De Fontein Houten in Houten

Het team van De Fontein Houten in Houten

Current section: team
Bronmos 2
3994 Houten

Zie hier hoe het team van De Fontein Houten is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Fontein Houten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Fontein Houten bij jullie?

Ontdek hoe goed De Fontein Houten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Fontein Houten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.1%)
Man (5.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Fontein Houten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (17.6%)
45-55 jaar (35.3%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Fontein Houten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Management (11.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Fontein Houten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op De Fontein Houten

Bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten, zoals bij ziekte of gepland verlof, zetten wij onze betrouwbare PiO-pool in. Deze pool bestaat uit gekwalificeerde en bevoegde onderwijsprofessionals die klaarstaan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Mochten er onverhoopt geen geschikte invallers beschikbaar zijn en de afwezigheid kan niet intern worden opgevangen, dan kunnen klassen tijdelijk worden opgesplitst. Uw kind krijgt dan les binnen een andere vertrouwde groep, onder begeleiding van een bekende leerkracht. Dit zorgt voor minimale verstoring van het leerproces. In uitzonderlijke gevallen waarin het splitsen van groepen niet mogelijk is, kan worden besloten een groep tijdelijk vrij te geven. In alle scenario's informeren wij u als ouder direct en transparant over de genomen maatregelen. De communicatie met ouders staat bij ons hoog in het vaandel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team: Specialisten voor Extra Ondersteuning op De Fontein Houten

5

Taal en Rekenen: Ontwikkeling met Expert Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Meer- en Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Fontein Houten geloven we dat elk kind wil leren en zich wil ontwikkelen. Soms is daar extra ondersteuning bij nodig, bijvoorbeeld bij sociaal-emotionele vraagstukken, leerproblemen, lichamelijke uitdagingen of wanneer een kind meer uitdaging zoekt. Om optimaal aan te sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, werken we met vier ontwikkelingssporen: rood, blauw, oranje en groen. Afspraken over de aanpak leggen we vast in een groepsplan. In overleg met de intern begeleider kan een individueel handelingsplan worden opgesteld. Voor leerlingen die moeite hebben met lezen en spellen, ook na extra begeleiding, hanteren we het dyslexieprotocol. We informeren ouders proactief over de voortgang. Een diagnose van dyslexie kan door een GZ-psycholoog worden gesteld; de school beschikt hiervoor niet over een eigen budget. De Fontein blinkt uit in het signaleren van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong vanaf groep 1. We bieden uitdagende activiteiten, zoals onderzoeksopdrachten en filosofie, aan in onze Challengegroep. Dit is een klas die groepen overstijgt en waar kinderen met gelijke leerbehoeften samenwerken aan uitdagende projecten. Daarnaast bieden we 'Day a Week School' aan, een initiatief van Fluenta scholen Houten. Dit programma is gericht op cognitief getalenteerde leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Eén dag per week komen drie groepen van 18 leerlingen samen. De interactie met ontwikkelingsgelijken is hierbij essentieel voor hun groei.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Meer- en Hoogbegaafdheid Specialist

Toelichting van de school:

Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, krijgen bij ons de aandacht die ze verdienen. We focussen op welbevinden en een positieve ontwikkeling, waarbij we rekening houden met eventuele leer- of lichamelijke uitdagingen. Een goede samenwerking tussen leerkrachten en de intern begeleider is hierbij cruciaal. Via het Looqin-programma monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van vragenlijsten. Tijdens kindgesprekken scoren leerlingen hun eigen bevindingen, die worden opgenomen in hun portfolio. Onze gedragsspecialist werkt nauw samen met de intern begeleider en collega's om de aanpak te optimaliseren. We onderhouden ook contacten met het samenwerkingsverband en het sociaal team Houten. Daarnaast worden leerlingen begeleid door betrokken kindercoaches, in nauwe samenwerking met zowel ouders als school, om een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Prestaties

Beschikbare specialisten:

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
handvaardigheidslokaal

Navigeer Leerlingenvervoer Houten: Uw Gids voor Educatieve Mobiliteit

Officiële Informatie en Toekomstplannen voor Ondersteuning

Ontdek hoe de gemeente Houten leerlingen ondersteunt die niet zelfstandig naar school kunnen reizen. Dit geldt voor kinderen met specifieke behoeften, zoals door ziekte, een handicap of gedragsproblemen. De gemeente evalueert eerst de fietsmogelijkheden, gevolgd door het openbaar vervoer. Indien zelfstandig reizen niet haalbaar is, kunnen reiskosten voor begeleiding met de fiets of het openbaar vervoer worden vergoed. Ook het brengen en halen met eigen vervoer behoort tot de mogelijkheden. In specifieke gevallen kan leerlingenvervoer met een taxibusje worden geregeld. De gemeente werkt nauw samen met u om de meest geschikte oplossing te vinden. Om in aanmerking te komen voor leerlingenvervoer, moet aan vier voorwaarden worden voldaan. Ten eerste mag uw kind niet zelfstandig naar school kunnen reizen vanwege medische, fysieke of gedragsspecifieke redenen. Ten tweede moet uw kind woonachtig of verblijvend zijn binnen de gemeente Houten. Ten derde dient de gekozen school de dichtstbijzijnde passende onderwijsinstelling te zijn. Ten slotte moet de afstand tussen uw woonadres en de school minimaal 6 kilometer bedragen. Voor gedetailleerde informatie over de geschiktheid van uw kind en de beschikbare opties, kunt u rechtstreeks contact opnemen met de gemeente Houten via leerlingenvervoer@houten.nl of telefonisch via 030 639 2611. Meer details zijn te vinden op de officiële website van de gemeente. Op Basisschool De Fontein in Houten investeren we continu in ons onderwijsaanbod. We streven ernaar om binnen de klas de benodigde ondersteuning te bieden aan alle leerlingen, met name aan degenen die extra hulp nodig hebben. Dit doen we door het inzetten van experts, specialisten en speciaal opgeleide leerkrachten die ervaren zijn in het begeleiden van leerlingen binnen de reguliere groepen. Daarnaast stimuleren we gespreid leiderschap en de ontwikkeling van expertise binnen ons voltallige schoolteam. Dit zorgt ervoor dat we flexibel kunnen inspelen op de individuele leerbehoeften van elk kind en een stimulerende leeromgeving garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat Zijn De Kernambities Van Ons Schoolplan voor 2023-2024?

Ons schoolplan voor het schooljaar 2023-2024 focust op de verdere borging van ervaringsgericht onderwijs en de effectieve implementatie van co-teaching in alle klassen. We evalueren ons schoolplan stelselmatig aan de hand van vijf cruciale kwaliteitsvragen: Voeren we de juiste activiteiten uit? Verrichten we deze activiteiten op een correcte wijze? Hoe meten we onze voortgang? Wat is de perceptie van betrokkenen? En hoe integreren we deze inzichten in onze dagelijkse praktijk? Daarnaast versterken we de principes van 'Leader in Me' binnen onze schoolcultuur. Op het gebied van kunst en cultuur streven we ernaar ateliers te integreren in de jaarlijkse planning, waarbij de inhoud nauw aansluit bij de projecten binnen de teams. Voor rekenen hebben we een schoolbreed plan van aanpak opgesteld om het rekenonderwijs op De Fontein te optimaliseren. Tot slot waarborgen we een doorlopende leerlijn voor Close Reading, essentieel voor de taalontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe Monitoren We de Schoolkwaliteit Middels Ouder- en Leerlingenenquêtes?

Voor een diepgaand inzicht in onze schoolkwaliteit maken we gebruik van het evaluatie-instrument 'Werken Met Kwaliteitskaarten Primair Onderwijs' (WMKPO). Dit omvat onder andere tevredenheidspeilingen onder ouders, leerlingen en leerkrachten, evenals vragenlijsten over sociale veiligheid voor onze leerlingen. De leerlingen (groep 5 t/m 8) en medewerkers vullen de peilingen jaarlijks in. Ouders worden om het jaar bevraagd; in 2024 zullen wij ook hen een uitgebreide vragenlijst doen toekomen. Specifieke aandacht voor burgerschapsonderwijs: Op De Fontein bereiden we kinderen voor op hun maatschappelijke rol, nu en in de toekomst. Dit vereist kennis van en inzicht in algemeen aanvaarde normen en waarden, en hoe hiernaar te handelen. We besteden actief aandacht aan democratie (kinderen ervaren dat hun stem telt), solidariteit (opkomen voor eigen en andermans belangen), diversiteit (verschillende perspectieven begrijpen en een eigen mening vormen) en vrijheid en gelijkheid (leren van de waarden van de democratische rechtsstaat, beginnend met schoolregels en uitbreidend naar de omgeving).

Hoe Realiseren We Onze Educatieve Doelstellingen en Bevorderen We Leerlingparticipatie?

Binnen onze school opereren we met een leerlingenraad, die wij intern aanduiden als het 'Leerlingen Lighthouse Team'. Dit team, bestaande uit gekozen groepsvertegenwoordigers van groep 5 tot en met 8, komt periodiek bijeen om schoolzaken te bespreken. Zij verzamelen input vanuit hun groepen en communiceren de uitkomsten terug, wat essentieel is voor het onderwijzen van democratisch burgerschap. Een tastbaar succes hiervan is de verbeterde afvalscheiding op school. Dit schooljaar richten we ons specifiek op het beperken van tractaties binnen de school en het verkennen van de aanleg van een moestuin om de kennis over gezonde voeding bij leerlingen te vergroten. Daarnaast faciliteren we in elke groep kringgesprekken over besluitvorming, geheel in lijn met de 'Leader in Me'-filosofie.

Downloaden

Jonge Kind Programma op Basisschool De Fontein Houten

Toelichting van de school

Basisschool De Fontein in Houten biedt een rijke en stimulerende leeromgeving voor de allerkleinsten. Ons jonge kind programma is speciaal ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. Wij geloven in een aanpak waarbij spelenderwijs leren centraal staat. Kinderen ontdekken hun talenten en ontwikkelen zich op sociaal, emotioneel en cognitief gebied. Ons team van toegewijde leerkrachten zorgt voor een veilige en inspirerende omgeving waar elk kind zich gezien en gehoord voelt. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren. Op De Fontein Houten stimuleren we nieuwsgierigheid en creativiteit, zodat uw kind met plezier de wereld ontdekt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op De Fontein Houten?

Basisschool De Fontein Houten biedt een breed scala aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke programma's die gericht zijn op de ontwikkeling van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Onze aanpak is afgestemd op de behoeften van elk kind, met aandacht voor spelend leren en ontdekken. Via onze partnerschappen zorgen we voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Leer meer over hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren en een solide basis leggen voor hun toekomst.

Basisschool De Fontein Houten biedt een breed scala aan extra ondersteuning en stimulerende activiteiten voor jonge kinderen. Dit omvat specifieke programma's die gericht zijn op de ontwikkeling van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Onze aanpak is afgestemd op de behoeften van elk kind, met aandacht voor spelend leren en ontdekken. Via onze partnerschappen zorgen we voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Leer meer over hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren en een solide basis leggen voor hun toekomst.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Houten

Met welke organisaties werkt De Fontein Houten samen voor het jonge kind programma?

Om een optimale ontwikkeling en begeleiding voor jonge kinderen te garanderen, werkt Basisschool De Fontein Houten nauw samen met KMN Kind en Co. Deze samenwerking richt zich specifiek op peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in Houten. Via KMN Kind en Co bieden we kinderen een gestructureerde en speelse voorbereiding op de basisschool. Dit partnerschap zorgt voor een consistente aanpak en gedeelde expertise in de vroege kinderjaren. Bezoek de website van KMN Kind en Co voor meer informatie over hun aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen in Houten.

Om een optimale ontwikkeling en begeleiding voor jonge kinderen te garanderen, werkt Basisschool De Fontein Houten nauw samen met KMN Kind en Co. Deze samenwerking richt zich specifiek op peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in Houten. Via KMN Kind en Co bieden we kinderen een gestructureerde en speelse voorbereiding op de basisschool. Dit partnerschap zorgt voor een consistente aanpak en gedeelde expertise in de vroege kinderjaren. Bezoek de website van KMN Kind en Co voor meer informatie over hun aanbod en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen in Houten.

Team | De Fontein Houten in Houten | [2025] Schoolregister