
Schoolweging
De schoolweging van Samen Op Weg Hoornaar is 26,51 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,1% scoort de school uitstekend op het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit wijst op consistente aandacht voor basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen: 25% havo/vwo en 18,75% vwo tegenover regionale gemiddelden van 10,93% en 18,61%. Tegelijkertijd is vmbo-k met 18,75% prominent aanwezig, passend bij de iets hogere schoolweging. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch onderwijs komt terug in de brede adviesverdeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Samen Op Weg Hoornaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.34 | 175.23 | 175.74 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de kinderen goed te volgen in hun ontwikkeling is het van belang regelmatig hun vorderingen te bekijken en te vergelijken met bepaalde normen. In groep 0/1/2 worden kinderen in verschillende situaties geobserveerd door de leerkracht. Met behulp van het programma ‘Mijn kleutergroep’ worden de leerlingen gevolgd. Bij een taalachterstand kan de logopediste ingeschakeld worden of, in geval van motorische problemen, de schoolarts en/of Cesar therapeut. Leerling in Beeld (LiB) In de groepen 3 t/m 8 blijft observatie van belang. Daarnaast is er het dagelijkse werk, dat door de leerkracht gecorrigeerd (of bekeken) wordt en de volgende dag nog eens besproken kan worden, als een kind de stof niet begrepen heeft. Voor rekenen, taal en begrijpend lezen worden regelmatig toetsen gemaakt die bij de methode horen. Zijn bepaalde onderdelen onvoldoende, dan krijgen de kinderen extra oefening. Voor spelling wordt 1 keer per 3 weken het dictee afgenomen. Groep 3 gebruikt in het begin ook nog een eigen leestoets, behorende bij de methode. In groep 3 t/m 7 worden de toetsen van Leerling in Beeld in januari/ februari en in juni afgenomen voor ons leerlingvolgsysteem. Er worden toetsen afgenomen voor rekenen, spelling en begrijpend lezen. Daarnaast wordt het technisch leesniveau bepaald aan de hand van DMT (Drie Minuten Toets) en AVI. In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets afgenomen. Daarnaast wordt in deze groep ook het drempelonderzoek afgenomen (in november). De uitslagen van de LiB toets wordt weergegeven in de letters: Niveau A: goed tot zeer goed Niveau B: ruim voldoende tot goed Niveau C: matig tot ruim voldoende Niveau D: zwak tot matig Niveau E: zeer zwak tot zwak De gegevens van de toetsen worden besproken op de personeelsvergadering. N.a.v. de resultaten kan er gestart worden met extra ondersteuning binnen de groep en/of intensieve leesbegeleiding. Er wordt een handelingsplan opgesteld, hierin staat: • wat de problemen zijn • wat we eraan gaan doen en met welk doel • welke middelen gebruikt worden • hoe lang we er aan gaan werken • wanneer we bekijken of het werken succes heeft Bij het opstellen en afsluiten van een handelingsplan worden de ouder(s)/verzorger(s) ingelicht over het handelingsplan. Zijn er specifieke onderwijsbehoeften, dan wordt het kind besproken in het schoolondersteuningsteam (SOT). Ouder(s)/verzorger(s), leerkracht en intern begeleider komen bij elkaar met de orthopedagoog en ambulant begeleider generalist vanuit het samenwerkingsverband en de contactpersoon van het sociaal team. Het SOT komt 5 keer per jaar bij elkaar. Er komen adviezen voor eventueel een andere aanpak of een aanmelding voor een nader onderzoek. Handelingsgericht Werken (HGW) Dit is een planmatige en cyclische werkwijze waarbij onderwijsprofessionals de volgende 7 uitgangspunten toepassen: De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal. Wat heeft een leerling nodig om een bepaald doel te behalen? Denk aan instructie op een andere manier, extra leertijd of uitdaging. Hoe kan de leerkracht de leerling hierbij zo goed mogelijk ondersteunen? Afstemming en wisselwerking: het gaat niet alleen om het kind, maar om het kind in wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om deze leerling in deze groep, bij deze leerkracht op deze school en van deze ouders. Hoe goed is de omgeving afgestemd op wat dit kind nodig heeft? Leerkrachten leveren passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Het is de leerkracht die het doet! Maar wat heeft die leerkracht nodig, wat zijn de ondersteuningsbehoeften? Positieve aspecten van kind, leerkracht, groep, school en ouders zijn van groot belang. Naast problematische aspecten zijn de positieve aspecten nodig om de situatie te begrijpen, ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan van aanpak te maken en uit te voeren. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren. Dit vergt constructieve communicatie tussen betrokkenen. Samen analyseren van de situatie en zoeken naar oplossingen. Doelgericht werken. Het team formuleert korte en lange termijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is alle betrokkenen duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, hoe en wanneer. Formulieren en checklists ondersteunen dit streven. Teamleden zijn open over hun manier van werken en over hun plannen en motieven. Opbrengstgericht Werken Hierbij wordt behalve het kijken naar de onderwijsbehoeftes van het kind en de verschillende mogelijkheden van aanpak voor de leerkracht, een doel gesteld voor het behalen van een bepaald niveau. Wat zijn de opbrengsten van de gekozen aanpak, heeft het effect op de resultaten van het kind zijn belangrijke vragen die daarbij gesteld worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het regionale gemiddelde (62,9%). Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (17,4% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie. De school zet extra in op doorstroombegeleiding, zoals blijkt uit het zorgprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Hiervoor gebruiken we het programma Kanjertraining. Vanuit onze visie willen we, dat de kinderen een positieve kijk op de samenleving ontwikkelen en positief kritisch in de maatschappij staan. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor elkaar, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen de leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor elkaar en voor de samenleving meegeven. LEES MINDER
Vertrouwen
Samen
Respect
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Samen Op Weg voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool Samen Op Weg start elk schooljaar met het programma van de gouden weken, gebruikmakend van het boek 'Gouden weken 2.0'. Aan het begin van het schooljaar worden de startweken van Kanjer doorlopen, en na de kerstvakantie wordt de winteropstartweek gebruikt. In oktober en maart worden de kanvas lijsten ingevuld, waarbij gebruik wordt gemaakt van het script vanuit Kanjer. Wekelijks wordt er minimaal 30 minuten besteed aan Kanjertraining in de klassen. Jaarlijks worden de kernoefeningen gedaan, zoals de Smileyposter, leerlijn feedback, Pettenkwadrant, motor- en benzinepomp oefening, opbouw trainen grens aangeven/oefenposters en het maatjessysteem. Er is minimaal één groepsbezoek en groepsbespreking met de kanjercoördinator per schooljaar. Twee keer per jaar zijn er open lessen waar ouders worden uitgenodigd. Bij sociale zorgen in de groep kan de kanjercoördinator worden ingezet om te observeren tijdens kanjerlessen of co-teaching te bieden, in overleg met directie/ib’er. De school heeft een gedragsspecialist in opleiding en beschikt over een netwerk van externe deskundigen die ingezet kunnen worden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Samen Op Weg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Samen Op Weg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Samen Op Weg?
Christelijke Basisschool Samen Op Weg gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.