Kindcentrum de Doolgaard

Het team van Kindcentrum de Doolgaard in Horst

Current section: team
Doolgaardstraat 24
5961 Horst

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Doolgaard is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Doolgaard. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Doolgaard bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Doolgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Doolgaard zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Doolgaard. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.2%)
25-35 jaar (29.7%)
35-45 jaar (18.9%)
45-55 jaar (16.2%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Doolgaard werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.3%)
Direct ondersteunend personeel (15.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (2.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Doolgaard gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Leerkrachten op Kindcentrum de Doolgaard: Onze Aanpak

Kindcentrum de Doolgaard zet zich in voor een consistente onderwijservaring, zelfs bij kortdurende afwezigheid van leerkrachten. We organiseren kleinere, kortlopende vervangingen intern om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Dit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van afwezige leerkrachten. Voor langdurige afwezigheden, die langer dan een week duren, maken we gebruik van een gespecialiseerde bovenschoolse vervangerspool. Hoewel we ons uiterste best doen om altijd voldoende gekwalificeerde vervangers beschikbaar te hebben, erkennen we dat dit een uitdaging kan zijn in de huidige onderwijsmarkt. We streven ernaar om de impact op de leerlingen te minimaliseren. In gevallen van onvoorziene afwezigheden, waarbij vervanging op de eerste dag niet direct mogelijk is, zullen we creatieve oplossingen zoeken. Dit kan betekenen dat leerlingen tijdelijk worden opgevangen in andere klassen. Mocht er geen alternatieve oplossing gevonden kunnen worden, dan informeren we ouders zo spoedig mogelijk over eventuele groepsafwezigheid, zodat u zelf opvang kunt regelen. Bij langdurige vervangingssituaties hanteren we een beleid van flexibele groepsindelingen om de belasting eerlijk te verdelen. Ons doel blijft altijd om alle leerlingen op Kindcentrum de Doolgaard te laten deelnemen aan het onderwijs. Tot op heden is het ons gelukt om de continuïteit van het onderwijs voor vrijwel alle leerlingen te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Extra Ondersteuning

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Studiehulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum de Doolgaard geloven we in een sterke basis voor elke leerling. Onze toegewijde specialisten bieden gerichte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Met een team van experts, waaronder een intern begeleider, rekenspecialist, remedial teacher en taalspecialist, zorgen we ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om uit te blinken. We zetten ons in voor zowel extra ondersteuning als uitdaging voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze gespecialiseerde aanpak garandeert dat leerlingen de vaardigheden ontwikkelen die essentieel zijn voor hun academische en persoonlijke groei. We focussen op individuele behoeften om zo het maximale potentieel te ontsluiten.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Emotionele Groei
Remedial Teacher voor Sociaal Welzijn
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Persoonlijke Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop bij Kindcentrum de Doolgaard. Ons team van specialisten ondersteunt de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Met de expertise van onze intern begeleider, remedial teacher en specialist meer- en hoogbegaafdheid, creëren we een veilige en stimulerende omgeving. Hierin kunnen leerlingen floreren en sociale vaardigheden ontwikkelen. We bieden begeleiding bij het omgaan met emoties, het opbouwen van positieve relaties en het vergroten van zelfvertrouwen. Dit draagt bij aan een harmonieuze schoolervaring voor iedereen.

2

Gedrag en Werkhouding: Focus op Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Positief Gedrag
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en positief gedrag zijn cruciaal voor succesvol leren. Kindcentrum de Doolgaard biedt hiervoor gerichte ondersteuning. Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken samen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van effectieve studievaardigheden en een positieve leerhouding. We bieden praktische strategieën en begeleiding. Dit zorgt voor een omgeving waarin leerlingen zich kunnen concentreren, taken effectief aanpakken en hun leerdoelen bereiken. We streven naar een optimale leeromgeving voor elke leerling.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Lichaamsbewustzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Motorische Vooruitgang

Toelichting van de school:

Kindcentrum de Doolgaard besteedt aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleider biedt ondersteuning om de grove en fijne motoriek te verbeteren, wat essentieel is voor veel schoolse activiteiten en algemene ontwikkeling. We stimuleren beweging en lichaamsbewustzijn. Door gerichte oefeningen en spelvormen helpen we leerlingen hun fysieke vaardigheden te ontwikkelen en zelfvertrouwen op te bouwen. Een gezonde motorische ontwikkeling draagt bij aan een actieve levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in dienst hebben voor directe medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe professionals. Bij specifieke behoeften op dit gebied, zorgen we voor een vlotte doorverwijzing en coördinatie met de juiste zorgverleners. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen blijven onze topprioriteit. Onze school is uitgerust om een veilige omgeving te bieden, en we staan klaar om de nodige ondersteuning te faciliteren in samenwerking met ouders en externe experts.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning op Maat bij Kindcentrum de Doolgaard

Ons Toewijde Team voor Uw Kind

Bij Kindcentrum de Doolgaard geloven we sterk in de kracht van inclusief onderwijs. We streven ernaar een leeromgeving te creëren waarin elk kind, ongeacht extra ondersteuningsbehoeften, zich thuis voelt en optimaal kan ontwikkelen, dichtbij huis. "Every learner matters and matters equally." Onze ambitie is om passend onderwijs vanzelfsprekend te maken voor elk kind in Horst. We zetten ons volledig in om uw kind de best mogelijke educatieve ervaring te bieden. Bij Kindcentrum de Doolgaard staan ouders centraal. Wanneer uw kind extra begeleiding nodig heeft die verder gaat dan het reguliere lesaanbod, betrekken we u altijd actief bij het proces. Uw inzichten en wensen zijn essentieel, en u behoudt te allen tijde de regie over de gemaakte keuzes. De Wet Passend Onderwijs: Kansen voor Elk Kind Sinds 1 augustus 2014 faciliteert de Wet Passend Onderwijs de kansen voor een optimale ontwikkeling van elk kind. Dit betekent onderwijs op maat, afgestemd op de unieke behoeften van elk kind, met of zonder extra ondersteuning. Schoolbesturen hebben een zorgplicht om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, dichtbij huis of indien nodig op een andere geschikte school. Samenwerkingsverbanden, zoals Passend Onderwijs Noord-Limburg waar onze Dynamiek Scholengroep deel van uitmaakt, ontvangen het budget en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van passend onderwijs. Ons samenwerkingsverband omvat acht gemeenten in Noord-Limburg, waaronder Horst aan de Maas. Het doel is om kwalitatief hoogwaardig primair onderwijs te garanderen voor alle kinderen in de regio. Waar mogelijk bieden reguliere basisscholen extra ondersteuning. Scholen en leerkrachten worden continu bijgeschoold om ook kinderen met specifieke ondersteuningsvragen optimaal te kunnen begeleiden. Expertise uit het speciaal onderwijs is hierbij beschikbaar, terwijl speciale voorzieningen voor een beperkte groep kinderen behouden blijven. De kernboodschap is: regulier onderwijs als het kan, speciaal onderwijs als het noodzakelijk is. De afspraken over ondersteuning in onze regio zijn vastgelegd in het ondersteuningsplan, te vinden via: https://www.swvpo.nl/ondersteuning/ondersteuningsplan/. Elk schoolbestuur bepaalt zelf de invulling van extra ondersteuning, inclusief de inzet van ambulante expertise en eventuele gezamenlijke arrangementen. Passend Onderwijs binnen Dynamiek Scholengroep Dynamiek Scholengroep zet zich in om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden in hun eigen leefomgeving. De middelen voor extra ondersteuning worden deels beheerd door het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) en deels toegewezen aan de individuele scholen. Door de inrichting van een Kwaliteitsteam per school en de samenwerking tussen deze teams, voorzien we in de basisondersteuning (niveau 1 en 2). In overleg met het BKT kan externe expertise ingeschakeld worden, en soms is het nodig om een kind in multidisciplinair verband te bespreken. Het Ondersteuningsloket op bovenschools niveau faciliteert de multidisciplinaire bespreking van leerlingen. Dit is waardevol wanneer vanuit verschillende perspectieven naar 'ondersteuning op maat' wordt gekeken, er een mogelijke plaatsing in het sbo of so overwogen wordt, of wanneer alle betrokken partijen samenwerken aan één plan voor het kind en het gezin. Het Ondersteuningsloket staat onder leiding van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC-er), wat zorgt voor een gecoördineerde aanpak. Passend Onderwijs op Kindcentrum de Doolgaard Binnen ons kindcentrum hanteren we de volgende ondersteuningsniveaus: Basisondersteuning: Niveau 1: Standaard basisondersteuning binnen het regulier basisonderwijs. Niveau 2: Lichte ondersteuning zonder additionele middelen, ter aanvulling op het reguliere basisonderwijs. Extra Ondersteuning: Niveau 3: Inzet van externe expertise, met een individueel ontwikkelingsperspectief (OPP). Voor kinderen in dit niveau zijn ook arrangementen mogelijk, zoals deelname aan het Speciaal BasisOnderwijs (SBO) met een geldige toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het samenwerkingsverband. Niveau 4: Plaatsing in het SBO (Speciaal BasisOnderwijs), met lichte ondersteuning, al dan niet met aanvullende middelen. Niveau 5: Plaatsing in het SO (Speciaal Onderwijs). Ons toegewijde kwaliteitsteam coördineert de ondersteuning, zowel intern als extern, om de best mogelijke resultaten voor uw kind te waarborgen. Toekomstvisie: Inclusief Onderwijs voor Alle Kinderen Wij zien een toekomst waarin inclusief onderwijs de norm is. Een toekomst waarin kinderen opgroeien in hun eigen wijk, leren van en met elkaar, en niet geïsoleerd raken vanwege hun specifieke behoeften. Dit vraagt om een cultuurverandering, waarbij medewerkers en de school zich continu ontwikkelen. Onze visie is een toekomst met minder gespecialiseerde voorzieningen, hoewel deze voor specifieke behoeften altijd nodig zullen blijven. We zetten stappen naar een meer inclusieve leeromgeving, waarbij wederzijds begrip en acceptatie centraal staan. Dit vereist een sterke wil, diepgaande expertise en een inclusieve mindset in het DNA van onze school. Ouder- en Jeugdsteunpunt Noord-Limburg Voor vragen, advies of een luisterend oor over onderwijs en ondersteuning, kunt u terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt Noord-Limburg. Deze steunpunten, per samenwerkingsverband, zijn er om u als ouder of leerling te ondersteunen en wegwijs te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan voor de komende jaren?

Voor de schoolplanperiode 2025-2029 hebben we, in nauwe samenwerking met alle betrokkenen, onze ontwikkelingsfocus bepaald. Onze ambities zijn gericht op de beloftes die we dagelijks waarmaken voor elk kind. We streven naar continue vernieuwing en verbetering, voortbouwend op onze huidige ontwikkelingen. Onze belangrijkste doelstellingen zijn onderverdeeld in vier kerngebieden: onderwijskwaliteit, de ontwikkeling naar een verbindend kindcentrum, het versterken van onze professionele cultuur en het maximaliseren van het leerpotentieel van elk kind. Binnen onderwijskwaliteit richten we ons op het behalen van bovengemiddelde onderwijsresultaten, de verdere implementatie van onze kwaliteitscyclus en de doorontwikkeling van vakintegratie. Dit alles met een focus op lees- en rekenonderwijs, burgerschap en digitale geletterdheid, om zo te werken vanuit hoge verwachtingen.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waar ligt de focus voor schooljaar 2025-2026?

Op Kindcentrum de Doolgaard werken we met gespecialiseerde expertiseteams voor onder andere Taal, Rekenen en Lezen. Deze teams waarborgen een krachtig en passend onderwijsaanbod voor alle leerlingen, ondersteund door actuele kwaliteitskaarten en ons Doolgaardhandboek. Voor schooljaar 2025-2026 ligt onze prioriteit bij het optimaliseren en borgen van de basiskwaliteit, met voortdurende aandacht voor de acties uit het lopende jaarplan. Daarnaast zetten we in op betekenisvoller thematisch onderwijs, waarbij kinderen vanuit intrinsieke motivatie leren en ontdekken. We streven naar een soepele doorgaande lijn van 0-12 jaar en een sterke educatieve samenwerking met ouders. Verder willen we onze professionele cultuur versterken door leiderschap te verbreden en teamvitaliteit te bevorderen. We werken aan een inclusieve leeromgeving en optimaliseren onze rapportagesystemen, zoals MijnRapportfolio, om de ontwikkeling van elk kind breed in beeld te brengen. De voortgang van onze doelen wordt maandelijks besproken binnen het kwaliteitsteam en met de directie, waarbij we bijsturen waar nodig en de resultaten evalueren tijdens studiedagen.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Kindcentrum de Doolgaard

Toelichting van de school

Kindcentrum de Doolgaard heet u van harte welkom. Wij bieden een unieke combinatie van kinderopvang en basisonderwijs onder één dak, wat zorgt voor een naadloze ontwikkeling voor uw kind. Onze integrale aanpak bevordert een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool. Kinderen raken al vroeg vertrouwd met de schoolse omgeving en medewerkers, wat bijdraagt aan een veilige en stabiele start. Bij ons kunnen kinderen van 0 tot 13 jaar leren, spelen en samenwerken. We garanderen een doorlopende leerlijn die de ontwikkeling van baby tot tiener ondersteunt. De overgang van peuter naar kleuter wordt als zeer laagdrempelig ervaren, met één aanspreekpunt en één team voor alle opvoedkundige behoeften. Ontdek de voordelen van onze kindcentrumaanpak voor een optimale groei en ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum de Doolgaard voor jonge kinderen?

Kindcentrum de Doolgaard biedt uitgebreide ondersteuning voor jonge kinderen, inclusief gespecialiseerde kinderopvang en stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Dit alles binnen de veilige en vertrouwde omgeving van ons kindcentrum.

Kindcentrum de Doolgaard biedt uitgebreide ondersteuning voor jonge kinderen, inclusief gespecialiseerde kinderopvang en stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma's. Dit alles binnen de veilige en vertrouwde omgeving van ons kindcentrum.

Met welke partners werkt Kindcentrum de Doolgaard samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met erkende partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen versterken onze educatieve en zorgzame aanpak.

Wij werken nauw samen met erkende partners om een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen versterken onze educatieve en zorgzame aanpak.

Team | Kindcentrum de Doolgaard in Horst | [2025] Schoolregister