI-lezen en maken we gebruik van de Tempotoets Rekenen voor het automatiseren van sommen. Naar aanleiding van de middentoetsen van CITO maken we een data-analyse die met het team en bovenschools wordt geanalyseerd en besproken. Hierbij kijken we niet alleen naar de gemiddelde van de groep afgezet tegen het landelijk gemiddelde, maar kijken we ook naar de vaardigheidsgroei van kinderen. Op basis daarvan maakt de leerkracht een plan voor de groep. De resultaten van hierboven genoemde toetsen worden afgezet tegen een landelijke normering. De analyse geeft, naast inzicht over de vorderingen van de leerlingen, een beeld van het gegeven onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 77,78% van de leerlingen die op adviesniveau presteren, scoort de school 14,85 procentpunt boven het vergelijkingsgemiddelde. Het percentage onderadvisering (14,81%) ligt iets hoger dan landelijk (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de brede adviesrange. De investering in ontwikkelgesprekken vanaf groep 7 lijkt zijn vruchten af te werpen in accurate plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Een gezond pedagogisch klimaat is de basis van alles in school, want alleen in een veilige omgeving zijn kinderen in staat om zich echt te ontwikkelen en tot leren te komen. Voor dat veilige klimaat zijn we samen verantwoordelijk. Wij bieden veiligheid door de aanwezigheid van wederzijds respect tussen volwassenen, tussen kinderen en tussen volwassenen en kinderen onderling. Kinderen voelen zich bij ons gewaardeerd en gerespecteerd, ieder kind mag en kan zichzelf zijn. Ouderbetrokkenheid is volop geworteld in de cultuur van school. We doen het samen, met aandacht voor het welzijn van de individuele leerling en de school als geheel. LEES MINDER
Veilig en positief schoolklimaat
Ieder kind doet ertoe
Samen maken we plezier
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bijenkorf voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Bijenkorf werkt met de methode KWINK voor het systematisch aanleren van SEL-competenties (levensvaardigheden), wat bijdraagt aan een veilige leer- en leefomgeving. De competenties zijn: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken, zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. KWINK is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep en sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Het systeem Kindbegrip wordt gebruikt om het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen in kaart te brengen en te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bijenkorf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bijenkorf gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen, ter vervanging van Zien.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bijenkorf?
Openbare Basisschool De Bijenkorf gebruikt de methoden KWINK en Rots & Water voor sociaal-emotioneel leren.