Kindcentrum de Doolgaard
Doolgaardstraat 24
5961 TS Horst

Schoolweging

Schoolweging
28.97
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Doolgaard is 28,97 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school behaalt met 91.1% ruimschoots het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs goed gewaarborgd blijft, ondanks de complexere populatie. Het resultaat ligt wel 4.7 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat past bij de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het behaalde streefniveau van 43.2% ligt onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, waarbij de school specifieke aandacht besteedt aan maatwerk voor leerlingen die net onder het streefniveau presteren. Het verschil met vergelijkbare scholen (-14.5 procentpunt) benadrukt dit aandachtspunt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktisch-theoretische doorstroom: 40.4% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t- of hoger advies. Opvallend is het relatief hoge percentage havo/vwo-adviezen (15.1% vs. 10.9% bij vergelijkbare scholen), wat aansluit bij de sterke begeleiding van meerbegaafde leerlingen. Het aandeel praktijkonderwijs (1.4%) blijft beperkt, wat de theoretische oriëntatie benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe DoolgaardGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zeggen uitsluitend toetsresultaten over het onderwijs van een school? En kan de kwaliteit van het onderwijs worden afgemeten aan het soort voortgezet onderwijs waaraan de leerlingen na acht jaar basisonderwijs gaan deelnemen? Wij vinden dat het maar ten dele kan. Ieder kind doorloopt zijn leerroute naar eigen mogelijkheden verbonden aan zijn instroomniveau. De kwaliteit van ons kindcentrum ligt in het feit dat ondanks alle uitdagingen rondom kinderen, meer kinderen op de reguliere basisschool kunnen blijven. Dat is volgens ons een zorgzame school die werkelijk kwaliteit levert. Een school waar elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft. Daarbij vinden we het zeker zo belangrijk dat een kind zich fijn voelt, met plezier presteert en met een tevreden gevoel kan terugkijken naar zijn tijd op kindcentrum de Doolgaard. We gebruiken de toetsen van het CITO Leerling in beeld om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende didactische vakgebieden te meten. Met Leerling in beeld brengen we snel en eenvoudig de groei van iedere groep of leerling in beeld. In één oogopslag zie je hoe het kind ervoor staat, plus de behaalde referentieniveaus. Leerling in beeld groeit letterlijk mee met het kind en zet ieder kind centraal. Het inzicht dat het teamlid krijgt met behulp van de analyses van de toetsresultaten maakt het mogelijk om het onderwijsaanbod gericht en bewuster te verbinden aan die leerdoelen die nog verdieping behoeven. Op de Doolgaard werken we volgens de richtlijnen en uitgangspunten van OPO (Opbrengstgericht Passend Onderwijs). Dat betekent dat wij per half jaar de cruciale leerdoelen vooraf vaststellen en ieder half jaar in een grote schoolbespreking bekijken of onze aanpak, ons onderwijs en onze inzet het juiste effect heeft gehad. Wat is de respons op de instructie geweest? Tussendoor doen we 2 keer een tussenevaluatie (kleine schoolbespreking) waarbij we de huidige stand van zaken bekijken. Doen we de juiste dingen? Of hebben onze kinderen een andere onderwijs- of ondersteuningsbehoefte. Wat betekent dit voor ons leerkrachthandelen, het programma of de aanpak? Bij de grote schoolbesprekingen maken we gebruik van de resultaten van de Leerling in Beeld toetsen (cito-leerlingvolgsysteem) .

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 40.4% van de leerlingen boven schooladvies scoort de school opvallend hoog (+15.2 procentpunt t.o.v. landelijk). Dit onderstreept de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende leerlijnen naar het Dendroncollege. Het percentage onderadvisering (19.2%) is hoger dan gemiddeld, wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Onze kinderen groeien op in een steeds complexere maatschappij. Ons kindcentrum vindt het van belang om haar kinderen op een goede manier hierop voor te bereiden. Onze kinderen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Vanuit onze identiteit vinden wij het belangrijk dat kinderen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en andersdenkenden, maar ook naar anderen omzien. In ons kindcentrum leren wij onze kinderen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen kinderen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. LEES MINDER

Samen leven

Samen werken

Zelfstandig leren

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Doolgaard voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Doolgaard maakt gebruik van de Vreedzame School, een methode die sociale en burgerschapscompetenties bevordert. Kinderen leren democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap, een open houding aan te nemen tegenover verschillen, en de principes van de democratische samenleving te begrijpen. De school gebruikt tevens het volginstrument sociaal-emotioneel functioneren (Cito leerling in beeld) om het zelfbeeld, welbevinden en sociale gedrag van leerlingen in kaart te brengen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Doolgaard om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Doolgaard gebruikt 'Leerling in beeld: sociaal emotionele vragenlijst' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Doolgaard?

Kindcentrum de Doolgaard gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.