Christelijke basisschool De Triangel Houten
Jukveld 2
3993 GA Houten

Schoolweging

Schoolweging
23.68
Spreiding
6.49

De schoolweging van De Triangel Houten is 23,68 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De Triangel scoort met 95,73% ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Deze stabiele prestatie – al jaren boven de 95% – onderstreept de onderwijskwaliteit, zelfs bij teruglopende leerlingaantallen. Regionaal is dit een der hoogste scores.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 64,96% leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de eigen signaleringswaarde van 58,9%. Dit duidt op effectieve differentiatie, vooral opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23,68). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 67,66%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweeslag: 30,76% havo/vwo- en vwo-advies (vs. 29,54% regio), maar tegelijk 30,76% vmbo-advies (vergelijkbaar met regio). Het opvallende aandeel dubbele adviezen (23,08% havo/vwo) past bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem zoals beschreven in het schoolplan. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan landelijk (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Triangel HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.56176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Triangel vinden we het van groot belang te kijken naar de ontwikkeling van de leerling en hierop in te spelen met ons onderwijs. We ontwikkelen onze groepsplannen tot prettige documenten waar informatie instaat die noodzakelijk is voor ons onderwijs. In de onderbouw zie je dagelijks resultaat. De kunst is deze te signaleren, te observeren en met het onderwijs aan te sluiten bij de resultaten van de verschillende leerlingen. Een instrument dat wij gebruiken is Kijk. Dit is een observatiewijzer die aangeeft welke ontwikkeling een leerling maakt ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. De resultaten hiervan worden tweemaal per jaar besproken met de leerling en ouder(s). In de hogere groepen is het, naast signaleren en observeren, ook mogelijk de dagelijkse resultaten objectief te meten met toetsen. De kennisdoelen kunnen met toetsen eenvoudig worden afgevinkt. Over vaardigheidsdoelen daartegen wordt het gesprek aangegaan naar aanleiding van observaties en gedrag. Bij de instructie aan de leerlingen wordt het EDI model gehanteerd. EDI betekent Expliciet Direct Instructiemodel. Dit model gaat uit van doelgericht onderwijs in relatie tot effectieve instructie en het activeren van leerlingen. Het schooljaar verdelen we in vier periodes van ongeveer 10 weken. Jaarlijks voeren we viermaal, na elke lesperiode, een leerling- dan wel groepsbespreking met de intern begeleider en de leerkracht(en) Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) Bij inschrijving van een leerling wordt een dossier in Parnassys, ons digitale leerlingvolgsysteem, aangelegd. De gegevens in dit dossier zijn vertrouwelijk. De (daartoe gerechtigde) ouders kunnen de gegevens, resultaten, gespreksverslagen en absentie van hun eigen kind inzien via het ouderportaal. Wanneer het noodzakelijk wordt geacht dat gegevens van leerlingen worden ingezien door anderen, dan zal hiervoor eerst toestemming moeten worden gevraagd bij de ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomde onder advies door (vs. 11,81% landelijk), terwijl 42,86% boven het advies presteerde – ruim boven de regionale 25,27%. Dit bevestigt het in het schoolondersteuningsprofiel genoemde ‘ambitieuze advisering’. De 57,14% die op advies zit, weerspiegelt accurate plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Leerlingen boeken meer resultaten dan de opbrengsten die te meten zijn met toetsen. Wij willen kinderen de liefde voor God, zijn liefde voor ons en de liefde voor elkaar bijbrengen en voorleven. Wij onderwijzen ze in sociaal gedrag en omzien naar elkaar. Ook vieren we met de hele school gezamenlijke weekopeningen, maandsluitingen en vieringen rondom feestdagen of thema's in de speelzaal, kerk of theater in Houten.

Liefde & Vertrouwen

Kwaliteit

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool De Triangel Houten voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Christelijke basisschool De Triangel Houten zijn gebaseerd op PBS (Positive Behavior Support). Door middel van zelfgemaakte filmpjes en picto- of fotokaarten wordt op verschillende manieren en momenten gedemonstreerd welk gedrag gewenst en ongewenst is binnen de school. Daarnaast ondersteunen 'Goed van Start' en wetenschappelijke modellen de werkwijze in de omgang, opvoeding en onderwijzing van de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool De Triangel Houten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke basisschool De Triangel Houten gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool De Triangel Houten?

Christelijke basisschool De Triangel Houten gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed van Start, KWINK en wetenschappelijke modellen.