
Schoolweging
De schoolweging van ’t Schoolhuys is 26,33 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.65% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt zelfs iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.71%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 67.15% een sterk streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Dit geeft aan dat twee derde van de leerlingen de ambitieuze leerdoelen bereikt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63.35%, wat de relatief sterke cognitieve prestaties onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke focus op hogere onderwijsniveaus: 31.82% vwo-advies tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% landelijk). De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Schoolhuys | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.63 | 175.23 | 179.31 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van zowel de methodegebonden toetsen als de toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem worden besproken in de groepsbesprekingen, die vier keer per jaar plaatsvinden. In deze besprekingen wordt gekeken wat de groep nodig heeft en wat individuele kinderen eventueel nodig hebben. Ook wordt hierbij de werkhouding en de motivatie van de leerling besproken. Twee keer per jaar bespreken de intern begeleider en de directie de resultaten en wordt ook gekeken wat er schoolbreed nodig is om de leeropbrengsten te verhogen. Deze resultaten worden in het team gepresenteerd, samen kijken we naar mogelijke verbeterpunten en leren van elkaars successen. We gebruiken daarnaast het programma van Leeruniek. Leeruniek versterkt het fundament van onze school, zodat elk kind de kans krijgt om zich naar zijn of haar volledige potentieel te ontwikkelen. In het dashbord krijgen de leerkrachten, de IB-er en de directeur zicht op de ontwikkeling van de leerlingen, de groepen en de school als geheel. We zien hoe de school, de groep en de leerlingen ervoor staan, wat de trends zijn en waar de onderwijsbehoeftes liggen. Leerkrachten krijgen zo handvatten om volledig eigenaarschap te pakken over onderwijsprocessen en onderwijsuitkomsten. Het stimuleert onze school om een leercultuur te ontwikkelen, die zich constant blijft verbeteren. Met de leerlingen worden de tussenresultaten ook besproken. In een 1 op 1 gesprek met de leerkracht worden de resultaten besproken en in overleg met de leerling interventies ingezet. Hierbij houden we goed zicht op de te verwachtten groei van de leerling en hebben we hoge verwachtingen. Samen met de leerling worden ontwikkeldoelen besproken, ouders worden hiervan waar nodig op de hoogte gebracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk). 62.5% blijft exact op niveau, terwijl 37.5% hoger uitstroomt. Deze cijfers bevestigen de zorgvuldige advisering en effectieve ondersteuning zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op ´t Schoolhuys creëren we een veilige leeromgeving waar de kinderen, de leerkrachten en de ouders zichzelf kunnen zijn en met plezier en respect met elkaar omgaan. We zijn een Vreedzame School. Voor ontwikkeling van kinderen is een goede samenwerking tussen leerkracht, kind en ouder van het grootste belang. De leerkracht neemt hier een actieve rol in en voelt zich verantwoordelijk. We sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Ouders en kinderen denken mee en samen zoeken we naar de beste aanpak. Indien nodig maken we gebruik van expertise van deskundigen. LEES MINDER
veiligheid
respect
samen
Wat is de werkwijze van KBS 't Schoolhuys voor sociale ontwikkeling?
KBS 't Schoolhuys gebruikt het programma ‘de Vreedzame School’ om het sociale en emotionele klimaat te versterken. Kinderen leren verantwoordelijkheid en tonen betrokkenheid naar elkaar. Leerlingen leren hun conflicten zelf of met behulp van mediatoren op te lossen. Taakspel wordt vanaf groep 3 ingezet om een goede werkhouding en taakaanpak te stimuleren. Door positief gedrag te belonen, leren kinderen deze werkhouding vast te houden en zelfstandig te werken.
Welke registratievormen gebruikt KBS 't Schoolhuys om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS 't Schoolhuys gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, het leerlingvolgsysteem Dorr en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.