De Fontein Houten
Bronmos 2
3994 KA Houten

Schoolweging

Schoolweging
25.05
Spreiding
6.42

De schoolweging van De Fontein Houten is 25,05 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,3% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm (85%) duidelijk. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,6%), beheerst vrijwel elke leerling de basisvaardigheden. Dit resultaat onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs voor diverse leerniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke norm van 53,8%. Dit percentage ligt weliswaar onder het regionale gemiddelde (64,0%), maar toont aan dat de school effectief uitdaagt tot hogere prestaties. De combinatie van differentiatie en doelgericht lesgeven draagt hier waarschijnlijk aan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: 40,7% havo/vwo-advies (18,5% havo, 11,1% havo/vwo, 11,1% vwo) tegenover 29,6% vmbo-advies. Het percentage vwo-advies (11,1%) ligt weliswaar onder het landelijk gemiddelde (18,6%), maar de combinatie vmbo-(g)t/havo-advies (18,5%) benadrukt de aandacht voor doorlopende leerlijnen. Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan regionale vergelijkingen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.93176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de kinderen door ze in de klas te observeren, met ze in gesprek te gaan en formatieve toetsen af te nemen. Naast de formatieve evaluatiemomenten maken wij ook gebruik van methode en CITO toetsen. Vanuit het principe handelingsgericht werken evalueert het team het gehele jaar door wat de kinderen ons laten zien in hun ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (12,9% vs. 11,8% landelijk), terwijl 25,8% boven het advies presteert. Deze cijfers passen bij het zorgvuldige adviesproces met drie gespreksmomenten, zoals beschreven in het schoolbeleid. De school hanteert hiermee een ambitieus maar realistisch doorstroombeleid.

Sociale ontwikkeling

Op De Fontein word je de beste versie van jezelf! Je “goed in je vel voelen” is een voorwaarde om tot betrokkenheid en ontwikkeling te komen. Welbevinden ontstaat wanneer kinderen geholpen worden bij het verwerken van hun ervaringen, zodat ze hun eigen situatie beter leren begrijpen. Het welbevinden van kinderen die het gevoel hebben weinig te kunnen of iets niet te durven, is niet optimaal. Zij komen hierdoor meestal moeilijk of niet tot een betrokken activiteit. Wij creëren een positief pedagogisch klimaat in onze school, waar elk kind zich veilig en thuis voelt. Dit doen we door veel met de kinderen te praten (kindgesprekken) en hen te observeren. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de dagelijkse schoolpraktijk. Het welbevinden bespreken we regelmatig met de kinderen en hun ouders. In ons schoollied wordt beschreven wat wij belangrijk vinden: Op het plein van De Fontein daar staat een hoge boom die is niet als de anderen zo heel gewoon want 7 gewoonten, die geven je vertrouwen Die geven je vertrouwen in jezelf Wees proactief en kijk naar het doel. Denk win-win dat geeft een goed gevoel Denk win-win, dan win je allebei Eerst begrijp ik jou, dan begrijp jij mij Op het plein van De Fontein daar staat een hoge boom die is niet als de anderen zo heel gewoon Want 7 gewoonten, laten je groeien laten je groeien als een boom De planning wordt door jou beheerst belangrijke zaken doe je eerst werken, spelen en niet omgekeerd Zó krijg je al je werk geleerd Op het plein van De Fontein daar staat een hoge boom die is niet als de anderen zo heel gewoon Want 7 gewoonten, laten je stralen die laten je stralen als een ster Samen zorgen voor synergie Met elkaar meer energie Houd je zaag scherp elke dag Zorg voor jezelf, met een lach LEES MINDER

Denk win-win

Empathische communicatie

Creatieve samenwerking

Wat is de werkwijze van De Fontein Houten voor sociale ontwikkeling?

De Fontein Houten begeleidt elk kind individueel en creëert een omgeving waarin kinderen zich thuis voelen en optimaal kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt aan de hand van de principes van ‘The Leader in Me’, gebaseerd op de zeven eigenschappen van Stephen Covey, waarmee kinderen leren (samen) te leven en werken. De school werkt met het leerlingvolgsysteem Looqin, waarbij naast individuele prestaties ook de sociaal-emotionele kant van het kind wordt bekeken en de resultaten hiervan worden afgezet tegen de prestaties. Hierbij staat de groep centraal, maar wordt tegelijkertijd de individuele betrokkenheid gestimuleerd door diep leren en persoonlijke aandacht.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Fontein Houten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Fontein Houten gebruikt Looqin om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Fontein Houten?

De Fontein Houten gebruikt de methoden 'The Leader in Me' en 'Happy Kids!' voor sociaal-emotioneel leren.