Kindcentrum de Doolgaard

De resultaten van Kindcentrum de Doolgaard in Horst

Current section: resultaten
Doolgaardstraat 24
5961 Horst

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Kindcentrum de Doolgaard, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Kindcentrum de Doolgaard bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Doolgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behaald Fundamenteel Niveau op Kindcentrum de Doolgaard

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimum van 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen als signaleringswaarde. Dit landelijke streefcijfer van 85% geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op Kindcentrum de Doolgaard zien we dat 91,14% van de leerlingen dit belangrijke fundamentele niveau behaalt. Dit overtreft de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat wijst op sterke basisvaardigheden binnen onze school. Vergeleken met het landelijk gemiddelde van 95,88% voor het fundamenteel niveau, presteren onze leerlingen uitstekend en voldoen ruim aan de door de inspectie gestelde eisen.

Grafiek

Grafiek laden...

Behaald Streefniveau op Kindcentrum de Doolgaard

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken voor het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van de school. Kindcentrum de Doolgaard heeft 43,25% van de leerlingen het streefniveau laten behalen. Dit resultaat wordt vergeleken met de landelijke signaleringswaarde van 47,1%, wat aangeeft hoe onze school presteert ten opzichte van vergelijkbare scholen. Hoewel het streefniveau een ambitieus doel is, streven we ernaar dit percentage jaarlijks te verbeteren en onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun verdere educatieve pad.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Kindcentrum de Doolgaard?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Bij Kindcentrum de Doolgaard kijken we naar de unieke capaciteiten van elk kind, de kwaliteit van ons onderwijs en de uitdagingen die de omgeving biedt. Ons doel is om het maximale potentieel van uw kind te ontsluiten. De aanleg en het tempo van het kind staan centraal bij het bepalen van het meest geschikte vervolgonderwijs. In januari ontvangt u van ons een onderbouwd schooladvies, gebaseerd op de leerresultaten van acht jaar basisschool en ons leerlingvolgsysteem. Dit advies, samen met de resultaten van de verplichte doorstroomtoets zoals Cito LIB, vormt de basis voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. De prestaties van onze leerlingen liggen over het algemeen op of boven het niveau dat verwacht mag worden, gezien de samenstelling van onze leerlingenpopulatie. Een succesvolle schoolkeuze betekent dat uw kind met plezier en zonder al te veel moeite goede resultaten behaalt in het voortgezet onderwijs. De doorstroom naar verschillende onderwijsniveaus varieert jaarlijks, mede afhankelijk van de groep 8 samenstelling. Wij onderhouden nauwe banden met het voortgezet onderwijs, met name met het Dendroncollege en Yuverta in Horst aan de Maas.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Kinderen Leren Samenleven en Samenwerken op Kindcentrum de Doolgaard

In de dynamische wereld van vandaag is sociale ontwikkeling cruciaal. Kindcentrum de Doolgaard bereidt kinderen uitstekend voor op hun rol in de samenleving door essentiële sociale vaardigheden te cultiveren. Kennis is belangrijk, maar wij geloven dat een bewuste levenshouding, respect voor diversiteit en zorg voor elkaar net zo fundamenteel zijn. Daarom stimuleren we actief samenleven en samenwerken, en geven we kinderen een sterk verantwoordelijkheidsgevoel mee voor de gemeenschap.

Samen leven en leren

Actief samenwerken

Zelfstandig leren en ontwikkelen

Hoe bevordert Kindcentrum de Doolgaard de sociale en maatschappelijke vaardigheden van uw kind?

Kindcentrum de Doolgaard hanteert het programma 'De Vreedzame School' om kinderen uit te rusten met essentiële sociale en burgerschapscompetenties. Dit programma is ontworpen om kinderen te leren democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te tonen voor elkaar en de gemeenschap, open te staan voor verschillen en de principes van onze democratische samenleving te begrijpen. Via dit programma leren kinderen hun mening te uiten, naar anderen te luisteren, compromissen te sluiten en kritisch te denken. Daarnaast maken we gebruik van het Cito-instrument 'Leerling in Beeld' om het sociaal-emotioneel functioneren van elk kind nauwkeurig in kaart te brengen. Dit instrument omvat digitale vragenlijsten voor zowel leerkrachten als leerlingen, wat de basis vormt voor waardevolle gesprekken over de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het bevordert eigenaarschap en stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig. Dit instrument biedt inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en sociaal gedrag van leerlingen, met signaalscores voor diverse categorieën zoals een veilige leeromgeving, sociaal en cognitief zelfbeeld, schoolbeleving, sociale veiligheid, pro-sociaal gedrag, afwezigheid van pestgedrag en gedrag tijdens de les.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het monitoren van sociale vooruitgang?

Kindcentrum de Doolgaard monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van het 'Leerling in Beeld' instrument, specifiek de sociaal-emotionele vragenlijst.

  • Leerling in beeld: sociaal-emotionele vragenlijst

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Doolgaard?

Op Kindcentrum de Doolgaard wordt de effectieve methode 'De Vreedzame School' ingezet om sociaal-emotioneel leren te bevorderen.

  • Vreedzame school

Inspectierapport Kindcentrum de Doolgaard: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie met betrekking tot Kindcentrum de Doolgaard in Horst. Dit rapport biedt een gedetailleerd overzicht van de prestaties en de kwaliteit van het onderwijs. Wij streven naar uitmuntendheid en transparantie. Via dit inspectierapport krijgt u inzicht in hoe Kindcentrum de Doolgaard presteert op diverse onderwijskundige aspecten, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Ons team van toegewijde professionals zet zich dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving. Het inspectierapport valideert onze inspanningen en helpt ons continu te verbeteren voor het best mogelijke onderwijs voor uw kind.

Resultaten | Kindcentrum de Doolgaard in Horst | [2025] Schoolregister