
Schoolweging
De schoolweging van Klim-op Hoornaar is 26,98 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.14% score haalt vrijwel de volledige leerlingenpopulatie het basisniveau. Dit ligt ver boven de inspectienorm van 85% en toont een stevige basiskwaliteit. De score is 1.6% lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de snelle groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.97% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 51.8%. Dit duidt op een effectieve aanpak van talentontwikkeling, gezien de school hiermee 4% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
42.11% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies, tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is de beperkte vmbo-instroom: slechts 7.89% combineert vmbo-(g)t met lagere niveaus. De adviesverdeling (63% havo/vwo+) sluit aan bij de hoge streefniveauscores en relatieve lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klim-op Hoornaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en verder te verhogen werken we met toetsen in een leerlingvolgsysteem. Om leerlingen goed te blijven volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem van Parnassys. Het systeem laat de ontwikkeling van een kind gedurende zijn gehele basisschoolloopbaan zien. Door landelijk genormeerde toetsen te gebruiken (CITO en IEP) is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in ons land. Het leerlingvolgsysteem biedt ons tevens een overzicht van leerlingen die extra begeleiding, hulp of uitdaging nodig hebben. Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen, naast de toetsen die bij de methodes horen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Alle leerlingen presteren op of boven advies: 83.33% op niveau, 16.67% hoger. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.81% landelijk). Dit onderschrijft de kwaliteit van het adviesproces en de 'warme overdracht' naar vervolgonderwijs zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Sociaal en emotionele opbrengsten: Wij helpen de kinderen bij hun ontwikkeling tot verantwoordelijke burgers in een democratische samenleving. Door samenwerken en groepswerk leren kinderen rekening houden met elkaar. De emotionele ontwikkeling wordt mede gestimuleerd door muzikale- en dramatische vorming. We willen bereiken dat de leerlingen respectvol met elkaar omgaan. Daarbij brengen we kinderen bij rekening te houden met gevoelens en wensen van anderen, een afwijkend standpunt durven in durven nemen en verantwoordelijkheid voelen voor de taken die aan hen worden toegewezen. We leren de kinderen elkaar op een positieve manier te stimuleren. LEES MINDER
Respect voor elkaar
Verdraagzaamheid
Verantwoordelijk voelen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Klim-op voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Klim-op werkt in de groepen met de methode 'Kwink' voor sociaal-emotionele leren (SEL). Kwink is een doordacht programma voor SEL, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Gericht op preventie en de kracht van een veilige groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Klim-op om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Klim-op gebruikt Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kwink om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Klim-op?
Openbare Basisschool Klim-op gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.