Basisschool Openbare Basisschool Klim-Op in Hoornaar

Het team van Openbare Basisschool Klim-Op in Hoornaar

Current section: team
Dirk IV-plein 35
4223 Hoornaar

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Klim-Op is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Klim-Op. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Klim-Op bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Klim-Op bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Klim-Op gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Klim-Op: Altijd Onderwijs van Kwaliteit

Onze basisschool, Openbare Basisschool Klim-Op, staat garant voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een vaste leerkracht. Of het nu door ziekte of ander verlof komt, wij zorgen voor een naadloze overgang met gekwalificeerde vervangers. Om dit te waarborgen, investeert Klim-Op actief in het opbouwen en onderhouden van een eigen, betrouwbare pool van invalleerkrachten. Dit vergroot de kans op directe inzetbaarheid en minimaliseert onderbrekingen in het leerproces van onze 109 leerlingen. Indien onze interne invallerspool tijdelijk ontoereikend is, beschikt de schoolleiding over een reeks zorgvuldig overwogen alternatieven. Hierbij kan gedacht worden aan een beroep doen op een externe invalpool, het inschakelen van onderwijsassistenten of het vragen van ondersteuning aan collega's. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij langdurige afwezigheid, kunnen gepensioneerde leerkrachten worden benaderd of kan onderwijs tijdelijk worden georganiseerd door het rouleren van invallers over verschillende groepen. Dit alles met als doel de stabiliteit en kwaliteit van het onderwijs te maximaliseren. De prioriteit ligt altijd bij het waarborgen van een hoge onderwijskwaliteit. In situaties van overmacht, waarbij de school genoodzaakt is uw kind een dag thuis te vragen, informeren wij u zo spoedig mogelijk. Mocht u hierdoor opvangproblemen ondervinden, dan zal de school in het uiterste geval ondersteuning bieden bij het vinden van een passende oplossing.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij kijken elk jaar op welke manier wij ons onderwijs efficiënt kunnen organiseren. Hierbij spelen groepsgrootte en onderwijsbehoeften van onze leerlingen een belangrijke rol.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Klim-Op

3

Academische Groei: Taal en Rekenen op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
Taalspecialist voor een Sterke Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool Klim-Op zetten we vol in op de individuele ontwikkeling van elke leerling op het gebied van rekenen en taal. We bieden basisinstructie rekenen waarbij snelle leerlingen direct aan verrijkende opdrachten beginnen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij rekenen, ontvangen deze bij voorkeur binnen de klas. We streven ernaar om leerlingen zo lang mogelijk in de groep te houden en gebruiken diverse toetsen, zoals de Bareka, om de voortgang te meten. Een eigen leerlijn starten leerlingen pas vanaf het einde van groep 6. Voor taalverzorging volgen alle kinderen de methode 'Veilig Leren Lezen'. Risicoleerlingen in groep 2 starten met 'Bouw', wat doorloopt in groep 3. Bij leesproblemen in de groepen 3 tot en met 8 wordt extra oefentijd gegarandeerd, vastgelegd in een handelingsplan, met minimaal 60 minuten extra leestijd per week. Bij drie opeenvolgende E-scores op de Drie-minuten-toets kan dyslexieonderzoek worden aangevraagd voor passende ondersteuning. Alle leerlingen ontvangen basisinstructie voor taal- en spellinglessen van hun leerkracht. Bij onvoldoende Cito-scores in groep 3-8 stellen we een handelingsplan op, analyseren we de toetsen en bieden we ondersteuning en verlengde instructie, waarbij we gebruikmaken van diverse methoden die vallen onder ondersteuningsniveau 3.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Holistische Ontwikkeling
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Emotionele Intelligentie

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEL) van onze leerlingen. Met behulp van de methode Kwink stimuleren we competenties op het gebied van zelfmanagement, sociale vaardigheden en relatievaardigheden. Dagelijks besteden we aandacht aan deze belangrijke aspecten om de sociale en emotionele groei van elk kind te bevorderen. De voortgang monitoren we jaarlijks met LIB, wat concrete handelingsadviezen oplevert waar nodig.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Leerlingondersteuning
Intern Begeleider voor Schoolbrede Aanpak
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Leerstrategieën

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde collega's, met expertise op het gebied van gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling, staan klaar om te ondersteunen. Na overleg en afstemming met de coördinatoren kunnen zij ingeschakeld worden voor advies, observaties in de klas of deelname aan werkgroepen. Deze expertise komt met name van pas bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op specifieke gebieden, of wanneer de leerkracht behoefte heeft aan begeleiding bij gedragsvraagstukken in de klas.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs en Motorische Screening Specialist

Toelichting van de school:

Op onze locatie wordt bewegingsonderwijs gegeven door een gespecialiseerde vakleerkracht. Deze leerkracht biedt tevens ondersteuning aan alle teams bij uiteenlopende bewegingsvraagstukken van leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen onze scholen hanteren we het protocol medisch handelen van O2A5. Het is voor ons cruciaal om open gesprekken met ouders te voeren en gezamenlijk te kijken naar de mogelijkheden en haalbaarheid van ondersteuning.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ruimtes om in kleine groepjes te werken
Een peuterspeelzaal, buitenschoolse opvang (WASKO
Een grote speelplaats en dichtbij een voetbalkooi
Ruimte om de fietsen neer te zetten naast school

Ontdek Onze Speciale Ondersteuning voor Leerlingen op OBS Klim-Op

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsaanpak

Openbare Basisschool Klim-Op biedt passend onderwijs voor alle leerlingen, inclusief kinderen met specifieke zorgvragen of unieke onderwijsbehoeften. We geloven in heterogene groepen waar elk kind een onderwijsprogramma volgt dat is afgestemd op individuele mogelijkheden en leerstijlen. Onze focus ligt op het maximaliseren van de potentie van elke leerling. Hoewel de meeste kinderen een programma volgen dat aansluit bij de kerndoelen, bieden we ook extra ondersteuning voor leerlingen die meer of minder aankunnen. De rol van de Intern Begeleider (IB'er) is geëvolueerd naar die van Kwaliteitscoördinator (KC'er). Onze KC'er is cruciaal voor de leerlingenzorg en stuurt op de kwaliteit van het onderwijs dat onze leerkrachten bieden. Dit ziet u terug in onze schoolgids en beleidsdocumenten, waar de term KC'er steeds vaker zal verschijnen. Samen met de leerkrachten en ouders monitoren we de ontwikkeling van elk kind nauwgezet en passen we het onderwijsprogramma continu aan. Binnen het team van OBS Klim-Op werken gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten. Zij bieden gerichte ondersteuning in groepen waar kinderen met speciale onderwijsbehoeften les volgen. Dit garandeert dat elk kind een succesvolle en plezierige schooltijd ervaart. Daarnaast zijn we trots op onze SUMMAklassen voor leerlingen met een hoogbegaafdheid (HB), aangeboden in samenwerking met ons samenwerkingsverband Driegang. Deze klassen hebben een regionale functie en zijn een integraal onderdeel van OBS Klim-Op. Toelating tot de SUMMAklassen verloopt na een grondig onderzoek en diverse gesprekken. Binnen Cluster Giessenlanden delen we expertise op gebieden als gedrag, taal en rekenen tussen de aangesloten scholen. Dit betekent dat specialisten van de ene school collega's op een andere school ondersteunen, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. **Externe Remedial Teaching (RT) tijdens Schooltijd** Ouders die externe remedial teaching voor hun kind wensen, kunnen dit onder schooltijd laten plaatsvinden mits aan strikte voorwaarden wordt voldaan. Dit omvat een rapport van een externe deskundige, lidmaatschap van een beroepsgroep, een duidelijke onderwijsbehoefte die niet buiten schooltijd kan worden opgelost, en een advies voor RT tijdens schooluren met een afgebakend tijdsbestek voor evaluatie. De remedial teacher dient te beschikken over de juiste certificaten, zoals LBRT-certificering. De school behoudt de eindverantwoordelijkheid en ouders dienen contact op te nemen met de schoolleiding voor dergelijke aanvragen. **Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning** We blijven investeren in de expertise van onze leerkrachten en de samenwerking binnen ons team. Ons samenwerkingsverband Driegang speelt een sleutelrol in de verdere ontwikkeling van de zorg voor leerlingen. Door intensieve samenwerking binnen Cluster Giessenlanden, maken we optimaal gebruik van elkaars kennis en ervaring, wat leidt tot verhoogde onderwijskwaliteit voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Klim-Op: Onze Toekomstvisie

Welke concrete doelen zijn vastgelegd in het schoolplan van OBS Klim-Op?

Openbare Basisschool Klim-Op werkt, in samenwerking met andere scholen binnen de O2A5-stichting, continu aan structurele kwaliteitsverbetering. Onze schoolplan, jaarplan en jaarverslag beschrijven onze ambitieuze doelen en ontwikkelpunten. De gedetailleerde cyclus voor kwaliteitszorg op onze school is vastgelegd in het document 'Kwaliteitszorg Cluster Giessenlanden O2A5'. U kunt dit document hier downloaden of vinden onder het menu 'Voor Ouders / Schoondocumenten' op onze website.

Hoe realiseert OBS Klim-Op de gestelde onderwijsdoelen?

Wij bereiken onze onderwijsdoelen door een proactieve aanpak vanuit de PDCA-cyclus. Hierbij zetten we concrete acties en plannen uit, die we vervolgens evalueren met ons toegewijde team, management en bestuur. De voortgang monitoren we nauwgezet met behulp van kwaliteitskaarten en WMK-systemen om behaalde resultaten te waarborgen. Het school- en jaarplan staan structureel op de agenda en zijn leidend voor al onze medewerkers. Ons visie-kwadrant vormt hierbij het strategische fundament voor al onze schoolkeuzes.

Stimuleer Vroege Ontwikkeling: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Op Openbare Basisschool Klim-Op zetten we ons in voor een optimale start voor elk kind. Speciaal voor leerlingen met een risico op ontwikkelingsachterstanden bieden we gerichte programma's. Deze programma's zijn ontworpen om de algehele ontwikkeling te bevorderen, zodat uw kind vol zelfvertrouwen aan de basisschool kan beginnen. We geloven in een geïntegreerde aanpak, waarbij we nauw samenwerken met lokale partners en ouders. Onze vroegschoolse educatie vindt plaats in de veilige en stimulerende omgeving van groep 1 en 2. Hierbij werken we, in afstemming met het gemeentebestuur, samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties zoals Wasko. Het betrekken van ouders en verzorgers is cruciaal; uw actieve deelname versterkt het leerproces van uw kind aanzienlijk.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Klim-Op extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Openbare Basisschool Klim-Op biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van de vroege ontwikkeling van jonge kinderen, met name voor degenen die extra aandacht nodig hebben om een vliegende start te maken.

Met welke organisaties werkt Basisschool Klim-Op samen voor het jonge kind programma?

Openbare Basisschool Klim-Op werkt nauw samen met Wasko, een gerenommeerde organisatie in kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkelingslijn voor onze jongste leerlingen.

Openbare Basisschool Klim-Op werkt nauw samen met Wasko, een gerenommeerde organisatie in kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkelingslijn voor onze jongste leerlingen.

Team | Openbare Basisschool Klim-Op in Hoornaar | [2025] Schoolregister